مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از رایزنی با کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: نهایی شدن توافق هستهای ایران، راه را برای ازسرگیری تردد کشتیهای این شرکت به بازار اروپا باز و هموارخواهد کرد. به گزارش ایسنا، علیاکبر صفایی در مورد تاثیر تفاهم هستهای بر عملکرد شرکت ملی نفتکش نیز اظهار داشت: هرچند هنوز توافق نهایی امضا نشده و سازو کار لغو تحریمها هم مشخص نشده است اما همین توافق اولیه در تعیین و ترسیم مسیر این شرکت برای ورود به بازارهای بینالمللی، پیگیری لغو تحریمها و همچنین اقدامات آتی نیز موثر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره اقدامات این شرکت برای پس از تحریم افزود: شرکت از مدتها پیش و درراستای مذاکرات هستهای و پیشبینی احتمال لغو تحریمها، برنامهریزیهای لازم را با کشورهایی اروپایی برای حمل نفت و تردد در بنادر کلیه کشورها انجام داده است که برای تحقق آن، منتظر امضای توافق نهایی و مشخص شدن زمان و چگونگی لغو کامل تحریمها هستیم.
او با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان این شرکت یکی از بزرگترین و جوانترین ناوگانهای حمل مواد نفتی جهان است گفت: این شرکت آمادگی دارد تا مجددا فعالیت خود را در بازارهای اروپاییاز ســرگیـــرد البتــه برنامهریزیها برای ورود به این بازار بهگونهای خواهد بود که به حمل نفتخام صادراتی کشور لطمهای وارد نشود. صفایی اضافه کرد: این ظرفیت همواره مورد توجه شرکتهای نفتی بینالمللی که قبل از تشدید تحریمها از مشتریان اصلی شرکت ملی نفتکش ایران بودهاند، قرار داشته و بدون شک آنها از ورود دوباره این شرکت به بازارهای اروپایی استقبال خواهند کرد.
وی درباره توان و ظرفیت شرکت ملی نفتکش ایران افزود: ناوگان این شرکت شامل حدود 60 فروند کشتی VLCC است که بیشتر آنها غول پیکر بوده و در مجموع ظرفیت حمل بیش از100 میلیون تن محموله نفتی را دارا هستند و هماکنون حمل نفتخام صادراتی کشور را به مقاصد بینالمللی تعیین شده برعهده دارند. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اضافه کرد: البته با برنامههای توسعهای پیشبینی شده، در آینده نزدیک تعداد این کشتیها و به تبع آن ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران افزایش خواهد یافت تا با گشوده شدن بازارهای اروپا، بتوانیم همچون گذشته بدون هیچ کمبودی در این بازار نیز ایفای نقش کنیم. وی ضمن تشکر از حمایتهای دولت تدبیر و امید در حمایت از شرکت ملی نفتکش ایران، اظهار امیدواری کرد سال 94، سال رفع تحریمها و رونق و توسعه بیش از پیش صنعت کشتیرانی و بخش دریایی و بندری کشور باشد.