عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذاکره با شرکتهای بینالمللی برای حضور در بنادر ایران گفت: باید علاوه بر بنادر، پس کرانهها هم توسعه پیدا کند. جلیل اسلامی در گفتوگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت سرمایهگذاری در بنادر ایران گفت: باید علاوه بر بنادر، پس کرانهها هم توسعه پیدا کند تا با استفاده از این شرایط، نقش بنادر در منطقه پررنگتر شود و توسعه حملونقل دریایی را داشته باشیم، البته در این بخش نیاز به سرمایهگذاری زیادی داریم که برای این منظور پروژههایی هم تعریف شده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه این طرحها متناسب با شرایط، نیازها، ظرفیتها و براساس اهداف طرحهای جامع اجرا میشود و برخی از آنها در حال مطالعه بوده و عملیات اجرایی برخی دیگر شروع شده است، اظهار داشت: به دنبال جذب سرمایهگذاری در این بخش هستیم، البته هر ساله قراردادهای سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه پس کرانه و لجستیک بندری انجام میشود.
وی با بیان اینکه سال گذشته رقم این سرمایهگذاریها به ۲ هزارمیلیارد تومان رسید و امسال هم پیشبینی میشود که این سرمایهگذاریها ادامه یابد، گفت: به همین منظور، طرحهای مورد نظر در بنادر ایران، برای سرمایهگذاری مشخص شده است و در هر طرحی که امکان حضور سرمایهگذاران خارجی وجود داشته باشد، برای آنها شرایط لازم فراهم است، البته در این زمینه مراجعاتی از سوی شرکتهای بینالمللی صورت گرفته که در مرحله مذاکره قرار دارد.
سرپرست معاونت امور دریایی با اشاره به آخرین وضعیت بنادر کشور و توسعه ظرفیت بنادر، گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی بنادر کشور ۲۰۰میلیون تن است اما حداکثر ظرفیت مورد استفاده بنادر در سالهای اخیر حدود ۱۶۰میلیون تن بوده است. وی با اشاره به اینکه حدود۵۰ تا ۵۵درصد از عملکرد بنادر کشور در بندر شهید رجایی انجام میشود، اظهار داشت: ظرفیت بنادر برای تجارت جاری کشور، جوابگو است و کمبود ظرفیت نداریم اما در صورت افزایش تجارتهای بینالمللی در اغلب بنادر بهخصوص بندر شهید رجایی باید اقداماتی مانند ظرفیتسازی جدید، توسعه ظرفیت پهلوگیری کشتیها و افزایش تخلیه و بارگیری کالاها انجام شود.