برای موفقیت در فروش ابتدا باید در خود آمادگی ایجاد کرد. آماده نبودن برای بازاریابی و فروش، آماده شدن برای شکست است. یکی از لازمههای آمادگی در حوزه بازاریابی و فروش، داشتن اطلاعات است. داشتن اطلاعات و دانش تا حدود زیادی موفقیت در فروش را تضمین میکند. برای دستیابی به آمادگی برای موفقیت در بازاریابی و فروش باید اطلاعات در رابطه با محصول و شرکت داشته باشید.
فروشندگان موفق در کار خود متخصص هستند. شما فقط با داشتن فن بیان خوب نمیتوانید یک فروشنده موفق باشید. شما باید با ادبیات کار خود، ویژگیهای محصول خود و تاریخچه شرکت خود آشنا باشید. شما باید قبل از جلسات حضوری فروش یا بازاریابی تلفنی در رابطه با فرآیند فروش آموزش ببینید.
مسئله مهم اینجاست که برای موفقیت در فروش باید بدانیم که من چه محصولاتی میفروشم، محصولات من چه ویژگیها و نقاط تمایزی دارند، شرکت من چه سوابق و افتخاراتی دارد، فرآیند فروش و تسویه حساب با مشتری به چه صورت است.
داشتن اطلاعات قوی در رابطه با رقبایی دیگر، از عوامل ایجاد آمادگی برای فروش و بازاریابی موفق است. کمتر بازاری وجود دارد که در آن رقابت وجود نداشته باشد. حتی اگر رقبای مستقیم نباشند، رقبای غیرمستقیم که دارای کالای جانشین هستند در بازار وجود دارند.
در بازاریابی تلفنی و حضوری مشتری در پس ذهنش یک سوال وجود دارد. چرا باید شما را انتخاب کنم و از رقبای شما خرید نکنم؟ ما برای اینکه در طول مذاکرات تلفنی یا حضوری خود بتوانیم به سوال پاسخ بدهیم باید در مورد رقبا بهخوبی مطالعه کرده باشیم و نقاط قوت و ضعف آنها را به خوبی بشناسیم.
در رابطه با رقبا باید بدانیم که رقبای اصلی من چه کسانی هستند، بازار هدف رقبا کجاست، نقاط قوت و ضعف رقبا چیست، مزایای رقابتی رقبا چیست، قیمت و فرآیند فروش رقبا چیست. نکته مهم دیگر برای ایجاد آمادگی بهمنظور فروش و بازاریابی موفق، داشتن اطلاعات در رابطه با بازار هدف است.برای موفقیت در فروش و بازاریابی باید بازار را بخشبندی کنیم و یک یا چند بخش از آن را بهعنوان بازار هدف انتخاب کنیم.
در این رابطه باید بدانید به کدام بخش از بازار میخواهید محصولات خود را بفروشید، در کدام یک از بخشهای بازار مشتری دارید، آیا در یک قسمت خاص از بازار تجربه دارید یا مطالعاتی داشتهاید، چرا آن قسمت از بازار را انتخاب کردهاید، آیا رقابت در آن قسمت از بازار کمتر است، آیا مزیت رقابتی خاصی دارید؟ آیا شما در آن قسمت از بازار دارای تکنولوژی خاصی هستید؟
سمت شغلی خریدار شما چیست؛ آیا مدیر بازاریابی است، یا مدیرعامل کارخانه یا مسئول تدارکات؟
آیا شما با دفتر اصلی باید صحبت کنید یا شعب زیرمجموعه هم میتوانند تصمیمگیری کنند؟
شرکتهایی که شما بهعنوان بازار هدف انتخاب کردهاید چه حجم مصرفی باید داشته باشند، چه اندازهای باید باشند؟
با ایجاد آمادگی و با مطالعه و تحقیق و بهدست آوردن اطلاعات لازم در حوزههای بالا میتوانید رسیدن به موفقیت در فروش خود را تسهیل کنید.