به فاصله چند روز پس از اجرایی شدن توافق هستهای، ایران میزبان اجلاس کاپا در سال 2016 شد تا خیلی زود مشخص شود صنعت هواپیمایی ایران برای سالهای آینده برنامههای خود را از همین روزها آغاز خواهد کرد. در شرایطی که هنوز بسیاری از قراردادهای اقتصادی مربوط به دوران پس از لغو تحریمها نهایی نشده و هنوز دو طرف به دنبال مذاکره و به توافق رسیدن درباره ابعاد مختلف اهدافشان هستند، اما از هماکنون میتوان انتظار داشت که آینده صنعت هوایی ایران بهشکل قابلتوجهی تغییر میکند.
به گزارش «فرصت امروز»، در مراسم افتتاح اجلاس ایران 2016 کاپا از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا رئیس اجرایی گروه کاپا همگی بر یک موضوع تاکید داشتند و آن ایجاد تغییری جدی در فرآیند حضور صنعت هواپیمایی ایران در بازارهای جهانی بود. اگر تا چند روز قبل محدودیتهای جدی و طولانیمدت بر سر راه صنعت هواپیمایی ایران موانعی ایجاد کرده بود که باعث زمینگیر شدن 40 درصد از کل 250 هواپیمای ایرانی شده بود، حالا صحبت مقامات ایرانی از رسیدن به اهدافی است که برای مدتها دستیابی به آنها غیرقابل تصور بوده است.
تمام هواپیماها نو خواهند بود
وزیر راه و شهرسازی که چند روز قبل خبر از ورود 114 فروند ایرباس جدید به ناوگان هوایی ایران داده بود، روز گذشته نیز در جریان صحبتهای خود بار دیگر از نقشه بسیار مهم ایران در آینده صنعت هواپیمایی جهان سخن گفت. عباس آخوندی با تاکید بر اینکه ایران مرکز تعادل طبیعی در منطقه است، اظهار کرد: به دلیل تحریمها علیه کشورمان، این مرکز تعادل طبیعی جابهجا شد که به تدریج در فضای پس از تحریمها، به جایگاه خود باز خواهد گشت؛ اتفاقی که میتواند سایر کشورهای منطقه را نیز در استفاده از فضای حاکم بر ایران منتفع کند.
وزیر راه و شهرسازی که نسبت به آینده صنعت هوایی ایران بهشدت امیدوار است، تاکید کرد: راه برای سرمایهگذاری در تمام عرصههای هوایی کشور باز خواهد بود و جز شرکتهایی که به رژیم صهیونیستی وابسته هستند، تمام شرکتها میتوانند شانس خود را برای حضور در بازار ایران امتحان کنند. به گفته آخوندی، مذاکرات ایران برای خرید ایرباسهای جدید به نتایج مثبتی رسیده و این هواپیماها که تمامی آنها براساس توافقات انجام گرفته نوساز خواهند بود، در جریان سفر روزهای آینده رئیسجمهوری به اروپا به توافق قطعی میرسند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 256فروند هواپیما در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 150 فروند عملیاتی و حدود 100 فروند معادل 40 درصد هواپیماهای موجود، زمینگیر هستند که فعال کردن آنها هزینههای زیادی دارد. از این رو ایران به دنبال آن است که در 10 سال آینده نیاز کشور به 500 هواپیما را برآورده کند که از این میان حدود 100 فروند کوتاهبرد و 400 فروند به پروازهای میان برد و بلندبرد اختصاص خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی مذاکره با طرفهای خارجی برای خرید هواپیماهای جدید نیز اظهار کرد: همانطور که مذاکرات ما با ایرباس به نتایج ابتدایی مطلوبی رسیده و در طول روزهای آینده به قراردادی قطعی منجر خواهد شد، ایران مذاکراتی برای خرید هواپیماهایی با برد متوسط و بلند از شرکت بوئینگ را نیز آغاز کرده که در آینده ادامه خواهد داشت. باز شدن دست ایران در انتخاب گزینههای متنوع در بازار هواپیمایی باعث شده وزیر راه نسبت به گزینههایی که در طول هفتههای گذشته مطرح بودند، واکنشی جدی نشان دهد.
یکی از این گزینهها، بحث ورود هواپیماهای روس به ناوگان هوایی کشور است که وزیر راه اعلام کرد: هر هواپیمایی برای فعالیت باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز دریافت کند و تا زمانی که این سازمان در رابطه با آنها مجوزی را صادر نکرده نمیتوان انتظار داشت که هواپیمایی وارد آسمان کشور شود. وی همچنین درباره زمان ورود هواپیماهای جدید، گفت: تا پایان سال تعدادی از ایرباسهای جدید وارد ناوگان هوایی کشورمان میشود.
نیاز به خرید 150 هواپیما با مسافرپذیری 250 نفر
در کنار وزیر راه و شهرسازی که بهعنوان مقام رسمی ایران در این حوزه اظهارنظر میکرد، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز که به شکل خاص نظر حاکمیتی ایران را در این حوزه اعمال میکند، صحبتهای امیدوارکنندهای درباره باز شدن فضا در ایران برای بالابردن میزان سرمایهگذاریها کرد. براساس صحبتهای روز گذشته علی عابدزاده در اجلاس کاپای ایران هرچند جایگاه ایران در صنعت هواپیمایی منطقه بهخصوص از نظر نیروی انسانی و منابع ابتدایی مناسب است، اما با توجه به لغو تحریمها، کشور تلاش میکند خود را برای بهروزرسانی گسترده و توسعه امکانات آماده کند.
وی افزود: تجهیز امکانات کمکناوبری، توسعه فرودگاههای کشور و ایجاد امکان تبدیل شدن ایران به مرکزی مهم برای ترانزیت و مسافرپذیری منطقه از جمله برنامههایی است که کشور آن را دنبال میکند. از این رو ما از تمام سرمایهگذاران دعوت میکنیم با حضور در ایران شانس خود را برای استفاده از این فضای بزرگ امتحان کنند. عابدزاده همچنین درباره برنامههای آتی سازمان هواپیمایی کشوری در تامین هواپیماهای جدید نیز سخن گفت و اظهار کرد: در حال حاضر 16 ایرلاین در ایران فعالیت میکنند که تمام آنها حدود 250 هواپیما با متوسط سن 20 سال دارند.
این در شرایطی است که ما قصد داریم در آینده نزدیک این میانگین را به 12 سال کاهش دهیم. از این رو ایران در دو حوزه مختلف اقدام به خرید هواپیما خواهد کرد. از یک سو ما 150 فروند هواپیما با ظرفیت مسافرپذیری 250صندلی را لازم داریم و از سوی دیگر 300 فروند هواپیمای میانبرد و بلندبرد نیز باید وارد کشور شود زیرا در حال حاضر از این نوع هواپیما ما تنها 9 فروند در اختیار داریم.
اجلاس روز گذشته در شرایطی کار خود را آغاز کرد که جز سران شرکت بوئینگ که بهدلیل محدودیت ویزا نتوانستند وارد ایران شوند، تقریبا تمامی شرکتها و موسسات تاثیرگذار جهانی به ایران آمدند تا از ظرفیت بالقوه بزرگ ایجاد شده پس از لغو تحریمها نهایت استفاده را ببرند.اینکه تهران پس از سالها رخوت و بیخبری از بازار جهانی تنها چند روز پس از لغو قطعی تحریمها میزبان این تعداد از غولهای هواپیمایی در کشور است، به خوبی نشاندهنده تغییراتی است که ایجاد شده و در آینده میتواند صنعت هواپیمایی ایران را با یک انقلاب بزرگ همراه کند.
ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com