مدیرعامل هما با بیان اینکه قرارداد با ایرانایر مقدمهای بر انقلاب جدی در صنعت هوانوردی است، گفت: تفاهم اولیه هما با ایرباس در پی بیش از یکسال مذاکره جدی مدیریت شد و تمام صنعت از آن بهرهمند میشوند. به گزارش فارس، فرهاد پرورش در مراسم پنجاهوپنجمین سالگرد تاسیس هما با بیان اینکه روند رشد شرکت هواپیمایی هما پیش از انقلاب مرهون اتصال لایزال به منابع مالی، فنی و مهندسی بینالمللی بود، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی هما در سرفصل تحریمهای استکبار جهانی قرار گرفته بود و در بحبوحه جنگ تحمیلی از تمام ظرفیتهای هما استفاده شد.
وی با اشاره به حضور موثر هما در حوادث و رویدادهایی مانند زلزله رودبار، زلزله بم، جنگ تحمیلی، آتشسوزی منا، حوادث لیبی و سوریه، گفت: در شب حادثه بم چشم همگان به پروازهای اجنبی بود اما هماییها مشغول بازکردن صندلیها و آمبولانس کردن هواپیما بودند. وی ادامه داد: در دوران تحریم تمامی راهها بر شرکت هواپیمایی هما بسته شد و اجازه ورود قطعه به ایران را سلب و در تمامی مقاصد غربی نیز سوخترسانی به هواپیماهای ایران ایر را قطع کردند.
پرورش گفت: تمامی ارائهدهندگان خدمات حتی بدیهیترین پشتیبانی را از تداوم همکاری با هما منع کردند بهطوری که تمام حسابهای این شرکت هواپیمایی مسدود و از تمام خدمات یاتا (انجمن بینالمللی هوانوردی) محروم شد. مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: علاوه بر این از ارائه بار به پروازهای این شرکت هواپیمایی و از ورود پروازهای باری این شرکت به اروپا جلوگیری کردند.
وی با اشاره به یکی از شرایط سخت هواپیماهای هما ادامه داد: در یک فرود سخت به مقصد شهرهای اروپایی یکی از تایرهای هواپیما را از دست دادیم و حتی از ارائه یک جک برای تعویض تایر به ما دریغ کردند. پرورش افزود: بار دیگر هم به علت نقص فنی در برج مراقبت بیش از یک ساعت در آسمان لندن در انتظار صدور مجوز فرود بودیم اما فرودگاه لندن از ارائه حتی یک تن سوخت جهت رساندن همان هواپیما به نقطه سوم خودداری کرد.
مدیرعامل هما با بیان اینکه قصد غرب قطعا زمینگیر کردن شرکت هواپیمایی هما بود، گفت: از روز اول دولت تدبیر و امید نوع نگاهها به صنعت هوانوردی متفاوت شد و وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات صنعت هوانوردی کشور و هما کمر همت بست. وی با بیان اینکه شروع این همت با شروع مذاکرات هستهای منطبق شد، گفت: با عنایت مذاکرهکنندگان، سوژه تحریمهای هوایی در شمار موضوعات جدی مورد بحث گنجانده شد و به حق شایسته دست مریزاد بود.
وی با بیان اینکه تفاهمنامه اولیه هما با ایرباس که البته در پی بیش از یکسال مذاکره جدی مدیریت شد، تمام صنعت از آن بهرهمند شدند، اظهار داشت: تفاهمی که اگرچه با موج حملات منتقدان مواجه شد اما بهشدت در گردوغبار مرافعات سیاسی و بعضا نیمه حرفهای مظلوم واقع شد. وی ادامه داد: البته قرارداد اخیر پایان کار توسعه صنعت هوانوردی نیست بلکه مقدمهای بر انقلاب جدی در صنعت است.