معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به ثبت یک میلیون و 200هزار درخواست صدور کارت هوشمند ملی گفت: تاکنون حدود یک میلیون کارت هوشمند ملی صادر شده و از ابتدای سال جاری نیز در 700 نقطه از کشور این درخواستها به ثبت میرسد.
حمید پارسایی روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: از سال 1304 تشکیل سند در سازمان ثبت احوال آغاز شد و افراد در آن زمان شناسنامه دریافت کردند. در طول این مدت تا به امروز شکل شناسنامهها بیش از 10 بار تغییر کرده تا شکل فعلی که استاندارد نوع 3 و در اندازه پاسپورتی است. از حدود سه سال پیش ایجاد پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور آغاز شد،البته برنامهریزیها از دهه 60 شروع شده بود و ورود اطلاعات به سیستمهای رایانهای نیز از سال 70 آغاز شده بود. در سال 76 قانون الزام صدور شماره ملی برای تمام افراد ایرانی ابلاغ شد که براساس آن سازمان ثبت احوال موظف شد به تمام افراد بالای 15 سال کارت ملی ارائه کند. در حال حاضر، کارت شناسایی ملی کشور پوشش بالای 95 درصد دارد و تمام افراد زنده و فوت شده که از سال 1304 اطلاعاتشان در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده دارای شماره ملی هستند. در حقیقت هر ایرانی یک شماره ملی دارد و امکان اینکه یک فرد دو شماره ملی داشته باشد، به هیچ عنوان وجود ندارد.
وی ثبت اطلاعات بهصورت لیزری را روی کارت هوشمند ملی از خصوصیات این کارت معرفی کرد و افزود: در کارتهای قدیمی احراز هویت در فضای فیزیکی انجام میشد و این کارتها به دو سوال «کیست؟ و کجاست؟» با اطلاعات هویتی و کدپستی پاسخ میداد، اما کارت هوشمند ملی ضمن اینکه دوام بالایی دارد امکان جعل هم در آن بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا غیرممکن است و فرد در فضای مجازی نیز میتواند خود را معرفی کند. امضای الکترونیک، کدپستی، اثر انگشت و اطلاعات هویتی در تراشه کارت هوشمند ملی وجود دارد و فرد میتواند در فضای مجازی و اینترنت خود را معرفی کند و از اپلیکیشنهای مختلف در فضای اینترنت استفاده کند.