گروه خودروسازی دایملر- مرسدس برای نخستین بار از مدل مفهومی پیکاپ خود رونمایی کرد. این دو مدل مفهومی در سال 2017 میلادی با نام Xclass روانه بازار خواهند شد. پیش بینی می شود خودروی پیکاپ مرسدس در میان خانواده ها، بازرگانان و علاقه مندان به آفرود جایگاه ویژه ای داشته باشد.
براساس اعلام شرکت خودروسازی مرسدس، اروپا، آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی و استرالیا از جمله بازارهای اصلی X class محسوب خواهند شد. همچنین این خودروساز آلمانی در حال ارزیابی شرایط برای ورود به بازار ایالات متحده است این در حالی است که رقابت بسیار شدیدی در بازار خودروهای پیکاپ در آمریکا جریان داشته و این بازار در حال حاضر با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می کند.
در همین راستا «ولکر مورنهینوگ» مدیر بخش خودروهای ون و تجاری مرسدس می گوید: «ما بازار آمریکا را با دقت زیر نظر داشته و در حال ارزیابی اوضاع برای حضور احتمالی در این بازار هستیم.»
گفتنی است خودروی پیکاپ مرسدس از پلتفرمی مشابه با خودروهای«Nissan NP300/Navara» و «Renault Alaskan» بهره می برد. طبق جدول زمانبندی اعلام شده از سوی نیسان و رنو تولید اینX class از سال آینده میلادی و در چارچوب اتحاد صنعتی گروه خودروسازی رنو - نیسان و دایملر مرسدس به ترتیب در اسپانیا و آرژانتین آغاز خواهد شد.
رونمایی گروه خودروسازی دایملر- مرسدس از مدل مفهومی پیکاپ خود در شرایطی صورت می پذیرد که مدیران این خودروساز آلمانی معتقدند دیدگاه مردم نسبت به خودروهای پیکاپ تغییر کرده و بسیاری ترجیح می دهند برای استفاده شخصی خود و خانواده شان یک خودروی پیکاپ خریداری کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان علاقه مردم به خودروهای پیکاپ و به خصوص پیکاپ های دو کابین که ظرفیت پنج سرنشین را دارند، سبب شده این سگمنت که پیش از این صرفا تجاری محسوب می شد، این روزها مورد توجه خانواده ها و جوانان قرار گرفته و طیف جدیدی از مشتریان را به سوی خود جذب کند.
تولید X class در شرایطی صورت می گیرد که در حال حاضر بازار خودروهای پیکاپ از بازاری با ظرفیت 2 میلیونی برخوردار بوده و مطابق برآورد کارشناسان مرسدس این میزان تا سال 2025 میلادی رشدی 45 درصدی را تجربه خواهد کرد. خودروهای پیکاپ که این روزها به صورت قابل توجهی بر میزان محبوبیت آنها افزوده شده است، در استرالیا و آمریکای جنوبی از اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. این در شرایطی است که در اروپا خریداران بیشتر به دنبال کراس اوورهای کوچک و اقتصادی بوده و خودروهای پیکاپ محصولی حاشیه ای به شمار می روند. اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مرسدس حاکی از آن است که در حال حاضر سگمنت پیکاپ های متوسط سهمی معادل 14درصد از بازار خودروی استرالیا را در اختیار داشته و این میزان در آرژانتین 6/11 درصد، برزیل 5 درصد، بریتانیا 3/1 درصد و در نهایت سهم این سگمنت از بازار خودروی آلمان معادل 5/0 درصد برآورد می شود.
گروه خودروسازی دایملر- مرسدس که از محبوبیت روزافزون سگمنت پیکاپ های متوسط آگاه است به منظور حضور قدرتمند در این بخش از بازار و تکمیل سبد محصولات خود، با برگزاری رویدادی در استکهلم از دو مدل مفهومی رونمایی کرد که به نوعی مقدمه ای برای تولید مدلX class به شمار می رود.
اطلاعات و جزییات منتشر شده از سوی مهندسان شرکت مرسدس حاکی از آن است که خودروی X class به یک پیشرانه شش سیلندر قدرتمند با گشتاور بالا مجهز شده است. این پیشرانه قدرتمند سبب شده است این پیکاپ متوسط بتواند درحالی که 1/1 تُن بار را حمل می کند، حجمی معادل 5/3 تُن را بکسل کند. شایان ذکر است که مهندسان شرکت مرسدس ادعا می کنند X class از راحتی، ایمنی، طراحی پویا و کیفیت خودروهای تولید شده توسط مرسدس برخوردار خواهد بود.
به نظر می رسد با توجه به امکانات و کیفیت پیکاپ جدید مرسدس، این خودروساز آلمانی خانواده هایی را که اهل سفر بوده و حاضرند برای یک پیکاپ با کیفیت و نسبتا گران قیمت هزینه کنند، افراد علاقه مند به طبیعت گردی و سفرهای طولانی و در نهایت آن دسته از مشتریان را که به کاربری تجاری این پیکاپ متوسط علاقه مند بوده و همچنین به دنبال خودرویی هستند که علاوه بر انجام کارهای تجاری، به صورت روزانه نیز از آن استفاده کنند، هدف گرفته و امیدوار استX class از محبوبیت و مقبولیت ویژه ای در میان خریداران برخوردار شود.
با وجود امیدواری مرسدس به موفقیت X class در بازارهای آمریکای جنوبی و استرالیا، این خودروساز آلمانی همچنان با احتیاط به بازار پیکاپ در آمریکا نگاه می کند، چرا که به نظر می رسد این بخش از بازار خودروی آمریکا ظرفیت چندانی برای حضور X class داشته باشد، چراکه میزان فروش خودروهای پیکاپ در سال جاری میلادی در آمریکا 360 هزار دستگاه گزارش شده است. این در شرایطی است که این مقدار در سال 2015 معادل یک میلیون و 130هزار دستگاه بوده است.