بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی تا مدت ها فقط محدود به فیس بوک و سپس اینستاگرام بود. بسیاری از بازاریاب ها برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی گزینه های بیشتری در دسترس نداشتند. همین امر سطح رقابت برای حضور در میان همکاری های تبلیغاتی فیس بوک را به شدت افزایش داده بود. اکنون با ظهور شبکه های اجتماعی متعدد وضعیت برای برندها بهتر شده است. تیک تاک به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی نوظهور تاثیر بسیار مثبتی بر روی دنیای تبلیغات دیجیتال داشته است.
بدون تردید اغلب افراد در طول سال گذشته اخبار بسیار زیادی از تیک تاک شنیده اند. این پلتفرم ویدئومحور به دلیل بازنشر وسیع ویدئوهای کاربران از آن در شبکه های اجتماعی دیگر به شهرت جهانی دست یافته است. براساس گزارش موسسه W3، تیک تاک در زمینه کسب بیشترین کاربر ممکن در عرصه شبکه های اجتماعی رکورد اینستاگرام را زده است. با این حساب ما با یک پلتفرم ویدئومحور و بسیار پرطرفدار مواجه هستیم. بازاریابها از همان روزهای نخست افزایش شهرت تیک تاک در تلاش برای همکاری تبلیغاتی با آن بوده اند. این امر گرایش طبیعی هر بازاریابی در پی مواجهه با ترندهای داغ است. نکته مهم در این میان ارزیابی تیک تاک به مثابه امری فراتر از یک ترند ساده است.
امروزه هنوز هم برخی از بازاریاب ها و حتی کاربران آشنایی دقیقی با تیک تاک ندارند. همین امر شناخت دقیق این پلتفرم برای بازاریابی و تبلیغات بهتر در آن را ضروری می سازد. بی شک کمتر بازاریابی بدون شناخت دقیق از یک شبکه اجتماعی امکان فعالیت و کسب موفقیت در آن را خواهد داشت. اگر آگاهی شما از تیک تاک محدود به چند ویدئو ساده در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی است، باید بخش بعدی مقاله کنونی را به دقت مطالعه نمایید.
مطلب مرتبط: کسب شهرت در شبکه اجتماعی تیک تاک با 4 راهکار طلایی
تیک تاک چگونه پلتفرمی است؟
تیک تاک به عنوان یک شبکه اجتماعی هیچ المان انقلابی ندارد. شما در حقیقت بسیاری از المان های این شبکه اجتماعی را در دیگر پلتفرم ها مشاهده کرده اید. خلاقیت اصلی سازندگان تیک تاک ترکیب مزیت های اصلی دیگر شبکه های اجتماعی برای خلق یک گزینه جذاب است.
این پلتفرم به کاربران اجازه خلق و به اشتراک گذاری ویدئوهای کوتاه به کمک موسیقی متن، استیکر و دیگر ابزارهای تزئینی را می دهد. تیک تاک نخستین بار در سال 2014 با نام اولیه Musical.ly روانه بازار شد. اپ موردنظر در آن زمان مورد توجه اندکی قرار گرفت، با این حال پس از سال 2017 با خرید آن از سوی شرکت چینی ByteDance ارزش اش به بالغ بر یک میلیارد دلار رسید. از همان زمان تعداد کاربران عضو تیک تاک به سرعت افزایش یافت. یکی از دلایل اصلی این امر ایده های خلاقانه و نوآوری های مداوم تیم چینی برای تیک تاک است.
تیک تاک به عنوان یک شبکه اجتماعی تازه تاسیس دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است، با این حال از سال 2018 به طور وسیعی مورد توجه کاربران قرار گفته است. این اپ در آپریل 2020 رکورد 2 میلیارد دانلود در استورهای آنلاین را به خود اختصاص داد. براساس پیش بینی موسسه Bank MyCell، این اپ به زودی موفق به جلب نظر 4.78 میلیارد نفر در سراسر دنیا خواهد شد.
اگر شما در زمینه بازاریابی فعالیت داشته باشید، مواجهه با یک شبکه اجتماعی با سرعت فوق العاده در زمینه دسترسی به رکوردهای تازه بازاریابی امری طبیعی خواهد بود. تیک تاک اکنون بالغ بر 800 میلیون کاربر فعال در روز دارد. این رقم برای یک پلتفرم تازه تاسیس بسیار جذاب به نظر می رسد بنابراین مشاهده تمایل اغلب برندها برای بازاریابی در این پلتفرم امری طبیعی خواهد بود. اگر شما هنوز اقدام به بازاریابی در تیک تاک نکرده اید، باید بازنگری کلی در زمینه نحوه فعالیت برندتان داشته باشید. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی از نقطه نظر فعالیت برندتان ایجاد خواهد شد.
چرا تیک تاک برای بازاریاب ها جذاب است؟
بازاریاب ها به سرعت در حال شروع فعالیت در تیک تاک هستند. شاید با بررسی موارد قبل در بخش پیشین فهم دلیل اهمیت تیک تاک برای بازاریاب ها ساده باشد، اما همچنان برخی از نکات مهم در این باره باقی مانده است. وقتی از اهمیت تیک تاک برای بازاریاب ها صحبت می کنیم، باید به نکات ذیل توجه نماییم:
• حجم گسترده کاربران تیک تاک
• نوع گروه های سنی عضو آن
• اعتبار و اصالت محتوای آن از نظر کاربران
بدون تردید هر کدام از دلایل فوق نیاز به بررسی بیشتر دارد بنابراین در ادامه هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
حجم گسترده کاربران تیک تاک
تیک تاک به دلیل استفاده از ابزارهای پیشرفته برای شخصی سازی محتوا مورد توجه دامنه وسیعی از کاربران قرار دارد. امروزه هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در زمینه بازاریابی دارد. یکی از کاربردهای عالی آن در زمینه بازاریابی در تیک تاک قابل مشاهده است. امروزه جلب نظر تمام کاربران با سلیقه های متفاوت کار دشواری محسوب می شود. نیاز هر برندی در این میان شناخت دقیق وضعیت مشتریانش است. تیک تاک با ارزیابی ابرداده های مختلف پیرامون کاربرانش به خوبی امکانات جانبی پلتفرمش را به روز رسانی می کند.
امروزه بسیاری از شبکه های اجتماعی با سندرم رایج «مشاهده گذرای محتوا» مواجه هستند. این امر شامل مشاهده بدون توجه محتوای دیگر کاربران و برندهاست. بسیاری از کمپین های بازاریابی در سراسر دنیا به همین خاطر با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است. تیک تاک چنین مشکلی را به خوبی با کاربست فناوری هوش مصنوعی رفع کرده است بنابراین کاربران با سلیقه های مختلف امکان یافتن محتوای مورد علاقه شان در این پلتفرم را دارند.
عملکرد موفق تیک تاک در زمینه جلب نظر تعداد وسیعی از کاربران در طول بحران کرونا به خوبی نمایان شد. بسیاری از پلتفرم های اجتماعی در طول دوران قرنطینه انتظار هجوم کاربران به شبکه اجتماعی شان را داشتند. نکته مهم در این میان رشد قابل ملاحظه تیک تاک در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی است. دلیل این امر شخصی سازی گسترده محتوا برای مخاطب هدف است. این امر در کنار ترغیب کاربران برای تولید محتواهای جذاب و متنوع تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی وضعیت این اپ داشته است.
اپ تیک تاک در طول ماه های نخست شیوع کرونا 50.2 میلیون کاربر تازه به پلتفرمش اضافه کرد. بدون شک این تعداد افزودن کاربر تازه به پلتفرم، آن هم در طول دوران قرنطینه، بسیار جذاب است. همین امر تیک تاک را بدل به گزینه ای جذاب برای تبلیغات در طول دوران قرنطینه کرده است.
بسیاری از بازاریاب ها برای فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی نیاز به خدمات جانبی دارند. این امر شامل دسترسی به ابزارهای بازاریابی حرفه ای در شبکه های اجتماعی مختلف است. اینستاگرام به خوبی چنین ابزارهای جانبی در اختیار برندها قرار می دهد. تیک تاک نیز به منظور رقابت با غول های بزرگ دنیای پلتفرم های آنلاین اقدام به ارائه اطلاعات کاربردی به بازاریاب ها می کند بنابراین شما با فعالیت در زمینه بازاریابی در تیک تاک به طور رایگان از دامنه گسترده ای از اطلاعات بهره مند خواهید شد.
سرعت رشد تیک تاک به عنوان یک شبکه اجتماعی توجه هر برندی را به خود جلب می کند. این امر با توجه به ادامه روند نوآوری های تیک تاک به زودی آن را بدل به بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا خواهد کرد بنابراین شما باید از همین حالا به فکر بازاریابی و تبلیغات در این پلتفرم باشید.
تنوع گروه های سنی عضو تیک تاک
تیک تاک فقط یک پلتفرم جذاب برای نسل جوان نیست. بسیاری از شبکه های اجتماعی در زمینه جلب نظر مخاطب نسل جوان با مشکل مواجه اند. بهترین نمونه در این میان فیس بوک است. این پلتفرم به طور سنتی بیشتر مورد توجه کاربران میانسال قرار دارد. با این حساب شاید تیک تاک نیز فقط محدود به کاربران نسل جوان باشد. مهم ترین نکته در مورد تیک تاک موفقیت در زمینه جلب نظر مخاطب نسل جوان است. اگر شما در زمینه بازاریابی تجربه تولید کمپین برای این گروه سنی را داشته باشید، به خوبی از سلیقه عجیب و سختگیری آنها اطلاع دارید. تیک تاک با جلب نظر آنها گام مهمی در زمینه توسعه پلتفرمش برداشته است.
مطلب مرتبط: تیک تاک و جلوگیری از تبلیغات سیاسی
بسیاری از کارشناس های بازاریابی در طول ماه های نخست توسعه تیک تاک آن را نوعی ترند کوتاه مدت تلقی می کردند. این امر شامل حضور چند ماهه کاربران نسل جوان و سپس بازگشت به اینستاگرام بود. با این حال اکنون دامنه وسیعی از کاربران در تیک تاک عضویت دارند. این امر فقط محدود به نسل جوان نیست. براساس گزارش گاردین، اکنون 60 درصد کاربر نسل جوان و 40 درصد کاربر میانسال در تیک تاک عضویت دارند. این امر به خوبی بیانگر موفقیت تیک تاک در زمینه جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران است. اگر شما نیز علاقه مند به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستید، باید همین برنامه را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانس چندانی برای کسب موفقیت در زمینه بازاریابی نخواهید داشت.
یکی از نکات مهم در زمینه ارزیابی وضعیت تیک تاک عدم مقایسه آن با اسنپ چت است. بسیاری از کاربران اسنپ چت را فقط مخصوص نسل جوان می دانند. حقیقت ماجرا نیز از همین امر حکایت دارد. نمونه اسنپ چت به خوبی ضرورت توجه به شبکه های اجتماعی دیگر را بیان می کند. مسئله اساسی در این میان یادگیری نکات تازه از سوی مدیران تیک تاک برای پرهیز از سرنوشتی مشابه اسنپ چت است. شما اکنون امکان بازاریابی و جلب نظر مخاطبهای گسترده با تنوع سنی فراوان را دارید. این امر مزیت بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت.
شاید بازاریابی برای مخاطب میانسال در تیک تاک جذابیت چندانی نداشته باشد. اغلب ابزارهای موجود در تیک تاک موردپسند کاربران نسل جوان است. چالش اصلی پیش روی برندها در چنین وضعیتی تلاش برای مدیریت امور در میان کاربران میانسال و جوان است بنابراین شاید شما در عمل نیاز به استفاده از شبکه های اجتماعی دیگر نیز داشته باشید. امروزه سرمایه گذاری بر روی یک شبکه اجتماعی برای پیگیری تمام اهداف بازاریابی همراه با ریسک بسیار زیادی است.
اعتبار محتوای تیک تاک
اغلب کاربران نسبت به مشاهده محتوای بازنشری از شبکه های اجتماعی دیگر واکنش مناسبی ندارند. این امر در مورد بازنشر توییت ها در اینستاگرام به خوبی قابل مشاهده است. نکته مهم در این میان واکنش مثبت کاربران به بازنشر محتوای تیک تاک در اینستاگرام است. دلیل اصلی این امر عدم عضویت بسیاری از کاربران در تیک تاک، به ویژه در ماه های اولیه معرفی آن، است. با این حساب کاربران با مشاهده چنین ویدئوهایی به دلیل شباهت میان تیک تاک و اینستاگرام ترغیب به عضویت در تیک تاک می شوند. این امر برای اینستاگرام نیز چندان نامناسب نیست. بسیاری از برندها در طول زمان های طولانی در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از محتوای رایگان هستند. تیم اینستاگرام به خوبی امکان استفاده از محتوای بازنشری تیک تاک برای افزایش جذابیت پلتفرمش را دارد. بسیاری از کارشناس ها افقی برای ترک اینستاگرام از سوی کاربران متصور نیستند، با این حساب جایی برای نگرانی از سوی مدیران ارشد اینستاگرام نخواهد بود.
بحث اعتبار محتوای موجود در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر نیازمند توجه کارشناس های فعال در شبکه های اجتماعی مختلف برای کنترل کیفیت محتواست. اینستاگرام از کارشناس های حرفه ای برای بیان ایده ای تازه در زمینه معرفی از امکانات و خدمات تازه استفاده می کند. این امر نقش مهمی در حفظ جایگاه اینستاگرام در دنیای بازاریابی دارد. اگر شما نیز از طرفدارهای عرصه بازاریابی هستید، باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.
تیک تاک در زمینه مدیریت وضعیت شبکه اجتماعی اش عملکرد بسیار مطلوبی دارد. این برند در مواجهه با ایده های تازه کاربران برای تولید محتوا به سرعت دست به ارائه آپدیت های تازه می زنند. چنین سرعت عملی نقش مهمی در حفظ کاربران دارد. بسیاری از برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت منطقی را ندارند. با این حال تیک تاک به خوبی از گرایش کاربران برای مشاهده امکانات تازه در کمترین زمان ممکن استفاده می کند.
توصیه های کاربردی برای توسعه برند در تیک تاک
بازاریابی در تیک تاک به طور کلی در دسته بازاریابی شبکه اجتماعی قرار می گیرد، با این حال این امر به معنای امکان استفاده از تکنیک های بازاریابی در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی برای این پلتفرم نیست. بازاریاب ها و برندها باید به خوبی از تفاوت های بازاریابی در پلتفرم های مختلف آگاهی داشته باشند. در غیر این صورت امکان بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهند داشت. برهمین اساس در این بخش برخی از مهم ترین تکنیک ها برای توسعه برند در تیک تاک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. شناخت مخاطب هدف
شناخت سلیقه مخاطب هدف نقش مهمی در موفقیت بازاریابی برندها دارد. برخی از کسب و کارها به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای استفاده از ترندهای تازه هستند. اگرچه کاربست ترندهای برتر اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در صورت ناآگاهی از سلیقه مخاطب هدف توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را نخواهید داشت.
بدون تردید هدف گذاری بر روی تمام کاربران یک شبکه اجتماعی از نظر مالی و نتیجه بخشی بازاریابی امکان پذیر نیست بنابراین شما باید بر روی دامنه محدودی از کاربران تمرکز نمایید. دامنه محدود کاربران دارای سلیقه منحصر به فرد خود است. با این حساب شما پیش از طراحی و تولید محتوای بازاریابی برای آنها باید سلیقه شان را مورد شناسایی قرار دهید.
اشتباه بسیاری از بازاریاب ها در زمینه بازاریابی در تیک تاک تولید محتوا مانند اینستاگرام یا اسنپ چت است. این امر موجب کاهش تمایل کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی شما خواهد شد. امروزه تیک تاک امکانات گسترده و متنوعی در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دارد بنابراین شما باید با استفاده از امکانات این شبکه اجتماعی اقدام به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نمایید. یکی از اشتباهات اصلی برندها در این میان بازنشر محتوای شان در دیگر شبکه های اجتماعی است. این اقدام انگیزه کاربران و نظرشان نسبت به برند شما را به شدت دستخوش تغییر منفی خواهد کرد.
برخی از کاربران در تیک تاک در پی شیوع ویروس کرونا دست به تولید انواع ویدئوها با موزیک های جذاب برای حمایت و روحیه بخشی به کادرهای درمانی کردند. این امر به خوبی پتانسیل تیک تاک برای ارائه واکنش در قابل هر رویدادی را نشان داد. بدون تردید چنین واکنش هایی در دیگر شبکه های اجتماعی دارای ماهیت یکسان و تکراری بود. همین امر تفاوت میان تیک تاک و دیگر شبکه های اجتماعی را بیان می کند بنابراین شما برای بازاریابی در تیک تاک به خوبی امکان بهره مندی از سلیقه مخاطب هدف و تولید محتوا براساس آن را خواهید داشت.
2. تولید محتوای اصیل برای برند
تقلید از دیگر برندها برای تولید محتوای بازاریابی امری رایج در عرصه تبلیغات است. نکته مهم در این میان ضرورت ترکیب ایده های تازه برند با ارزش ها و اصول کاری برای جلب نظر مخاطب هدف است. اگر شما در این زمینه مهارت بالایی نداشته باشید، توانایی جلب نظر مخاطب هدف را از دست می دهید.
همکاری با اینفلوئنسرها در تیک تاک بهترین گزینه برای برندهای فاقد آشنایی لازم با این پلتفرم است. بدون تردید شما به عنوان یک برند تازه کار در تیک تاک نسبت به چگونگی تولید محتوای جذاب اطلاع چندانی ندارید. با این حساب استفاده از دانش گسترده اینفلوئنسرها و شهرت شان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. نکته جالب اینکه اغلب اینفلوئنسرها در تیک تاک هزینه بالایی برای همکاری با برندها دریافت نمی کنند. دلیل این امر تازگی بازاریابی در این پلتفرم است بنابراین شما فرصت بسیار مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با هزینه بسیار اندک را خواهید داشت.
نکته مهم در این میان آشنایی با اینفلوئنسر موردنظر است. بسیاری از برندها در زمینه همکاری با افراد تاثیرگذار فقط به فالوورهای شان توجه دارند. این امر موجب ناتوانی برندها برای ایجاد هماهنگی میان توانایی اینفلوئنسرها و حوزه تخصصی کسب و کارشان است بنابراین پیش از همکاری رسمی با هر اینفلوئنسری یک جلسه برای بیان دیدگاه ها ترتیب دهید.
3. راه اندازی بخش تبلیغات تیک تاک
تیک تاک در تازه ترین آپدیت اش امکان بارگذاری تبلیغات رسمی را نیز فراهم کرده است. شما به عنوان یک برند امکان انتشار رسمی کمپین های تبلیغاتی در تیک تاک را دارید. مهمترین گام برای بارگذاری محتوای بازاریابی و تبلیغاتی در این پلتفرم راه اندازی بخش مورد نظر است. شما پس از ایجاد حساب کاربری در تیک تاک در تب تبلیغات باید به دنبال گزینه ایجاد تبلیغ تازه باشید. سپس امکان تعریف محل قرار گرفتن تبلیغ تان را خواهید داشت. در نهایت نیز پس از تعیین جزییات و بارگذاری فایل تبلیغ موردنظر هزینه موردنظر، در صورت تمایل برای همکاری تبلیغاتی با تیک تاک، به شما اعلام خواهد شد.
مطلب مرتبط: چرا استفاده از تیک تاک را باید جزو برنامه های بازاریابی خود قرار دهیم
بسیاری از برندها بدون همکاری با تیک تاک اقدام به بازاریابی در این پلتفرم می کنند. همکاری با تیک تاک مزیت های بازاریابی بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان توجه به بودجه در دسترس برند است. اگر شما به عنوان یک کسب و کار کوچک یا تازه تاسیس در تیک تاک فعالیت دارید، هزینه همکاری با تیک تاک شاید برای شما بسیار سنگین باشد بنابراین در گام های نخست اقدام به تولید محتوا بدون همکاری مستقیم با تیک تک نمایید. سپس امکان همکاری با این پلتفرم در مراحل بعدی توسعه کسب و کارتان را خواهید داشت.
بازاریابی و تبلیغات در تیک تاک شامل دنیای بسیار بزرگی است. برخی از برندها در این زمینه تنوع قابل ملاحظه ای از فعالیت را به نمایش می گذارند. اگر شما نیز علاقه مند به بازاریابی در تیک تاک هستید، نکات مورد بحث در این مقاله نقطه شروع مناسبی برای شما خواهد بود. مهمترین نکته در این میان تحول سریع دنیای شبکه های اجتماعی است. تیک تاک، به عنوان پلتفرم اصلی مورد بحث ما، در طول یک سال گذشته امکانات بسیار تازه ای را رونمایی کرده است. بنابراین بازاریاب ها برای موفقیت در زمینه بازاریابی در این پلتفرم نیازمند توجه به نکات مختلفی هستند. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نخواهند داشت.