آیا کسب وکارتان را به صورت اینترنتی دنبال می کنید؟ پس فرصتی را برای نگاه به برندهای موردعلاقه تان اختصاص دهید. آنها چه مطالبی بارگذاری می کنند، به اشتراک می گذارند و یا در موردشان بحث می کنند؟ برندسازی اینترنتی به صورت تکنیکی در مدیریت برند تعریف می شود که از اینترنت به عنوان ابزاری برای یافتن جایگاهی برای برند خود در بازار استفاده می کند. به این تکنیک برندسازی اینترنتی نیز گفته می شود.
این نوع برندسازی راهکاری است که صاحبان مشاغل و کسب وکار برای تثبیت موقعیت خود در بازار به کار می گیرند. حتی شرکت های معروف و باسابقه نیز برای ایجاد شهرت برند اینترنتی سرمایه گذاری می کنند، چون استراتژی های برندسازی اینترنتی تأثیر بسزایی بر تلاش برند برای توسعه دارد. از آنجایی که اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره مصرف کنندگان ایفا می کند، برندسازی اینترنتی این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین می توانید از این روش به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کنید.
در برندسازی اینترنتی از ابزارهای ارائه شده توسط اینترنت به عنوان اهرمی برای تمامی اقدامات بازاریابی تان استفاده می کنید. هدف از استفاده از اینترنت به عنوان وسیله ای برای ارتقای برند همانند سایر روش های برندسازی عمل می کند، که هدف از آن افزایش تقاضا برای تولید محصول برند است.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی
اهمیت برندسازی اینترنتی
هر صاحب کسب وکار از مزایایی که یک برند خوب می تواند برای شرکتش ایجاد کند آگاه است. از آنجایی که برند چیزی است که شما را از سایر شرکت هایی که محصول یا خدمات مشابه شما را ارائه می کند متمایز می سازد، پس بایستی استراتژی های برندسازی خود را به صورت صحیح اجرا کنید تا نتایج مطلوب و موردنظر خود را به دست آورید. نگاهی به چندین برند موفق و خوب در صنعت داشته باشید که تا حدی متفاوت و متمایز شده اند که نام آنها با یک محصول خاص مرتبط است. این چیزی است که صاحبان کسب وکارها باید برای به دست آوردنش تلاش کنند.
از دیدگاه تجاری، به این مورد موقعیت سازی برند گفته می شود که جایگاه اصلی محصول تان را در بازار موردنظر ایجاد و تثبیت می کند. بنابراین، شما از ویژگی های خاصی استفاده می کنید که محصول شما را منحصربه فرد می کند و از آن به عنوان نقطه تمرکز پیام تان در انجام برندسازی اینترنتی استفاده می کنید. درواقع، تمایز محصولات و جایگاه محصولات به صورت نزدیک با هم در ارتباط هستند. اینها دو روش هستند که در استراتژی های برندسازی اینترنتی از آنها استفاده می کنید تا بخشی از بازار را به دست بیاورید و از آنجا مشتریان وفاداری را به دست آورید.
آیا برندسازی اینترنتی ارزش سرمایه گذاری دارد؟
شرکت ها و برندهای متعدد برای ایجاد و تثبیت برند خود تلاش زیادی کرده اند، ولی تابه حال به احتمالات تولید یک برند اینترنتی فکر نکرده اند. بنابراین، در برابر برندهایی که در زمینه جذب مشتری و شناخته شدن محصولات و خدمات شان کار می کنند این مزیت را از دست می دهند.
با این حال، اگر شما تصمیم بر آغاز یک استراتژی برندسازی اینترنتی دارید، نباید ارزش و یا پیام مثبتی که می خواهید در مورد شرکت تان انتقال دهید را نادیده بگیرید. در کل، یک استراتژی خوب در این زمینه ارزش سرمایه گذاری روی آن را دارد، بنابراین به یکباره به سراغ یک کمپین تبلیغاتی اینترنتی نروید. این کار باید نتیجه برنامه ریزی و ارزیابی همه جانبه شما باشد.
اینکه از دیگران یاد بگیرید تقلب محسوب نمی شود
یکی از بهترین جنبه های برندسازی اینترنتی این است که می توان در آن از استراتژی های شرکت های برتر استفاده کرد. ببینید که شرکت های بزرگ و برتر چه کارهایی انجام می دهند و از آنها تقلید کنید. بهترین نقطه برای شروع رقابت است. شرکت هایی را در نظر بگیرید که تلاش می کنید مانند آنها باشید و یا شرکت هایی که در بازار به شما نزدیک تر هستند.
کاربردهای برندسازی اینترنتی
قبل از ایجاد یک استراتژی برندسازی اینترنتی در ابتدا روی منطق ایجاد این استراتژی تمرکز کنید. کاربردهای اصلی این استراتژی عبارتند از:
- داستان برند
- مشخص کردن پایگاه مشتریان
- آگاهی برند
- ایجاد ارتباط با مشتریان
- گزاره ارزش
- فروش های محرک
در ابتدا توصیه می شود با یک نقطه تمرکز اولیه شروع کنید و از آنجا به کار خود ادامه دهید.
استراتژی های برندسازی اینترنتی
برای برندسازی اینترنتی، درگیر شدن با کارهای روزمره مانند تهیه محتوا، نگرانی درباره ارسال و پاسخ به مشتریان آسان است. قبل از اینکه درباره این کارها نگران باشید، یک نگاه کلی از پروژه با استراتژی که می خواهید به کار ببرید داشته باشید.
ایجاد هویت برند
اولین گام در برندسازی اینترنتی، ایجاد هویت برند است. هویت برند این است که چگونه یک کسب وکار می خواهد توسط مشتریان دیده و درک شود. اولین گام شناختن مشتریان موردنظر است و گام دوم دسترسی به آنهاست.
برندسازی همواره شامل مخاطبین موردنظر است. شناختن مخاطبان درواقع شناخت افرادی است که برای آنها بازاریابی می کنید. این به سادگی یک تعیین آمار نیست، این کار شامل پاسخ به تمام این سؤال هاست: سطح سواد مشتری چیست؟ مشتری از زمان خود چه استفاده ای می کند؟ چه چیزی مشتری را برمی انگیزد؟ برندها و یا آیکون های موردعلاقه اش چیست؟ درست همانند شناختن دوست تان، یک مخاطب موردنظر هم بایستی به خوبی تعریف شود.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی / مدل های مختلف برند
مزایای برندسازی اینترنتی:
تقویت روابط مشتری
از آنجایی که اینترنت راه های بسیاری برای ارتقای کسب وکار ارائه می کند به عنوان یک ابزار برندسازی قدرتمند برای بسیاری از کسب وکارها به شمار می رود. تعامل به عنوان یکی از ویژگی های اینترنت به شرکت ها کمک می کند تا پیام برند خود را فوراً انتقال دهند و با مشتریان به صورت مستقیم صحبت کنند و تعاملات فردی و انحصاری با آنها ایجاد کند. رفتارهای خرید مصرف کنندگان می تواند تحت تأثیر دانش و آشنایی برند باشد، تا جایی که یک برندسازی خوب اینترنتی می تواند ارتباط مشتری نزدیک تری با برند ایجاد کند و وفاداری و روابط مشتری را تحکیم بخشد.
ایجاد اتحاد در میان برندها
برندسازی اینترنتی شامل استراتژی های موقعیت سازی و بازاریابی برند متعدد است که نمی تواند تنها محصولاتی را که به صورت جداگانه برندسازی شده اند را متمایز کند بلکه برندهای تأییدشده را نیز در کنار هم جمع می کند. برای مثال، سایت های کتابخانه ها نمونه ای از چنین رابطه ای بین وب سایت دانشگاه و سایر پایگاه های داده ای و یا وب سایت های انتشارات مانند Firstsearch و SpringerLink هستند. در اقتصاد نوین در همگرایی فناوری برندسازی اینترنتی فرصت هایی را برای شرکت ها ایجاد می کند تا اتحاد برندها و شبکه ها را برای افزایش تأثیر برند توسعه بخشند.
صفحه «درباره ما» را توسعه دهید
نگاهی به صفحه «درباره ما» در وب سایت تان بیندازید. آیا تنها شامل لیستی از حقایق درباره شرکت مانند نام بنیان گذار، سال تأسیس و مکان شرکت است؟ آیا تنها یک پاراگراف کوتاه است که فکر کردید تا زمانی که یک متن خوب پیدا نکرده اید می تواند جای خالی را پر کند؟ اگر چنین است پس اکنون زمان آن است که انرژی بیشتری را روی محتوای این صفحه صرف کنید.
صفحه « درباره ما» شانس شما برای معرفی محصولات تان به مشتریان است و اینکه نشان دهید محصولات شما نماد چیست. این صفحه بایستی به سؤالات زیر پاسخ دهد:
چرا این کسب وکار وجود دارد؟
این کسب وکار چه چیزی را بهتر از دیگران انجام می دهد؟
تمام افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند به این صفحه نگاه نمی کنند، اما کسانی که به این صفحه نگاه می کنند به خوبی متوجه می شوند که تعریف و انگیزه برند شما چیست؟ توسعه محتوای صفحه «درباره ما» به شما و تیم تان کمک می کند تا به بهترین نحو کسب وکارتان را توصیف کنید، که در راهبردهای برندسازی آنلاین و آفلاین به طور مداوم از آن استفاده می کنید.
یک برنامه پاداش برای مشتریان داشته باشید
برندسازی اینترنتی کسب وکار تنها به معنای جذب مشتریان جدید نیست، بلکه به معنای ایجاد وفاداری مشتری است.
یک راه برای بهبود حفظ مشتری این است که برای هر خرید آنها پاداشی در نظر بگیرید. برای مثال می توانید:
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
یک یادداشت تشکر شخصی را هر بار که یک خرید اینترنتی را تحویل می دهید داشته باشید. پس از خرید اینترنتی و یا عضویت در خبرنامه شما برای مشتریان یک کد تخفیف ارسال کنید. برای مشتریان در هر بار خرید اعتبار فروشگاه بدهید.
به کارگیری یک برنامه پاداش به شما کمک می کند که به عنوان فروشگاهی شناخته شوید که واقعاً برای مشتریانش ارزش قائل است. به علاوه، اگر شرکت شما نوعی از برنامه تشویقی را ارائه می دهد که هیچ یک از رقیبان تان ندارند، می توانید از آن به عنوان یک پیشنهاد خرید فوق العاده و منحصربه فرد استفاده کنید. برای مثال، فروشگاه کفش TOMS اعلام کرده است که هر بار که از این فروشگاه خریدی انجام می شود یک جفت کفش به کودکان نیازمند هدیه داده می شود.
تهیه و تنظیم: گروه کسب وکار فرصت امروز