شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

یکی از اقدامات بسیار مهم در زمینه برنامه ریزی، استفاده از مدل های تصمیم گیری است. در این راستا یکی از بهترین گزینه ها swot یا ماتریس سوات است. قبل از پرداختن به دلایل اهمیت این موضوع، لازم است تا آگاهی بیشتری نسبت به این مدل تصمیم گیری پیدا کنیم. SWOT تشکیل یافته از حروف اول Strengths(نقاط قوت)، Weaknesses(نقاط ضعف)، Opportunities(فرصت ها) و Threats(تهدیدها) است. در این روش، شما به تحلیل عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار خواهید پرداخت تا در نهایت بهترین استراتژی را بتوانید انتخاب نمایید. در این زمینه نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل درونی و فرصت ها و تهدیدها به عنوان عوامل بیرونی مطرح می شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این چهار بخش خواهیم پرداخت.

ماتریس swot: مدلی برای تصمیم سازی اصولی

1-نقاط قوت

برای پیدا کرن نقاط قوت لازم است تا نگاهی چندجانبه داشته باشید. بهتر است که موضوع را با این سوال آغاز کنید که کسب و کار شما چه مزیت هایی را نسبت به سایر رقبا دارد؟ در این راستا فراموش نکنید که بسیاری از نکات، نقاط قوت نبوده و مواردی طبیعی در صنعت شما محسوب می شوند. به همین خاطر نیز در این زمینه لازم است تا به دنبال مقایسه باشید. 

مطلب مرتبط: 9 سایت رایگان برای ایجاد جدول سوات swot

2-نقاط ضعف

در پیداکردن نقاط ضعف حتی نظرسنجی از مشتریان نیز می تواند کاملا کارآمد باشد. نکته ‎ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نقاط ضعف صرفا به معنای موارد فاجعه آمیز نبوده و حتی گزینه هایی که نیاز به بهبود دارند را نیز شامل می شوند. به همین خاطر توصیه می شود که حتی از یک مورد نیز غافل نشوید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که موارد بسیار کوچک که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، در درازمدت می تواند بحران هایی جدی را به همراه داشته باشد. به همین خاطر ماتریس سوات، خود فرصتی مناسب برای پیدا کردن مشکلات موجود درون سازمانی است. 

3-فرصت ها 

فرصت ها ارتباطی به شرکت شما نداشته و به شرایط بازار و وضعیت کشوری که در آن فعالیت می کنید، بستگی دارد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تیم مشاور برای خود استخدام نمایید. این افراد به شما کمک خواهند کرد تا مسائل را از زاویه های مختلف مشاهده نمایید که خود در زمینه اتخاذ تصمیم های بهتر، کاملا تاثیرگذار خواهد بود. این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که حتی در بدترین شرایط نیز فرصت هایی وجود دارد که با تحلیل های مداوم شرایط بازار، بدون شک به نمونه های زیادی از آنها دست پیدا خواهید کرد. 

4-تهدیدها 

در آخرین گزینه نیز تهدیدها وجود دارد. این بخش مواردی را شامل می شود که بازهم به خارج از شرکت شما ارتباط داشته و شرایط منفی بازار را مشخص می کند. در این راستا فراموش نکنید که فرصت ها و تهدیدها صرفا به موارد حال حاضر محدود نبوده و می توان گزینه هایی که احتمالا در آینده شاهد آنها خواهید بود را نیز شامل شود. در این زمینه مدیران شرکت های دیگر نیز می توانند شما را به درک بهتری از تهدیدها برسانند.

در نهایت شما با استفاده از اطلاعات به دست آمده، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در کدام یک از این چهار گزینه، موارد  بیشتری مطرح شده است. بر این اساس شما چهار استراتژی را خواهید داشت که شامل موارد زیر است.

ماتریس swot: مدلی برای تصمیم سازی اصولی

استراتژی نقاط قوت و فرصت ها 

در این استراتژی شما تمرکز خود را بر روی نقاط قوت خواهید گذاشت تا با استفاده از آنها از فرصت های موجود استفاده نمایید. تحت این شرایط طبیعی است که دو مورد دیگر یعنی ضعف ها و تهدیدها کمتر مورد توجه قرار گیرد. 

استراتژی تقاط ضعف و فرصت ها

با بهبود نقاط ضعف خود لازم است تا از فرصت های موجود بهترین بهره برداری را داشته باشید. در این زمینه نکته ای که نباید فراموش کنید این است که هر دو موارد بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. تحت این شرایط شما می توانید از فرصت های موجود هم برای بهبود ضعف ها استفاده نمایید. 

استراتژی نقاط ضعف و تهدیدها

این استراتژی کاملا دفاعی بوده و لازم است تا با تمرکز بر روی ضعف ها و تهدیدهای موجود، به دنبال راهکاری جهت بدتر نشدن شرایط خود باشیم. درواقع در این استراتژی نباید انتظار داشت که رشد خاصی را تجربه نمایید. تحت این شرایط ممکن است این استراتژی را بدون فایده تصور کنید، با این حال در بسیاری از شرایط خصوصا زمانی که شرکت اوضاع خوبی ندارد و شرایط بازار نیز بحرانی است، می تواند از نابودی شما جلوگیری کند.

مطلب مرتبط:شیوه های تصمیم گیری

استراتژی نقاط قوت و تهدیدها 

در آخرین استراتژی شما باید به دنبال آن باشید که با استفاده از نقاط قوت خود، تهدیدها را خنثی و یا کمرنگ نمایید. 

در نهایت توصیه می شود که برای درک بهتر این موضوع، مثال های متعددی را مشاهده کنید. درواقع بسیاری از برندها از این ماتریس، استفاده می کنند که لازم است تا مورد توجه شما قرار گیرد. پس از این مرحله شما آمادگی کامل برای استفاده درست از آن را خواهید داشت. 

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/c180NreW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه