در اختیار داشتن مشتریان وفادار برای هر برندی امر جذابی محسوب می شود. بسیاری از برندهای بزرگ بخش قابل ملاحظه ای از سود سالانه شان مربوط به مشتریان وفادار است. بنابراین طراحی برنامه ای برای تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار برند امری منطقی خواهد بود. با این حال بسیاری از برندها در عمل توانایی تبدیل خریداران به مشتریان وفادار و جلب نظر مشتریان را ندارند. این امر در طول دهه های اخیر بدل به یکی از بزرگترین چالش های هر کسب و کاری شده است.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از توصیه ها برای تبدیل خریداران به مشتریان وفادار برند است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. همچنین شما را بدون نیاز به صرف هزینه های گزاف دارای دامنه مناسبی از مشتریان وفادار خواهد کرد.
شخصی سازی تعامل با مشتریان
هر مشتری دارای سلیقه و عادت های خاص خودش است. اگر شما در تلاش برای تعامل با وی و تبدیل کردنش به مشتری وفادار برندتان هستید، باید شخصی سازی تعامل تان را مدنظر داشته باشید. این امر براساس شناخت قبلی شما از مشتری موردنظر صورت می گیرد. بنابراین پیش از اینکه به طور ناگهانی اقدام به تبدیل مشتریان عادی تان به مشتریان وفادار کنید، باید اندکی شناخت تان از آنها را افزایش دهید، در غیر این صورت شاید شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی آنها نداشته باشید.
مطلب مرتبط: جلب وفاداری مشتریان به برند در شرایط نامطمئن
شناخت خریداران برند اغلب اوقات یک فرآیند زمانبر است. بنابراین شما نباید عجله ای در این میان داشته باشید. اگر شما زمان مناسب برای آشنایی با خریداران را اختصاص دهید، نتیجه نهایی فرآیند شخصی سازی تعامل و تبدیل آنها به مشتری وفادار برند به بهترین شکل ممکن دنبال خواهد شد.
ایجاد تمایز با دیگر برندها
مشتریان همیشه جذب برندهای متفاوت می شوند. اگر شما دقیقا مثل دیگر برندهای بازار باشید، مشتریان بسیار اندکی سراغ شما خواهند آمد. بدون شک در این شرایط امیدواری نسبت به تبدیل خریداران به مشتریان وفادار برند بی نتیجه خواهد بود.
اگر شما ارزش های متفاوتی نسبت به رقبای تان داشته باشید، امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. نکته مهم در این میان ضرورت معنادار بودن تمایز میان شما و دیگر برندهاست، در غیر این صورت مشتریان آنطور که باید جذب تان نخواهند شد.
مطالعه درباره انتظارات مشتریان از برندها بهترین راهکار برای آگاهی از شیوه های ایجاد تمایز با دیگر برندهاست. اگر شما توانایی پاسخگویی دقیق به انتظارات مشتریان تان را داشته باشید، به طور خودکار تبدیل به برندی متمایز برای آنها می شوید.
توجه به خدمات مشتریان
خدمات مشتریان یکی از مهمترین بخش ها برای تبدیل خریداران به مشتریان وفادار است. اگر یک مشتری تجربه خوبی از خدمات شما نداشته باشد، دیگر هرگز پشت سرش را هم نگاه نمی کند. درست به همین خاطر بسیاری از برندهای بزرگ در طول سال های اخیر بخش خدمات مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار داده اند. این امر شما را بدل به برندی جذاب برای مشتریان خواهد کرد. معنای دیگر این امر امکان تبدیل خریداران به مشتریان وفادار برندتان بدون نیاز به هرگونه مشکلی است.
تعامل مداوم با مشتریان
برخی از برندها در زمینه تعامل مداوم با مشتریان همیشه مشکل دارند. این امر شامل تعامل مناسب با مشتریان و سپس فراموشی تمام فرآیند موردنظر است. اگر شما عنصر تداوم را در زمینه ارتباط با مشتریان مدنظر قرار ندهید، هرگز شانس تاثیرگذاری بر روی آنها را نخواهید داشت. بنابراین باید همیشه این نکته مهم را مدنظر داشته باشید.
امروزه مشتریان به دنبال برندهایی هستند که به طور مداوم در کنارشان باشند. اگر شما این کار را با استفاده از عنصر تعامل به بهترین شکل ممکن انجام دهید، دیگر دلیلی برای نگرانی نسبت به تعامل با مشتریان تان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: راهکارهای ارتقای وفاداری مشتری از طریق شبکه های اجتماعی
اگر شما همیشه در برنامه های برندتان به مشتریان تان توجه داشته باشید، هرگز با مشکل عدم تداوم در رابطه با آنها مواجه نخواهید شد. همچنین استفاده از توصیه های کارشناسان حرفه ای در این بخش نیز مفید خواهد بود. این امر امکان استفاده از تجربیات دیگران را به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد ساخت.