راه اندازی سایت رسمی برای هر کسب و کاری ضروری است. امروزه کاربران در فرآیند جست و جو برای محصولات موردنیازشان به دنبال سایت رسمی و اطلاعات جانبی از سوی برندها هستند. با این حساب راه اندازی سایت رسمی و بارگذاری مطالب جذاب برای مخاطب هدف نقش مهمی در موفقیت برندها خواهد داشت. امروزه اغلب مردم برای جست و جوی محتوا از گوگل استفاده می کنند. دیگر دوران توجه به یاهو و دیگر موتورهای جست و جو تمام شده است بنابراین تمرکز بازاریاب ها و برندها باید بر روی کسب رتبه های برتر در گوگل باشد.
کاربران در زمینه جست و جوی محتوای مورد علاقه شان به نتایج چند جست و جوی برتر گوگل توجه می کنند بنابراین اگر سایت رسمی یک برند در صفحه دوم یا سوم گوگل قرار گیرد، در عمل هیچ بازدید قابل ملاحظه ای دریافت نخواهد کرد. مدیریت سئو برای جلب ترافیک بیشتر به سایت ضروری است. خوشبختانه امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از تکنیک های سئو می کنند. این امر نقش مهمی در بهبود جلوه حرفه ای فعالان برندها داشته است. نکته مهم در این میان توجه به گوگل به عنوان یکی از پلتفرم های مهم برای جلب ترافیک و تعامل با مخاطب هدف است. در ادامه چند نکته اساسی برای سئو کاربردی در گوگل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نکات موردنظر نقش مهمی در بهبود رتبه سایت برندها در پلتفرم گوگل دارد.
1. استفاده از کلیدواژه های مشخص
هر کسب و کاری دارای برخی اصطلاح های خاص است. به عنوان مثال، در عرصه بهداشت رعایت نکات بهداشتی نظیر ماسک و همچنین اصطلاح های تخصصی پزشکی کاربرد بالایی دارد. اگر کاربران در تلاش برای یافتن محصولات مرتبط با این حوزه باشند، به احتمال فراوان از کلیدواژه های تخصصی استفاده می کنند. این امر برای برندها دارای اهمیت بسیار زیادی است. با این حساب اگر یک برند در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از کلیدواژه های مناسب استفاده نکند، در بلندمدت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
مطلب مرتبط: موفقیت در مدیریت سئو مطالب با 10 راهکار طلایی
کلیدواژه های تخصصی امکان تعامل با مشتریان علاقه مند و دارای نیازهای خاص در دامنه کسب و کارمان را فراهم می کند. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به مشتریان فاقد نیاز فوری در حوزه کسب و کارمان است. بسیاری از کاربران به دلیل کنجکاوی اقدام به جست و جوی برخی از محتواها می کنند. این امر باید همراه با استفاده از کلیدواژه های عمومی صورت گیرد. بدون تردید یک کاربر عادی دارای اطلاعات گسترده ای در زمینه اصطلاحات رزرو هتل نیست بنابراین تیم های بازاریابی هتل ها باید از کلیدواژه های عمومی برای جلب نظر این دسته از مشتریان استفاده نمایند.
کلیدواژه های عمومی به طور روزمره مورد استفاده دامنه وسیعی از افراد قرار می گیرد. اهمیت کاربرد این دسته از کلیدواژه ها افزایش شانس کسب و کارها برای جلب نظر کاربران بی علاقه به حوزه کاری شان است. امروزه بسیاری از افراد دارای قصد قبلی برای خرید نیستند، اما با مشاهده محتوای بازاریابی یا حتی اطلاعات ساده در سایت رسمی برندها تمایل شان برای خرید بیشتر می شود.
2. ساده سازی فرآیند شناسایی صفحات برای گوگل
الگوریتم گوگل در زمینه طبقه بندی محتوای سایت ها عملکرد هوشمندی دارد. بسیاری از برندها درتلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوای متعدد می کنند. این امر صفحات مختلفی برای هر سایت ایجاد می کند. اگر گوگل امکان شناسایی صفحات مختلف یک سایت را نداشته باشد، فرآیند سئو دچار چالش خواهد شد. امروزه اغلب برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به مشخص ساختن صفحات مختلف شان می کنند.
وقتی هر صفحه دارای آدرس و مشخصات دقیق باشد، الگوریتم گوگل به راحتی آن را شناسایی خواهد کرد. امروزه برخی از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به تولید محتوا بدون توجه به مشخصات صفحات شان می کنند. این امر موجب ناتوانی الگوریتم گوگل برای شناسایی صفحات مختلف می شود. درست به همین خاطر چنین برندهایی به طور مداوم در زمینه مدیریت سئو مشکل دارند. همکاری با کارشناس های حرفه ای در زمینه طراحی سایت بسیاری از مشکلات برندها در حوزه سئو را رفع خواهد کرد.
3. ایجاد صفحات مستقل وبلاگ
وبلاگ ها در ظاهر شباهت بالایی به سایت ها دارند، اما از نظر مدیریت سئو نیازمند توجه خاصی هستند. وبلاگ ها اغلب به عنوان زیرمجموعه ای از سایت رسمی شناخته می شوند. این امر فرآیند شناسایی وبلاگ از سوی گوگل را متفاوت می سازد. پیش از این گوگل تفاوتی میان سایت و وبلاگ قائل نبود. همین امر محتوای وبلاگی که به طور معمول طولانی تر از محتوای عادی است، در رتبه های پایین گوگل قرار می داد. امروزه الگوریتم گوگل پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. بر این اساس محتوای وبلاگی به طور مجزا مورد بررسی آن قرار می گیرد.
یکی از نکات مهم برای سئو کاربردی در زمینه صفحات وبلاگ مربوط به ایجاد صفحات مستقل است. وقتی صفحات مطالب وبلاگی مستقل باشد، ساده تر از هر زمان دیگری مورد شناسایی الگوریتم گوگل قرار می گیرد. این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما درست مانند عملکرد گوگل در زمینه مطالب سایت رسمی برندهاست.
یکی از اشتباهات برندها در زمینه مدیریت وبلاگ تلاش برای ایجاد استقلال میان سایت رسمی و وبلاگ است. این امر هرگز ایده جذابی نیست. بسیاری از برندها در بلندمدت از این استراتژی صدمه می بینند. سایت رسمی یک برند امکان انتقال ترافیک به وبلاگ را فراهم می سازد. در این میان اگر وبلاگ رسمی زیرشاخه ای از سایت برند نباشد، فرآیند انتقال مخاطب هدف به آن دشوار خواهد شد. همچنین میزان اعتماد مخاطب هدف نیز کاهش می یابد.
4. افزودن اکانت شبکه های اجتماعی به سایت رسمی
امروزه اغلب برندها در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. این امر فرآیند بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف را ساده تر می کند. درج مشخصات اکانت برند در شبکه های اجتماعی برای مشخص ساختن اکانت رسمی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها در این زمینه عملکرد نامطلوبی دارند. این امر شامل عدم درج آدرس رسمی اکانت برند در سایت رسمی یا برعکس است.
بسیاری از اوقات الگوریتم گوگل براساس میزان بازدید سایت ها اقدام به رتبه بندی شان می کند. با این حساب اگر کاربران برند در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم به سایت رسمی منتقل شوند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری پدید خواهد آمد. این امر فرآیند بسیار دشواری نیست. تنها نکته مهم در این میان درج آدرس رسمی سایت در بخش بیوگرافی یا آدرس لینک اکانت رسمی برند در شبکه های اجتماعی است.
هر وقت صحبت از بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شود، انتخاب گزینه هایی محدود اهمیت پیدا می کند. بسیاری از برندها در این فرآیند با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. در اینجا برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی را ذکر کرده ایم. انتخاب از میان این پلتفرم ها باید براساس نیاز برند و همچنین سطح حضور مخاطب هدف در هر کدام از آنها صورت گیرد. برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است:
• فیس بوک
• اینستاگرام
• لینکدین
• یلپ
• گوگل بیزینس
عضویت در هر کدام از شبکه های فوق شانس برندها برای تعامل با مخاطب هدف و افزایش ترافیک را بیشتر می کند. نتیجه نهایی این امر امکان ارتقای رتبه برند در گوگل خواهد بود.
مطلب مرتبط: بهینه سازی موتور جستوجو
5. کسب تایید رسمی از سوی گوگل
گوگل رتبه بهتری برای کسب و کارهای مورد تاییدش اختصاص می دهد. شاید در ابتدا این امر به معنای ایجاد تمایز میان کسب و کارهای مختلف باشد، اما نکته مهم تلاش گوگل برای ارائه نتایج جست و جوی دقیق برای کاربران است. هرچه اطلاعات یک کسب و کار واضح و دقیق تر باشد، کاربران از نتیجه جست و جوی شان رضایت بیشتری خواهند داشت بنابراین فرآیند تایید رسمی کسب و کار از سوی گوگل در همین راستا قابل تحلیل است.
عضویت در گوگل بیزینس یا گوگل مپ معیارهای اساسی گوگل برای تایید برندهاست. امروزه بسیاری از کسب و کارها دارای مشخصات دقیق در گوگل مپ هستند. این امر شناسایی سریع تر آنها از سوی کاربران و مراجعه مشتریان به فروشگاه های حضوری شان را ساده تر می کند. اگر یک کسب و کار دارای نشانی رسمی در گوگل مپ نباشد، مشتریان برای یافتنش به دردسر خواهند افتاد.
گوگل بیزینس پلتفرم رسمی برای کسب و کارها محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در تلاش برای ایجاد حساب رسمی در گوگل بیزینس هستند. این امر سختی بسیار زیادی برای کسب و کارها ندارد. تنها نکته مهم در این میان ایجاد حساب کاربری رسمی برای برند است. ثبت نام در گوگل بیزینس شامل درج اطلاعات رسمی از برند و همچنین تلاش برای مشخص نمودن آدرس آن است. این مشخصات موجب تایید رسمی کسب و کار از سوی گوگل می شود.
وقتی یک کسب و کار مورد تایید رسمی گوگل قرار گیرد، امکان تعامل بهتری با مخاطب هدف پیدا خواهد کرد. گوگل در رتبه بندی محتوا و صفحات سایت توجه ویژه ای به برندهای مورد تاییدش دارد. نکته جالب در این میان امکان ثبت نام رایگان در گوگل بیزینس است بنابراین نیاز به صرف هیچ گونه هزینه اضافی از سوی کسب و کارها وجود ندارد.
6. استفاده از تیترهای جذاب
جلب نظر مخاطب هدف به سایت نقش مهمی در توسعه رتبه گوگل دارد. بسیاری از تکنیک های سئو بر روی اهمیت استفاده از تیترهای جذاب تاکید دارد. یکی از نکات اساسی در این میان تلاش برای جذاب تر ساختن محتوای سایت با استفاده از تیترهای جذاب و تعاملی است. متاسفانه بسیاری از برندها در این میان شرایط دشواری را تجربه می کنند. این امر ناشی از ناتوانی آنها برای انتخاب تیترهای جذاب است.
اگر ماهیت کلی یک مطلب جذاب نباشد، انتخاب تیترهای جذاب نیز کاربردی نخواهد بود بنابراین تیترهای جذاب باید همراه با محتوای مورد علاقه کاربران باشد. تحلیل سلیقه مخاطب هدف و تولید محتوا براساس آن نقش مهمی در موفقیت برندها دارد. فقط در این صورت انتخاب تیترهای جذاب امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف را فراهم خواهد کرد.
بسیاری از برندها در طول بازه های زمانی طولانی اقدام به تولید محتوا به صورت مداوم می کنند، با این حال در عمل هیچ تغییری در وضعیت سایت شان روی نمی دهد. این امر ناشی از ناتوانی کسب و کارها برای جلب نظر مخاطب هدف است. انتخاب تیترهای تعاملی و همچنین توضیح مناسب درخصوص محتوا در همان ابتدای مطلب اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در این رابطه مشکلات زیادی دارند. بهترین توصیه در این میان مراجعه به روزنامه نگارها برای یادگیری شیوه های انتخاب یک تیتر جذاب است. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه داشته باشند، فرآیند تعامل با مخاطب هدف بسیار ساده تر خواهد شد.
7. همکاری با سایت ها و وبلاگ های مختلف
امروزه بسیاری از سایت های و وبلاگ ها دارای همکاری نزدیک با هم هستند. این امر برای اغلب برندها مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد. نکته مهم سطح پایین ارتباط برخی از برندها با دیگر سایت های مشهور در عرصه کسب و کار است. به عنوان مثال، هر برندی از نگارش مطلب پیرامون کسب و کارش در سایت فوربس استقبال خواهد کرد، با این حال در عمل فقط برندهای دارای تعامل مناسب با فوربس امکان مشاهده نگارش مطالب مختلف پیرامون کسب و کارشان را دارند. سایر برندها فقط در آرزوی مشاهد چنین محتواهایی قرار خواهند داشت.
همکاری با سایت های بزرگ کار دشواری نیست. فقط باید ارتباطات برندمان را تقویت نمایید. بسیاری از برندها در عمل تمایلی برای تعامل نزدیک با سایت های بزرگ ندارند. این امر ناشی از تلقی چنین سایت هایی به مثابه ابزارهایی غیرضروری است. اگر مدیران ارشد یک برند نسبت به اهمیت سایت های تخصصی کسب و کار آگاهی پیدا نمایند، به شیوه های کاربردی تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای هر برند دارد. یک نکته جالب در این میان امکان همکاری میان برندهای مختلف در زمینه مدیریت سئو سایت های شان است. این امر بسیاری از مشکلات برندها در زمینه سئو را حل و فصل می نماید.
فرآیند همکاری میان سایت های مختلف در زمینه سئو چندان ساده نیست. بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی یکدیگر در عمل موجب برداشت رقابت آمیز می شوند. مهمترین مسئله در این میان ارسال سیگنال هایی مبنی بر تمایل طرفین برای همکاری بازاریابی و سئو است. در غیر این صورت هیچ همکاری صورت نخواهد گرفت. در مرحله بعد ارجاع به محصولات یا فعالیت های یکدیگر در فرآیند بازاریابی و تولید محتوا اهمیت می یابد. این امر امکان همکاری مشترک میان برندها را به شدت افزایش خواهد داد. برخی از برندها در مرحله شروع همکاری عملکرد مناسبی دارند، اما در زمینه ارجاع به فعالیت های هم بسیار ضعیف هستند. دلیل این امر عدم آگاهی دقیق از فعالیت های یکدیگر است بنابراین شاید در ابتدا نیاز به ارائه توضیحات دقیق در مورد نحوه فعالیت هر برند ضروری باشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو
8. کسب رتبه های برتر و بهبود سطح توجه به برند
استفاد درست از کلیدواژه ها در زمینه تولید محتوا موجب بهبود رتبه سئو برندها می شود. بسیاری از کسب و کارها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف عملکرد خوبی دارند. اگر این عملکرد براساس مدیریت سئو باشد، به سرعت بدل به کانون توجه کاربران خواهند شد. هرچه میزان توجه کاربران به یک سایت بیشتر باشد، رتبهبندی اش در گوگل بهبود خواهد یافت.
یکی از نکات مهم در زمینه بهبود وضعیت برند در گوگل مربوط به مدیریت بهینه زمان است. برخی از برندها در راستای بهبود وضعیت برندشان در گوگل اقدام به یافتن میانبرها می کنند. شاید در ابتدا اصطلاح میانبر جذابیت های خاص خود را داشته باشد، اما در عمل امکان استفاده از چنین شیوه هایی امکان ناپذیر است.
امروزه بسیاری از افراد سودجو اقدام به معرفی میانبرها برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف می کنند. نکته جالب اینکه در صورت استفاده از برخی تکنیک های به اصطلاح میانر در زمینه مدیریت سئو در عمل بسیار عقب تر از رقبای تان قرار خواهید گرفت. این امر نکته بسیار مهمی در زمینه مدیریت سئو محسوب می شود.
9. استفاده از تصاویر جذاب
محتوای سایت ها همیشه شامل متن نیست. گاهی اوقات استفاده از تصاویر نیز برای جلب تعامل و افزایش جذابیت بصری سایت ضروری است. امروزه اغلب محتوای متنی در سایت ها نیز همراه با تصاویر جذاب است. برخی از برندها در راستای انتخاب تصاویر همیشه دغدغه هایی پیرامون کیفیت آن دارند. امروزه سایت هایی نظیر کانوا امکان بهره مندی از تصاویر رایگان و باکیفیت را فراهم می کنند. بسیاری از برندها در عمل از همین تصاویر رایگان برای تولید محتوا استفاده می کنند. اگر کسب و کارها در این مسیر به دنبال راهکارهایی تعاملی تر و پیچیده تر هستند، باید بازنگری در نحوه فعالیت شان انجام دهند. این امر شامل تولید محتوای بصری به صورت ویژه از سوی برندهاست.
امروزه اغلب برندهای بزرگ و دارای بودجه مناسب اقدام به تهیه تصاویر برای برندشان می کنند. اگر یک برند دارای بودجه محدودی است، توجیهی در زمینه تعامل با مخاطب هدف براساس تولید محتوای بصری وجود نخواهد داشت. برندهای دارای بودجه های محدود باید همیشه اقدام به استفاده از تصاویر رایگان نمایند در غیر این صورت شرایط دشواری در مسیر بازاریابی شان قرار خواهد گرفت.
10. استفاده از کمپین تبلیغاتی در گوگل
برندهای دارای بودجه بازاریابی مناسب امکان همکاری تبلیغاتی با گوگل را دارند. وقتی کاربران اقدام به جست و جوی محتوای مشخصی در گوگل می کنند، به طور معمول 2 سایت نخست دارای برچسب Ad در گوشه سمت راست شان هستند. این امر بیانگر نمایش تبلیغاتی سایت های موردنظر برای کاربران است. بدون شک بازاریابی و سئو ارگانیگ برای تمام برندها اهمیت دارد، اما گزینه تبلیغاتی نیز در صورت توجه مناسب و استفاده از تکنیک های مطلوب کاربردی خواهد بود.
برخی از برندها نیاز به توسعه برندشان در بازار دارند. به عنوان مثال، اگر یک برند به تازگی وارد عرصه تولید لوازم ورزشی شده باشد، حضور برندهای بزرگی نظیر نایک امکان رقابت موثر را از بین خواهد برد. همکاری تبلیغاتی با گوگل در این میان امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف را فراهم می سازد.
یکی از نکات مهم در زمینه همکاری تبلیغاتی با گوگل ضرورت برنامه ریزی برای فعالیت های جانبی است. اگر یک برند فقط بر روی نمایش تبلیغاتی سایتش برای مخاطب هدف سرمایه گذاری نماید، شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهد داشت. دلیل این امر جهت گیری منفی برخی از کاربران نسبت به مشاهده مداوم سایت ها در بخش تبلیغات است.
11. تلاش برای دریافت نظرات مثبت
امروزه اغلب سایت ها امکان درج نظر در مورد محصولات و به طور کلی برندهای مختلف را فراهم کرده اند. این امر درخصوص فعالیت گوگل نیز صحت دارد. تمام کاربران دارای اکانت گوگل امکان درج نظر در مورد برندهای مورد تایید این پلتفرم را دارند. اگر شما نیز یک کسب و کار مورد تایید گوگل هستید، باید به ماهیت نظرات توجه نمایید. هرچه نظرات مثبت تری در مورد برند ثبت شود، الگوریتم گوگل سایت شما را کاربردی تر خواهد یافت. نکته جالب اینکه به موازات تغییر نگرش کاربران نسبت به یک برند تغییراتی در نمایش سایت رسمی اش برای کاربران به وجود خواهد آمد.
12. فعالیت در شبکه های اجتماعی
یکی از راهکارهای ساده برای جلب نظر کاربران به سایت رسمی برند اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی است. امروزه برندهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت کسب و کار و همچنین دیگر کانال های تعاملی به کاربران است. اگر یک برند در این زمینه عملکرد مطلوبی نداشته باشد، به شدت مورد انتقاد کاربران قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
فعالیت در شبکه های اجتماعی برای هر برندی سخت و دشوار خواهد بود. اگر شما به تازگی وارد حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی شده اید، باید الگوبرداری از برندهای بزرگ را در دستور کار قرار دهید. اگر این نکته مورد توجه برندها قرار نگیرد، شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف وجود نخواهد داشت.
13. استفاده از رسانه های محلی
بسیاری از رسانه های محلی تمایل بالایی برای همکاری تبلیغاتی با برندها دارند. امروزه تاثیرگذاری رسانه های محلی بسیار بیشتر از رسانه های بین المللی است. دلیل این امر توجه بیشتر مردم به رسانه های محل زندگی شان است. اگر یک برند در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بازاری خاص است، باید نسبت به همکاری با رسانه های محلی اقدام نماید. این امر مزیت قابل ملاحظه ای برای آنها به ارمغان می آورد. همچنین باعث افزایش بازدید کاربران از سایت رسمی برند نیز خواهد شد.