شبکه های اجتماعی را باید یکی از مهمترین اختراعات قرن اخیر به حساب آورد که تاثیرات بسزایی در زندگی روزمره افراد داشته است. درواقع امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در طول روز خود، بارها در شبکه های مختلف به گشت و گذار نپردازد. از جمله دلیل جذابیت این بخش، امکان پیوند با تمامی افراد جهان و از بین رفتن محدودیت هایی نظیر زمان و زبان است. در این راستا شما می توانید محتواهای فردی در دورترین کشورها را مشاهده کرده و تعامل داشته باشید. این امر در حالی است که تا قبل از شرایط، عملا انجام آن غیرممکن بوده و شبکه های اجتماعی، یک پدیده نوظهور محسوب می شود که هنوز جذابیت اولیه خود را از دست نداده است. درواقع پیش بینی می شود که حداقل تا 50 سال آینده، شاهد روند رو به رشد فوق العاده آن باشیم. با این حال شبکه ها صرفا برای سرگرمی نبوده و از هر فضایی که مخاطب قابل توجه وجود دارد، می توان به عنوان یک فرصت تبلیغاتی استفاده نمود. همین امر نیز باعث شده تا شاهد فعالیت تعداد زیادی از کسب و کارهای مختلف باشیم. با این حال نگاه بیش از حد تبلیغاتی، همه چیز را نابود خواهد کرد. درواقع این نکته را نباید فراموش کنید که ماهیت اصلی شبکه های اجتماعی بر پایه ایجاد سرگرمی است. به همین خاطر عدم توجه به این اصل، باعث خواهد شد تا کمترین نتایج را از تلاش های خود به دست آورید. در این راستا ممکن است تا به امروز روش های مختلفی را انجام داده باشید که نتیجه لازم را به همراه نداشته است. به همین خاطر در ادامه برترین تکنیک های فروش بالا در شبکه های اجتمای را بررسی خواهیم کرد که برای تمامی کسب و کارها، نتیجه بخش محسوب می شود.
1-شبکه محبوب مخاطبان خود را پیدا کنید
بستر فعالیت موردی بسیار مهم بوده و اشتباه بزرگ اکثر برندها این است که آمارهای اشتباهی را دارند و تصور می کنند که با فعالیت در تمامی شبکه ها، شانس رشد بالاتری را خواهند داشت. این امر در حالی است که شما باید به دنبال بستری باشید که باعث خواهد شد تا شانس پیدا کردن مخاطبان هدف بالاتری را داشته باشید. درواقع ممکن است فعالیت جهانی حداقل در وضعیت حال حاضر مورد توجه شما نباشد. تحت این شرایط انتخاب بستری جهانی که در منطقه موردنظر شما محبوبیت اصلی را ندارد، انتخابی درست نخواهد بود. در این راستا ممکن است با یک شبکه داخلی هرچند ضعیف که مشهور نیست، بتوانید نتایج به مراتب بهتری را به دست آورید. در این مرحله پس از انتخاب بستر موردنظر، لازم است تا اقدامات سایرین را مورد بررسی قرار داده و به بررسی هشتگ ها، سلیقه های حال حاضر و ترندها را شناسایی کنید. این اطلاعات کمک خواهد کرد تا از همان ابتدا بتوانید با قدرت اقدام نمایید. خوشبختانه امروزه انواع نرم افزارها وجود دارد که کار مقایسه را به مراتب ساده تر کرده است. درواقع شما می توانید بهترین بستر را با توجه به کلمات کلیدی خود انتخاب نمایید. برای مثال ممکن است در منطقه شما برای هشتگ پوشاک، پینترست بیشترین مخاطب را داشته باشد. به عنوان توصیه آخر در این بخش، ضروری است تا زمانی که در یک شبکه به بالاترین حد رشد نرسیده اید، به سراغ ایجاد تنوع بیشتر نباشید. درواقع شما باید زمانی به سراغ برندی دیگر بروید که ظرفیت رشد شما تکمیل شده باشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های فروش موفق در شبکه های اجتماعی
2-محتوای جذاب و درگیرکننده بسازید
دومین عامل موفقیت شما، کیفیت محتواهایی است که تولید می کنید. درواقع شما باید دلیلی را ایجاد نمایید که مخاطب بخواهد شما را دنبال نماید. درواقع دلیل اصلی موفقیت اینفلوئنسرها این است که آنها به محصول محدود نبوده و تمرکز خود را بر روی تولید محتوای ارزشمند و مطابق سلیقه مخاطب گذاشته اند. این امر اقدامی است که برندها نیز باید انجام دهند. با این حال این امر از عهده یک نفر خارج بوده و شما باید تیمی را برای خود داشته باشید. این تیم می تواند به خوبی مدیریت همه چیز را در دست گرفته و شرایط را برای فعالیت شما مهیا سازد. در این راستا ابزار تحلیل گوگل، به شما کمک خواهد کرد تا موضوعات روز و مناسب را پیدا کنید و با تمرکز بر روی آنها، بتوانید توجهات زیادی را به سمت خود جلب کنید. در کنار این مسئله، توصیه می شود که تولید محتوای ویدئویی را در دستور کار اول خود قرار دهید. علت این امر به خاطر نرخ جذابیت بسیار بالای آن است. در کنار آن ایجاد اینفوگرافی، اینفوموشن و مقالات موردی، از دیگر مواردی محسوب می شود که امروزه مورد توجه جدی قرار گرفته است. در آخر فراموش نکنید که محتوای درگیرکننده، مواردی هستند که کپی نبوده و قدرت تاثیرگذاری اولیه بالایی را دارند. در این راستا نمایش تصویر و مشخصات کلی محصول، بدون شک جذابیت لازم را ندارد. درواقع شما باید اقدامات پیشرفته تری نظیر آنباکس و بررسی تاریخچه و معرفی ترفندها را در دستور کار خود قرار دهید. در این راستا نمایش آمارهای به روز و مصاحبه گرفتن با خبره های حوزه خودتان نیز از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهید.
3-توجه ویژه به محتواهای ساخته شده توسط مخاطبان را در دستور کار قرار دهید
در این راستا صرفا نباید منتظر باشید تا مخاطب به صورت خودجوش اقدامی را انجام دهد. درواقع شما باید به دنبال ایجاد انگیزه برای این اقدام باشید. روانشناسی فروش این نکته را بیان می کند که اگر مخاطب اقدامی را برای برند شما انجام دهد، این موضوع در ذهن آنها ماندگار خواهد شد. تحت این شرایط می توانید نسبت به ماندگاری آنها اطمینان داشته باشید. با این حال این اقدام شما باید کاملا سرگرم کننده و با تعیین جایزه باشد. این موضوع حتی باعث خواهد شد تا افرادی که تاکنون با برند شما آشنایی ندارند هم، به واسطه این اقدام، کاملا درگیر شوند. در این راستا شما می توانید با تبلیغات، افراد بیشتری را با اقدام خود آشنا سازید.
4-محدودیت زمانی داشته باشید
بهترین زمان برای فروش، همین امروز است. درواقع این نکته را به خاطر داشته باشید که زمان زیاد باعث می شود تا مشتری سایر گزینه ها را نیز بررسی کند و تاثیر اقدامات شما در اثر گذشت زمان، کم شود. به همین خاطر شما باید شرایطی را مهیا کنید که باعث خواهد شد تا مخاطب، سریعا به مشتری تبدیل شود. در این زمینه بهترین اقدام، ارائه پیشنهادهایی با تعیین محدودیت زمانی است. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از 60 درصد افراد نسبت به پیشنهادهای ویژه که محدودیت زمانی دارند، واکنش نشان می دهند. با این حال فراموش نکنید که برای یک استراتژی، انواع روش ها وجود دارد. درواقع شما می توانید این اقدام را به صورت های مختلف انجام دهید.
5-از اینفلوئنسرها غافل نشوید
بدون همکاری با اینفلوئنسرها، شما عملا شانس موفقیت نخواهید داشت. در این راستا توصیه می شود که به دنبال اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود باشید. این افراد باید در اولویت اول شما باشند. با این حال برخی از حوزه ها نیز وجود دارد که برای آنها، اینفلوئنسر مشخصی وجود ندارد. تحت این شرایط می توانید سایر گزینه ها را بررسی کنید. درواقع همکاری با این افراد باعث خواهد شد تا به یک باره در معرض دید به مراتب بیشتری قرار بگیرید. با این حال این امر باید پس از مدتی فعالیت شما باشد تا مخاطب بتواند به درک خوبی از صفحه شما و اقدامات موردنیاز دست پیدا کند. شیوه فعالیت شما در این بخش کاملا بستگی به شرایط و نیاز شما دارد. برای مثال ممکن است ترجیح دهید که با یک بودجه اولیه قابل توجه، همکاری با چندین اینفلوئنسر برتر را مورد توجه خود قرار دهید یا در ابتدا میکرواینفلوئنسرها را جذب خود نمایید و رشد مرحله ای داشته باشید.
مطلب مرتبط: تکنیک های فروش بیشتر
در آخر فراموش نکنید که هر ساله، روش ها و الگوریتم های جدیدی معرفی می شود که نقش بسزایی در موفقیت صفحه شما در شبکه های اجتماعی دارد. به همین خاطر ابدا نباید مطالعه و یادگیری خود را محدود نمایید. همچنین بهتر است که با رشد کار، به دنبال تخصصی کردن اقدامات باشید، برای مثال در کنار استخدام تیم تولید محتوا، ادمین و مدیر هم داشته باشید.