عرصه فناوری واقعیت مجازی دارای پتانسیل بسیار زیادی برای میزبانی از کسب و کارهای مختلف است. براساس گزارش موسسه دیجی کپیتال، تا سال 2024 ارزش حوزه واقعیت مجازی بالغ بر 67 میلیارد دلار خواهد بود. این امر به معنای ضرورت توجه هرچه بیشتر کسب و کارها به این حوزه است. اکنون ارزش کلی استارت آپ های حوزه واقعیت مجازی نزدیک به 36 میلیارد دلار است. شاید برخی از کارآفرینان این حوزه را نوپا و نیاز به زمان برای وسعه قلمداد کنند، اما همین حالا نیز حوزه موردنظر یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری سودآور محسوب می شود.
واقعیت مجازی برای بازاریاب ها امکان تعامل بهینه با مخاطب هدف را به همراه دارد. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به دنبال راهکاری برای تعامل نزدیک با مخاطب هدف هستند. این امر با توسعه فناوری واقعیت مجازی بهترین فرصت برای بازاریاب ها را به همراه داشته است. بدون تردید یادگیری شیوه های طراحی استارت آپ در حوزه واقعیت مجازی برای بسیاری از برندها دارای جذابیت است. مشکل اساسی در این میان عدم اعتماد برخی از کارآفرینان به این حوزه است. این امر در کنار عدم درک درست از حوزه موردنظر و همچنین برداشت طراحی استارت آپ در حوزه واقعیت مجازی به طور نادرست است.
هدف اصلی در این مقاله آشنایی با برخی از استارت آپ های موفق در حوزه واقعیت مجازی است. این امر شناخت بازاریاب ها و کارآفرینان از کسب و کارهای این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. همچنین موجب تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف می شود. سال 2021 از بسیاری جهات با سال های گذشته متفاوت است. اکنون کسب و کارها به شیوه ای قدرتمند برای تعامل با مشتریان، به ویژه در حوزه بازاریابی، نیاز دارند. استفاده از فناوری واقعیت افزوده یکی از بهترین گزینه ها برای سازگاری هرچه بهتر با شرایط کنونی خواهد بود. در ادامه برخی از استارت آپ های موفق در حوزه واقعیت مجازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. مجیک لیپ
مجیک لیپ یکی از کسب و کارهای موفق در حوزه واقعیت مجازی است. ارزش این استارت آپ براساس تخمین هاب اسپات نزدیک به 6 میلیارد دلار است. بدون تردید چنین ارزشی برای یک استارت آپ دارای کمتر از یک دهه قدمت بسیار مطلوب به نظر می رسد.
مطلب مرتبط: اپل و استفاده از واقعیت مجازی در ویدئوکنفرانس
تخصص اصلی مجیک لیپ طراحی کنفرانس های واقعیت مجازی است. بسیاری از برندها در طول دوران کرونا با مشکل برگزاری جلسات به صورت تعاملی و نزدیک با نمونه های واقعی مواجه شده اند. این امر در برخی از موارد مشکلات بسیار عجیبی برای برندها به همراه داشته است. بدون تردید برگزاری جلسات کاری از طریق اسکایپ یا دیگر اپ های ارتباطی به اندازه کافی تاثیرگذار نیست. درست به همین دلیل استارت آپ مجیک لیپ مورد توجه دامنه وسیعی از برندها قرار گرفته است.
استفاده از یک هدست ساده برای اتصال به سرورهای مجیک لیپ مهمترین پیشنیاز برای کسب و کارها و کارآفرینان محسوب می شود. استفاده از یک هدست ساده واقعیت مجازی امکان برگزاری دامنه وسیعی از جلسات آنلاین را به همراه خواهد داشت. مزیت اصلی این استارت آپ امکان شبیه سازی بسیار واقعی جلسات عادی است. این امر برای بسیاری از برندها در دوران کرونا اهمیت اساسی دارد.
بی تردید بحث جلسات کاری به صورت منظم پیش از دوران کرونا نیز مطرح بوده است. بسیاری از برندها به دلیل تاسیس شعبه های مختلف در سراسر دنیا یا شهرهای مختلف یک کشور امکان گردهمایی منظم با حضور تمام مدیران را ندارند بنابراین استفاده از استارت آپ مجیک لیپ برای چنین کسب و کارهایی ضروری خواهد بود. این امر به مثابه شیوه ای برای تاثیرگذاری مناسب بر روی حاضران در جلسه کاری خواهد بود.
2. نیانیک
نیانیک نخستین بار در سال 2016 با رونمایی از اپ پوکمن گو به شهرت رسید. این بازی در بسیاری از کشورها به طور مداوم دانلود و خریداری شد. از آن زمان تا به حال وضعیت نیانیک در بازارهای مختلف به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته است. همین امر بسیاری از بازاریاب ها و کارآفرینان را نسبت به حوزه اصلی فعالیت نیانیک علاقه مند کرده است.
تمرکز اصلی استارت آپ 4 میلیارد دلاری نیانیک بر روی تولید بازی های سرگرم کننده با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی است. اگر نگاهی به بازی های تولیدی این برند داشته باشید، شاید برخی از آنها را در گذشته امتحان کرده باشید. بی شک استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی در حوزه بازی سازی به اندازه کافی نوآورانه است. کنسول های بازی پلی استیشن و ایکس باکس از سال های قبل ابزارهای مجزایی برای استفاده کاربران به منظور تجربه واقعیت مجازی را طراحی کرده اند. با این حساب مشکلی برای اجرای چنین بازی هایی در دو نسل اخیر کنسول های بازی وجود نخواهد داشت.
برخی از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده و مجازی در حوزه های کاربردی و تخصصی هستند. استارت آپ نیانیک با یک هدف ساده اقدام به استفاده از این فناوری کرده است. درست به همین خاطر فناوری موردنظر تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مخاطب هدف پیدا کرده است. سرگرمی همیشه برای کاربران در سراسر دنیا مهم بوده است. این امر با نگاهی به توسعه صنعت گیم به خوبی درک می شود بنابراین کسب و کارها باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به استفاده از مزیت های فناوری واقعیت مجازی در حوزه سرگرمی اقدام نمایند.
برخی از برندها برای بازاریابی اقدام به طراحی برخی از بازی های ساده برای مخاطب هدف می کنند. شاید در نگاه نخست این امر برای بازاریابی بسیار پرهزینه باشد، اما به لطف توسعه عرصه برنامه نویسی و همچنین فناوری واقعیت مجازی امکان توسعه این فناوری تا حدود زیادی وجود دارد.
3. لایت تریک
لایت تریک در سال 2013 به طور رسمی به عنوان استارت آپی نوآورانه شروع به کار کرد. نکته جالب در این میان تاسیس نخستین دفتر رسمی این برند در سال 2016 است. این امر به معنای پیگیری اهداف کسب و کار برای مدت 3 سال به صورت غیرمتمرکز است. بسیاری از برندها شروع به کار بدون دفتر مرکزی را غیرممکن تصور می کنند، با این حساب شاید عرصه کنونی کسب و کار برخی از امور غیرممکن را بدل به گزینه هایی واقعی و در دسترس کرده باشد.
بسیاری از بازاریاب ها برای ارزیابی وضعیت کمپین های شان در شبکه های اجتماعی و طراحی کمپین های موفق نیاز به اطلاعات دقیق و مناسب دارند. اگر برندها نسبت به این نکته واکنش مناسبی نشان ندهند، مشکلات بسیار زیادی پیش روی شان قرار خواهد گرفت. استارت آپ لایت تریک با هدف ساماندهی وضعیت بازاریابی برندها و اپ های کاربردی در زمینه بازاریابی وارد بازار شده است.
لایت تریک با ارائه آمارهای دقیق و همچنین کمک به بازاریاب ها برای تولید محتوای بازاریابی براساس فناوری واقعیت مجازی موفق به کسب سود بسیار زیادی شده است. ارزش کنونی این استارت آپ نزدیک به یک میلیارد دلار است. با این حساب مشاهده موفقیت این برند در بازارهای مختلف و همکاری با برندهای گوناگون امری طبیعی است.
تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه امری دشوار بوده است. بسیاری از برندها پس از مدت زمانی کوتاه دیگر اقدام به تولید محتوا برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی نمی کنند. این امر در طول بازه های زمانی طولانی دردسرهای بسیار زیادی از نظر تعامل با مخاطب هدف برای برندها به همراه دارد. تازه ترین اقدام در این راستا استفاده از فناوری واقعیت مجازی به منظور تغییر نوع تعامل میان برند و مخاطب هدف است.
بازاریابی با استفاده از محتوای واقعیت مجازی تازگی قابل ملاحظه ای دارد. درست به همین خاطر مخاطب هدف در بازارها و پلتفرم های مختلف اجتماعی به این نوع محتوا جلب می شوند. اگر کسب و کار شما نیز مشکلات بسیار زیادی برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف دارد، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و همکاری با استارت آپ لایت تریک گزینه مناسبی خواهد بود.
4. Surgical Theater
تئاتر جراحی یک از استارت آپ های جذاب در حوزه پزشکی محسوب می شود. امروزه بیشترین آمار مرگ و میر در کشورها به دلیل تصادفات رانندگی نیست، بلکه اشتباهات پزشکی عامل مهمی در مرگ بیماران محسوب می شود. براساس گزارش موسسه هاپکینز مدیسین، اشتباهات پزشکی و همچنین فقدان دسترسی به امکانات مناسب برای درمان بیماران مشکلات مهمی در سراسر دنیا محسوب می شود. استارت آپ Surgical Theater در طول سال های اخیر بر روی توسعه فناوری واقعیت مجازی برای کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از اشتباهات پزشکی تمرکز داشته است.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات در آینه فناوری VR / پنج راهکار برای استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در بازاریابی
اغلب اشتباهات پزشکی در طول عمل های جراحی روی می دهد بنابراین با کاهش اشتباهات در طول عمل های جراحی امکان نجات جان میلیون ها نفر در سال وجود خواهد داشت. امروزه بسیاری از پزشک های تازه کار برای کسب آمادگی به منظور اجرای عمل های جراحی از ویدئوهای آموزشی و همچنین جراحی هایی با استفاده از ماکت های مختلف استفاده می کنند. اگرچه این شیوه ها دارای کاربرد و تاثیرگذاری بالایی بر روی تجربه پزشکان و جراح های مختلف است، اما با شرایط واقعی جراحی فاصله بسیار زیادی دارد. درست به همین خاطر گاهی اوقات تاثیرگذاری موردانتظار را به همراه ندارند. این امر در طول سال های اخیر بدل به نوعی معضل اساسی برای پزشکان شده است.
استارت آپ Surgical Theater در طول سال های اخیر بر روی توسعه عمل های جراحی شبیه سازی شده تمرکز داشته است. این امر به بهترین شکل ممکن امکان ارتقای مهارت جراح های تازه کار را به همراه دارد. بر این اساس دیگر اشتباهات پزشکی و جراحی در طول عمل روی نخواهد داد. بدون تردید گاهی اوقات در عمل های جراحی اشتباهاتی روی می دهد. مهمترین نکته در این میان ارتقای کیفیت آموزش جراح ها به منظور پیشگیری از مشکلات تا جای ممکن است. استارت آپ Surgical Theater در همین راستا موفق به جلب همکاری بیمارستان ها و مراکز آموزشی مختلف در سراسر دنیا شده است.
یکی از مهمترین نکات در زمینه ارائه ابزارهای کمکی دیجیتال توجه به امر بهروز رسانی است. استارت آپ Surgical Theater در این راستا عملکرد بسیار موفقی داشته است. این استارت آپ به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود کیفیت جراحی های شبیه سازی شده از مدل های تازه استفاده می کند. درست همین نکته موجب تفاوت قابل ملاحظه میان نسخه های اولیه این ابزار و نسخه های اخیر شده است. گردآوری دامنه وسیعی از اطلاعات از سوی پزشکان و جراح های متخصص کیفیت نهایی این ابزار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.
شاید هیچ کدام از جراح ها به اندازه متخصصان حوزه مغز و اعصاب از استارت آپ Surgical Theater استقبال نکرده باشند. دلیل این امر امکان شبیه سازی فوق پیشرفته جراحی های این حوزه در این ابزار است. برخی از مراکز آموزشی در سراسر دنیا برای انتقال بهتر مفاهیم و تکنیک های جراحی از این ابزار استفاده می کنند. با توجه به کاربرد بالای ابزار Surgical Theater در طول سال های آینده شاهد رواج بیشتر آن در میان کاربران، بیمارستان ها و پزشکان خواهیم بود.
5. Virtual Spaces
فروش یک ساختمان مسکونی یا تجاری که هنوز به طور کامل ساخته نشده است، یکی از مشکل ترین کارهای دنیا محسوب می شود. بسیاری از خریداران علاقه ای برای پرداخت هزینه به عنوان پیش خرید املاک ندارند. همین امر مشاوران حوزه فروش مستغلات را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. بسیاری از پروژه های ساخت و ساز به طور اساسی بر روی پول حاصل از پیش فروش اتکا دارند بنابراین هرگونه مشکلی در این زمینه تبعات بسیار ناگواری به همراه خواهد داشت.
بدون تردید مشتریان در زمینه امتناع از خرید واحدهای مسکونی و تجاری در دست ساخت دلایل محکمی دارند. یکی از مهمترین دلایل در این میان فقدان منظره و ساختاری مشخص برای مشاهده است. اغلب مشتریان بدون مشاهده ساختمان موردنظر از وجه درونی و بیرونی اقدام به خرید نمی کنند بنابراین کسب و کارها باید شیوه ای منحصر به فرد برای پیش فروش ساختمان ها داشته باشند.
استارت آپ Virtual Spaces در طول سال های اخیر همکاری نزدیکی با موسسه های مشاوره املاک و ساخت و ساز داشته است. این امر به دلیل ارائه نمایی کامل از ساختمان ها براساس نقشه اولیه شان است. بسیاری از مهندس ها و مشاورهای املاک دردسرهای زیادی برای توضیح مشخصات هر ساختمان برای مشتریان براساس نقشه اولیه دارند. این امر با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی به طور کامل رفع شده است. امروزه بسیاری از استارت آپ ها در جهت ساده سازی شرایط کسب و کار گام برمی دارند. همین امر شرایط فعالیت برای آنها را بسیار ساده و جذاب کرده است.
استارت آپ Virtual Spaces در زمینه شبیه سازی ساختمان های نیمه کاره یا در دست ساخت فعالیت دارد. نکته مهم در این میان ساخت چنین ساختمان هایی به صورت مجازی است. با این حساب مشاوران املاک و مهندسان برای نمایش طرح نهایی به سرمایه گذارها یا خریداران دچار دردسر نمی شوند.
بسیاری از برندهای بازاریابی و تبلیغات در طول سال های اخیر بر روی مشاهده ساختمان های به طور کامل و سپس پیش خرید تاکید داشته اند. بدون تردید این امر برای هر خریداری عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در این میان اتکای اغلب این آژانس های تبلیغاتی و مشاوره بر روی محصول Virtual Spaces است. بنابراین در خرید بعدی خانه یا دفتر کار امکان مشاهده نسخه کامل شده اش بدون نیاز به شکیبایی برای اتمام پروژه وجود خواهد داشت.
6. Virtual Speech
یکی دیگر از استارت آپ های جذاب در زمینه استفاده از فناوری واقعیت مجازی مربوط به Virtual Speech است. این استارت آپ در راستای بهبود کیفیت جلسات کاری طراحی شده است. نکته مهم در این میان کمک به سخنران ها برای تمرین متن شان پیش از شروع مراسم اصلی است. بسیاری از افراد دارای دلهره بسیار زیادی به هنگام سخنرانی در جمع های بزرگ هستند. چنین نگرانی و استرس بالایی در میان اغلب افراد یافت می شود بنابراین واکنشی غیرمنتظره از سوی افراد محسوب نمی شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نیاز به ارائه سخنرانی ها به طور دقیق و تاثیرگذاری دارند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند.
استارت آپ Virtual Speech با شبیه سازی مراسم سخنرانی از سوی افراد به آنها برای غلبه بر ترس و نگرانی شان کمک می کند. بدون تردید این امر عجیب و تعجب برانگیز به نظر می رسد. سخنرانی مجازی به معنای شبیه سازی شرایط ارائه سخنرانی به صورت واقعی برای افراد است. این امر با تمرین و تکرار مداوم موجب کاهش ترس و استرس افراد برای حضور در جمع و بیان سخنرانی می شود.
استفاده از هدست های واقعیت مجازی برای دسترسی به اپ Virtual Speech ضروری است. خوشبختانه کاربران امکان استفاده رایگان برای یک هفته از اپ موردنظر را دارند بنابراین پیش از خرید نهایی امکان ارزیابی شرایط از سوی کاربران فراهم خواهد بود.
اپ Virtual Speech قابلیت سازگاری با بسیاری از دستگاه های هوشمند را دارند بنابراین اگر هدست مان با گوشی هوشمند، تلویزیون و رایانه مان هماهنگ باشد، امکان اجرای اپ موردنظر در آنها وجود خواهد داشت. یکی از نکات جالب در این میان امکان شخصی سازی المان ها در اپ Virtual Speech است. همچنین امکان تبدیل سخنرانی به ارائه مشترک یا حتی کنفرانس خبری نیز هست. این امر موجب کمک به کارآفرینان و سخنران ها برای بیان بهتر پیام های شان خواهد شد.
7. نئورِبِل
ذهن انسان بر روی تمام فعالیت های روزانه کنترل دارد. بسیاری از فیلم های علمی- تخیلی در طول دهه های اخیر بر روی جلوه هایی نظیر کنترل تمام فعالیت های دیجیتال با ذهن انسان تمرکز داشته است. این مفاهیم شاید در نگاه نخست بسیار عجیب و سینمایی به نظر برسد، اما در طول چند سال اخیر بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. استارت آپ نئوربل با طراحی یک هدست واقعیت مجازی گام مهمی در راستای تبدیل ایده اصلی بسیاری از فیلم های علمی- تخیلی به عرصه واقعیت برداشته است. این امر شامل کنترل کارکردهای هدست فقط با استفاده از توانایی ذهنی است. به عبارت دیگر، نیازی به بیان مطالب، استفاده از کنترلر خارجی و دیگر ابزارهای کمکی نیست. تنها نکته مهم در این میان تمرکز بر روی کارهای مدنظرمان است. هدست جادویی موسسه نئوربل تمام کارهای موردنظر را ساماندهی خواهد کرد.
مطلب مرتبط: دوربین های واقعیت مجازی در حال تغییر همه چیز هستند / بازاریابی با چاشنی دوربین های VR
افراد برای جست وجو و پخش یک موسیقی به طور معمول اقدام به سرچ در موتورهای جست وجو می کنند. این امر با استفاده از هدست نئوربل حالت متفاوتی به خود خواهد گرفت. بر این اساس کاربران فقط با فکر کردن به پخش موسیقی موردنظرشان آن را در استریو خانگی یا دست کم هدست شان گوش خواهند داد. این فناوری نوآوری های بسیار مهمی در خود دارد. درست به همین خاطر مورد توجه گسترده کاربران قرار گرفته است.
8. ویوید ویژن
برخی از اپ ها و استارت آپ های حوزه واقعیت مجازی بر روی کمک به پزشکان تمرکز دارند. نکته مهم در این میان کمک به افراد دارای ناتوانی های مختلف است. استارت آپ ویوید ویژن با هدف کمک به افراد دارای نارسایی های بینایی طراحی شده است. اگر تنبلی چشم در مدت زمانی کوتاه مورد توجه و درمان قرار نگیرد، مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. اغلب اوقات آگاهی از بیماری های مربوط به حوزه بینایی کار ساده ای نیست. استارت آپ ویوید ویژن با طراحی برخی از بازی های ساده امکان تشخیص سریع و بی دردسر انواع بیماری های بینایی بدون نیاز به حضور پزشکان متخصص را فراهم کرده است. هدف اصلی از طراحی این استارت آپ کاهش آمار وحشتناک بیماری های حوزه بینایی در سراسر دنیاست. این اپ در قدم نخست موفقیت های بسیار زیادی را نیز به همراه داشته است بنابراین استارت آپ موفق و سودآوری محسوب می شود.
حوزه واقعیت افزوده تنوع بسیار زیادی در طول سال های خیر پیدا کرده است. بسیاری از برندها هنوز برای ورود به این عرصه تردیدهایی دارند. بررسی استارت آپ های مطرح در این مقاله به خوبی اهمیت حضور در این عرصه را نشان می دهد بنابراین کسب و کارها باید در کمترین زمان ممکن نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه اقدام نمایند.