بازاریابی در دنیای کنونی هیچ شباهتی به گذشته ندارد. بسیاری از ایده های بازاریابی در طول سال های اخیر جای خودشان را به نمونه های تازه و جدیدتر داده اند. این امر در مورد محتوای مورد استفاده در فرآیند بازاریابی نیز مصداق دارد. بسیاری از بازاریاب ها به طور سنتی محتوای متنی را به عنوان مهمترین المان در فرآیند تعامل با مشتری مدنظر قرار می دهند. نکته مهم در این میان افزایش تمایل کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی براساس فرمت های تصویری است.
بدون تردید ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های دنیا را با اختلال شدید مواجه کرده است. یکی از حوزه های مهم در این میان بازاریابی است. بسیاری از برندها در طول چند ماه ابتدایی شیوع کرونا به طور کامل قید بازاریابی را زده بودند. این امر شاید در نگاه نخست برای صرفه جویی در هزینه ها صورت گرفته بود، اما در مقیاسی وسیع تر یک فاجعه تمام عیار در زمینه ارتباط میان برندها و مشتریان شان محسوب می شد.
خوشبختانه اکنون دیگر خبری از وضعیت نگران کننده در زمینه بازاریابی نیست، اما نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تکنیک های تازه برای تعامل بهینه با مشتریان است. یکی از مهمترین تغییرات در بازاریابی امروزی نیاز به استفاده هرچه بیشتر از فرمت بصری است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. کاربران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین تمایل بسیار کمتری برای تعامل با مشتریان براساس محتوای متنی دارند. این امر در کنار آستانه تحمل کمتر آنها در زمینه توجه به محتوای بازاریابی چالش بزرگی پیش روی تمام برندها قرار داده است. با این حساب شما باید هرچه زودتر فکری به حال وضعیت بازاریابی تان نمایید.
استفاده از محتوای بصری و به طور ویژه فرمت عکس در زمینه بازاریابی محتوایی ترند تازه ای نیست. این بحث نزدیک به یک دهه در عرصه بازاریابی قدمت دارد. نکته مهم در این میان افزایش تقاضا برای محتوا بازاریابی براساس الگوی بصری در طول یک سال و نیم خیر است. با این حساب اگر شما در تلاش برای جلب نظر کاربران در تمام فعالیت های برندتان هستید، باید این نکته را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان تان پیدا نکنید.
هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از ایده ها و تکنیک های مناسب برای استفاده از محتوای بصری در بازاریابی است. این امر به شما برای فعالیت دقیقا براساس سلیقه مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. اگر شما این نکته را مدنظر داشته باشید، فرآیند بازاریابی برای شما بدل به امری ساده و راحت تر خواهد شد. در ادامه برخی از توصیه های اساسی در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
ضرورت استفاده از محتوای اصیل و داستان
اینکه یک برند به طور مداوم از محتوای بصری دیگر رقبای خود کپی برداری کند، هرگز ایده خوبی نیست. اگر شما در بازار دارای اعتبار و شهرت منحصر به فردی نباشید، همیشه به عنوان گزینه ای دست چندم برای خرید مدنظر مشتریان قرار می گیرید. متاسفانه بسیاری از برندها در زمینه تعامل با مشتریان توجهی به تولید محتوای اصیل ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت.
یکی از دلایل اصلی در زمینه کپی برداری مداوم از محتوای تولیدی دیگر برندها مربوط به فقدان ساختار یکپارچه در بخش بازاریابی است. این امر موجب عدم توازن در زمینه فعالیت بخش بازاریابی در مقایسه با دیگر بخش های برند می شود. نتیجه چنین امری نیز تمایل به کپی برداری یا الگوبرداری بسیار ناشیانه از محتوای بازاریابی دیگر برندها خواهد بود.
وقتی کاربران در فضای آنلاین محتوای بازاریابی کپی شده شما را مشاهده می کنند، خیلی زود نسبت به تمام کسب و کارتان قضاوت خواهند کرد. این امر به معنای از دست رفتن فرصتی طلایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود. اگر شما برای نخستین بار در تلاش برای ایجاد ارتباط با مخاطب هدف تان هستید، باید توجه بالایی به اهمیت تاثیر اولیه نشان دهید. اگر در این میان کوچک ترین اشتباهی از سوی شما رخ دهد، تاثیرگذاری اولیه بر روی مخاطب هدف به طور کامل از بین می رود. بنابراین شما باید همیشه به دنبال محتوای اصیل برای بازاریابی باشید.
داستان سرایی به عنوان یکی از شیوه های قدیمی بازاریابی هنوز هم اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان از محتوای داستانی سود می برند. نکته مهم در این میان تلاش برای نوآوری در داستان های برند است. اگر این امر مورد توجه برند شما قرار نداشته باشد، خیلی سخت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت.
داستان های جذاب همیشه برای مردم جالب است. اگر برند شما داستان جذابی برای مشتریانش داشته باشد، تا مدت ها در ذهن آنها باقی خواهد ماند. نکته مهم در این میان تلاش برای ساماندهی داستان برند با استفاده از شناخت درست مشتریان است، در غیر این صورت شاید داستانی که مدت ها برای آن زحمت کشیدهاید کمترین تاثیری بر روی مخاطب هدف نداشته باشد.
برخی از برندها در زمینه داستان سرایی در عرصه بازاریابی فورا به سراغ محتوای متنی می روند. یک ایده جالب در این میان استفاده از فرمت بصری برای انتقال داستان است. اینطوری کاربران بسیار بیشتر از هر زمان دیگری درگیر تعامل با برندها خواهند شد. بنابراین در سری بعدی داستان برندتان از محتوای بصری به جای محتوای متنی استفاده نمایید.
تبدیل پیشنهادات برند به المان های بصری
پیشنهادهای خرید ویژه اغلب اوقات یکی از گزینه های جذاب برای بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر جشنواره های متعددی را بنیانگذاری کرده اند. اگر کسب و کار شما نیز در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش است، باید برگزاری چنین جشنواره هایی را مدنظر داشته باشد.
تصمیم گیری برای ارائه تخفیف های گسترده به مشتریان همیشه سخت ترین مرحله کار نیست. گاهی اوقات ترس از اینکه کمپین برند با استقبال بسیار اندک مشتریان مواجه شود، بزرگترین کابوس بازاریاب هاست. شما در این میان باید هر کاری که از دست تان برمی آید در راستای ساده سازی تعامل مشتریان با کمپین تان انجام دهید.
بسیاری از برندها وقتی در تلاش برای ارائه پیشنهادات جذاب به مشتریان هستند، همیشه از متن برای معرفی خودشان و محصولات موردنظر استفاده می کنند. یک ایده راحت تر در این میان استفاده از المان های گرافیکی است. این امر به کاربران امکان درک ماهیت پیام بازاریابی تان در مدت زمانی اندک را می دهد.
براساس مطالعه متخصصان مغز و اعصاب، توانایی ذهن انسان برای پردازش داده های بصری 60 هزار بار بیشتر از متن است. بنابراین جهت گیری به سوی محتوای تصویری در حوزه بازاریابی امری بسیار مهم و ضروری محسوب می شود. اگر برند شما در این میان عملکرد مناسبی از خودش نشان ندهد، به سرعت با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد.
بهینه سازی محتوای بصری کمپین برای گوگل
بازاریابی بصری بدون توجه به گوگل امکان ناپذیر است. امروزه هر فعالیت بازاریابی از سوی برندها باید با توجه به الگوریتم گوگل صورت گیرد، در غیر این صورت شاید هرگز نتیجه دلخواه در زمینه بازاریابی حاصل نشود.
بسیاری از برندها وقتی صحبت از الگوریتم گوگل می شود، حسابی از موفقیت بازاریابی ناامید می شوند. دلیل این امر ارزیابی گوگل به عنوان یکی از موانع اصلی در زمینه بازاریابی است. نکته مهم در این میان اهمیت الگوریتم گوگل برای نمایش هرچه بهتر محتوای بازاریابی برند است. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. بنابراین شما باید به الگوریتم گوگل به مثابه فرصتی برای چک کردن کیفیت محتوای تان پیش از انتشار نگاه کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری با 5 استراتژی برتر
انتظار گوگل از محتوای بازاریابی بصری هر برند بسیار ساده است. شما باید اول از همه کیفیت بالایی در فایل عکس تان داشته باشید و بعد از آن هم اطلاعات موردنیاز کاربران را به طور کامل در تصویرتان درج نمایید. اگر در این میان از کلیدواژه های پرکاربرد و مرتبط با حوزه فعالیت تان هم استفاده نمایید، وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد.
همانطور که مشاهده کردید، گوگل درخواست و انتظار بسیار عجیبی از برندها ندارد. نکاتی که مدنظر الگوریتم این پلتفرم قرار دارد، باید به طور اساسی از سوی تمام بازاریاب ها رعایت شود. بنابراین اگر شما در زمینه تولید محتوای عملکرد اصولی داشته باشید، نیازی به نگرانی در این راستا نخواهد بود.
یکی از اشتباهاتی که برندها در زمینه بازاریابی بصری به طور مداوم مرتکب می شوند، مربوط به بارگذاری محتوای بیش از اندازه است. این امر نه تنها موفقیتی برای برند شما به همراه ندارد، بلکه موجب ارزیابی الگوریتم گوگل از محتوای تان به عنوان نوعی اسپم خواهد شد. معنای این امر نمایش بسیار کمتر از حد انتظار محتوای تان برای مخاطب هدف خواهد بود. اینطوری دیگر هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نمی ماند.
بارگذاری ویدئوی لایو
امروزه نمایش ویدئوهای لایو یکی از پرطرفدارترین گزینه ها در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تعامل بهینه با مخاطب هدف شان اقدام به استفاده از چنین گزینه ای می کنند. اگر برند شما نیز در این میان تمایل به ایجاد تحول در وضعیت بازاریابی اش دارد، باید به طور قابل ملاحظه ای ترند لایو را مدنظر قرار دهد.
بارگذاری ویدئوهای لایو کار بسیار سختی نیست. البته در این میان شما باید ایده بسیار عالی در اختیار داشته باشید، در غیر این صورت عملکردتان در این زمینه به طور قابل ملاحظه ای افت پیدا خواهد کرد.
یکی از ایده های ساده و کاربردی در زمینه بازاریابی براساس ویدئوهای لایو پاسخگویی به سوالات کاربران است. مهمترین مسئله در این میان دعوت از کاربران برای بیان سوالات شان در طول فرآیند بازاریابی است، در غیر این صورت شاید شما هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید.
با توجه به اینکه کاربران اغلب اوقات با شرکت در ویدئوهای لایو امکان طرح سوال به طور مستقیم و بدون تاخیر را دارند، استفاده از این ایده برای آنها بسیار خوشایند خواهد بود. بنابراین اگر شما در تلاش برای تبدیل شدن به برند پرطرفدار در میان مشتریان هستید، باید همیشه این ایده کاربردی را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید رقبای تان خیلی زود شما را پشت سر بگذارند.
توجه به وجهه سرگرمی محتوای بصری
هیچ چیز به اندازه سرگرمی برای کاربران در فضای آنلاین مهم نیست. اگر کمپین بازاریابی شما بیش از اندازه جدی باشد، شمار بسیار اندکی از افراد بدان جذب خواهند شد. درست به همین خاطر محتوای بازاریابی شما باید همیشه اندکی مایه طنز هم داشته باشد، در غیر این صورت شاید کمتر کسی بدان جذب شود.
مطلب مرتبط: 5 نکته مهم بازاریابی بصری که باید بدانیم
سرگرم ساختن مخاطب هدف اغلب اوقات امری سخت و طاقت فرسا محسوب می شود. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در فرآیند موردنظر تمایلی برای ارتباط با مخاطب هدف شان ندارند. برخی از برندها در این میان از ترندهای تازه و برتر در دنیای اطراف شان استفاده می کنند. این امر شامل بازسازی برخی از صحنه های فیلم های مشهور یا حتی برگزاری یک مسابقه برای ارسال بهترین تصویر از محصولات برند از سوی مشتریان است. چنین کارهایی شاید در نگاه نخست چندان پرطرفدار نباشد، اما در عمل تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی کاربران و سطح تعاملشان با برند دارد.
تولید ویدئو با حس و حال تیک تاک
امروزه تیک تاک در میان تمام مردم دنیا و طرفداران شبکه های اجتماعی جای خودش را باز کرده است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تعامل با مخاطب هدف و تاثیرگذاری بهینه بر روی آنها دارد. برخی از برندها در این میان برای تعامل بهینه با مخاطب هدف به طور مداوم به سوی تولید ویدئو در قالب تیک تاک جهت گیری می کنند.
یکی از نکات مهم در رابطه با ویدئوهای تیک تاکی مربوط به حس و حال شان است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. اگر شما مهارت بالایی در زمینه تولید ویدئو در این قالب دارید، نیازی نیست تمام آنها را در تیک تاک بارگذاری کنید. هر برندی امکان بازنشر ویدئوهای تیک تاکی اش را دارد. همچنین اگر در سایر پلتفرم ها نیز ویدئوهایی با چنین حس و حالی تولید نمایید، امکان تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی کاربران را خواهید داشت.
محتوای بصری قابل خرید
خرید مستقیم از شبکه های اجتماعی در طول یک سال و نیم اخیر به دلیل شیوع کرونا بدل به ترندی داغ شده است. بسیاری از کسب و کارها برای جبران افت فروش شان در این میان به سوی چنین ترندی جهت گیری کرده اند. مهمترین نوآوری در این میان با اقدام اینستاگرام برای فروش مستقیم محصولات شروع شد. بر این اساس برندها امکان انتخاب کردن تصاویر مختلف اکانت شان و افزودن گزینه خرید مستقیم را پیدا کردند.
کاربران در صورت مشاهده یک محصول جذاب در اینستاگرام تمایلی برای مراجعه به سایت فروشنده و جست وجوی دوباره آن ندارند. درست به همین خاطر فروش مستقیم اینستاگرام یکی از گزینه های بسیار جذاب برای کاربران محسوب می شود. اگر شما این نکته بسیار مهم را مدنظر داشته باشید، همیشه امکان بهبود وضعیت تان را خواهید داشت.
اگر کسب و کار شما تا به حال هیچ استفاده ای از گزینه خرید مستقیم در شبکه های اجتماعی نداشته است، شاید اکنون زمان تغییر فرا رسیده باشد. متاسفانه شمار بسیار زیادی از برندها نسبت به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. همین امر موجب مواجهه با ضررهای هنگفت در طول دوره کرونایی شده است.
استفاده از گیف
گیف یکی از فرمت های بصری بسیار جذاب برای مردم محسوب می شود. شما با یک گیف امکان بیان احساسات تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. بدون تردید اگر قرار باشد به جای گیف از محتوای متنی برای بیان منظورمان استفاده کنیم، بسیاری از برنامه های برندمان با مشکل مواجه خواهد شد.
گیف ها به طور گسترده ای در سطح فضای آنلاین در دسترس کاربران قرار دارد. نکته جالب اینکه هیچ نوع قانون کپی رایتی برای استفاده از گیف های مختلف وجود ندارد. بنابراین شما به بهترین شکل ممکن امکان استفاده از چنین محتوایی در فرآیند بازاریابی تان را خواهید داشت. این امر در مدت زمانی کوتاه شما را بدل به برندی پرطرفدار و خلاق در میان مشتریان خواهد کرد.
توجه به محتوای 360 درجه
اینکه یک محتوای تصویری حالت 360 درجه را عرضه کند، امر عجیبی محسوب می شود، با این حال در طول سال های اخیر همین امر عجیب و در نگاه نخست غیرممکن به بهترین شکل تکامل پیدا کرده است. یکی از ایرادات همیشگی به عکس ها نمایش فقط یک بخش از تصویری بزرگ بود. امروزه با استفاده از تصاویر 360 درجه امکان عبور از چنین ایراد سنتی وجود دارد.
اگر کسب و کار شما صحنه فوق العاده حیرت انگیزی برای کاربرانش دارد، باید به بهترین شکل ممکن از تصاویر 360 درجه استفاده نمایید. چنین تصاویری به طور معمول براساس تکنیکی خاص برداشته شده و همچنین نیازمند لنزهای مناسب هستند. بنابراین در صورت امکان از یک فرد حرفه ای برای تهیه تصاویر موردنظر استفاده نمایید، در غیر این صورت شاید کیفیت نهایی عکس تان بسیار کمتر از آن چیزی که می خواهید، باشد.
مطلب مرتبط: تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب در شبکه های اجتماعی
بدون تردید امروزه استفاده از المان های بصری در فرآیند بازاریابی امر بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها این نکته مهم را بیش از هر زمان دیگری مدنظر قرار داده اند. با این حساب شما باید عملکرد بسیار خوبی در این حوزه داشته باشید. توصیه های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای شما و کسب و کارتان خواهد بود.