USP در واقع مخفف کلمه(unique selling proposition) و به معنی ویژگی منحصر به فرد برای عرضه است. این امر باعث می شود محصولات شما در رقابت با سایر محصولات به موفقیت دست یافته و خودنمایی کنند. به همین خاطر ایجاد یا شناخت این مسئله که می توان به عنوان نقطه قوت محصول یا به بیان دیگر ویژگی منحصر به فرد از آن یاد کرد، از اهمیت بسیار بالایی قبل از اقدام به فروش برخوردار است.
با این حال این امکان وجود دارد که نگرش شما نسبت به این مفهوم با نظر مشتریان تان متفاوت باشد. برای مثال ممکن است شما در مقام مدیر یک رستوران، کیفیت بالای موادغذایی را ضامن موفقیت و نقطه قوت رستوران خود بدانید، در حالی که مشتریان تان مهارت و توانایی بالای کارکنان تان را دلیل انتخاب رستوران تان در مقایسه با سایر رستوران ها بدانند.
با توجه به این نکته که در رابطه با USP اختلاف نظر وجود دارد و با توجه به این امر که در رابطه با این مسئله نظر مشتری شرط اصلی به شمار می رود، لازم است تحقیقاتی صورت گیرد تا نقطه قوت و دلیل اصلی که مشتری محصول شما را خریداری می کند پیدا شود.
این امر خصوصا هنگامی که در تدارک ایجاد کمپینی تبلیغاتی هستید ضروری به نظر می رسد، زیرا لازمه کمپین ایده و طرح اولیه ای است که براساس آن کمپین کار خود را پیش ببرد و بهترین ایده ای که می توان در این رابطه به کار گرفت در واقع همان USP یا ویژگی منحصربه فرد محصول است که علت خرید آن توسط مشتری است.
ایده
K Shoes نام کارخانه ای کوچک واقع در شهر کندال کشور انگلستان است که در زمینه تولید کفش به فعالیت می پردازد. اگرچه این کارخانه در مقایسه با سایر رقبای خود بسیار کوچک است، با این حال به علت کیفیت بالای محصولاتش طرفداران زیادی دارد.
در واقع سیاست کاری این شرکت راحتی کفش هایش است و مسائلی نظیر مد و زیبایی محصول در اولویت های بعدی قرار می گیرد. در واقع تولیدات این کارخانه در کنار راحتی فوق العاده از استحکام و طول عمر مناسبی برخوردار بوده و همین امر آنان را نسبت به سایر رقبا متمایز کرده است.
مدیران کارخانه در راستای موفقیت بیشتر خواستار ایجاد کمپینی تبلیغاتی برای خود بودند و به همین خاطر نیاز به یافتن USP محصولات خود داشتند. در همین راستا تحقیقات خود را آغاز کردند تا بفهمند دقیقا چه عاملی است که در محصولات شان منحصر به فرد است و این ویژگی در سایر محصولات دیده نمی شود.
در آخر نیز دریافتند که کفش های تولیدی آنان تحت هر شرایطی حتی قدم زدن روی سرامیک هیچ گونه صدایی تولید نمی کند که امتیازی ویژه محسوب می شد و بیانگر کیفیت بالای کفش ها بود. مدیران نیز از همین ویژگی به عنوان USP محصول خود در تبلیغات سود بردند. در واقع در تبلیغ ساخته شده دانشجویی به نمایش درآمد که به کلاس خود دیر رسیده و به لطف کفش های خود که صدای قدم زدن وی را آشکار نمی کرد، توانست بدون اینکه استادش متوجه شود در سر کلاس حاضر شود.
این تبلیغ به عنوان نمونه ای از یک تبلیغ موفق یاد می شود که علت اصلی استقبال خوب از آن، شناخت درست USP محصول تولیدی بود.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- USP محصول خود را تعیین کرده و فراموش نکنید که در این انتخاب نگاه مشتری شرط اصلی و مبنای انتخاب است.
- USP می تواند در تمام زمینه ها به کار گرفته شود. همچنین مانعی وجود ندارد که در صورت لزوم حتی چند مورد نیز باشد.
- اگر تاکنون برای محصولات خود USP تعیین نکرده یا حتی نساخته اید، هرچه سریع تر اقدام به انجام این کار کنید، در غیر این صورت برای مدت طولانی در بازار خود باقی نخواهید ماند.