اگرچه از گوگل به عنوان یکی از بزرگ ترین و موفق ترین برندهای جهان یاد می شود، با این حال این امر به معنای عدم اشتباه از سوی مدیران این شرکت نبوده و آگاهی از آنها می تواند به همگان کمک کند تا شکست را صرفا برای خود تلقی نکنند. در همین راستا قصد بررسی 9 پروژه شکست خورده گوگل را داریم.
1-Google+
گوگل در راستای رقابت با دو برند فیس بوک و توییتر، شبکه اجتماعی خود را در سال 2011 راه اندازی کرد، با این حال در هیچ زمانی حتی جزو 10 شبکه اجتماعی برتر جهان نیز قرار نگرفت و کاربران با آن کاملا بیگانه هستند. این امر در حالی است که گوگل از مدت ها قبل نیز در این رابطه اقداماتی را انجام داده بود که Buzz یکی از آنها محسوب می شود، با این حال تمامی آ نها کاملا ناموفق ظاهر شده اند. این امر در حالی است که گوگل با خرید یک شبکه اجتماعی تازه کار و محبوب، می توانست به مراتب بهتر در این زمینه فعالیت کند. این امر درست کاری بود که فیس بوک با خرید اینستاگرام و واتس اپ انجام داده است. به همین خاطر همواره نباید تصور کنید که نیاز به طراحی و انجام کارها توسط خودتان وجود دارد.
مطلب مرتبط: درس های مدیریتی از غول های شکست خورده
2-Google Reader
این سرویس برای نمایش فیدهای RSS در سال 2007 طراحی شده بود که در سال 2013 به علت کاهش شدید تعداد کاربران، برای همیشه کنار گذاشته شد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای هر خدمتی، نباید یک برنامه جداگانه طراحی شود. در غیر این صورت با گذشت زمان و افت تعداد کاربر، محکوم به کنار گذاشتن آن خواهید بود. همچنین نوآوری مداوم نکته ای است که گوگل در این زمینه توجه کافی را نداشته است. درواقع با رشد تکنولوژی، ساختارهای بهتری برای مرور خبرها ارائه شد که این امر منجر به نادیده گرفته شدن این سیستم شد. این امر در حالی است که به عقیده تحلیلگران اگر از همان سال های ابتدایی، پیش بینی های لازم انجام می شد، حتی تا به امروز نیز می توانستیم شاهد ادامه کار Google Reader باشیم. به همین خاطر صرفا شروع مناسب کافی نخواهد بود.
3- Google Desktop
سرویسی برای پیگیری تمامی اخبار اگرچه ایده ای جالب به نظر می رسید، با این حال در سال 2011 برای همیشه کنار گذاشته شد. گجت این سیستم که در گوشه صفحه مانیتور قرار می گرفت، اطلاعات آب وهوایی، تاریخ، اخبار مختلف و مواردی از این قبیل را در اختیار افراد قرار می داد، با این حال ظهور انواع تلفن های هوشمند، دیگر دلیلی برای استفاده از این سیستم به چشم نمی خورد. ایراد دیگر این سیستم، امنیت پایین آن بوده است که باعث بروز مشکلات متعددی شد. به همین خاطر اگر قادر به تامین امنیت و حل مشکلات احتمالی نباشید، بدون شک طرح شما پایدار نخواهد ماند.
4- Buzzو Jaiku
جیکو در راستای رقابت با توییتر از یک شرکت فنلاندی در سال 2007 خریداری شد. با این حال به علت عدم در اختیار داشتن هیچ گونه مزیت رقابتی، ابدا نتوانست توجه کاربران را به خود جلب کند. در نهایت نیز در سال 2009 به صورت کامل کنار گذاشته شد. Buzz نیز برای کاربران جیمیل طراحی شده بود تا به صورت راحت تری با یکدیگر ارتباط داشته باشند، با این حال به علت عدم توان در تامین امنیت شخصی کاربران با اعتراض های گسترده ای همراه بود و پس از 18 ماه به صورت کامل فراموش شد.
5-Google Video
این سیستم برای به اشترک گذاشتن ویدئو طراحی شد، با این حال تنها یک سال به فعالیت خود ادامه داد. درواقع عدم نوآوری و ناتوانی در تامین نیاز مخاطب، دلایلی بود که باعث شد تا گوگل سریعا اقدام به خرید یوتیوب کرده و این سیستم را کنار بگذارد. اگرچه این خرید تصمیمی هوشمندانه بود، با این حال تمامی هزینه ها برای طراحی این سیستم عملا نابود شد. این امر در حالی است که اگر از همان ابتدا یوتیوب معرفی می-شد، بدون شک اقدامی هوشمندانه تر شکل می گرفت.
6-Google Health
این سیستم در سال 2008 راه اندازی شد که در آن کاربران می توانستند با ارسال پرونده پزشکی و آزمایشات خود، اطلاعات و راهنمایی های لازم را دریافت کرده و پزشکان نیز به سرعت بتوانند به اطلاعات پزشکی بیماران دسترسی پیدا کنند، با این حال به علت اتهاماتی نظیر نقض حریم خصوصی و ظهور رقبای توانمندتر، این سیستم به صورت کامل در سال 2012 کنار گذاشته شد. مدیران گوگل نیز اعلام کرده بودند که انتظارات آنها از این سیستم برآورده نشده است.
7-Dodgeball
این شبکه اجتماعی موقعیت محور، به علت عدم توجه مدیران ارشد به طراح آن، در نهایت باعث شد تا در سال 2007 دنیس کراولی از پست خود استعفا داده و شبکه Foursquare را ایجاد کرد که یک راهنمای شهری برای معرفی بهترین مکان ها در حوزه های مختلف محسوب می شود. وی همواره در سخنرانی های خود اعلام کرده است که مدیران گوگل، ابدا توجه لازم را به این پروژه نداشته و این امر باعث شد تا Dodgeball امکانات لازم برای رسیدن به نقطه مناسب را نداشته باشد. درواقع در صورت حمایت های لازم، شاید محبوبیت فعلی این شبکه می توانست برای گوگل باشد. به همین خاطر اگر از طرح های خود حمایت لازم را نداشته باشید، بهتر است که اصلا آن را شروع نکنید.
8- Google glass
اگرچه عینک های گوگل ایده ای بسیار نوآورانه بود، با این حال قیمت بسیار بالا، عدم طراحی جذاب در کنار مشکلات متعدد سخت افزاری، باعث شد تا با استقبال لازم مواجه نشود و سال 2015 پایان کار آن لقب گیرد، با این حال گوگل امیدوار است که نسل دوم این عینک ها بتواند تمامی تجربه تلخ سری اول را جبران کند.
مطلب مرتبط: دورخیز گوگل برای حضور قدرتمندتر در بازار
9- Nexus
نکسوس تلاش گوگل برای حضور در صنعت تولید تلفن همراه بوده است که در سال 2010 وارد بازار شد. این دستگاه با همکاری برند اچ تی سی شکل گرفت. درواقع در هر سری تولیدات با کمک برندهای مختلف نظیر ال جی، هوآوی و اچ تی سی تولید شد. شاید همین موضوع باعث می شد تا کاربران نکسوس را یک برند تلقی نکرده و هیچ مزیت رقابتی ای را برای آن قائل نشود. ظاهر این گوشی ها نیز ابدا چیز خاصی را نداشت و از برندی پیشرو نظیر گوگل بیشتر از اینها انتظار می رفت. همین امر باعث شد تا آنها پروژه ای جدید به نام pixel را از سال 2015 در دستور کار خود قرار دهند. درواقع در بازاری که ابر برندهایی نظیر اپل و سامسونگ وجود دارد، باید استراتژی و مزیت رقابتی درستی را داشته باشید تا به مانند هوآوی بتوانید علی رغم نوظهور بودن، جایگاه لازم را به دست آورید.
در نهایت تحلیل این 9 شکست، به شما کمک خواهد کرد تا تجربه ای ارزشمند را به دست آورده و در کار خود عملکرد به مراتب بهتری را داشته باشید. درواقع بسیار بهتر است تا از شکست های دیگران درس بگیرید تا محکوم به تکرار آنها نباشید.