گسترش جهانی ویروس کرونا را می توان بزرگترین فاجعه 20 سال اخیر دانست. درواقع هیچ بیماری ای تا به این اندازه جهان را درگیر خود نکرده است. در این رابطه بسیاری از برندها با بحران در زمینه فروش مواجه شده اند، با این حال این مسئله برای برخی از برندها حتی با سودهای بیشتر نیز همراه بوده است. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چه عاملی باعث شده تا یک ویروس جهانی، برای همه مدیران فاجعهبار نباشد؟ بدون شک پاسخ این سوال به توانایی تیم ها نسبت به تغییر و انتخاب شیوه ای جدید از بازاریابی وابسته است. درواقع برای خارج شدن از شرایط سخت این موضوع بسیار مهم است که به فرصت های شکل گرفته توجه داشته باشید و به جای صبر و ناله کردن از شرایط، راه حل ها را جست و جو کنید. یکی از این موارد فروش اینترنتی محسوب می شود که با توجه به این امر که میزان استفاده افراد از اینترنت از زمان شروع ویروس کرونا، چندین برابر شده، انتخابی کاملا هوشمندانه است، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بحران کرونا تنها برای کسب و کارها نبوده و باعث شده است تا فشار مالی برای مشتریان نیز ایجاد شود. به همین خاطر شما باید به دنبال راهکاری برای حل این موضوع نیز باشید.
در این راستا فروش اقساطی، گزینه ای بسیار خوب خواهد بود. این امر به معنای آن است که مشتری حتی اگر بودجه خرید را ندارد، بتواند محصول را تهیه کند. در این زمینه نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که چنین استراتژی ای باید تنوع بالایی را داشته باشد. برای مثال ممکن است فردی بخواهد که اقساط، از دو ماه دیگر شروع شود. به همین خاطر شما حداقل باید پنج پیشنهاد جذاب را داشته باشید. این امر باعث خواهد شد که حتی افرادی که قصد خرید ندارند هم به سمت شما تمایل پیدا کنند. در ادامه برخی از مزیت های این استراتژی مهم را بررسی خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی کم هزینه زیر سایه کرونا
1-افزایش فروش و جلوگیری از توقف اقدامات
یکی از مشکلاتی که در حال حاضر بسیاری از برندها با آن مواجه شده اند، وجود محصول بدون تقاضا است. در این راستا نگهداری محصولات نیز هزینه بر خواهد بود. به همین خاطر چنین طرحی باعث خواهد شد تا در بازار کم رونق حال حاضر، همچنان جریان سودآوری خود را حفظ نمایید، با این اقدام دیگر نیازی به تعدیل نیرو و قرض کردن وجود ندارد. این نکته را به خاطر داشته باشید که ماندگاری برند در ذهن مشتری، بسیار کوتاه است و اکنون سال دوم شیوع کرونا را سپری می کنیم. بدون شک اگر بخواهید اقدامات خود را متوقف نمایید، فراموش خواهید شد. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که در خانه بودن افراد به معنای آن نیست که نیازهای آنها متوقف شده است.
2-بهبود ارتباط با مشتری
این امر که مشتری حس کند شما در تلاش برای درک شرایط آ ها هستید، بدون شک امری تاثیرگذار خواهد بود. در این راستا چنین امکانی حتی باعث می شود که مشتریان برندهای رقیب نیز به سمت شما سوق پیدا کنند. یکی از نکاتی که در این بخش کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که برای چنین طرحی شما به اطلاعات کامل از مشتری نیاز خواهید داشت که این امر به جامع تر شدن داده های شرکت کمک خواهد کرد که در طرح های آتی می تواند کاربرد بسیار مهمی را داشته باشد. در نهایت این شیوه باعث خواهد شد تا افراد شما را با دوستان خود به اشتراک گذارند که خود جنبه تبلیغاتی نیز در پی دارد.
3-کسب سود بیشتر
اگرچه بسیاری از افراد عقیده دارند که چنین اقدامی به ضرر شرکت خواهد بود. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در فروش اقساطی، مشتری در نهایت مجبور است که هزینهای بیشتر را متقبل شود. برای مثال در طرح فروش اقساطی، یک کالایی که 10 دلار قیمت گذاری شده است، در نهایت 15 دلار سودآوری را به همراه دارد. این امر به معنای آن است که شما به جای انبار کردن کالا، آن را با قیمتی بالاتر در اختیار مشتری قرار می دهید. با این حال این مبلغ به مرور زمان به حساب شما اضافه خواهد شد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که طلبکار بودن از دیگران، باعث خواهد شد تا اعتماد سرمایه گذارها نیز به شما افزایش پیدا کند. درواقع شما می توانید با دلیل اثبات کنید که قادر به بازپرداخت هستید. با این کار شما بودجه لازم برای اقدامات مهمی نظیر تولید محتوا را به دست خواهید آورد که به نظر اکثر کارشناسان فروش، مهمترین اقدام بازاریابی حال حاضر محسوب می شود.
مطلب مرتبط: طراحی برنامه بازاریابی در دوران کرونا
در نهایت توصیه می شود که در شرایط حال حاضر سعی کنید تا در هزینه های خود بازنگری داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا با حذف موارد غیرضروری و کم تاثیر، با مشکلات کمتری مواجه شوید.