شاید در نگاه نخست همه گیری کرونا موجب شکل گیری پدیده فروش مجازی یا آنلاین شده باشد، اما این ترند حتی اگر کرونا نیز در کار نبود، بازهم گزینه ای اجتناب ناپذیر به نظر می رسید. امروزه ما در عصر کنفرانس های کاری در پلتفرم زوم و معامله های کلان در حوزه B2B در همین فضا به سر می بریم. با این حساب اگر کسب و کاری در شرایط کنونی به دنبال فروش به طور سنتی باشد، به احتمال زیاد جایی در میان برندهای بزرگ بازار نخواهد داشت.
خبر خوشحال کننده برای بسیاری از فروشنده ها در زمینه کار با فرآیند فروش آنلاین شباهت میان این دو حوزه است. بر این اساس اگر شما فروشنده خوبی باشید، به احتمال زیاد برای فروش مجازی مشکل چندانی پیش روی تان نخواهد بود. همین امر جذابیت های این حوزه را برای علاقه مندان به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
مشتریان برای خرید همیشه دغدغه های مهمی دارند. اینکه کدام یک از محصولات بهترین گزینه محسوب می شود، برای بسیاری از مشتریان سوالی بی پاسخ است. نقش اصلی فروشندگان حرفه ای در این میان ترغیب مشتریان برای خرید محصولات برندشان به جای رقباست. امروزه این عمل باید در فضای شبکه های اجتماعی و به طور کاملا آنلاین یا مجازی صورت گیرد. با این حساب شما باید مهارت های تان برای این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای تقویت نمایید.
مطلب مرتبط: 3 راز فروش بالا در شبکه های اجتماعی
مهم ترین نکته در رابطه با پیشبرد استراتژی فروش مجازی مربوط به ایجاد تجربه ای خوب و لذت بخش در میان مشتریان است. میان کسب و کارهای B2B و B2C در رابطه با این موضوع تفاوت چندانی وجود ندارد. به هر حال هر کسب و کاری در شرایط کنونی باید به دنبال فروش مجازی باشد. با این حساب نکات مورد بررسی در این مقاله به درد تمام کسب و کارها خواهد خورد.
همیشه مشتریان را با کنجکاوی راهنمایی کنید
راهنمایی مشتریان برای خرید محصولات برند در فضای آنلاین نیازمند کنجکاوی و انگیزه بسیار بیشتری در مقایسه با زمان عادی است. مشتریان در خرید آنلاین وسواس بسیار بیشتری دارند. درست به همین خاطر ارائه اطلاعات دقیق و تلاش برای ترغیب شان به طرح هرگونه سوالی امر مهمی محسوب می شود. شما با چنین عملکردی در حقیقت تمایل مشتریان برای خرید از برندتان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهید داد.
بسیاری از برندها هیچ برنامه ای برای تعامل با مشتریان در فضای آنلاین ندارند. درست به همین خاطر در عمل تعامل با مشتریان برای آنها بدل به امری به شدت سخت و دشوار می شود. اگر شما از همان لحظه نخست تعامل با مشتریان به طور آنلاین با علاقه بالا راهنماییهای مناسب به آنها ارائه دهید، به احتمال زیاد هیچ مشکلی از نظر فروش محصولات پیش روی تان نخواهد بود.
یکی از مشکلات اصلی فروشندگان در رابطه با فروش آنلاین مربوط به عدم آشنایی با ابزارهای در دسترس شان است. اگر شما آشنایی دقیقی با ابزاری مثل زوم ندارید، باید هرچه زودتر این مشکل را رفع کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد سرانجام خوشی در انتظار فرآیند فروش تان نخواهد بود.
ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان
ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان باید همیشه در دستور کار برندها قرار داشته باشد. بسیاری از مشتریان برای خرید از یک برند به دنبال شناخت دقیق از آنها هستند. با این حساب هرچه توانایی شما برای نمایش ویژگی های برندتان بیشتر باشد، در نهایت مشتریان بیشتری به برندتان جلب خواهند شد. اگر شما به عنوان یک فروشنده توانایی ایجاد رابطه ای مناسب با مشتریان در کنار فروش صرف محصولات تان را داشته باشید، دیگر هیچ مشکلی برای فعالیت در فضای آنلاین نخواهید داشت. این امر موجب محبوبیت برند شما در میان مشتریان و افزایش چشمگیر اعتبارش می شود.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر با توصیه های حرفه ای
توجه به تعامل بلندمدت با مشتریان
حفظ مشتریان همیشه از جلب نظر اولیه آنها سخت تر است. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در این حوزه مشکلات جدی دارند. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای این مشکل هستید، باید فرآیند فروش تان را براساس تعامل بلندمدت با مشتریان بنا کنید. یکی از اشتباهات فروشندگان، به ویژه در الگوی فروش مجازی، فراموش کردن مشتریان بعد از اولین خریدشان است. این امر موجب بی انگیزگی مشتریان برای تکرار خریدشان خواهد شد. بنابراین شما باید به طور مداوم به فکر مشتریان تان بوده و در تلاش برای جلب نظر آنها باشید.