مدیریت زمان نه تنها در عرصه کسب و کار، بلکه در زندگی شخصی نیز امر مهمی محسوب می شود. امروزه اغلب مردم از کمبود زمان برای رسیدگی به کارهای مختلف شان گله دارند. بنابراین یادگیری اصول مدیریت زمان امر مهم و اساسی خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله نیز مرور برخی از مهمترین تکنیک ها در زمینه مدیریت زمان است. در ادامه شش تکنیک اساسی در این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استفاده از تقویم
تقویم ها، صرف نظر فرمت کاغذی یا دیجیتال شان، اهمیت بسیار زیادی برای برنامه ریزی و مدیریت زمان دارند. امروزه اغلب تقویم ها دارای بخش مناسبی به منظور تعیین برنامه های روزانه هستند. با این حساب شما فرصت طلایی برای برنامه ریزی تمام ساعت های تان خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهترین کتاب ها در زمینه مدیریت زمان
استفاده از تقویم به شما امکان چک کردن مداوم برنامه ها و پیشبرد دقیق هر کدام را می دهد. اینطوری شما هرگز از هیچ برنامه ای عقب نمی افتید و زمان کافی برای رسیدگی به کارهای تان در طول روز را خواهید داشت. نکته مهم در این میان برنامه ریزی از روز قبل است. اگر شما در لحظه بخواهید برنامه ریزی کنید، به احتمال زیاد یک جای کار اشتباه محاسباتی خواهید داشت. بنابراین از روز قبل با دقت و حوصله کافی اقدام به برنامه ریزی کنید.
تعیین ضرب الاجل
ضرب الاجل ها به طور معمول برای انجام یک کار در بازه های زمانی مشخص به کار گرفته می شد. به عنوان مثال، شما ضرب الاجلی تا پایان ماه برای طراحی یک محتوای بازاریابی تازه تعیین می کنید. این امر شما را برای پیشبرد پروژه موردنظر و تحویلش در موعد مقرر رو به جلو حرکت خواهد داد. بنابراین باید همیشه آن را به مثابه عاملی مهم برای موفقیت تان در نظر بگیرید.
برخی از تیم های کسب و کار که هیج زمان بندی برای تحویل کارهای شان ندارند، به طور مداوم با بی نظمی و بدقولی در تحویل کارهای شان مواجه می شوند. این امر اعتبار شما را به طور قابل ملاحظه ای خدشه دار خواهد کرد. بنابراین باید همیشه بازه های زمانی مناسب برای تحویل پروژه ها را مدنظر قرار دهید.
ملاقات های تان را کوتاه کنید
ملاقات های طولانی اغلب اوقات خروجی چندان مناسبی به همراه ندارد. بنابراین شما باید ملاقات های تان در دنیای کسب و کار و حتی زندگی شخصی را به کوتاه ترین شکل ممکن دنبال نمایید. این امر کیفیت ملاقات های موردنظر را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. بنابراین شما هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
استفاده از زمان هایی که به وسیله کوتاه کردن ملاقات ها به دست آمده باید با دقت بسیار زیادی صورت گیرد. اغلب اوقات چنین زمان هایی برای برنامه ریزی بیشتر و همچنین رسیدگی به کارهای عقب افتاده مناسب خواهد بود.
استفاده فهرست کارهای پیش رو
هر کارآفرینی حجم وسیعی از کارهای پیش رو دارد. یکی از راهکارهای مناسب برای رسیدگی به آنها تلاش برای یادداشت کردن شان است. اینطوری دیگر هیچ وقت کاری را فراموش نخواهید کرد. یکی از اتفاقات رایج در میان کارآفرینان فراموشی یک کار به نسبت مهم یادآوری ناگهانی اش درست وقتی است که فرصت انجام دادن آن به پایان رسیده است. این امر یکی از بدترین تجربه های هر کارآفرینی محسوب می شود. بنابراین شما باید نسبت به نوشتن کارهای مهم و پیش رو اقدام نمایید.
استفاده از میانبرها
شما برای اینکه در زمان تان صرفه جویی کنید، باید میانبرهای بسیار زیادی را یاد بگیرید. این اصطلاح فقط مخصوص دنیای رایانه نیست، بلکه در زندگی واقعی هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای ارسال نامه یا ایمیل برای بعضی افراد هستید، باید اول از همه یک قالب مشخص طراحی کنید و فقط نام افراد مختلف را در آن جای گذاری کنید. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی بهبود وضعیت مدیریت زمان از سوی شما خواهد داشت.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت زمان در کسب و کارهای کوچک
دفترچه یادداشت را فراموش نکنید
اغلب اوقات وقتی شما در زمان های استراحت بین کارهای مختلف هستید، ایده های بسیار نابی به ذهن تان می رسد. اگر یک دفترچه همیشه در کنارتان باشد، امکان یادداشت کردن ایده های مختلف در هر لحظه را خواهید داشت. اینطوری دیگر برای پیدا کردن ایده های مناسب نیاز به صرف زمان طولانی نخواهید داشت. این ایده کاربردهای بسیار زیادی برای کارآفرینان و همچنین رسیدگی به امور مختلف در زندگی شخصی دارد. پس همیشه یک دفتر یادداشت کوچک کنار دست تان داشته باشید.