همه گیری کرونا تمام کسب و کارها در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. شرکت های دارای بودجه های چند میلیون دلاری نیز در طول یک سال اخیر شرایط بسیار دشواری را پش سر گذاشته اند. این امر برای بسیاری از کسب و کارها به مثابه تعطیلی، هرچند موقت، کسب و کار بود. اکنون با گذشت چند ماه از بازگشایی برخی از کسب و کارها توجه به نقش روابط عمومی در بهبود جایگاه برندها ضروری خواهد بود.
کسب و کارها برای تاثیرگذاری بلندمدت بر روی مشتریان همیشه به استفاده از تکنیک های روابط عمومی گرایش دارند. اگر روابط عمومی یک شرکت در تعامل با مشتریانش مناسب نباشد، امکان جلب نظر مشتریان و تبدیل شان به مشتریان وفادار برند فراهم نخواهد شد. بسیاری از برندها در شرایط سخت کنونی اقدام به استفاده از راهکارهای کاهش هزینه های کسب و کار می کنند. اگر شما نیز در تلاش برای کاهش هزینه های کسب و کارتان هستید، پیش از شروع این فرآیند با بخش روابط عمومی باید به چند نکته مهم توجه نمایید. در ادامه این نکات را برای تصمیم گیری هرچه منطقی تر در حوزه کسب و کار مورد بررسی قرار خواهیم داد.
آیا برنامه روابط عمومی با اهداف کسب و کار هماهنگی دارد؟
پیش از شروع برنامه روابط عمومی باید نسبت به هماهنگی اش با اهداف اصلی کسب و کار اطمینان حاصل کنیم. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی ایجاد هماهنگی میان این دو بخش مهم را ندارند. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما بیش از آنکه ناشی از مهارت اندک کارآفرینان باشد، مربوط به بی توجهی شان است. برنامه های مختلف شرکت باید در راستای تاثیرگذاری بر روی اهداف اصلی ساماندهی شود. در غیر این صورت کسب و کارها شانس چندانی برای موفقیت عملی نخواهند داشت. این امر در مورد عرصه روابط عمومی شامل تلاش برای آشنا ساختن مشتریان با حوزه فعالیت کسب و کار و پاسخگویی به پرسش های آنهاست.
مطلب مرتبط: مدیریت روابط عمومی در دوران کرونا
مهمترین مزیت بخش روابط عمومی کمک به بازگشت سرمایه گذاری کسب و کارهاست. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تولید محصولات بهتر هستند، اما از تعامل با مخاطب هدف غافل می شوند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. دلیل اصلی آن نیز تمایل مشتریان برای تعامل با برندها فراتر از بحث خرید و فروش است بنابراین کسب و کارها باید به این خواسته مشتریان در قالب برنامه های روابط عمومی پاسخ دهند.
توسعه فرهنگ برند در شرایط دشوار
اغلب کسب و کارها دست کم یک بار در دوران فعالیتشان با شرایط دشوار مواجه می شوند. این امر در طول یک سال اخیر به طور مداوم برای برخی از کسب و کارها تکرار شده است. اگر کسب و کارها در شرایط دشوار نسبت به محدود ساختن دسترسیشان به حوزههای مختلف کسب و کار اقدام نکنند، شرایط بسیار ناگواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. مشتریان همیشه در شرایط دشوار برندها را به خاطر میسپارند بنابراین در صورت بیتوجهی کسب و کارها به این نکته مهم در عمل شرایط برای تعامل با مشتریان پس از پایان بحرانهای کاری سخت خواهد شد.
امروزه هر کسب و کار دارای یک فرهنگ منحصر به فرد است. این امر موجب تمایل مشتریان برای تعامل با کسب و کارها می شود. برندهای بزرگ در طول سالهای متمادی اقدام به سرمایه گذاری بر روی بخش روابط عمومی کرده اند. این امر با هدف توسعه فرهنگ خاص برند صورت گرفته است. درست به همین خاطر اکنون چنین برندهایی دارای شرایط بسیار مطلوبی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تعامل با آنها هستند.
اهمیت روزافزون ارتباطات با رسانه ها
رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم ایفا می کنند. امروزه دامنه رسانه های در دسترس برندها برای تعامل با مشتریان به شدت افزایش یافته است. شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی نوین بخش قابل ملاحظه ای از فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای برندها را شکل می دهند بنابراین باید از شبکه های اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهره برد.
مطلب مرتبط: اصول روابط عمومی مناسب در دوران کرونا
رسانههای سنتی مانند خبرگزاریها نیز برای برندها دارای اهمیتند. دلیل این امر تداوم توجه کاربران به فعالیت رسانه هاست بنابراین کسب و کارها در صورت تعامل نزدیک با رسانه ها امکان جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب هدفشان را خواهند داشت. این استراتژی شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت موجب توسعه هرچه بهتر کسب و کار در بعد محلی یا بین المللی می شود.