همه ما با این جمله مواجه شده ایم که یک بازاریاب حرفه ای باید روان شناسی ماهر باشد ، با این حال این امر چندان درست نبوده و شما تنها باید برخی از تکنیک های روان شناسی را که برای اقدامات شما مفید است، فرا گرفته و در این رابطه نیازی به مطالعه آکادمیک و چندین ساله وجود ندارد. درواقع تصور این امر که یک روان شناس می تواند فروشنده خوبی نیز باشد، کاملا نادرست است. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که این ترفند ها شامل چه مواردی است؟ در ادامه 7 مورد از مهمترین آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1-هدیه دادن
یک فروشنده در ابتدا باید رابطه خوبی با جامعه هدف خود ایجاد نماید. در این رابطه هدیه دادن یک استراتژی بسیار خوب محسوب می شود. با این حال هدیه صرفا اختصاص پول و یا کالایی خاص نبوده و یک خدمت رایگان را نیز شامل می شود. برای مثال این امر که امکان امتحان محصول را فراهم آورید، خود یکی از اقدامات رایج در این زمینه محسوب می شود. درواقع یک اقدام خارج از انتظار که مزیتی را به همراه دارد، تاثیر بسیار عمیقی را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: روان شناسی جذب مشتری / چگونه مشتریان و مراجعین را جذب کنیم؟
2-استفاده از تصاویر
این امر طبیعی است که در حال حاضر، بازاریابی اینترنتی به شیوه اصلی فروش تبدیل شده باشد. با این حال یکی از مشکلات در این رابطه ، اعتماد سخت افراد محسوب می شود . در این راستا نمایش خود، یک از اقدامات بسیار خوب محسوب می شود. به همین خاطر تلاش کنید که در صفحه و حتی شبکه های اجتماعی و ارتباطی برند خود، از قرار دادن تصویر کارکنان و حتی خودتان، غافل نشوید. این امر در زمینه اعتماد سازی سریع، تاثیر فوق العاده ای را به همراه دارد. در نهایت اقداماتی نظیر ارسال تصاویری که در آن لبخند زده اید، تاثیر اقدام شما را افزایش خواهد داد.
3-محدود کردن گزینه ها
یکی از اقدامات بسیار مهم این است که انتخاب افراد را تا حد امکان محدود نمایید. درواقع برخلاف تصور عموم، تنوع گزینه ها تنها تصمیم نهایی را سخت خواهد کرد. تحت این شرایط ممکن است مخاطب شما احساس کند که به زمان بیشتری برای تصمیم گیری نیاز خواهد داشت. این امر در حالی است که یک فروشنده حرفه ای ، علی رغم این امر که به افراد اختیار عمل می دهد، تلاش دارد تا انتخاب های مخاطب خود را با توجه به نیاز او، محدود کرده و در نهایت به محصول مورد نظر، برساند.
4-افزایش سطح اطلاعات
یکی از بهترین اتفاقاتی که برای هر بازاریاب می تواند رخ دهد این است که مشتری از وی بخواهد تا در تصمیم گیری کمک نماید. با این حال این امر تنها زمانی رخ خواهد داد که شما سطح خوبی را از خود نشان داده باشید. برای این منظور مطالعه مداوم در کنار تحلیل اقدامات بهترین فروشندگان و بازاریاب ها، ضروری خواهد بود. برای مثال برای ایجاد حس اعتماد در مشتری، انواع روش ها وجود دارد که آگاهی شما در این زمینه، بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.
5-توجه به احساسات
این امر که در اقدامات خود به نحوی عمل نمایید که احساسات افراد را درگیر نماید، شانس موفقیت شما به مراتب بیشتر خواهد شد. درواقع همه ما تجربه چنین مواردی را داشته ایم که به خاطر برخورد مناسب یک فروشنده، اولویت ما خرید از وی می شود. این امر در حالی است که فروشگاه های نزدیکتر به محل زندگی شما نیز وجود دارد.در این رابطه شما باید با توجه به شرایط، اقدام نمایید .برای مثال ممکن است در شرایطی نیاز به تحریک حس انسان دوستی داشته باشید و یا در شرایطی دیگر وطن پرستی آنها را تحت تاثیر قرار دهید.درواقع این مهارت شما است که به خوبی بدانید که در موقعیت های مختلف، چگونه تاثیر عاطفی داشته باشید.
6-نظم کاری
افرادی که نظم کاری بالاتری را دارند، در نظر افراد قابل اعتمادتر هستند. در این رابطه ضروری است که در همه چیز نظم مشاهده شود. این امر حتی شامل آراستگی ظاهری شما نیز خواهد بود. در این رابطه همواره داستان فیلم رویی را به خاطر بیاورید که روایتگر جوانی است که همواره رویای فوتبالیست شدن را در سر داشت. با این حال سطح وی در حدی نبود که تیم دانشگاه، او را قبول نماید. با این حال وی قبول کرد تا یک نیمکت نشین دائم باشد و با نظم فوق العاده در رابطه با حضور در تمرینات و پشتکاری که داشت، پس از مدتی نظر مربی را به خود جلب کرد و به وی برای نخستین بازی، اعتماد نمود که سکوی پرتابی برای موفقیت های وی شد. این فیلم به خوبی نشان می دهد که نظم کاری، تا چه اندازه می تواند در زمینه اعتمادسازی، تاثیرگذار باشد.
مطلب مرتبط: روان شناسی مشتریان پروپاقرص
7-رفتار مشابه
شما باید با مخاطب خود به نحوی رفتار نمایید که مورد پسند آنها است. به همین خاطر است که تمامی برندهای جهانی، قبل از ایجاد نمایندگی خود، در تلاش هستند تا اطلاعات خود را در رابطه با جامعه هدف افزایش داده و از فردی محلی برای ارتباط درست، استفاده می کنند. درواقع شما باید سطح اطلاعات خود را از جامعه هدف افزایش دهید. درواقع حتی درون یک جامعه نیز رفتارهای مختلفی در بین طبقات وجود دارد. برای مثال اگر صاحب یک برند لاکچری هستید و جامعه هدف شما را افراد ثروتمند تشکیل می دهد، بدون شک رفتار شما تفاوت هایی را با زمانی دارد که یک فروشگاه در مناطق فقیرنشین را اداره می کنید. در این رابطه همه چیز از شیوه فروش تا نحوه ارتباط گرفتن شما، تفاوت پیدا خواهد کرد. درواقع به صورت یک اصل کلی، شما باید در تلاش برای رفتاری مشابه با جامعه هدف خود را داشته باشید.