تا همین چند سال پیش برای کارآفرینان قرار دادن اسم شان در موتورهای جست و جو و بهینه سازی سئو براساس آن نوعی خودشیفتگی محض محسوب می شد. با این حال توسعه برندسازی شخصی این باور سنتی را به طور کامل از بین برد. امروزه بسیاری از برندها به دنبال توسعه برند شخصی مدیران شان هستند. این امر در چشم اندازی وسیع به هر کسب و کار و به ویژه کارآفرینان تازه کار امکان جلب نظر مشتریان در بازار را می دهد. با این حساب شما باید عملکردی ویژه در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای جلب نظر آنها پیدا نکنید.
سئوی شخصی به فرآیند بهینه سازی شهرت و رتبه سئو در رابطه با کارآفرینان مستقل یا یک شخص حقیقی اشاره دارد. وقتی شما در تلاش برای بهینه سازی سئوی شخصی تان هستید، در واقع شهرت خودتان به عنوان یک کارآفرین را ارتقا خواهید داد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای آشنا شدن مشتریان بازار با شخصیت، ویژگی ها و توانایی های منحصر به فردتان دارد.
امروزه نمونه های بسیار زیادی از برندسازی و سئوی شخصی در سراسر دنیا قابل مشاهده است. یکی از ساده ترین نمونه ها در این میان فعالیت ایلان ماسک در زمینه توسعه برند و سئوی شخصی است. این امر نه تنها شهرت زیادی برای ایلان ماسک به همراه داشته، بلکه وضعیت فروش برند تسلا را هم حسابی تغییر داده است. بنابراین حتی اگر شما به عنوان کارآفرین مستقل فعالیت نداشته باشید، باز هم امکان استفاده از مزایای این بخش را خواهید داشت.
هدف ما در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای سئوی شخصی در عرصه کسب و کار است. اگر شما هم به این بحث علاقه دارید، هرگز این مقاله را از دست ندهید.
مطلب مرتبط: همکاری با آژانس های سئوی محلی و سوالاتی که باید به آنها پاسخ داد
ایجاد وجهه منحصر به فرد در شبکه های اجتماعی
وقتی بازاریاب ها برای توسعه یک برند اقدام می کنند، اول از همه شبکه های اجتماعی مد نظر قرار می گیرد. امروزه شبکه های اجتماعی دارای دامنه وسیعی از طرفدارها در سراسر دنیاست. این امر در کنار امکان تولید محتوا به ساده ترین شکل ممکن به شما فرصت بسیار عالی برای تعامل با مشتریان می دهد. اگر شما هنوز هیچ اکانت رسمی برای خودتان در شبکه های اجتماعی ندارید، باید خیلی زود دست به کار شوید، در غیر این صورت فرصت طلایی برای جلب نظر مشتریان را از دست خواهید داد.
توصیه ما در این بخش توجه به شبکه های اجتماعی کمتر شناخته شده مثل کورا، تامبلر و گوگل پلاس در کنار پلتفرم های مشهور است. این شبکه های اجتماعی پتانسیل بسیار زیادی برای رشد در طول سال های آینده دارند. بنابراین اگر شما سرمایه گذاری خوبی بر روی آنها انجام دهید، در طول سال های پیش رو بدل به یکی از چهره های شناخته شده در آن خواهید شد.
گذشته تان را سر و سامان دهید
اینترنت حافظه بسیار قوی دارد. اگر شما سال ها قبل یک عکس از خودتان، حتی قبل از ورود به عرصه کارآفرینی، بارگذاری کرده باشید، به احتمال زیاد پس از فعالیت در زمینه سئوی شخصی آن عکس ترند خواهد شد. بنابراین پیش از شروع به کارتان باید هرگونه محتوای مربوط به گذشته تان که شاید وجهه حرفه تان را مخدوش کند، از فضای آنلاین پاک کنید. اینطوری جلوه ای کاملا حرفه ای برای مشتریان خواهید داشت.
خوشبختانه امروزه آژانس های بازاریابی و برندسازی بسیار زیادی در زمینه کمک به کارآفرینان برای توسعه برند شخصی و همچنین رسیدگی به وضعیت سئو کمک می کنند. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان کمک خواهد گرد. دست کم اینکه دیگر خبری از عکس ها و محتوای قدیمی شما نخواهد بود. این امر موجب فقدان پیش داوری مشتریان در ارتباط با شما و برند شخصی تان خواهد شد.
مطلب مرتبط: ابزارهای سئو برای کسب و کارهای کوچک
استفاده از یک دامین معتبر
وقتی شما به عنوان کارآفرین مستقل در صدد راه اندازی برند شخصی هستید، باید یک سایت رسمی نیز برای آن داشته باشید. امروزه به طور معمول هر کارآفرین از نام خودش به عنوان اسم اصلی برند شخصی استفاده می کند. نکته مهم در این میان استفاده از دامین مناسب است. شما دامین هایی مثل .Com، .Me، .Org و بسیاری از نمونه های دیگر را در دسترس دارید. با این حساب باید با دقت نظر بالا دست به انتخاب در این رابطه بزنید، در غیر این صورت شاید انتخاب تان همراه با پشیمانی شود.
توصیه ما در این میان انتخاب از بین دامین .Me و .Com است. این دو دامین کاربرد زیادی برای برندهای شخصی دارند. بنابراین هرگونه فکری برای انتخاب دامینی دیگر یا حتی کمتر شناخته شده را فراموش کنید. چنین کارهایی به طور معمول سرانجام چندان خوشی برای برندها به همراه نخواهد داشت.
بدون تردید شما هر زمانی امکان تغییر دامین سایت تان را دارید، با این حال چنین کاری در عمل دسترسی کاربران به سایت تان را سخت کرده و اعتبارتان به عنوان یک کارآفرین را هم زیر سوال خواهد برد. پس اگر یک دامین خوب برای سایت تان انتخاب کرده اید، دیگر نباید آن را تغییر دهید.
تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری
شما قرار نیست در سایت برند شخصی تان هر محتوایی را منتشر کنید. تولید محتوا در سایت شخصی باید براساس ارتباط میان حوزه کاری تان و سلیقه مشتریان صورت گیرد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو ساده
اولین کاری که شما در سایت تان باید انجام دهید، ایجاد یک صفحه «درباره من» است. این صفحه به طور معمول برای برندها شامل آدرس دفتر اصلی و همچنین شماره تماس با بخش های مختلف شرکت است. با این حال درباره برندهای شخصی ماجرا به طور کامل متفاوت خواهد بود. شما در این بخش باید بیشتر از همه به دنبال معرفی خودتان به عنوان یک کارآفرین و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشید، در غیر این صورت مشتریان هرگز به شما اعتماد نخواهد کرد.
پس از اینکه بخش فوق تکمیل شد، امکان تولید محتوا برای شما فراهم می شود. یادتان باشد محتوای بارگذاری شده در سایت تان را همیشه در شبکه های اجتماعی نیز بازنشر دهید. نکته مهم اینکه اندکی شخصی سازی محتوای موردنظر متناسب با فضای هر پلتفرم نیز ایده چندانی بدی نخواهد بود.
محتوا مهمترین بخش کار است
تکنیک های سئو در صورتی که محتوایی در کار نباشد، هیچ تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت. شما باید اول از همه محتوایی داشته باشید تا امکان استفاده از تکنیک های سئو و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم شود. بحث اصلی در این بخش ضرورت استفاده از فرمت های مختلف محتوا در راستای تجربه یک سئوی شخصی باکیفیت است. امروزه موتورهای جست و جو، به ویژه گوگل، به کیفیت محتوای تولیدی از سوی برندها توجه ویژه ای دارند. اگر محتوای شما بازخورد مناسبی از سوی مخاطب هدف دریافت نماید، همیشه رتبه سئوی سایت تان بالا خواهد بود.
مهمترین نکته در تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مربوط به تنوع بخشی به محتوای تولیدی از سوی برند است. این امر به شما فرصت بسیار مناسبی در راستای جلب نظر مخاطب هدف و همچنین بهبود رتبه سئو خواهد داد. فرمت ویدئو در طول یک دهه اخیر محبوب ترین گزینه برای تولید محتوا بوده است. به همین خاطر شما برای شروع کار باید بر روی همین گزینه سرمایه گذاری نمایید. در کنار ویدئو پرداختن به محتوای متنی، صوتی و همچنین اینفوگرافی های کاربردی نیز ایده بدی نخواهد بود.
خودتان را تبدیل به رهبر بازار کنید
اظهارنظر در فروم های محبوب در حوزه کسب و کار و همچنین تلاش برای کمک به مشتریان در زمینه انتخاب بهترین محصولات و خدمات راهکارهای مناسبی برای افزایش شهرت آنلاین محسوب می شود. این امر از دید گوگل نیز پنهان نخواهد بود. امروزه برندهای شخصی که فعالیت زیادی در زمینه کمک به کاربران در فضای آنلاین داشته باشند، خیلی زود سئو شخصی شان رشد خواهد کرد.
مشارکت با دیگر برندها یا کارآفرینان در زمینه برگزاری انواع سمینار یا سخنرانی های کاربردی راهکاری دیگر برای تبدیل شدن به رهبر بازار است. چنین امری در مدت زمانی کوتاه شهرت بالایی برای شما به ارمغان خواهد آورد.
توجه به لینکدین به عنوان رزومه کاری
امروزه مشتریان در تعامل با برندهای شخصی اول از هر نکته ای به رزومه افراد توجه می کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. اگر شما قصد جلب نظر مشتریان را دارید، باید رزومه تان را در قالب اکانت لینکدین در دسترس همگان قرار دهید. این امر نه تنها امکان مرور سابقه کاری تان به تمام مشتریان را می دهد، بلکه جلوه بسیار حرفه ای نیز خواهد داشت.
امروزه گوگل به سایت هایی که به خوبی با انواع شبکه های اجتماعی همگام سازی شده باشند، رتبه سئو بالاتری می دهد. بنابراین باید همیشه ایجاد ارتباط میان سایت و اکانت های رسمی تان را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظر آنها نخواهید داشت. همچنین خبری هم از رتبه های سئو عالی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه رتبه سئو سایت مان را افزایش دهیم؟
ایجاد تمایز با دیگر برندهای شخصی
گوگل در زمینه طبقه بندی سایت ها در صورتی که چند سایت با یک نام شبیه به هم وجود داشته باشد، بدترین نمره ممکن را می دهد. بنابراین شما باید به خوبی خودتان را از رقبا متمایز کنید. این امر نیز با اطمینان از انتخاب نامی خاص و غیرتکراری برای سایت تان امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب شما آماده توسعه برند شخصی تان و استفاده از مزایای سئوی شخصی خواهد بود. اگر در این بین نام برند شخصی تان را نیز به طور رسمی ثبت نمایید، دیگر هیچ کس امکان استفاده دوباره از اسم برندتان را نخواهد داشت.