حوزه مدیریت سئو بخشی حرفه ای برای هر کسب و کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها برای بهبود وضعیت شان در چنین حوزه هایی به طور مداوم در تلاش برای استفاده از تکنیک های حرفه ای هستند. نکته مهم در این میان ضرورت ارزیابی دقیق از شرایط برند است. اگر شما هم به این نتیجه رسیدهاید که زمان همکاری با یک آژانس سئوی محلی فرا رسیده است، باید با چشم های کاملا باز وارد این حوزه شوید، در غیر این صورت شاید آینده کسب و کارتان حسابی با خطر مواجه شود.
بسیاری از برندها همکاری با یک آژانس سئو را بهترین ایده برای موفقیت در این حوزه می دانند. با این حال تا زمانی که شما پرسش های دقیقی برای طرف مقابل تان نداشته باشید، هرگز امکان انتخاب یک آژانس مناسب و ایجاد همکاری ثمربخشی را نخواهید داشت. درست به همین خاطر ما در این مقاله به دنبال برخی از پرسش های کلیدی در زمینه همکاری با آژانس های سئو هستیم. این امر به شما برای همکاری هرچه بهتر با چنین آژانس هایی کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
آیا تا به حال با کسب و کار دیگری در حوزه ما همکاری داشته اید؟
اولین سوالی که شما باید از آژانس سئوی موردنظرتان مطرح کنید، مربوط به سابقه همکاری آن است. بدون تردید هیچ کسب و کاری به دنبال همکاری با یک موسسه سئوی محلی که سابقه درخشانی در زمینه همکاری با کسب و کارها ندارد، نخواهد رفت. درست به همین خاطر شما باید از سابقه همکاری موسسه موردنظرتان با دست کم یک برند فعالیت در حوزه خودتان مطمئن شوید، در غیر این صورت وارد بازی شده اید که انتهای آن چیزی جز شکست کسب و کارتان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: مفهوم سئوی محلی و نحوه بهبود وضعیت برند در آن
انتظارات اصلی شما در این بخش شامل شناخت درست حوزه فعالیت تان از سوی آژانس سئوی محلی و توانایی آن برای بهبود وضعیت تان است. بهترین معیار هم در این میان سابقه عملکرد یک موسسه خواهد بود. بنابراین به هنگام انتخاب از میان موسسه های مختلف همیشه به رزومه آنها توجه نشان دهید. اگر آژانسی در این میان از ارائه رزومه خودداری کرد، باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به همکاری با آن تجدیدنظر کنید، در غیر این صورت وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد.
آیا شما نتایج سئوی محلی را تضمین می کنید؟
بدون تردید هیچ برندی به دنبال نتایج ضعیف در حوزه سئو نیست. درست به همین دلیل شما باید از همان ابتدای مسیر تمام شرایط و وظایف را با موسسه موردنظرتان تنظیم کنید. اینکه آژانس سئوی مدنظر شما توانایی تضمین کردن نتایج را داشته باشد، معیار بسیار مهمی محسوب می شود. اغلب اوقات چنین امری به معنای اعتماد به نفس بالای مدیران یک آژانس نسبت به کیفیت کاری شان خواهد بود.
نکته بعدی درباره تضمین نتایج بحث درباره مدت زمان موردنیاز برای اجرای طرح است. بدون تردید هیچ برندی برای همیشه وقت ندارد. با این حساب هرچه پروژه شما زودتر به نتیجه برسد، امکان بهره مندی از نتایج آن برای شما ساده تر خواهد شد. این امر در بازارهای رقابتی امروز دارای اهمیت بسیار زیادی است.
بهترین توصیه در این میان تلاش برای نتیجه بخشی فرآیند همکاری در طول شش ماه ابتدایی است. اگر در این مدت زمان هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشود، به احتمال زیاد شما فقط بودجه و زمان برندتان را هدر داده اید. اگر این نکات را از ابتدای همکاری تان مدنظر قرار دهید، شرایطتان برای همکاری با آژانس های دیگر به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد.
کدام بخش های سئو را باید به آژانس های معتبر واگذار کرد؟
کمتر برندی در دنیای امروزی تمام وظایف مربوط به سئو را به آژانس های معتبر واگذار می کند. این امر هزینه بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد و نیازهای شما را به طور کامل پوشش نخواهد داد. از آنجایی که شما بهترین ارزیابی و درک را از وضعیت برندتان دارید، باید همیشه برخی از کارهای مربوط به سئو را خودتان انجام دهید.
بهترین توصیه در این میان واگذاری بخش هایی از مدیریت سئو به آژانس های معتبر است که در آن مهارت بالایی دارند. همچنین تعیین استراتژی اصلی و اهداف محوری در زمینه سئو نیز باید همیشه برعهده شما باشد، در غیر این صورت شما کنترل کسب و کارتان را از دست خواهید داد. این امر شاید در کوتاه مدت چندان مشکلی به همراه نداشته باشد، اما در بلندمدت شما را به طور قابل ملاحظه ای به دردسر خواهد انداخت.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو
ارزیابی مداوم از بخش های مختلف سئو نکته بسیار مهمی است. گاهی اوقات برندها هیچ وقت به دنبال ارزیابی وضعیت سئوی خودشان نمی روند. این امر نتیجه بسیار عجیب و غریبی برای چنین کسب و کارهایی به همراه خواهد داشت. اگر شما به دنبال بهبود وضعیت کسب و کارتان هستید، باید به طور مداوم نسبت به عملکردتان در حوزه سئو و کیفیت کاری آژانس همکارتان واکنش نشان دهید، در غیر این صورت مشکلات تان به طور مداوم افزایش پیدا خواهد کرد.
کدام معیارها برای شما محوری است؟
فرآیند مدیریت سئو باید همیشه با اهداف مشخصی صورت گیرد. این امر نکته مهمی محسوب می شود، چراکه به تمام فرآیند مدیریت سئو شما نظم خواهد داد. اگر شما هیچ هدف مشخصی در زمینه سئو ندارید، باید اول از همه با تعیین معیارهای دقیق برای ارزیابی وضعیت کارتان شروع کنید.
امروزه معیارهای بسیار زیادی برای ارزیابی وضعیت سئوی برندها وجود دارد. این امر شاید در نگاه نخست موجب سردرگمی کسب و کارتان شود، اما اگر با دقت معیاری را برای خودتان انتخاب کنید، دیگر فرآیند همکاری با آژانس های مختلف و تعریف اهداف چندان سخت نخواهد بود.
توصیه ما در این بخش انتخاب میزان فروش و همچنین افزایش ترافیک به عنوان معیار ارزیابی درباره وضعیت سئوی برند است. این معیارها به شما برای میزان تحقق اهداف تان در حوزه های مختلف کمک خواهد کرد. وقتی میزان فروش و ترافیک سایت تان چندان بالا نباشد، تقریبا هیچ کدام از اهداف تان در حوزه کسب و کار هم به خوبی پیش نخواهد رفت.
یادتان باشد که سئو فقط محدود به افزایش رتبه سایت در موتورهای جست وجو نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای تعامل واقعی با مشتریان در هر مقیاسی است. بنابراین اگر کسب و کار شما در سطح محدودی فعالیت دارد، نباید میزان فروش و ترافیک سایت را براساس استاندارد برندهای بین المللی ارزیابی کنید.
بهترین مشتریان شما کدامند؟
پیش از اینکه اقدام به همکاری با یک آژانس سئوی محلی کنید، باید نسبت به بهترین مشتریان آنها اطلاعاتی جمع آوری نمایید، در غیر این صورت وضعیت تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان موردنظر به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد. نکته مهم در این میان امکان طرح سوال به طور مستقیم از آژانس موردنظرتان است.
بسیاری از برندها برای درخواست از آژانس های سئو درباره سابقه همکاری های موفق شان با برندهای مختلف همیشه احساس خجالت می کنند. این امر تا حدودی طبیعی است، اما وقتی پای آینده کسب و کارتان در میان است، باید تعارف را کنار بگذارید. اگر کسب و کار موردنظر شما سابقه درخشانی در حوزه همکاری با برندهای مختلف داشته باشد، ترسی از نمایش سابقه همکاری اش به شما نخواهد داشت.
اگر برخی از آژانس های سئو نسبت به درخواست شما برای دسترسی به سابقه فعالیت شان مقاومت کردند، نشانه مهمی برای قطع همکاری در اختیار شما قرار می گیرد. هیچ دلیلی در بازارهای امروزی برای امتناع از ارائه سابقه فعالیت و نمونه های موفق کاری وجود ندارد. با این حساب شما باید همکاری با چنین آژانس هایی را به سرعت متوقف نمایید، در غیر این صورت احتمالا چشم انداز مناسبی پیش روی کسب و کارتان نخواهد بود.
دسترسی برند شما به اطلاعات مربوط به سئو چطور خواهد بود؟
هر آژانس سئو باید به طور مداوم اطلاعات و داده های طبقه بندی شده ای برای مشتریانش ارسال کند. این امر شامل وضعیت کلی سئوی محلی و همچنین میزان توسعه به نسبت ماه های قبل است. اغلب کارآفرینان با مشاهده چنین اطلاعاتی نسبت به همکاری با آژانس موردنظر اطمینان بیشتری پیدا می کنند.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو ساده
اولین نکته ای که شما برای همکاری با موسسه های سئو باید مدنظر داشته باشید، استفاده از یک ابزار واحد برای ارائه اطلاعات است. اگر شما در این بین از ابزارهای متنوعی برای دسترسی به اطلاعات استفاده کنید، همیشه آمارهای تان با هم تناقض خواهد داشت. این امر شما را به دردسر می اندازد.
هماهنگی با آژانس سئو برای ارائه گزارشات براساس ابزاری واحد، مثل ابزارهای بازاریابی گوگل، ایده بسیار جذابی است. این امر شما را نسبت به صحت اطلاعات موردنظر و بهبود واقعی شرایط کسب و کارتان مطمئن خواهد کرد. با این حساب به هیچ وجه نیازی به نگرانی نسبت به آینده کسب و کارتان و وضعیت سئو نخواهد بود.
آیا تیم کاری شما امکان فعالیت از خانه را دارد؟
امروزه با شرایط کرونایی بسیاری از کسب و کارها به دنبال فعالیت غیرمتمرکز و ایده هایی مثل کار از خانه هستند. بدون تردید در شرایط عادی حضور برخی از کارشناس های آژانس سئو مدنظر شما در دفترتان ایده بسیار جذابی بود. با این حال اکنون این امر به هیچ وجه قابل اجرا نیست. درست به همین خاطر باید به طور مداوم در تلاش برای هماهنگی با آژانس های سئو از راه دور باشید.
بسیاری از کسب و کارها نسبت به دورکاری مهارت بالایی ندارند. درست به همین خاطر شما به هنگام همکاری با موسسه های مختلف باید به طور قابل ملاحظه ای این نکته را مدنظر قرار دهید. اگر آژانس سئوی مدنظر شما سابقه درخشانی در زمینه همکاری با کسب و کارهای مختلف در شرایط کرونایی داشته باشد، امکان اطمینان به آن وجود خواهد داشت، در غیر این صورت وضعیت شما هیچ تغییری نخواهد کرد و شاید برای موفقیت های مقطعی هم به دردسر بیفتید.
تعامل با یک آژانس سئوی محلی کار چندان سختی نیست، البته به شرط اینکه از همان ابتدای کار تمام خواسته ها انتظارات تان را مشخص سازید، در غیر این صورت در فرآیند دورکاری مشکلات به طور تصاعدی رشد خواهد کرد.
آیا آژانس سئو کلیدواژه ها را برای شما انتخاب می کند؟
انتخاب کلیدواژه ها نکته بسیار مهمی در زمینه سئو محسوب می شود. بسیاری از برندها برای انتخاب سئو خودشان دست به کار می شوند و برخی دیگر از موسسه های سئو این انتظار را دارند. اگر شما توانایی تعیین وضعیت موردنظر به طور مناسب را نداشته باشید، وضعیت برندتان به طور مداوم بغرنج خواهد بود.
بی شک هیچ پاسخ از پیش مشخصی برای سوال این بخش وجود ندارد. هر کسب و کاری براساس وضعیتش باید راهکار متفاوتی را در پیش گیرد. بسیاری از برندها برای دنبال کردن همکاری شان با موسسه های سئو به بهترین شکل ممکن در تلاش برای سپردن تمام مسئولیت ها به آنها هستند. این امر دست آژانس های سئو را به شدت باز می گذارد. البته انتظارات شما هم از آنها در پی این امر افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. با این حساب اگر موسسه موردنظر شما توانایی مدیریت این بخش به طور مناسب را نداشته باشد، احتمالا شما باید دنبال آژانس سئوی دیگری باشید.
اگر شما خودتان مسئولیت طراحی کلیدواژه ها را برعهده می گیرد، باید همکاری بسیار نزدیکی با موسسه موردنظرتان داشته باشید. این امر به دلیل اهمیت همکاری های نزدیک و دوجانبه در این حوزه صورت می گیرد. یادتان باشد در صورت انتخاب این وضعیت در عمل شما ماهیت دو بخشی در کارتان خواهید داشت. در این صورت هماهنگی میان شما و آژانس سئوی موردنظر مهم ترین نکته خواهد بود.
مطلب مرتبط: مزیت های مدیریت سئو
چقدر تا مشاهده اولین نتایج مثبت زمان لازم است؟
بدون تردید سئو یک فرآیند کوتاه مدت نیست، اما نباید خیلی هم طول بکشد. شما از همان روز اول باید نسبت به زمان موردنیاز برای مشاهده نتیجه کار با آژانس سئوی محلی گفت وگو نمایید، در غیر این صورت شاید انتظارات شما خیلی دیر برآورده شود. در این صورت به احتمال زیاد بحث های طولانی بین شما و موسسه موردنظر جریان پیدا خواهد کرد که نتیجه مشخصی هم به همراه ندارد.
بهترین زمان برای مشاهده اولین نتایج مربوط به فرآیند سئوی محلی حداکثر شش ماه است. موسسه موردنظر شما در این زمان باید بخش های گسترده ای از کار را انجام داده باشد، در غیر این صورت احتمالا یک جای کار ایراد دارد و شما باید به فکر ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت تان باشید.
انتظارات شما به عنوان صاحب یک کسب و کار از آژانس سئو باید واقع گرایانه باشد. مشکل اصلی در این میان عدم هماهنگی انتظارات بسیاری از برندها با واقعیت های عرصه سئو است. درست به همین خاطر مشکلات بسیار زیادی پیش روی چنین همکاری هایی قرار می گیرد. اگر شما از همان روز اول اهداف و انتظارات تان را واقع گرایانه و با همکاری موسسه موردنظر تنظیم نمایید، به خوبی امکان مدیریت فرآیند همکاری را خواهید داشت.
آیا موسسه موردنظرتان توانایی حل مشکلات برندتان در گوگل بیزینس، یلپ و اپل مپ را دارد؟
سئوی محلی فقط مربوط به استفاده از کلیدواژه های مختلف نیست. شما باید برای اهداف بزرگ تر و متنوع تری با موسسه های سئو همکاری داشته باشید. امروزه یکی از مشکلات رایج کسب و کارها مربوط به اکانت رسمی شان در گوگل بیزینس، یلپ و اپل مپ است. این سرویس ها برای معرفی هرچه بهتر کسب و کارها به مشتریان فعالیت دارند. با این حساب نمایش ساده و بی دردسر نام برند شما در این سرویس ها دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان تان هستید، باید از همان ابتدای مسیر به دنبال هماهنگی با آژانس سئوی ملی برای رفع این مشکل باشید، در غیر این صورت همکاری تان هیچ فایده ای به همراه نخواهد داشت.
امروزه حوزه سئو تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است. درست به همین خاطر شما باید آمادگی لازم برای استفاده از خدمات آژانس های حرفه ای در تمام حوزه ها را داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان را پیدا نکنید.
یلپ یکی از ابزارهای شبیه به گوگل بیزینس است که بسیاری از مشتریان پیش از خرید و آشنایی با برندهای مخلتف به آن مراجعه می کنند. این امر نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها به همراه دارد. بنابراین اگر شما با چنین امری آشنایی لازم را ندارید، باید به طور قابل ملاحظه ای از کمک آژانس های حرفه ای استفاده کنید، در غیر این صورت شاید مشتریان برای پیدا کردن کسب و کارتان حسابی به دردسر بیفتید.
مطلب مرتبط: سئو موفق با استفاده از تجربیات حرفه ای ها
ارزیابی انتقادی فرآیند سئوی محلی وظیفه کیست؟
بدون تردید هر فرآیند سئو دارای ایراداتی است. پیدا کردن ایرادات موردنظر و تلاش برای رفع آنها در تلاش های بعدی بخشی از وظیفه تیم های مدیریت سئو محسوب می شود. نکته مهم در این میان تعیین وظیفه آژانس سئوی موردنظر شما درباره این مسئله است. اگر شما توانایی لازم برای انجام این کار را ندارید، واگذاری بخش موردنظر به آژانس سئو بهترین گزینه خواهد بود، در غیر این صورت خودتان بهترین گزینه برای انجام چنین کاری خواهید بود.
امروزه همکاری با آژانس های سئو بدل به یک عادت رایج در میان برندها شده است. اگر شما در سطح محلی به دنبال چنین همکاری هستید، باید همیشه نسبت به برخی از پرسش های مهم واکنش نشان دهید. این امر به شما امکان تجربه یک همکاری بی نظیر را خواهد داد، در غیر این صورت باید همیشه نگران وضعیت سئوی تان باشید.