آیا می دانستید که سالانه از هر 12 کسب و کار یکی تعطیل می شود؟ این آمار به طور میانگین برای کسب و کارهای مختلف مصداق داشته و استرس کاری بالایی را برای کارآفرینان به همراه دارد. البته در این میان کسب و کارهای کوچک بسیار بیشتر از سایر نمونه ها در معرض تعطیلی یا مواجهه با چالش های غیر قابل حل هستند. همین امر راه اندازی کسب و کار یا فعالیت در حوزه های تازه را بدل به امری سخت و نگران کننده کرده است.
اگر شما هم در حوزه کاری تان با مشکلات زیادی رو به رو هستید، اکنون زمان غلبه بر آنها فرا رسیده است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین چالش های پیش روی کسب و کارهای کوچک است. با این حساب اگر شما هم در مسیر توسعه یا مدیریت کسب و کار کوچک تان با مشکلات زیادی رو به رو هستید، نکات مورد بحث در این مقاله نقش مهمی برای حل و فصل آنها خواهد داشت. در ادامه برخی از مهمترین چالش های پیش روی کسب و کارهای کوچک را همراه با راهکارهای مناسب برای هر کدام مورد بررسی قرار می دهیم.
پیدا کردن دامنه مشتریان مناسب
پیدا کردن مشتریان و ایجاد دامنه ای از آنها برای تضمین سود برند کار ساده ای نیست. امروزه رفتار مشتریان در بازار به سرعت تغییر کرده و هرگونه برنامه ریزی در این میان محکوم به شکست است. البته باید توجه داشت که این چالش حتی برای برندهای بزرگ نیز مصداق دارد. دلیل این امر نیز اغلب اوقات عجله برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و عدم آشنایی با شرایط مختلف آن است. با این حساب شما باید هرچه زودتر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان تغییری در روند کاری تان صورت دهید.
مطلب مرتبط: چالش های کسب و کارهای کوچک و راهکارهای حل آن
توصیه ما در این بخش برای حل مشکل پیدا کردن مشتریان در وهله نخست ارزیابی تعریف برندتان از مشتریان هدف است. شما باید این نکته را به طور مداوم با انتظارات و نیازهای مشتریان هماهنگ سازید، در غیر این صورت برای مشتری ای بازاریابی و تبلیغات می کنید که شاید اصلا وجود خارجی نداشته باشد. در مرحله بعد تلاش برای ارتباط مجدد با مشتریان از دست رفته برند نیز امر مهمی خواهد بود. بی تردید هر مشتری به دلیل خاصی برند شما را ترک می کند. اگر شما در این میان دلیل ترک برند را از مشتریان جویا شده و برای حل و فصل موردنظر راهکاری پیدا کنید، امکان بازگرداندن مشتریان در بازه های زمانی کوتاه را خواهید داشت.
جذب استعدادها و حفظ نیروی کار برند
پیدا کردن کارمندان حرفه ای و دارای استعداد بالا برای برندها امر ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان در چنین فضایی به طور مداوم با مشکل رو به رو می شوند. شکی نیست که نیروی کار حرفه ای در دنیای کسب و کار به سادگی اقدام به شروع همکاری با یک برند نمی کند. بنابراین شما باید به آنها نشان دهید که بهترین گزینه برای فعالیت و ارتبای سطح کاری شان هستید.
یکی از نکات مهم برای جذب یا حفظ نیروی کار حرفه ای نمایش امکان رشد سازمانی شان در شرکت است. امروزه بسیاری از کارمندان به دلیل ناتوانی برای رشد و ترقی سازمانی دست از کار می کشند. اگر در بین این گروه از کارمندان حتی یک نیروی کار حرفه ای و باتجربه شما نیز باشد، شرایط تان در بازار به شدت دشوار و پیچیده خواهد شد. بنابراین باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات تان در مدت زمانی کوتاه باشید. استفاده از فرصت های شغلی همراه با ترقی سازمانی بهترین گزینه برای مقابله با تمام چالش های این حوزه خواهد بود.
مطلب مرتبط: چالش های مشترک کسب و کارهای کوچک و بزرگ
مدیریت روندهای کاری
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک در معرض اشتباهات گوناگونی هستید. نکته مهم در این میان هزینه اشتباهات موردنظر برای شما و کسب و کارتان است. با این حساب باید همیشه از ابزارهای حرفه ای برای بهبود کیفیت مدیریت تان استفاده نمایید. این امر در صورتی که فناوری اتوماسیون را به مدیریت تان اضافه کند، امکان صرفه جویی در زمان را نیز به همراه خواهد داشت. همچنین تلاش برای بهره گیری از تجربه دیگران نیز در این میان نکته بسیار مهم و اساسی خواهد بود.