رابطه میان کسب و کارها و مشتریان بیشتر از اینکه بر پایه سود صرف جریان داشته باشد، باید بر مدار دوستی قرار گیرد. این دقیقا همان چیزی است که مشتریان نسل جدید انتظار دارند. با این حساب طبیعی است برندهایی که عملکردی متفاوت از این انتظار اصلی دارند، جایی در بازار نخواهند داشت.
در دنیای امروز کسب و کارها برای موفقیت و بقای خود نیازمند ارتباط موثر با مشتریان هستند. یکی از مهمترین جنبه های این ارتباط، اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مشتریان و به طور کلی مخاطب هدف است. اطلاع رسانی صحیح به مشتریان می تواند به افزایش رضایتمندی، وفاداری و خرید مجدد آنها منجر شود.
شاید پیش خودتان فکر کنید اطلاع رسانی به مشتریان کار چندان سختی نباشد. خب در این صورت اولین بار که دست به کار شوید، نظرتان از این رو به آن رو خواهد شد. این دقیقا همان نکته ای است که ما در این مقاله قصد بررسی اش را داریم.
اطلاع رسانی درست و سریع به مخاطب هدف نکته ای نیست که به این سادگی ها از کنارش عبور کنیم. اگر شما هم پاشنه آشیل کسب و کارتان همین حوزه است، بد نیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. اینطوری دست کم اصول اطلاع رسانی به مخاطب را روی کاغذ هم که شده یاد می گیرید.
مطلب مرتبط: پیش بینی رفتار مشتریان در سال ۲۰۲۴
هر کاری در این دنیا اصول خاص خودش را دارد. بسیاری از کارآفرینان بدون اینکه درباره نکته ای فکر کنند، وارد یک ماجرای تازه می شوند. این در حالی است که بدون شناخت درست از یک حوزه هیچ کس شانسی برای موفقیت ندارد. ماجرا در این میان شبیه تازه کاری است که تا حالا یک بار هم توپ بسکتبال دستش نگرفته و حالا احساس آماتور بودن دارد. بی شک اگر بازیکن قصه ما چند هفته ای مدام بسکتبال بازی کند، نظرش از این رو به آن رو خواهد شد.
ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین نکات در رابطه با اطلاع رسانی به مشتریان را به اتفاق شما مرور کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق و دست اولی در این رابطه کسب کنید .
دقیق و به روز بودن اطلاعات
اطلاعات ارائه شده به مشتریان باید دقیق و به روز باشد تا مشتریان بتوانند تصمیمات درستی بگیرند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی در مورد یک محصول جدید اطلاع رسانی می کند، باید مشخصات دقیق محصول، قیمت، تاریخ عرضه و سایر اطلاعات مرتبط را ارائه دهد.
یک سناریوی جذاب دیگر در این میان مربوط به زمانی است که یک بحران ناخواسته در یک شرکت به وجود می آید. مثلا زمانی که محصولات شما افت کیفیت ناگهانی پیدا می کنند، شما باید توضیحات دقیقی درباره دلیل این اتفاقات به مشتریان دهید. نکته ای که این وسط وجود دارد، اهمیت توضیحات دقیق است. اینطوری شما اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب خواهید داشت.
شفاف و واضح بودن
اطلاعات باید به گونه ای ارائه شود که مشتریان بتوانند به راحتی آنها را درک کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت خدمات اینترنت در مورد یک تغییر در شرایط خدمات خود اطلاع رسانی می کند، باید این تغییر را به زبان ساده و قابل فهم توضیح دهد. به طور مشابه برندهایی که محصولات پیچیده ای مثل خودروهای الکتریکی دارند، باید درباره هر مسئله ای توضیحاتی به زبان ساده و همه فهم دهند، وگرنه مخاطب منظور آنها را به خوبی متوجه نخواهد شد.
متناسب بودن اطلاعات با نیازهای مشتریان
آیا شما به اطلاعاتی که به دردتان نمی خورد، توجه نشان می دهید؟ ما در طول روز بارها و بارها در معرض اطلاعاتی قرار می گیریم که هیچ علاقه یا حتی نیازی به آنها نداریم. درست به همین خاطر خیلی راحت از کنار برخی اخبار عبور می کنیم. حالا اگر شما دوست دارید مخاطب به اطلاعیه ها یا اخبار مربوط به برندتان توجه کند، باید آن را در رابطه با نکات مورد علاقه آنها تدوین کنید. فقط در این صورت شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید داشت.
مطلب مرتبط: انتظارات مشتریان از برندها در سال ۲۰۲۴
اطلاعات باید متناسب با نیازها و انتظارات مشتریان ارائه شود. به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین باید اطلاعات مربوط به محصولات و خدماتی را که مشتریان به آن علاقه دارند، به آنها اطلاع دهد. اگر شما در این میان محصولاتی که طرفداری در بازار ندارند را عرضه کنید، توضیحات تان هر چقدر دقیق هم به کار مخاطب نمی آید.
زمان بندی مناسب
اطلاعات باید در زمان مناسب و به روشی مناسب به مشتریان ارائه شود. به عنوان مثال، یک شرکت باید در مورد یک تغییر در برنامه کاری خود، حداقل یک هفته قبل از اجرا، به مشتریان اطلاع دهد.
یادتان باشد، همه اطلاع رسانی ها درباره مشتریان نیست. گاهی اوقات شما لازم دارید اخبار تازه ای درباره شرکت را به گوش کارمندان تان برسانید. این امر به آنها کمک می کند تا با شرایط تازه شرکت بهتر هماهنگ شده و شما را کاملا درک کنند.
ابزارهای اطلاع رسانی
اطلاع رسانی کسب و کارها برای مشتریان می تواند از طریق روش های مختلفی انجام شود. برخی از کارآفرینان فکر می کنند تنها روش اطلاع رسانی به مشتریان یا کارمندان ارسال نامه برای تک تک شان یا درج آگهی در روزنامه هاست. در حالی که این دو روش جذابیت خاص خودشان را دارند، ما در ادامه سعی می کنیم برخی نکات کلیدی و روش های تازه در این رابطه را به اتفاق شما مرور کنیم.
برخی از رایج ترین روش های اطلاع رسانی عبارتند از:
• ایمیل: ایمیل یکی از رایج ترین روش های اطلاع رسانی است. کسب و کارها می توانند از طریق ایمیل مشتریان خود را در جریان اخبار و رویدادهای جدید، محصولات و خدمات جدید، تخفیف ها و پیشنهادات ویژه قرار دهند. نکته جالب اینکه ارسال ایمیل هیچ هزینه ای برای کسب و کارها به همراه ندارد بنابراین گزینه ای بی نهایت جذاب محسوب می شود.
• پیامک: پیامک نیز یکی دیگر از روش های رایج اطلاع رسانی است. کسب و کارها می توانند از طریق پیامک اطلاعیه های کوتاه و فوری را به مشتریان خود ارسال کنند. اگر شما عجله زیادی دارید، پیامک بهترین شیوه دم دست تان خواهد بود. اینطوری می توانید بدون دردسر اضافه در سریع ترین زمان ممکن حرف تان را به مخاطب بزنید.
• شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، ایکس و یوتیوب نیز می توانند برای اطلاع رسانی به مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. کسب و کارها می توانند از طریق رسانه های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل داشته باشند. این گزینه هم در صورتی که دنبال تعامل ارگانیک باشید، هزینه ای روی دست تان نخواهد گذاشت.
• وب سایت: وب سایت کسب و کار نیز می تواند به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. کسب و کارها می توانند از طریق وب سایت خود اطلاعات کاملی در مورد محصولات و خدمات خود، اخبار و رویدادهای جدید، تخفیف ها و پیشنهادات ویژه ارائه دهند. یادتان باشد، سایت برند شما در واقع آینه تمام عیاری از ماهیت کسب و کارتان است. پس باید با دقت خاصی آن را ساماندهی نمایید.
• تماس تلفنی: تماس تلفنی نیز می تواند برای اطلاع رسانی به مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. این روش برای اطلاع رسانی در مورد موضوعات مهم یا فوری مناسب است. یادتان باشد، تماس تلفنی آخرین سنگر شما برای تعامل با مخاطب هدف خواهد بود؛ چراکه این روزها مشتریان اصلا دوست ندارند از طریق تلفن یا تعامل مستقیم با یک برند در ارتباط باشند. پس بد نیست به این نکته احترام بگذارید.
اطلاع رسانی صحیح به مشتریان می تواند مزایای مختلفی برای کسب و کارها داشته باشد. برخی از مزایای اطلاع رسانی عبارتند از:
• افزایش رضایت مشتریان: اطلاع رسانی صحیح به مشتریان می تواند به افزایش رضایتمندی آنها منجر شود. مشتریانی که از کسب و کاری راضی هستند، بیشتر احتمال دارد که از آن کسب و کار خرید کنند و به آن وفادار باشند بنابراین شما در اینجا با یک تیر چندین هدف را خواهید زد.
• کاهش هزینه های کسب و کار: اطلاع رسانی صحیح به مشتریان می تواند به کاهش هزینه های کسب و کار منجر شود. به عنوان مثال، اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات و خدمات جدید می تواند به کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات منجر شود. به علاوه، نارضایتی خریداران بعد از هر سفارش را نیز به طور ویژه ای کاهش می دهد.
• افزایش فروش: اطلاع رسانی صحیح به مشتریان می تواند به افزایش فروش کسب و کار منجر شود. به عنوان مثال، اطلاع رسانی در مورد تخفیف ها و پیشنهادات ویژه می تواند به افزایش فروش منجر شود. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره از کنار یک پیشنهاد عالی برای خرید نخواهم گذشت. این نکته ای است که برای بسیاری از کارآفرینان اهمیت محوری دارد. پس با رعایت این اصل ساده می توانید از شر محصولات داخل انبارتان خلاص شده و مشتریان را هم راضی نگه دارید.
مطلب مرتبط: چالش های خدمات مشتری + راهکارهای آنها
نتیجه گیری
اطلاع رسانی صحیح به مشتریان یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارها است. کسب و کارها باید با شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان، از روش های مناسب برای اطلاع رسانی به آنها استفاده کنند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین اصول در این رابطه را شناسایی کنیم. حالا شما آمادگی لازم برای درخشش در این راستا را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
منابع: