برند نایک در هفته جاری از یک طرح جسورانه برای توسعه تجربه مشتریان در فروشگاه های خود رونمایی کرد. ایده جدید نایک برای فروشگاه های تازه اش تحت عنوان «Nike Rise» شناخته می شود. نخستین نمونه از این فروشگاه ها در شهر گوانگژو چین راه اندازی شده است. مدیران ارشد نایک در توضیح هدف اصلی طرح تازه شان بر روی ارائه تجربه ای تعاملی براساس تحلیل داده های مرتبط با خریداران و همچنین ارزیابی وضعیت ورزش های محبوب در نقاط مختلف جهان تاکید کرده اند.
شعبه Nike Rise در گوانگژو نخستین گام نایک برای معرفی گونه تازه ای از خرده فروشی در سطح جهانی است. آنها اقدام برای توسعه فروشگاه مد نظرشان را به سال آینده موکول کردهاند. دلیل این امر نگرانی بابت ایجاد مشکل به دلیل شیوع ویروس کروناست. همچنین مسئولان نایک در تلاش برای ارزیابی وضعیت این طرح در چین هستند.
اهداف نایک برای رونمایی از گونه تازه ای از خرده فروشی در سال های قبل نیز دنبال شده است. بر این اساس طرح هایی نظیر «خانه خلاقیت نایک» و «نایک لایو» شعبه های نوآورانه نایک محسوب می شوند. تاکید اصلی مدیران ارشد نایک در خرده فروشی تازه شان استفاده از داده های آنلاین و معتبر برای پیش بینی سلیقه مشتریان و غافلگیری آنهاست. امروزه سطح رقابت در حوزه خرده فروشی لوازم ورزشی بسیار بیشتر از پیش بینی کارشناس هاست، بنابراین اقدام برای ایجاد مزیت های رقابتی در مسیر تعامل با مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. نایک در طول سال های اخیر مزیت های بسیار زیادی برای رقابت با برندهای محلی و دیگر تولید کنندگان بزرگ تجهیزات ورزشی به دست آورده است. برنامه این برند ادامه طراحی و معرفی طرح های نوآورانه برای رقابت هرچه بهتر است.
بدون تردید راه اندازی طرحی نو در زمینه خرده فروشی کار ساده ای نیست. طرح Nike Rise به طور گسترده ای بر روی اطلاعات دیجیتال تکیه دارد. در این راستا با کمک هوش مصنوعی امکان پردازی حجم وسیعی از داده ها برای تعامل با مخاطب هدف فراهم می شود. نکته مهم در این میان ارزیابی ابتدایی طرح در چین است. مدیران ارشد نایک کشور چین را به دلیل جمعیت بالا و سلیقه متفاوت مردم انتخاب کرده اند بنابراین در نسخه نهایی چنین فروشگاه هایی شاهد اصلاحات لازم با استفاده از تجربه چین خواهیم بود.
مطلب مرتبط: کمپین تبلیغاتی نایک درباره نژادپرستی در ایالات متحده
برند نایک در تلاش برای جلب نظر مشتریان فقط بر روی تجربه دیجیتال تمرکز ندارد. آنها فناوری تازه ای برای تشخیص قالب پای مشتریان و طراحی کفشی مطابق با نیازهای شان طراحی کرده اند. فناوری «Nike Fit Shoe» در همین راستا روانه بازار شده است. این فناوری تاثیر بسیار زیادی بر روی راحتی هرچه بیشتر کفش ها برای مشتریان دارد.
شیوع ویروس کرونا بسیاری از برندها را وادار به ارزیابی مجدد استراتژی های فروش شان کرده است. نایک در این میان جهت گیری مشخصی برای افزایش خدمات دیجیتالش داشته است. بر این اساس مدیران ارشد نایک در تلاش برای کاهش نیاز به تعامل مستقیم با مشتریان در فروشگاه های شان هستند. این امر با کاربست فناوری های نوین و به لطف توسعه سریع هوش مصنوعی امکان پذیر شده است بنابراین در آینده دیگر نیازی به تعامل بسیار نزدیک با فروشندگان در شعبه های نایک نخواهد بود. در عوض بخش قابل توجهی از تجربه مشتریان در خرده فروشی های نایک به صورت دیجیتال ساماندهی می شود.
یکی از ایرادهای اساسی فروشگاه های ورزشی در سراسر دنیا ناتوانی برای واکنش سریع در قبال رویدادهای جاری ورزشی است. این امر موجب عدم علاقه مشتریان برای حضور در فروشگاه ها می شود. استفاده از فناوری های دیجیتال مزیت ساماندهی هرچه بهتر امور براساس رویدادهای روز را دارد. به این ترتیب دست بازاریاب ها برای طراحی برنامه های بازاریابی بسیار بازتر خواهد بود.