اغلب مردم برند نایک را با شعار تبلیغاتی مشهوری تحت عنوان «انجامش بده» می شناسند. با این حال تیم بازاریابی این برند در اقدامی قابل توجه کمپینی ویژه برای حمایت از مبارزه با نژادپرستی در ایالات متحده با عبارت «برای یکبار، انجامش نده» طراحی و اجرا کرده است. هدف اصلی مدیران ارشد نایک از طراحی و انتشار این ویدئو کمک به تعدیل شرایط نژادپرستی در آمریکا عنوان شده است. این کمپین در واکنش به اعتراضات مردمی به دلیل مرگ جورج فلوید با دخالت مستقیم نیروی پلیس به نمایش درآمده است.
برند نایک روز جمعه در اقدامی قابل توجه برای جلوگیری از تظاهر به وجود شرایط عادی در ایالات متحده کمپین «برای یکبار، انجامش نده» را رونمایی کرد. ماجرا پس از مرگ یک شهروند سیاه پوست به دلیل فشار زانوی یک پلیس سفید پوست بر روی گردنش شروع شد. این واقعه موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایالات متحده به همراه داشته است.
کمپین تازه نایک برای دعوت از شهروندان آمریکایی به منظور نقش آفرینی در فرآیند مقابله با عادی سازی شرایط نژادپرستی در عین سادگی تهیه شده است. نایک این ویدئوی کوتاه را در قالب یک پست توییتری بارگذاری کرده است. متن اصلی این ویدئو به این ترتیب است: «برای یکبار، انجامش نده. تظاهر به اینکه هیچ مشکلی در ایالات متحده نیست، نکن. نسبت به مسئله نژادپرستی بی تفاوت نباش». همین توییت به ظاهر ساده در مدت زمانی اندک به مرز 35 هزار بازنشر و 2 میلیون بازدید رسیده است.
برند نایک برای تهیه این ویدئو اقدام به همکاری با آژانس تبلیغاتی محبوبش یعنی Wieden + Kennedy کرده است. برند نایک در رابطه با ویدئو تازه منتشرشده اش اینگونه اظهارنظر رسمی کرده است: «برند نایک در طول تاریخ فعالیتش در حوزه کسب و کار همیشه مقابل بی عدالتی و نابرابری در تمام حالت هایش بوده است. ما امیدواریم با انتشار این ویدئوی انگیزه بخش اقدامات عملی برای حل این مشکل اجتماعی باشیم. امیدواریم انگیزه کافی برای دعوت به ایجاد آینده ای بهتر برای تمام مردم را فراهم سازیم.»
مطلب مرتبط: کمپین بازاریابی نایک همراه با واقعیت افزوده
نکته جالب درباره کمپین تازه نایک بازنشر آن از سوی آدیداس به عنوان رقیب مستقیمش است. اکانت رسمی آدیداس در توییتر با عبارت «در کنار هم به جلو پیش می رویم. در کنار هم تغییرات را ایجاد می کنیم» اقدام به بازنشر ویدئوی نایک کرده است.
برند نایک در زمینه حمایت از حقوق سیاه پوست ها فعالیت قابل توجهی دارد. آنها در سال 2018 نیز در کمپین «دیوانه وار فکر کن» اقدام به حمایت از کالین کاپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی که به خاطر اعتراض به رفتارهای نژادپرستانه پلیس آمریکا مشهور شد، کرد. اقدام تازه این برند در راستای حمایت از حقوق سیاه پوستان و مخالفت با نژادپرستی نیز در همین راستا قابل تحلیل است.