میزان رشد شبکه های اجتماعی در چند سال اخیر به حدی بوده است که امروزه از آن به عنوان عضوی جدانشدنی از زندگی روزمره افراد نام برده می شود. درواقع این بستر، باعث شده است تا تمامی محدودیت های مکانی و زمانی از بین برود و امکان فعالیت اقتصادی برای هر فردی مهیا شود. در این راستا برخی از شبکه ها را می توان نام برد که توجهات اصلی را به سمت خود جلب کرده و محبوبیت جهانی دارند. بدون شک آگاهی از جدیدترین امکانات آنها، باعث می شود تا بتوانید شانس رشد بالایی را داشته باشید. بدون شک آشنایی با چنین مواردی، حتی برای کاربران عادی نیز اهمیت داشته و می تواند مبنای انتخاب شبکه اجتماعی باشد. درواقع امروزه شبکه های اجتماعی صرفا بستری برای سرگرمی نیستند و امکاناتی را در اختیار افراد قرار می دهند که فراتر از حد تصور است. در این راستا جدیدترین ابزارهای برترین شبکه های اجتماعی را بررسی خواهیم کرد.
فیس بوک
فیس بوک از سال 2004 فعالیت خود را آغاز کرده و مدیریت آن در اختیار مارک زاکربرگ قرار دارد. این شبکه بیشترین تعداد مخاطب را در بین تمامی شبکه های اجتماعی دارد و به همین خاطر به عنوان گزینه نخست در این فهرست انتخاب شده است. مالکیت دو ابربرند دیگر به نام اینستاگرام و واتس اپ، خود به خوبی قدرت این برند را نشان می دهد. نکته جالب این است که در چند ماه اخیر، این شرکت نام خود را به متا تغییر داده و قرار است که در زمینه هایی نظیر متاورس، فعالیت های جدی داشته باشد تا در این بخش نیز بتواند به عنوان برترین برند، ظاهر شود.
مطلب مرتبط: چطور تبدیل به مشاوری موفق در دنیای شبکه های اجتماعی شوید؟
1-Facebook Horizon Workrooms
امروزه جهان در نقطه ای قرار دارد که دیگر ایجاد جلسات حضوری، چندان توجیه ندارد و این موضوع خصوصا برای برندهای جهانی، یک چالش جدی است. با این حال ایجاد جلسات آنلاین، یک راهکار بسیار مناسب محسوب می شود که دیگر شما را از دغدغه هایی نظیر ترس از بیماری های مختلف که کرونا نمونه بارز آن است، در امان نگه خواهد داشت. در کنار این موضوع نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تماس ویدئویی نیز با چالش هایی همراه است. درواقع ممکن است افراد در وضعیتی نباشند که بتوانند تصور خود را نشان دهند. همچنین نبود حالت رسمی، باعث می شود تا جو لازم برقرار نشود. تحت این شرایط بازار فوق، افراد را وارد یک جلسه با محیطی انیمیشنی می کند. درواقع شما می توانید تصور خود را شخصی سازی کرده و حتی محل جلسه را به انتخاب خود تغییر دهید. همچنین وجود تخته برای نمایش محتواهای موردنیاز، از دیگر مزیت های این ابزار کاربردی محسوب می شود که فیس بوک قرار است طی سه سال آینده، آن را به محیطی با بستر واقع گرایانه تر تبدیل کند.
2-Facebook Pay
یکی از مشکلات تمامی شبکه های اجتماعی این است که امکان پرداخت مستقیم ندارند. این موضوع باعث می شود تا شاهد انواع کلاهبرداری ها باشیم. این امر در حالی است که فیس بوک در این زمینه گامی بزرگ را برداشته و می توانید از این بستر برای جا به جایی پول نیز استفاده کنید که خود به سهولت کار کسب و کارها کمک می کند. نکته جالب این است که در آزمایش های مختلف، امنیت درگاه پرداخت معرفی شده، بسیار بالا بوده و این موضوع بدون شک برای افرادی که قصد جا به جایی پول های زیادی را دارند، بدون شک قابل توجه خواهد بود. از بین بردن داده ها پس از انتقال وجه، از جمله سیستم های جدید امنیتی است و پیش بینی می شود که این طرح، توسط شبکه های اجتماعی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
3-Facebook Shops
در شبکه های اجتماعی به علت تنوع فعالیت ها، امکان فروش سخت شده است. در این راستا وجود بستری جداگانه، بسیار مهم بوده و فیس بوک در این زمینه اقدامی مهم را انجام داده است. در این راستا نیاز است تا فروشگاه ها مجوزی را داشته باشند تا افراد با خیال راحت از آنها خرید کنند. در این راستا افراد می توانند در بخش فروشگاه فیس بوک ثبت نام کرده و وارد بخش جدید شوند. این موضوع باعث می شود تا شانس پیدا کردن مشتری نیز چندین برابر باشد. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که رتبه بندی های مختلفی انجام می شود تا افراد، بهترین ها را سریعا پیدا کنند و این مسئله به رقابت حرفه ای تر منجر خواهد شد. در نهایت هوش مصنوعی به کار رفته، پیشنهادهایی را به افراد براساس علایق آنها ارائه می کند.
4-Facebook newsletter app
بسیاری از افراد برای مشاهده اخبار مختلف، سایت ها و صفحات گوناگون را دنبال می کنند. با این حال وجود یک بستر جامع درست به مانند آنچه گوگل مدت ها قبل انجام داده است، بسیار مهم است. در این بخش شما می توانید اخبار را به صورت متنی و صوتی گوش دهید و انواع مقالات و پادکست ها را مشاهده نمایید. نکته جالب دیگر این است که فیس بوک برای ایجاد مزیت رقابتی، با نویسندگان مطرحی نظیر مالگوم گلدول و ارین اندروز، قرارداد امضا کرده است تا تنها در این بستر، فعالیت داشته باشند.
اینستاگرام
این شبکه از سال 2010 فعالیت خود را شروع کرده و در سال 2012 با یک رقم بی سابقه در اختیار فیس بوک قرار گرفت. درواقع دلیل اصلی این خرید، رشد فوق العاده آن بوده است. در سال 2012، رشد این شبکه 23 درصد بوده و این امر در حالی است که این آمار برای فیس بوک تنها 3 درصد بوده است. اینستاگرام در حال حاضر سومین شبکه پرطرفدار جهان محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
1-Messenger API
پاسخ دادن به دایرکت ها برای صفحاتی که دنبال کنندگان زیادی دارند به یک چالش جدی تبدیل شده است. در این زمینه پیام های پیشفرض دیگر کافی نبوده و نیاز است که پاسخ های خودکار ارسال شود. این بخش در ابتدا در تنها اختیار افرادی خاص با تعداد کاربران بالا قرار داشت. با این حال اکنون هر صفحه ای می تواند از آن استفاده کند. در این زمینه تنها کافی است که سوالات پرتکرار را مشخص کنید و پاسخ دلخواه را تعیین نمایید. نکته جالب این است که می توانید سوالات برتر را اولویت قرار دهید تا افراد به محض وارد شدن به دایرکت شما، آنها را مشاهده کنند و با کلیک بر روی هر یک، پاسخ را داشته باشند.
2-Shop tab
در بخش اکسپلور، بخش هایی را می توان مشاهده کرد که سایز بزرگتری دارند. این بخش مخصوص کسب و کارها بوده و افراد با پرداخت هزینه های مشخص شده می توانند پست خود را وارد آنها کنند. نکته جالب این است که این بخش برای افرادی قابل مشاهده خواهد بود که احتمالا به محصول شما علاقه دارند. درواقع این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که اکسپلور هر فرد، کاملا متفاوت بوده و براساس صفحاتی که دنبال می کند، تعیین می شود. به همین خاطر بسیار مهم است که تبلیغ شما به افرادی نشان داده شود که به محصول شما علاقه دارند. برای مثال اگر در زمینه تولید لوازم آرایشی فعالیت دارید، بدون شک نمایش تبلیغ برای آقایان، بی نتیجه خواهد بود. با بررسی آمارها در این زمینه شاهد آن خواهید بود که حداقل افزایش بازدید پست، 15 برابر می شود.
3- Instagram Live Rooms
یکی از محدودیت های اینستاگرام، امکان لایو تنها برای دو نفر بوده است که اخیرا این مشکل برطرف شده و شما می توانید چهار نفر را داشته باشید. این موضوع کمک خواهد کرد تا بتوانید تعاملات بهتری را داشته باشید. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که برای مشتری، لایو مهمترین فاکتور برای خرید محسوب می شود. دلیل این امر نیز به این خاطر است که در ویدئو و عکس، امکان اعمال هرگونه تغییری وجود دارد. با این حال در لایو، افراد می توانند واقعیت را مشاهده کنند. توصیه می شود که برای لایو، ایده های مختلف داشته باشید. برای مثال دعوت از یک فرد شاخص در حوزه کاری خودتان، یکی از رایج ترین این اقدامات محسوب می شود. درواقع با امکان جدید اینستاگرام، شما می توانید یک اتاق گفت و گو داشته باشید. در این زمینه فراموش نکنید که لایو با مشتریان، یکی از ترندهایی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
4-Content Publishing API
این بخش که برای فیس بوک نیز ارائه شده است، قابلیت ارسال خودکار محتوا را در اختیار کاربران قرار می دهد. درواقع در موارد بسیاری مشاهده شده است که افراد نمی توانند طبق برنامه زمانی ارسال محتواهای خود اقدام نمایند. همین امر نیز باعث می شود تا یکی از اقدامات مهم رشد پیج از دست برود. در این زمینه بسیاری از افراد مجبور بودند تا از برنامه های جانبی استفاده کنند که این امر از نظر امنیت پیج، یک اقدام پرریسک محسوب می شود. با این اقدام شما می توانید محتواهای یک هفته و یا حتی یک ماه آینده را از همین امروز تعیین کرده و آن را در صف انتشار قرار دهید.
پینترست
این شبکه در سال 2010 فعالیت خود را شروع کرده و به نحوی است که افراد می توانند محتواهای مورد علاقه خود را در گروه بندی های مختلف قرار داده و یا بازنشر داشته باشند. این شبکه به خاطر آنکه بیش از 70 درصد کاربران آن را خانم ها تشکیل داده است، به عنوان زنانه ترین شبکه اجتماعی جهان نام برده می شود. درواقع در بین شبکه های اجتماعی مبتنی بر عکس، پینترست دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار محسوب می شود.
مطلب مرتبط: برترین تکنیک های فروش بالا در شبکه های اجتماعی
1-Shopping List
در این بخش شما می توانید محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید، مشخص کرده و اطلاعات مختلفی را در رابطه با آنها به دست آورید. برای مثال به محض تخفیف ویژه برای هر یک از آنها، شما مطلع خواهید شد و این امر به معنای فرصتی مناسب برای نهایی کردن خریدی است که تا به امروز، بنا به هر دلیلی انجام نشده و این موضوع تنها امکان قابلیت فوق محسوب نمی شود. همچنین شما می توانید دسته بندی فهرست خود را براساس معیارهایی نظیر زمان، کشور و... تقسیم بندی نمایید.
2-Idea Pins
یکی از انتقادهای جدی به پینترست این است که بیش از حد به عکس توجه دارد و این امر در حالی است که در چند سال اخیر ویدئو، به عنوان محبوب ترین محتوا انتخاب شده است. درواقع دلیل اصلی رشد بی نظیر شبکه هایی نظیر یوتیوب و تیک تاک، تمرکز بر روی ویدئو است. در این راستا ابزار فوق به کاربران امکانات متنوعی را ارائه می دهد تا بتوانند تولید ویدئو راحت تری را داشته باشند.
3-earn money and partner with brands
این امر که افراد بتوانند در شبکه های اجتماعی کسب درآمد داشته باشند، مورد بسیار مهمی محسب می شود که تا به امروز تنها یوتیوب به خوبی در این زمینه فعالیت کرده است. در این راستا پینترست هم راهکارهایی را ارائه کرده تا افراد بتوانند از طریق فعالیت خود، کسب درآمد داشته باشند و در صورت فعالیت فروشگاهی، درآمد خود را افزایش دهند. همچنین امکان همکاری با برندهای مختلف، از دیگر مواردی است که به تازگی به این شبکه اضافه شده است. برای مثال شما می توانید با شراکت مالی، پست هایی مشترک با برندهای مختلف داشته باشید.
توییتر
توییتر به خاطر سبک کاری خاص خود، طرفداران بی شماری را پیدا کرده است. این شبکه از سال 2006 فعالیت خود را آغاز کرده و بهترین در زمینه میکرو وبلاگ محسوب می شود.
1-Shop Module
این حالت آزمایشی به افراد امکان خرید مستقیم از صفحات موردنظر خود را فراهم می کند. درواقع این بخش تجاری، امکان اضافه کردن محصول را به همراه دارد تا توجه کسب و کارها به این بستر، متمایل شود. با این حال این بخش چندان کامل نبوده و بیشتر معرفی اولیه و ارجاع به سایت اصلی محسوب می شود. با این حال پیش بینی می شود که تا سه سال آینده، این بستر به تکامل برسد و دیگر وابستگی به سایت وجود نداشته باشد.
2-ecommerce card
این بخش نیز در حالت آزمایش قرار دارد و به افراد درگاه پرداخت مستقیم را ارائه می دهد. درواقع شما باید پول دیجیتال این شبکه را خریداری کنید و با آن می توانید خریدهای خود از این بستر را انجام دهید. این موضوع خصوصا مسئله خرید از کشورهای دیگر را برطرف خواهد کرد و به علت دسترسی به اطلاعات، در صورت بروز مشکلاتی نظیر کلاهبرداری، می توان پیگیری های لازم را انجام داد.
تیک تاک
تا به اینجا تمامی شبکه های معرفی شده متعلق به کشور آمریکا بوده است. با این حال چین در چند سال اخیر، خود را به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده و این مسئله را در تکنولوژی نیز می توان به خوبی مشاهده کرد که نمونه آن ظهور دو برند هوآوی و شیائومی است. در زمینه شبکه های اجتماعی نیز این کشور فعالیت جدی را انجام داده و به لطف جمعیت میلیاردی خود، شانس رشد بالایی را دارد. درواقع تیک تاک موفق ترین شبکه اجتماعی این کشور است که از سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت بسیار کوتاه، آمارهای زیادی را جا به جا کرده است. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تیک تاک هم اکنون یکی از پنج شبکه اجتماعی برتر جهان محسوب می شود. درواقع تیک تاک موفق ترین شبکه اجتماعی در زمینه ارائه کلیپ های چند ثانیه ای محسوب می شود که به الگویی برای سایر شبکه ها تبدیل شده است.
مطلب مرتبط: آداب فعالیت در شبکه های اجتماعی
1-AR platform
اگرچه در زمینه واقعیت افزوده، فیس بوک عملکرد خیره کننده ای را داشته است با این حال رتبه دوم بدون شک در اختیار تیک تاک قرار خواهد گرفت و این شرکت به تازگی اقداماتی را انجام داده که برای شروع، بی نظیر محسوب می شود. درواقع ابزار فوق به تولیدکنندگان محتوا کمک خواهد کرد تا کلیپ هایی به مراتب خلاقانه تر را ایجاد نمایند. همچنین از این بستر می توان به عنوان فرصت تبلیغاتی برای برندهای مختلف نیز استفاده کرد. با این اقدام تبلیغ محصولات حتی از دورترین نقاط نیز می تواند به سادگی انجام شود و این ابزار، کاربردهای مختلفی را خواهد داشت. حال باید دید که این طرح چه زمانی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
2-Marketplace API
همکاری با اینفلوئنسرها ابدا کار ساده ای نبوده و افراد نیاز به تحلیل های مختلفی دارند و ارتباط گرفتن و مقایسه آنها نیز ابدا کار ساده ای محسوب نمی شود. در این راستا تیک تاک ابزاری را ایجاد کرده است که با استفاده از آن می توانید بهترین تولیدکنندگان محتوا در زمینه های مختلف را مشاهده کنید و اطلاعات تماس و قیمت همکاری با آنها را مشاهده کنید. با این اقدام، بدون شک دادن تبلیغ، اقدامی بسیار ساده خواهد بود. در این راستا به نظر می رسد که تمامی اقدامات موردنیاز برای عقد قرارداد، توسط خود شبکه تیک تاک انجام خواهد شد و این امر به معنای آن است که تیک تاکرها، به نوعی کارمند این شرکت محسوب می شوند. در این راستا شما می توانید امتیاز برندها به هر تیک تاکر و نظر آنها از همکاری با هر یک را مشاهده کنید.
3-Shopify
در آخر تیک تاک به جای معرفی یک برنامه جداگانه برای پرداخت، با برند مطرح shopify وارد همکاری شده است. درواقع افراد می توانند حساب تجاری برای خود ایجاد کرده و با ارائه یک درگاه پرداخت مطمئن، اعتمادسازی سریع تری را داشته باشند. همچنین هوش مصنوعی به کار رفته، براساس خرید افراد، ویدئوها را به نمایش می گذارد. برای مثال فردی که یک نوشیدنی خریداری کرده است، ویدوهای مشابه آن، بیشتر نمایش داده خواهد شد.
یوتیوب
یوتیوب دومین وب سایت پرطرفدار جهان و محبوب ترین بستر اشتراک گذاری ویدئو محسوب می شود. این شبکه از سال 2005 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر تحت مالکیت گوگل قرار دارد. این شبکه به خاطر سهیم کردن کاربران پرمخاطب در سود تبلیغات، شیوه کاری کاملا متفاوتی نسبت به سایر رقبای خود دارد.
1-brand extensions
این امر که کسب و کارها به افزونه های مخصوص به خود دسترسی داشته باشند، نکته ای است که امسال یوتیوب به آن توجه ویژه داشته است. درواقع شما می توانید نیاز خود را مطح کرده و ابزار موردنیاز را دریافت کنید. این شخصی سازی بدون شک کارایی افزونه ها را چندین برابر می کند. برای مثال شما می توانید در ویدئوی خود افزونه ای را اضافه کنید که مخاطبان با کلیک بر روی آن با تاریخچه برند شما آشنا شوند.
مطلب مرتبط: انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها
2-monetize video content
یوتیوب برای افزایش درآمد تولیدکنندگان محتوا، تلاش کرده است تا مخاطب را بیشتر درگیر نماید. برای مثال شما می توانید به عنوان مهمان در یکی از ویدوهای یوتیوبر محبوب خود حضور داشته باشید که بدون شک این موضوع در صورتی که شما فاصله زیادی را داشته باشید، به صورت تماس تصویری خواهد بود. همچنین شما می توانید به یوتیوبر خود امتیاز داده و براساس آن حتی مبالغی را پرداخت نمایید و یا با پرداخت حق اشتراک، عضو خصوصی کانال مورد نظر خود باشید. در نهایت امکانی معرفی شده است که به افراد کمک های مالی موردنیاز برای تهیه ویدئو را می دهد. برای مثال اگر ویدئو قبلی شما با بازخورد مناسب همراه باشد، شما می توانید هزینه ای را به صورت قسط دریافت کنید و این مبلغ از سود تبلیغات شما کاسته خواهد شد که خود می تواند منجر به افزایش کیفیت ویدئوها و کاهش دغدغه افراد شود.
اسنپ چت
این شبکه از سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرده و به لطف فیلترهای خلاقانه و جذاب، به سرعت محبوبیت جهانی را پیدا کرد. جالب این است که بدانید قابلیت استوری، نخستین بار توسط این برند ارائه شد. جدیدترین آمارها حاکی از آن است که پس از اینستاگرام، این شبکه محبوب ترین بستر ارسال عکس محسوب می شود.
1-Dynamic Ad
تبلیغات پویا بخشی است که مدیران اسنپ چت به عنوان مهمترین اقدام امسال انتخاب کرده اند. درواقع این سرویس به صورتی است که تبلیغ شما با بالاترین امکان بازخورد همراه خواهد بود و براساس علایق افراد، نمایش داده می شود. درواقع این موضوع بسیار مهم است که تبلیغ، به مناسب ترین افراد نمایش داده شود. در این زمینه پیش بینی ها حاکی از آن است که حداقل بازدید هر تبلیغ، 40 میلیون باشد. با این حال هنوز در رابطه با هزینه آن، صحبتی نشده است.
2-Creator Marketplace
وجود گروهی برای کسب و کارها، کمک خواهد کرد تا افراد بتوانند زمینه های همکاری مختلفی را داشته باشند. برای مثال ایجاد تصویر AR از محصولات، اقدامی است که هزینه بر بوده و برای برندهایی که تنوع محصول پایینی دارند، مقرون به صرفه نخواهد بود. تحت این شرایط ترکیب چند برند کوچک، می تواند بودجه لازم برای این اقدام را ایجاد نماید. همچنین می توانید از تجربه برندهای مختلف، برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. بدون شک عضویت در این بخش نیز هزینه ای در پی خواهد داشت و به نظر می رسد به صورت حق اشتراک ماهانه و یا سالانه باشد.