تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف همیشه امر دشواری است. برندها و بازاریاب ها باید همیشه محتوای جذاب، بهروز، تعاملی و همراه با اطلاعات کاربردی در اختیار کاربران قرار دهند. من در طول هفت سال فعالیت به عنوان بازاریاب و کارشناس برند در شرکتهای مختلف هنوز هم به هنگام تولید محتوا با تردیدهای بسیار زیادی در مورد کیفیت نهایی محتوای موردنظر مواجه هستم. مهمترین درس من در طول این مدت اهمیت دادهها و اطلاعات معتبر برای تولید محتوای جذاب است. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید محتوا هستند. مخاطب هدف ما در طول روز تعداد قابل توجهی از محتوا را مشاهده میکند، اما به تمام آنها به صورت یکسان واکنش نشان نمیدهد.
امروزه مشتریان در بازارهای مختلف علاقهمند به مشاهده محتوای بازاریابی مرتبط با نیازهایشان هستند. اگر ما به دنبال تحقق این هدف و تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف هستیم، باید به دنبال راهکارهایی برای ارزیابی محتوایمان باشیم. این امر نوعی کار ویژه روش شناختی است. بر این اساس بازاریابها امکان نظارت بر روند تولید محتوا را خواهند یافت.
بدون تردید راهکارهای بسیار زیادی برای بازاریابی و تولید محتوا در دوران کنونی وجود دارد. هدف اصلی ما در این بخش توجه به شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی دستیابی به اطلاعات کاربردی است. امروزه بسیاری از برندها از شبکههای اجتماعی در راستای بازاریابی، تبلیغات و همچنین برندسازی استفاده میکنند، با این حساب چرا نباید از شبکههای اجتماعی به عنوان منبع مناسبی از دادههای دست اول استفاده کرد؟ امروزه اغلب مشتریان هدف برندها در شبکههای اجتماعی عضویت دارند بنابراین حضور در فضای شبکههای اجتماعی امری ضروری برای برندها خواهد بود.
استفاده از دادهها و اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی برای بازاریابی تاثیرگذار امر پیچیدهای نیست. امروزه تمام اخبار تازه ابتدا در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود. بسیاری از صفحات معتبر در حال بهروز رسانی اطلاعات و ارائه اخبار کاربردی به کاربران هستند. ما نیز به عنوان بازاریاب باید از اطلاعات موردنظر برای بهروز رسانی فرآیند تولید محتوایمان استفاده کنیم. بدون تردید صحبت از استفاده اطلاعاتی از شبکههای اجتماعی بسیار سادهتر از اجرای آن است. ما در این مقاله به دنبال بررسی برخی از راهکارها برای استفاده بازاریابی از شبکههای اجتماعی هستیم. به این ترتیب شما بدون نیاز به خرید اطلاعات از آژانسهای بازاریابی و صرف بودجههای فراوان به منبع اطلاعاتی مناسبی دسترسی خواهید یافت.
نکته مهم درخصوص استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان منبعی برای تولید محتوا مربوط به ناکامی اغلب برندها در این فرآیند است. به همین خاطر میزان توجه کاربران به تولیدات بازاریابی برندها در طول چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است. اگر ما به دنبال تغییر این شرایط هستیم، باید نحوه نگرشمان به شبکههای اجتماعی را تغییر دهیم.
شیوه های استفاده از داده های شبکه های اجتماعی
جمع آوری اطلاعات کاربری از شبکههای اجتماعی به صورت دستی امکانپذیر نیست. بسیاری از برندها در راستای بازاریابی بهینه با استفاده از اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی نیازمند اپهای واسطهای هستند. چنین نرمافزارهایی امکان گردآوری و پردازش خودکار ابردادهها از شبکههای اجتماعی را فراهم میسازند. امروزه سایتهایی نظیر اینستاگرام، فیسبوک و توییتر بیشترین کاربران را به خود جلب میکنند بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای استفاده از دادههای موجود در این پلتفرمها برای بهبود روند فعالیت برندمان باشیم.
تولید محتوا از طریق استفاده از شبکههای اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز امر سادهای نیست. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق این فرآیند را ندارند. دلیل اصلی این امر عدم آشنایی با شیوههای گردآوری اطلاعات و استفاده از آنهاست. ما در ادامه این مقاله به بررسی برخی از بهترین شیوههای موجود در زمینه گردآوری و استفاده از دادههای معتبر در شبکه های اجتماعی پرطرفدار خواهیم پرداخت. در این مسیر تمرکز اصلی ما بر روی شبکههای اجتماعی با طرفدارهای بسیار زیاد و امکانات استخراج ساده اطلاعات خواهد بود.
1. استفاده از اینستاگرام برای یافتن ایدههای جذاب
نخستین شبکه مورد توجه ما در این فرآیند اینستاگرام است. امروزه تمام کاربران با مزیتهای اینستاگرام به خوبی آشنا هستند. تیم فنی این پلتفرم در طول یک دهه اخیر به طور مداوم امکانات تازهای به آن اضافه کرده است. همین امر آن را بدل به یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا کرده است. کمپین مورد بحث ما در این بخش مربوط به یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی است. این شرکت در تلاش برای ایجاد کمپینی جذاب به سراغ 4 میلیون کاربر مختلف در سراسر جهان رفت. هدف اصلی این برند یافتن جذابترین محلها برای کاربران به منظور خرید لوازم بهداشتی بود. بر این اساس آنها در کمپینشان بر روی مناطق دارای بیشترین طرفدار در میان مشتریان شان تمرکز کردند. این امر امکان عرضه محصولات در فروشگاه های موردپسند مشتریان را افزایش داد. همچنین توجه ویژهای از سوی مشتریان به کسب و کار شرکت جلب شد.
گاهی اوقات استفاده از اینستاگرام برای تولید محتوای بازاریابی نیاز به پیچیدگی بسیار زیادی ندارد. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای پیچیده ساختن شرایط بازاریابی هستند. این امر نتیجه مناسبی بر روی فعالیت برندها ندارد. هرچه ما توانایی بیشتری برای استفاده از شبکههای اجتماعی و اطلاعاتشان برای تولید کمپینهای بازاریاب ساده و صریحتر داشته باشیم، توجه بیشتری از سوی مخاطب هدف جلب خواهیم کرد. امروزه دیگر کاربران به کمپین های بازاریابی پرهزینه و شلوغ توجهی ندارند. متاسفانه هنوز برخی از برندها نسبت به این نکته مهم بیتوجه هستند. همین امر موجب شکست شمار بالایی از کمپینهای بازاریابی در طول سالهای اخیر شده است. اگر ما نسبت به شناسایی ترندهای مورد علاقه کاربران از دل شبکههای اجتماعی بیتوجه باشیم، روز به روز محتوای بازاریابیمان با نیازها و سلیقه آنها بیگانهتر خواهد شد.
2. توییتر به مثابه منبع رسانه ای
استفاده از توییتر به عنوان منبع اطلاعاتی برای کمپینهای بازاریابی تفاوتهای گستردهای با اینستاگرام دارد. فضای اینستاگرام بیشتر برای ارتباطات دوستانه مناسب است، اما توییتر فضایی رسمیتر محسوب میشود. همین امر حضور بسیاری از رسانههای خبری در توییتر را توجیه میکند. ارسال اخبار در قالب متنهایی کوتاه همیشه برای رسانهها جذابیت دارد. این امر در کنار بازنشر محتوا به صورت مداوم بر اهمیت کار برندها میافزاید. اگر شما نیز به دنبال بازاریابی در فضای توییتر یا دستکم گردآوری اطلاعات کاربردی هستید، باید به فضای منحصر به فرد این شبکه اجتماعی توجه داشته باشید.
یکی از بهترین نمونههای مربوط به بازاریابی با استفاده از توییتر به عنوان منبع اطلاعاتی مربوط به موسسه تحقیقاتی Elite Daily است. این موسسه در زمینه پژوهشهای کاربردی بر روی عادتهای رفتاری تمرکز دارد. کمپین بازاریابی آنها برای جلب توجه کاربران به ثبت نام در سایتشان در مطالعه اطلاعات مربوط به تاثیر مصرف مواد مخدر و نوشیدنیهای الکلی بر روی رفتار دانشجویان دانشگاههای ایالتی بود. بر این اساس آنها توییتهای شمار بالایی از دانشجویان ایالتی را مورد تحلیل قرار دادند. این امر در کنار سایر شیوههای ارزیابی رفتاری موجب گردآوری منبع وسیعی از دادهها شد. نتیجه این فرآیند یکی از مهمترین کمپینهای بازاریابی چند سال اخیر در زمینه علوم رفتاری بود.
شاید در نگاه نخست جلب نظر مخاطب هدف به موضوعاتی نظیر تغییر رفاه دانشجویان امری دشوار باشد. نکته مهم در این میان جذابسازی کمپین بازاریابی از طریق کاربست اطلاعات دقیق است. موسسه Elite Daily در این میان عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است. همین نکته دست آنها را برای بازاریابی و توسعه هرچه بهتر برندشان باز گذاشت.
اشتباه برخی از برندها در زمینه گردآوری اطلاعات از شبکههای اجتماعی تلقی کسب و کارشان به عنوان نمونههایی غیرجذاب است. به این ترتیب در عمل دیگر تلاشی برای افزایش جذابیت کسب و کارشان نمیکنند. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه تولید محتوای بازاریابی است. امروزه بسیاری از برندها در بازار کسب و کار جذابیت اولیه چندانی برای مخاطب هدف ندارند، با این حال در طول فرآیند بازاریابی خود را بدل به گزینههایی جذاب برای مخاطب هدف میکنند.
اگر شما به دنبال جستوجو برای اطلاعات موردنیاز برندتان در فرآیند بازاریابی هستید، باید نسبت به کلیدواژهها در توییتر حساس باشید. بسیاری از برندها در عمل برای گردآوری اطلاعات متنی موردنیازشان از کلیدواژههای مرتبط با موضوع کمپینشان استفاده میکنند. این امر نیازمند طراحی کلیدواژههای مناسب به صورت پیشینی است. بنابراین پیش از طراحی کمپین به دنبال یافتن یا خلق کلیدواژههای مناسب باشید.
خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای جستوجوی خودکار کلیدواژهها وجود دارد. همچنین شما امکان یافتن کلیدواژههای مورد علاقه کاربران در شبکههای اجتماعی مختلف را نیز دارید بنابراین دیگر بهانهای برای عدم ارزیابی دقیق سلیقه و نحوه فعالیت مخاطب هدف در شبکههای اجتماعی نخواهید داشت.
3. از پلتفرمهای تخصصی غافل نشوید
بدون تردید پلتفرمهایی نظیر فیسبوک و توییتر در طول سالهای متمادی کاربران بسیار زیادی به خود جلب کردهاند، با این حال چنین امری به معنای عدم اهمیت سایر شبکههای اجتماعی کوچکتر نیست. وقتی ما به دنبال مخاطب هدف خاصی هستیم، باید به دنبال شبکههای اجتماعی خاصی نیز باشیم. این امر نوعی بازی جذاب برای یافتن شبکه اجتماعی موردپسند دامنه مشخصی از کاربران محسوب میشود. اگر شما در صنعت رستورانداری فعالیت دارید، مشاهده برترین رستورانها در نظر مشتریان اهمیت بالایی دارد. بسیاری از برندها برای این امر برنامه مشخصی ندارند. توصیه ما در این بخش تلاش برای استفاده از نظرات کاربران در شبکه اجتماعی Yelp است. بدون تردید بسیاری از شما نام این پلتفرم را نشنیدهاید. دلیل این امر ماهیت تخصصی آن در زمینه آشپزی و رستورانداری است. برندهای فعال در این صنعت امکان راهاندازی صفحه مخصوص خود و تعامل با مخاطب علاقهمند را خواهند داشت.
اگر برندهای فعال در صنعتهای مختلف به دنبال تولید محتوای تخصصی برای مخاطب هدف علاقهمند به کسب و کارشان باشند، باید به پلتفرمهای ویژه کسب و کارشان نیز توجه کنند. اشتباه برخی از برندها در این حوزه تمرکز صرف بر روی شبکههای اجتماعی عمومی است. به این ترتیب ما دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهیم داشت.
مزیت اصلی شبکههای اجتماعی در حوزههای تخصصی کسب و کار مربوط به بیان نظرات کاربران به صورت صریح است. ما در پلتفرم Yelp با کاربران علاقهمند به صنعت آشپزی و رستورانداری مواجه هستیم، با این حساب نظرات آنها دارای ماهیت تخصصیتری در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی خواهد بود. امروزه بسیاری از برندها حتی نسبت به پلتفرمهای تخصصی در حوزه کسب و کارشان نیز اطلاعی ندارند بنابراین نخستین گام در این فرآیند کسب آگاهی هرچه بیشتر از وضعیت کسب و کارتان است. همکاری با دیگر برندهای دارای تجربه در راستای گردآوری اطلاعات مناسب برای بازاریابی ایده مطلوبی محسوب میشود. نکته مهم در این میان توانایی ما برای اقناع دیگر برندها در راستای همکاری با ما به عنوان یک برند تازهکار است.
مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی
4. تحلیل توییتها برای دستیابی به اطلاعات متنی حرفه ای
استفاده از توییتر با تمرکز بر روی کلیدواژهها به تنهایی کافی نیست. امروزه یکی از کاربردهای اساسی توییتر مطالعه عمیق توییتها برای دستیابی به اطلاعات ویژه است. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی سرنوشت برندها دارد. برخی از برندها به دنبال تعامل نزدیک با مخاطب هدف براساس الگوهای ویژهای هستند. این امر شامل یافتن کاربران علاقهمند به حوزه ورزشهای دشوار یا حتی مشارکت در فرآیند تولید لوازم ورزشی است. بدون تردید این امر به صورت عادی از دل فرآیند بازاریابی بیرون نخواهد آمد بنابراین شما باید توییتهای کاربران موردنظرتان را به صورت عمیقتر مورد مطالعه قرار دهید.
برند IBM در یکی از جذابترین کمپینهای بازاریابیاش اقدام به ارزیابی توییتهای کارآفرینان زن در توییتر کرد. هدف اصلی این برند شناسایی شخصیتهای مستقل و کارآفرین برتر در شبکههای اجتماعی بود. این کمپین در سراسر دنیا توجه بسیار زیادی به خود جلب کرد. هدف اصلی IBM کمک به رونق کارآفرینی بانوان در کشورهای مختلف و معرفی برخی از کسب و کارهای موفق آنها بود. ایدههای تازه در زمینه بازاریابی همراه با دادههای معتبر همیشه تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد بنابراین شما نیز مانند تجربه برند IBM باید به دنبال یافتن ایدههای جذاب و کاربست آنها در دل فرآیند بازاریابی باشید.
ایراد اصلی بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی از طریق استفاده از دادههای مربوط به شبکههای اجتماعی در حوزه فقدان خلاقیت در ایدهپردازی است. بر این اساس بازاریابها به دنبال کسب موفقیت از دل دادههای موجود در شبکههای اجتماعی هستند. نکته مهم در این میان ضرورت داشتن ایدهای جذاب برای ترکیب با اطلاعات موجود در شبکههای اجتماعی است و در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری مطلوب بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها در عمل فقط به دادههای خام در کمپینهایشان اشاره میکنند. اگر ما این دادهها را براساس سطح نیاز برندمان شخصیسازی نکنیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
5. اجرای نظرخواهی برای کسب اطلاعات معتبرتر
استفاده از اطلاعات در شبکههای اجتماعی همیشه مشکلات خاص خود را دارد. بسیاری از برندها در این مسیر بر روی ماهیت قدیمی و غیرکاربردی برخی از دادههای خام تاکید دارند. راهبرد جایگزین ما برای چنین برندهایی تلاش برای تولید داده های موردنیازشان است. امروزه اغلب شبکههای اجتماعی پرطرفدار دارای بخش نظرخواهی از کاربران هستند بنابراین شما امکان افزایش دامنه اعتبار و کاربرد اطلاعات در دسترستان با نظرخواهی از مشتریان را خواهید داشت.
مهمترین نکته در مورد نظرخواهی از مشتریان مربوط به سطح جذابیت پرسشهایمان برای مخاطب هدف است. اگر پرسشهای ما فاقد جذابیت لازم برای مخاطب هدف باشد، کمتر کاربری به آن پاسخ خواهد داد. نتیجه این امر کاهش قابل توجه اعتبار پرسشنامههای ما خواهد بود. هرچه برند ما توانایی تعامل نزدیکتری با مخاطب هدف در شبکههای اجتماعی داشته باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر آنها خواهد داشت. همچنین باید به اهمیت همکاری با افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) برای جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف توجه داشته باشیم. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تعامل با مخاطب هدفشان به سوی استفاده از مزیت همکاری با اینفلوئنسرها میروند.
گام بعدی در راستای بهبود وضعیت پرسشنامههای برند مربوط به کاربست محتوای بصری است. امروزه کاربران در شبکههای اجتماعی بیش از هر نکته دیگری به جلوههای بصری توجه دارند بنابراین هرچه جلوههای بصری برند ما جذابتر باشد، شانس بهتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.
نکته پایانی درخصوص استفاده از پرسشنامهها مربوط به حضور در شبکههای اجتماعی متعدد است. این امر دامنه افراد علاقهمند برای حضور در نظرخواهی ما را افزایش خواهد داد. این امر بر میزان اعتبار نتیجه نظرخواهی ما خواهد افزود.
امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای بازاریابی و تولید محتوا هستند، با این حال اغلب آنها توانایی تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر فقدان جذابیت لازم کمپینها برای جلب نظر مخاطب هدف است. استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی دسترسی به اطلاعات مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از توصیههای تکمیلی ما در این زمینه شامل موارد ذیل است:
• تمرکز بر روی هشتگهای کاربردی برای دسترسی به دادههای دقیقتر ضروری است. این امر بخش قابل توجهی از سردرگمی کاربران را کاهش خواهد داد.
• ورود به حوزههایی نظیر بهداشت برای برندها خطرناک است. اگر برند شما در حوزه سلامت و بهداشت به طور رسمی فعالیت ندارد، باید از ورود به این بخش خودداری کنید. در غیر این صورت احتمال طرح شکایت علیه برند شما افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
• توجه به میزان علاقه کاربران برای تعامل نزدیک با یک برند به هنگام طرح یک موضوع به عنوان کمپین بازاریابی اهمیت بالایی دارد. برخی از موضوعات به دلیل ماهیتشان طرفدار چندانی ندارند. در این صورت ما باید ایدههای موردنظر را با بحثهای جنجالی و هیجانانگیز ترکیب کنیم.
• الگوبرداری از برندهای بزرگ و موفق همیشه تاثیرگذاری بسیار زیادی برای بهبود فرآیند بازاریابی دارد بنابراین همیشه نیم نگاهی به عملکرد برندهای بزرگ داشته باشید.
بدون شک بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان منبع اطلاعاتی مزیتهای خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان استفاده از شیوههای مناسب برای دسترسی به اطلاعات موردنیاز برندمان است.