نسل جوان (Z) به طور تخصصی افراد بین 12 تا 22 سال را شامل می شود. ویژگی اصلی نسل آنها رشد در کنار فناوری های مدرن است. تمام آنها تجربه استفاده از فناوری های مدرن و پیشرفته را دارند بنابراین برخلاف بازاریابی برای نسل میانسال، در اینجا چالش های پیش روی برندها بسیار بیشتر خواهد بود.
یکی از نکات مهم در مورد مخاطب نسل Z آشنایی آنها با ابزارهای کاربردی برای مسدودسازی تبلیغات است بنابراین بازاریاب ها چالش بزرگی برای تولید محتوا و ارائه آن برای مخاطب جوان خواهند داشت. همچنین تمایل آنها برای وفاداری به یک برند به شدت کم است. نتیجه این امر امکان از دست دادن مشتریان جوان برندها در پی کوچکترین اشتباهی است.
مولی گان، موسس و مدیرعامل موسسه Gen-Z، پروژه های مطالعاتی گسترده ای در مورد مشتریان نسل جوان انجام داده است. ما در این مقاله به بررسی حقایق بازاریابی برای نسل جوان براساس مطالعات مولی و همکارانش خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی برای نسل جوان
سلیقه متفاوت مشتریان نسل جوان
مشتریان نسل جوان وفاداری چندانی نسبت به برندها ندارند. البته این امر بیشتر در مراحل اولیه کسب و کار مشاهده می شود. هرچه مدت زمان تعامل ما با مشتریان جوان بیشتر شود، گروه های همسال شان نیز انگیزه بیشتری برای خرید از ما پیدا خواهند کرد. نحوه فهم و درک نسل جوان نسبت به برندها تفاوت عمده ای با نسل های دیگر دارد. آنها به طور معمول علاقهمند به برندهایی مشابه با دیدگاه و سبک زندگی شان هستند بنابراین شاید برای جلب نظر آنها مجبور به ایجاد یک برند زیرشاخه نیز شوید.
اهمیت اعتبار برندها
مشتریان نسل جوان اهمیت ویژه ای به اعتبار برندها می دهند بنابراین هرچه اعتبار ما در زمینه کسب و کار و تولید محصولات مناسب با سلیقه آنها بیشتر باشد، شانس بیشتری برای فروش خواهیم داشت. یکی از دغدغه های برندها در رابطه با مشتریان نسل جوان ناتوانی در زمینه فروش بلندمدت است. اگر ما به دنبال همکاری بلندمدت با مشتریان نسل جوان هستیم، باید به طور قابل توجهی در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت مخاطب هدف مان را از دست خواهیم داد.
اولویت سرگرمی
نسل جوان از هر فرصتی برای سرگرمی و تفریح استفاده می کند بنابراین ما باید برای جلب نظر آنها به کمپین های بازاریابی مان ویژگی سرگرمی را مدنظر داشته باشیم. شاید شما در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام عضویت داشته باشید، اما امروزه پلتفرم های مدنظر نسل Z شامل تیک تاک و اسنپ چت است. بسیاری از برندها در چنین شبکه های اجتماعی فعالیت ندارند بنابراین باید نسبت به راهاندازی اکانت رسمی برای برندمان در چنین شبکه های اجتماعی اقدام کنیم.
توجه به ترندها
بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیازمند توجه به ترندهای مطرح است. نسل جوان اغلب در سبک زندگی از ترندهای داغ در شبکه های اجتماعی پیروی می کند بنابراین ما باید استفاده از آنها در فرآیند بازاریابی برندمان را مدنظر داشته باشیم. خوشبختانه ابزارهای بسیار زیادی برای آگاهی از ترندهای برتر در حوزه بازاریابی برای نسل جوان وجود دارد بنابراین بازاریابی با استفاده از ترندهای برتر امر چندان دشواری نخواهد بود.
مطلب مرتبط: از مشتریان نسل Z چه می دانیم؟
اهمیت تعامل نزدیک با مشتریان
انتظارات نسل جوان نسبت به برندها بسیار زیاد است. ما باید همیشه ارتباط نزدیکی با مخاطب هدف داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت مشتریان برندمان را از دست خواهیم داشت. تعامل نزدیک با مشتریان فقط معطوف به زمان های خاص نیست. ما باید به طور مداوم به نسل جوان توجه برندمان را نشان دهیم. در غیر این صورت به سرعت با مشکل جلب نظر مخاطب نسل Z مواجه خواهیم شد. استراتژی هایی نظیر ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه خدمات جانبی همراه با تخفیف های گسترده تاثیر قابل توجهی بر روی ذهنیت مشتریان نسل جوان نسبت به برندها خواهد داشت.