جان رابرتز، مدیر بخش استراتژی مجله گاز طبیعی اروپا در سخنان خود در پارلمان اروپا و در ارتباط با گاز طبیعی آمریکا اظهار داشت که مسیر انتقال گاز باید خدشه ناپذیر و فارغ از هرگونه اختلال باشد تا از این طریق بتوانیم گاز مورد نیاز نیروگاهها و منازل مسکونی را تامین کنیم. باید در فرآیند انعقاد قراردادها این موضوع را لحاظ کرده و راههای متنوعی برای تحویل گاز در نظر بگیریم اما نکته مهم در این بین تعیین سازوکاری جهت ذخیرهسازی گاز است، چرا که گاز طبیعی ابتدا باید تولید شود و پس از تحویل آن، در مخازن مخصوص به خود ذخیره شود.
رابرتز ادامه داد: «تضمین امنیت انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و گاز LNG میتواند امنیت انرژی اروپا را تامین کرده و آن را تضمین کند. توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی مورد نیاز، از جمله اقداماتی است که در تامین امنیت انرژی مورد نیاز اروپا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.»
رابرتز در ادامه توضیحات خود، اکتشاف میادین گاز شِیل در ایالات متحده و ظرفیت صادرات قابل توجه آن با توجه به توسعه صنعت گاز شِیل و تامین انرژی مورد نیاز جهان را به سود اروپا و بازارهای انرژی آن ارزیابی کرد و گفت: «آمریکا میتواند تا زمانی که قیمت گاز در بازارهای اروپایی از جذابیت کافی برخوردار باشد به تامین انرژی مورد نیاز اروپا ادامه دهد.»
مدیر بخش استراتژی مجله گاز طبیعی اروپا در ارتباط با نقش لیتوانی در این زمینه گفت: «هزینههای ساخت تجهیزات مایعسازی گاز بسیار سنگین بوده و فارغ از اینکه کارخانهLNG در خشکی باشد یا دریا، باید حجم قابل توجهی پول به آن تزریق شود. ممکن است برخی بگویند چرا باید چنین کارخانهای ساخته شده و پول زیادی برای آن صرف شود؟ این درست است، اما گاهی اوقات این پروژهها بسیار سریعتر از زمانی که شما تصور میکنید هزینههای صرف شده را بازمیگردانند چرا که شما برای تضمین امنیت انرژی خود این را کار را انجام میدهید.»
ساخت کارخانه تولید گاز LNG برای لیتوانی مفید بوده است
رابرتز افزود: «لیتوانی بهزودی متوجه شد که به یک کارخانه تولید گاز مایع طبیعی شناور نیاز دارد و گازپروم بهزودی قیمت گاز طبیعی خود را 20درصد کاهش میدهد، از آنجا که لیتوانی سالانه 2/6میلیارد مترمکعب گاز از روسیه وارد میکند، ساخت این کارخانه میتواند 234 میلیون دلار در سال از هزینههای این کشور بکاهد.»
به گفته جان رابرتز، چنانچه کشورها بخواهند به ساخت کارخانه LNG مبادرت کنند، این کارخانه هزینههای صرف شده را طی مدت دو سال باز خواهد گرداند. همچنین رابرتز بر این عقیده است که بخش خصوصی در فرآیند ساخت کارخانه LNG مشارکت نخواهد کرد و از این رو دولتها ناچارند از محل مالیاتهای دریافتی خود هزینههای لازم را جهت توسعه زیرساختهای مورد نیاز در این زمینه فراهم آورند. با این حال به نظر میرسد صرف چنین هزینهای برای تامین امنیت انرژی ارزشش را داشته باشد.
در همین راستا آقای مانتاس بارتوسکا، مدیر اجرایی شرکت « Klaipedos Nafta » که مدیریت عملیات اجرایی در ترمینال LNG در کلایپدا لیتوانی را بر عهده دارد، میگوید: «ساخت ترمینال LNG توسط لیتوانی پروژه بسیار موفقی بوده و قواعد بازی را در منطقه بالتیک تغییر داده است. تا امروز که یک سال از فعالیت این ترمینال میگذرد، شش محموله گاز LNG از نروژ دریافت کرده و پس از اعمال فرآیند تبدیل آن از گاز مایع به گاز، به منطقه بالتیک صادر شده است.»
صادرات نخستین محموله گاز از لیتوانی به استونی در ابتدای سال 2015 میلادی بیانگر آن بود که ساخت ترمینال گاز LNG اقدامی صحیح بوده است. بارتوسکا همچنین پیشنهاد کرد که به منظور جلوگیری از پراکندگی در تقاضا، کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی به یک واحد عمل کرده و بازار گاز در منطقه بالتیک را باز کنند.
مدیر اجرایی شرکت «Klaipedos Nafta» معتقد است، ترمینال LNG موجود در لیتوانی فرصت بسیار مناسبی را برای شرکتهای تولیدکننده گاز LNG نظیر «Cheniere Energy» است. به عقیده وی زمانی که بازار گاز منطقه بالتیک بهصورت واحد درآید، ظرفیت بسیار مناسبی را برای ورود محموله شرکتهای تولید گاز LNG فرآهم خواهد کرد.
منبع: www.naturalgaseurope.com