شرکتهایی که در حوزه طراحی و ساخت خودروهای برقی فعالیت میکنند در سالهای اخیر برای باقیماندن در صنعت خودروسازی با مشکلات عدیدهای دست به گریبان بودهاند و درآمدزایی برای آنها گزینهای دور از دسترس به شمار میرفت. در این بین شرکت Karma Automotive که در مالکیت چینیها قرار داشته و پیش از این با نام Fisker شناخته میشد، اخیرا به همکاری با شرکت خودروسازی آلمانی BMW روی آورده تا بتواند به واسطه این همکاری از تکنولوژی این شرکت در زمینه شارژ باتری و رانندگی الکتریکی بهرهمند شود.
در همین ارتباط شرکت خودروسازی کارما با انعقاد قراردادی با گروه خودروسازی BMW قصد دارد از تکنولوژی سیستم شارژ باتری و فناوریهای برقی این خودروسازی مشهور آلمانی در خودرو اخیر خود که در سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد و به نوعی گل سرسبد محصولات شرکتKarma Automotive به شمار میرود، استفاده کند. جیم تیلور، مدیر بخش بازاریابی شرکتKarma Automotive در این زمینه گفت: قرارداد همکاری با شرکت BMW امروز به طور رسمی اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: این قرارداد میتواند زمینهساز همکاریهای بیشتر طرفین در آینده شود.
لازم به ذکر است شرکتهای در حوزه ساخت خودروهای برقی نظیر کارما و تسلاموتورز به منظور حفظ حیات خود و باقی ماندن در صنعت خودروسازی به همکاری با خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا نیازمندند و همکاری اخیر شرکت Karma Automotive با BMW در همین راستا برآورد میشود.
همکاری با BMW سبب صرفه جویی در زمان شرکت کارما در زمینه توسعه فناوریهای برقی خواهد شد. مشابه این اتفاق برای شرکت تسلا نیز رخ داده و این شرکت به منظور تولید و ارائه نخستین خودروی برقی خود با نام رودستر به بازار، پلتفرم موردنیاز خود را از شرکت لوتوس خریداری کرد. در راستای تلاش شرکتهای فعال در حوزه طراحی و ساخت خودروهای برقی، شرکت تسلاموتورز به منظور کسب درآمد بیشتر، اجزای انتقال قدرت تولید شده در این شرکت را به سرمایهگذارانی نظیر شرکت خودروسازیToyota و Daimler AG به فروش رسانید.
تیلور، مدیر بخش بازاریابی شرکت کارما میگوید: خودروسازان برخی قسمتهای شرکتهای خودروسازی دیگر نظیر قطعات و تکنولوژی مربوط به اجزای انتقال قدرت را خریداری میکنند. تیلور ادامه داد: از آنجا که قصد داریم خودروی جدیدمان را تحت نام جدید کارما به بازار عرضه کنیم، همکاری با BMW و استفاده از قطعات و تکنولوژی این شرکت کمک بسیار زیادی به برند ما خواهد کرد.
لازم به ذکر است که نخستین خودروی تولید شده در شرکت Karma Automotive یک اتومبیل هیبریدی است که به یک موتور برقی- گازوییلی مجهز بوده که این موتور قادر است با سوزاندن گازوییل، نیروی برق لازم جهت حرکت خودرو را تولید کرده و براساس گزارشهای منتشر شده قرار است به قیمت 115هزار دلار در بازار به فروش برسد. زمانی که شرکت کارما با نامFisker Automotive آغاز به کار کرد، نخستین موتور چهار سیلندر گازی خود را از شرکت جنرالموتورز تحویل گرفت. موتور مذکور در حال حاضر در خط تولید نبوده و شرکت جنرالموتورز، نسخه جدیدتری از این موتور تولید کرده که شرکت کارما میتواند از آن استفاده کند.
گفتنی است شرکت کارما از حمایتهای مالی میلیاردر چینی لو بیانگکیو، مالک گروه Wanxiang که در سال 2013 شرکت ورشکسته Fisker Automotive را خریداری کرد، برخوردار است. شرکت کارما هماکنون در تلاش برای زنده کردن مدلهای مختلف خودروهای تولید شده در این شرکت و همچنین طراحی و ساخت خودروهای جدید، ازجمله یک خودروی تمام برقی در این شرکت است. شرکت خودروسازی کارما پس از ناتوانی شرکت فیسکر در بازپرداخت وام 139میلیون دلاری دولت آمریکا و اعلام ورشکستگی، در پی بهبود وجهه خود است.این شرکت هماکنون با پشتیبانی میلیاردر چینی، با بیش از 300 کارمند در کالیفرنیا مشغول فعالیت است.