افزایش سطح تعامل برند با مخاطب هدف در اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد. اگرچه این فرآیند نیازمند اختصاص زمان و تلاش بسیار زیادی است، اما در نهایت رابطه ای عمیق و دقیق با مخاطب هدف برای ما به ارمغان خواهد آورد. یکی از چالش های اصلی در زمینه بازاریابی و تعامل با مخاطب در اینستاگرام ضرورت تعیین اهداف واقع گرایانه است. بدون تردید کسب و کار کوچک ما توانایی جلب نظر چندین میلیون فالوور، مانند سلبریتی های مشهور، در عرض چند ساعت پس از ثبت نام در اینستاگرام را ندارد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی شیوه های تعامل سازنده و تاثیرگذار با مخاطب است. همچنین روش های گوناگون برای ارزیابی میزان تعامل برندمان با مخاطب نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تلاش اصلی من در بیان شیوه های موردنظر در این مقاله انتخاب ساده و در عین حال تاثیرگذارترین موارد ممکن بوده است.
یکی از نکات مهم در زمینه تعامل با مخاطب هدف در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر تلاش برای استفاده از روش های تاثیرگذار و تضمین شده برای افزایش کیفیت رابطه مان با کاربران است. بسیاری از برندها در عمل به سوی استفاده از شیوه های تازه یا کمتر مطمئن می روند. این امر موجب بروز مشکلاتی برای فعالیت آنها در ادامه مسیر کسب و کارشان خواهد شد. وقتی ما از شیوه های تازه و کمتر مطمئن استفاده می کنیم، امکان بهره مندی از تجربه دیگران را نخواهیم داشت. به این ترتیب احتمال بروز خطا در فعالیت ما افزایش خواهد یافت.
نکته مهم بعد، عدم توجه به مواردی نظیر خرید لایک یا فالوور است. این امر علاوه بر اینکه اعتبار پوشالی برای برندمان ایجاد می کند، احتمال برخورد اینستاگرام ما را هم به همراه دارد. امروزه اینستاگرام در زمینه حفاظت از حقوق کاربران و ایجاد محیطی سالم در پلتفرمش قوانین سفت و سختی وضع کرده است. این امر همراه با نظارت شدید بر روی عملکرد کاربران نتیجه ای جز الزام برندها به پرهیز از خرید لایک یا فالوور را به همراه ندارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی تعاملی
تعامل در اینستاگرام به چه معناست؟
مفهوم تعامل با مخاطب هدف در اینستاگرام به معنای نحوه واکنش کاربران به محتوای منتشرشده اکانت ماست. خوشبختانه امروزه اینستاگرام برای اکانت های تجاری آمارهای مفیدی در زمینه سطح تعامل شان با مخاطب هدف منتشر می کند بنابراین ما در زمینه ارزیابی کمی وضعیت برندمان در این حوزه مشکلی نخواهیم داشت. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از معیارهای جانبی برای ترسیم تصویری منسجم تر از وضعیت تعامل برندمان با مخاطب هدف است.
بسیاری از برندها وضعیت تعامل شان با مخاطب هدف را براساس میزان لایک های دریافتی تحلیل می کنند. اگرچه مقدار لایک دریافتی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در عمل معیار واحد معتبری برای ارزیابی وضعیت برند نخواهد بود بنابراین ما به معیارهای تکمیلی بسیار بیشتری نیاز خواهیم داشت. استراتژی اینستاگرام در زمینه اندازه گیری میزان لایک دریافتی هر صفحه در طول سال گذشته تغییر بسیار زیادی کرده است. بر این اساس به طور آزمایشی از آپریل سال گذشته مشاهده تعداد لایک پست ها برای کاربران کانادایی از دسترس خارج شده است. این امر بخشی از استراتژی کلی اینستاگرام برای حذف نمایش تعداد لایک هر پست است.
بدون تردید نکته مهم در زمینه حذف نمایش لایک هر پست دلیل آن است. آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، در مصاحبه با نیویورک تایمز دلیل این اقدام را افزایش توجه کاربران و برندها به کیفیت محتوا به جای نگاه صرف به تعداد لایک ها دانست. این امر در نهایت فضای اینستاگرام برای انتشار محتوا یا اظهارنظر را بهتر خواهد کرد. استراتژی تازه اینستاگرام به معنای عدم کفایت سرمایه گذاری بر روی تعداد لایک های دریافتی از سوی برندهاست. اکنون با توجه به ناتوانی برندها در زمینه اتکا به یک معیار واحد، باید به دنبال معیارها و شیوه های جایگزین برای بهبود وضعیت تعامل با مخاطب هدف و ارزیابی آن باشیم. در ادامه برخی از بهترین راهکارهای این عرصه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
پیش نیازهای افزایش تعامل با کاربران در اینستاگرام
متاسفانه در زمینه افزایش تعامل برندمان با کاربران یا به معنای دقیق تر مخاطب هدف هیچ راهکار یگانه ای وجود ندارد. برندهای بزرگ همیشه از راهکارهای مختلف و چندگانه برای کسب موفقیت در این زمینه استفاده می کنند. شیوه های انتخابی ما تا حد زیادی به اهداف و ویژگی های برندمان نیز بستگی دارد. به طور کلی انتخاب یک یا چند شیوه به طور یکسان برای برندهای مختلف امکان پذیر نیست بنابراین با توجه به وضعیت برندتان باید از بین راهکارهای موردبحث در ادامه مقاله چند گزینه را انتخاب کنید.
اطمینان از دسترسی به داده های معتبر
هنگامی که ما در تلاش برای ارزیابی وضعیت تعامل برندمان با کاربران هستیم، باید از داده های معتبری استفاده کنیم. بخش مهمی از داده های موردنیاز برندها در اینستاگرام از سوی تیم فنی آن مهیا می شود. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از برخی مکمل های جانبی برای افزایش سطح اعتبار داده های در دسترس است. همچنین برخی از برندها توانایی یا وقت لازم برای تحلیل داده های خام را ندارند بنابراین همکاری با آژانس های بازاریابی با گروه های مشاوره کسب و کار گزینه مناسبی برای آنها خواهد بود. برخی از ابزارهای کمکی و مناسب برای ارزیابی وضعیت تعامل برندمان با مخاطب هدف در اینستاگرام به شرح ذیل است:
• اینستاگرام اینسایت
• ابزار تحلیلی Hootsuite
• یونیوت متریکس
• کی هول
• آیکون اسکوئر
استفاده از کارشناس های حرفه ای در زمینه بازاریابی نقطه قوت مهمی برای هر برند خواهد بود. در این زمینه برخی از برندها توانایی مالی همکاری با کارشناس های حرفه ای را ندارند. به همین خاطر باید به سراغ استفاده از ابزارها یا نرم افزارهای حرفه ای بروند. این امر بهترین جایگزین از نقطه نظر اقتصادی و بازاریابی خواهد بود.
مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید
توجه به محاسبه ریاضی
اکنون راهکارهای متنوعی برای ارزیابی وضعیت تعامل برندها با کاربران در اینستاگرام وجود دارد. فرقی ندارد چه روشی را انتخاب می کنیم، نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از محاسبه های ریاضی در راستای ارزیابی نهایی نتیجه کار است. ایراد اصلی بسیاری از برندها عدم توجه به محاسبه های ریاضی کارآمد است. البته برخی از تیم های بازاریابی آشنایی کافی با چنین شیوه هایی را هم ندارند.
ارزیابی وضعیت تعامل برند با مخاطب هدف به طور کلی در قالب سه فرمول کلی قابل بررسی است. فرمول نخست ارزیابی نسبت تعامل کاربران با میزان بازدید از محتوای مختلف صفحه، سپس نسبت تعامل با تاثیرگذاری و در نهایت نرخ تعامل روزانه و بازخوردهای دریافتی از سوی کاربران. بررسی جانبی وضعیت برندمان با استفاده از این سه فرمول مسیر فعالیت برای رفع ایرادهای کار را بسیار هموارتر خواهد کرد.
تکنیک های طلایی برای افزایش تعامل با کاربران
پس از آشنایی با مقدمه افزایش تعامل با مخاطب در اینستاگرام باید به سراغ بررسی توصیه های کاربردی نیز رفت. در ادامه برخی از این توصیه ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
شناخت مخاطب هدف
شناخت مخاطب هدف نخستین و مهم ترین گام در راستای تعامل سازنده با آنهاست. این امر چشم انداز روشنی در اختیار ما برای بهبود وضعیت فعالیت بازاریابی مان قرار خواهد داد. نکته مهم در اینجا دسترسی به منابع مناسب برای شناخت درست مخاطب هدف است. اگر اکانت شما در اینستاگرام در وضعیت کسب و کار قرار داشته باشد، امکان دسترسی به بخش «مخاطب» و مشاهده آمارهای تفکیکی از مخاطب های صفحه تان را خواهید داشت. در این بخش اطلاعاتی نظیر جنسیت، محل سکونت و ساعت های اوج مراجعه کاربران به صفحه برندمان قابل دسترسی خواهد بود.
استفاده از ابزارهای کمکی دیگر مانند نرم افزار مدیریت شبکه های اجتماعی Hootsuite نیز اطلاعات گسترده و مفیدی در اختیار ما قرار خواهد داد. ما به هر حال باید شناخت درستی از مخاطب هدف مان پیدا کنیم. این امر تولید محتوای هماهنگ با سلیقه شان و تلاش برای جلب نظر آنها را ساده تر خواهد کرد.
توجه به عنصر زمان
زمانی که نوبت به زمان بندی و مقوله مدیریت زمان می رسد، مهم ترین بحث بارگذاری محتوا در ساعت مناسب به منظور دریافت بازدید بالاست. برخی از برندها ساعت های نامناسبی برای بارگذاری محتوا انتخاب می کنند. به این ترتیب در عمل کمتر مخاطبی نسبت به مشاهده محتوای آنها تمایل نشان می دهد. همچنین در برخی از موارد محتوای موردنظر به هیچ وجه به دست مخاطب نیز نمی رسد.
راهکار پیشنهادی در این بخش رابطه تنگاتنگی با شناخت درست مخاطب هدف دارد. وقتی ما شناخت درستی از مخاطب هدف داشته باشیم، آگاهی معتبری از زمان های اوج حضورشان در اینستاگرام خواهیم داشت. این امر به ما در راستای بارگذاری محتوا در زمان درست و دریافت بازدید هرچه بیشتر کمک خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای جلب توجه حداکثری فالوورهای برندمان است بنابراین در این مرحله نباید انتظار دریافت بازدید بیشتر از تعداد فالوورهای مان را داشته باشیم.
اگر بررسی و تحلیل های ما بیانگر مراجعه حداکثری کاربران به اینستاگرام در ساعت های پایانی روز است، باید همین زمان را انتخاب کنیم. در غیر این صورت محتوای ما کمتر مورد بازدید مخاطب قرار خواهد گرفت. بخش قابل توجهی از این مسئله مربوط به الگوریتم اینستاگرام در زمینه نمایش پست ها براساس اولویت زمانی و سلیقه ای هر کاربر است. به این ترتیب ما رعایت زمان بندی مناسب دست کم یکی از المان های مورد توجه الگوریتم اینستاگرام را خواهیم داشت.
بارگذاری مداوم، نه بیش از اندازه، محتوا
حضور مداوم در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد، با این حال گاهی اوقات برخی از برندها در این زمینه زیاده روی می کنند. این امر موجب دلسردی مخاطب از برند ما خواهد شد. مرز میان حضور فعال در اینستاگرام و بارگذاری بیش از اندازه محتوا بسیار باریک است. متاسفانه در این زمینه معیار یگانه ای نیز در دسترس نیست بنابراین ما با شرایط بسیار دشواری مواجه خواهیم بود.
مطلب مرتبط: انواع مدل های بازاریابی
براساس آنچه در بخش قبل مورد بررسی قرار گرفت، محتوای ما باید در زمان حضور کاربران در اینستاگرام بارگذاری شود. این امر تا حد زیادی تعامل سازنده مخاطب با محتوای ما را تضمین خواهد کرد.
بارگذاری مداوم محتوا کلید موفقیت بلندمدت در تعامل با مخاطب هدف است. این امر بسته به نوع کسب و کار ما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برندهای فعال در زمینه ورزش در زمان برگزاری مسابقات رسمی بیشترین فعالیت را دارند. با اندکی توجه به وضعیت برندمان در حوزه کسب و کار بازه های زمانی بارگذاری پست به راحتی قابل شناسایی خواهد بود. به این ترتیب ما نسبت به عدم بارگذاری بیش از حد محتوا در اینستاگرام اطمینان حاصل خواهیم کرد.
تعامل نزدیک با فالوورها
شبکه های اجتماعی به دلایل خاصی صفحات اجتماعی را یدک می کشد. بر این اساس ما باید تعامل نزدیک و صمیمانه ای با مخاطب هدف مان داشته باشیم. اشتباه برخی از برندها تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف و فراموشی اهمیت تعامل با فالوورهاست. به این ترتیب به موازات جذب مخاطب تازه، فالوورهای ثابت برند ریزش می کنند.
تعامل نزدیک به فالوورهای برندمان امکان ایجاد انجمنی از مشتریان ثابت را فراهم خواهد کرد. امروزه بخش قابل توجهی از سوی برندها ناشی از خرید مداوم مشتریان وفادار است. بنابراین اعتبار هر برند براساس میزان مشتریان ثابتش سنجیده می شود. یکی از راهکارهای اصلی در زمینه افزایش تعداد مشتریان ثابت برند تعامل نزدیک به فالوورهای مان در شبکه های اجتماعی است.
کپشن را فراموش نکنید
اینستاگرام یک پلتفرم بصری است. این امر به معنای اهمیت بسیار بیشتر محتوای تصویری در این پلتفرم است. نکته مهم در این میان عدم بی توجهی صرف به سایر فرمت های محتوایی در این پلتفرم است. به عنوان مثال، پست های محبوب در اینستاگرام علاوه بر تصاویر زیبا دارای کپشن های جذاب نیز هستند. این نکته به تاثیرگذاری هرچه بیشتر محتوای ما بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. بسیاری از برندها در عمل توانایی نگارش کپشن های جذاب را ندارند. برخی دیگر نیز به دلایل مختلف توجهی به این امر ندارند. در هر دو حالت برندهای موردنظر فرصت تعامل و بازاریابی طلایی را از دست می دهند بنابراین ما باید هرچه بیشتر به دنبال راهکارهایی برای افزایش توانایی و مهارت کپشن نویسی مان باشیم. در غیر این صورت رقبا به سرعت از ما عبور خواهند کرد.
توجه به محدودیت کاربرد لغات در بخش کپشن اینستاگرام ضروری است. بر این اساس ما تا 2 هزار کاراکتر مختلف به عنوان اجزای بخش کپشن در اختیار خواهیم داشت. این امر در مورد محدودیت هشتگ به 30 عنوان می رسد. به این ترتیب در صورت درج تعداد هشتگ بیشتر کپشن تان برای مخاطب هدف نمایش داده نخواهد شد. بسیاری از برندها به دلیل بی توجهی به تعداد کپشن مجاز در عمل تاثیرگذاری پست شان را به شدت کاهش می دهند.
استفاده از کپشن های کوتاه
توانایی استفاده از 2 هزار کاراکتر در بخش کپشن الزاما به معنای استفاده از تمام آنها نیست. امروزه بسیاری از برندها با استفاده از تعداد کاراکترهای کمتر در زمینه نگارش کپشن موفقیت بیشتری در زمینه جلب نظر مخاطب هدف به دست می آورند بنابراین ما باید به دنبال تاثیرگذاری بیشتر با استفاده از تعداد کلمات کمتر باشیم. این امر منتهی به نگارش کپشن های کوتاه خواهد شد.
امروزه برخی از برندها نظیر استارباکس برای برخی از پست های شان از اموجی استفاده می کنند. مزیت استفاده از اموجی به عنوان کپشن عدم نیاز به ترجمه اش به زبان های مختلف است. شکلک های واحد در فرهنگ های گوناگون دارای معنای یکسانی هستند. بنابراین میزان کج تابی های ناشی از نگارش کپشن های طولانی و مشکل ترجمه آنها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
تگ کردن سایر کاربران
گاهی اقوات تگ کردن سایر کاربران اقدامی مفید برای افزایش جذابیت محتوای مان خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در زمینه تولید یک پست با برند یا اینفلوئنسر خاصی همکاری داشته اید، این نکته را با تگ کردن وی به کاربران نشان دهید. امروزه برندها دارای سطح همکاری بسیار بالایی با یکدیگر هستند. نکته مهم در این میان نمایش واضح همکاری برندمان با دیگران است. این امر اعتبار و جذابیت های برندمان را به شدت افزایش خواهد داد.
کاربرد بعدی تگ کاربران به هنگام بازنشر محتوا روی می دهد. برندها همیشه با برخی از محتوای تولیدی کاربران مواجه هستند. اقدام مناسب در این زمینه بازنشر محتوای دارای کیفیت بالا و تگ کردن کاربر خالق آن است. به این ترتیب انگیزه سایر کاربران برای تولید محتواهای مشابه نیز بیشتر خواهد شد.
استفاده از تگ جغرافیایی
استفاده از تگ جغرافیایی برای افزایش تعامل با کاربران بسیار مفید خواهد بود. این دسته از تگ ها محل ثبت تصویر موردنظر را نمایش می دهد. به این ترتیب مخاطب هدف در صورت مشاهده محتوای ما به خوبی از محل ثبت آن نیز آگاه خواهد شد.
گاهی اوقات یک برند در محدوده محل سکونت برخی از کاربران مشغول برگزاری مراسم یا رویدادی محلی است. اگر در فرآیند بازاریابی این برند از تگ های جغرافیایی به طور مناسب استفاده شود، انگیزه کاربران اینستاگرامی اش برای حضور در مراسم موردنظر افزایش خواهد یافت.
امروزه برخی از کاربران در شبکه های اجتماعی براساس تگ های جغرافیایی اقدام به مشاهده مطالب مختلف می کنند بنابراین در صورت استفاده درست از تگ های جغرافیایی امکان افزایش دامنه مخاطب هدف برندمان در اینستاگرام فراهم خواهد شد.
توجه ویژه به ترندهای اینستاگرامی
امروزه در هر حوزه ای برخی از ترندهای داغ وجود دارد. ویژگی اصلی ترندها مدت زمان مشخص محبوبیت شان در میان کاربران است. البته برخی از ترندها عمر طولانی تری دارند. نکته مهم در این میان استفاده به موقع از ترندهای مورد علاقه کاربران است. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطب هدف خواهیم داشت.
یکی از ترندهای جذاب در روزهای پایانی سال 2019 تحت عنوان «چالش 10 سال» رواج بسیار زیادی پیدا کرد. این چالش شامل استفاده از تصاویر مربوط به سال 2009 و 2019 افراد برای نمایش تغییرات شان در طول این دهه بود. بسیاری از افراد در این چالش جذاب شرکت کردند. برخی از سلبریتی ها و چهره های مشهور دیگر نیز با مشارکت در این چالش شور و شوق مضاعفی ایجاد کردند. به این ترتیب در نهایت بیش از 4میلیون پست با هشتگ این ترند تولید شد.
برندهایی نظیر مک دونالد و دانکین دوناتز به خوبی از چالش 10 سال استفاده کردند. به این ترتیب علاوه بر نزدیکی بیشتر با مخاطب هدف، امکان جلب نظرشان به محصولات با نمایش تصویرهای قدیمی و جدید از آنها فراهم شد. معرفی محصولات یکی از دغدغه های دائمی برندها در تعامل با مشتریان است. بدون تردید معرفی محصولات کلید اصلی موفقیت در زمینه فروش آنها خواهد بود. اگر ما در این زمینه ناموفق عمل کنیم، فرصت چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم داشت.
برندها در فضای شبکه های اجتماعی باید همیشه به روز باشند. در غیر این صورت به زودی از یاد کاربران خواهند رفت. امروزه پلتفرم های اجتماعی پر از برندهای بزرگ و کوچک است بنابراین ما در صورت بی توجهی به ترندهای تازه و تلاش برای حفظ مخاطب های مان در نهایت با چالش های عمده ای مواجه خواهیم شد. استفاده از ترندهای برتر و داغ راهکاری مناسب برای به روز نگه داشتن برندمان خواهد بود.
استفاده از طیف رنگ های مناسب
تصاویر جذاب و زیبا هنوز هم در اینستاگرام دارای اهمیت است. اگرچه فرمت ویدئو با تغییرات بسیار زیادی در این پلتفرم به نمایش درمی آید، اما تصاویر همچنان بخش قابل توجهی از کاربران را به خود جلب می کند. بدون تردید هر برند تلاش های بسیار زیادی برای ثبت و ویرایش تصاویر به صورت جذاب برای بارگذاری در اینستاگرام می کند. یکی از مهم ترین مراحل در زمینه جذاب سازی تصاویر بخش ویرایش است. متاسفانه برخی از برندها توجه لازم به این بخش را ندارند. به این ترتیب در نهایت علی رغم هزینه فراوان در زمینه تولید تصاویر جذاب توانایی جلب نظر مخاطب هدف را از دست می دهند.
مطلب مرتبط: بازاریابی تعاملی به زبان ساده
ویرایش تصاویر باید براساس معیارهایی نظیر ماهیت کسب و کار و سلیقه مخاطب هدف صورت گیرد. به عنوان مثال، اگر برند ما در زمینه فست فود فعالیت دارد، استفاده از طیف رنگ قرمز تاثیر مثبتی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. امروزه هر صنعتی دارای طیف های رنگ خاصی برای خودش است. وظیفه اصلی ما در این میان تلاش برای یافتن طیف های رنگ اصلی برای برندمان خواهد بود. به این ترتیب ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شیوه ممکن را خواهیم داشت.
تولید محتوای اصیل و منحصر به فرد
استفاده از محتوای منحصر به فرد و اصیل در اینستاگرام اهمیت بسیار بالایی دارد. متاسفانه امروزه برخی از برندها فقط در تلاش برای تقلید و کپی برداری از دیگر رقبای شان هستند. این امر موجب شباهت بیش از اندازه محتوای بازاریابی برند ما با محتوای رقبا خواهد شد. به این ترتیب در نهایت فرآیند تصمیم گیری برای مخاطب هدف دشوار خواهد شد. وقتی برندها شباهت زیادی به هم داشته باشند، تصمیم گیری کاربران برای توجه بیشتر به یک برند مبتنی بر شانس خواهد بود. هیچ برندی بر پایه تصمیم گیری شانسی مخاطب هدف امکان موفقیت در دنیای کسب و کار و بازاریابی را ندارد بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تمایز میان خودمان و رقبا باشیم.
مشاهده نحوه فعالیت برندهای بزرگ ایده های جذابی برای ایجاد تفاوت به ما می دهد. منظور من در این بخش تقلید صرف از رقبا نیست، بلکه باید شیوه های تولید محتوای اصیل و منحصر به فرد از سوی آنها مورد شناسایی قرار گیرد.