بازاریابی تعاملی یک نوع مستقل از بازاریابی نیست، بلکه یک «رویکرد» یا یک «تکنیک» است که در دل بازاریابی اینترنتی، الکترونیکی و دیجیتال قرار دارد: رویکردی که با استفاده از بسترهای فراهم دنیای دیجیتال و اینترنت، میان برند و مخاطب «تعامل» ایجاد میکند.
مثلا ایجاد یک کمپین برای جمعآوری ایمیل یا شماره تلفن از طریق شبکههای اجتماعی تا از آنها برای گسترش شبکه ارتباطی و توزیع استفاده کنید، البته در این فرآیند رابطهای دوسویه با مخاطبان (کاربران شبکههای اجتماعی) داشته باشید.
یعنی هم آنها افکار، سلیقهها و نیازهای خود را با شما به اشتراک بگذارند و هم شما با آنها. رویکرد بازاریابی تعاملی، بیشتر به این میماند که با استفاده از ابزارهای ارتباطی و الکترونیکی یک «جامعه کوچک» گرد یک «برند» شکل بگیرد.
برای همین هم شبکههای مجازی نقش کلیدی در این رویکرد دارند. پس بازاریابی تعاملی با بازاریابی اینترنتی، الکترونیکی و دیجیتالی یکی و برابر نیست و در واقع رویکردی در بستر آن سه روش بازاریابی است.