ما امروزه در دنیای کاملا حرفهای و بر بستر تعاملات اینترنتی زندگی می کنیم. مردم همه نیازهای فیزیکی و خدماتی خود را از طریق فضاهای مجازی برطرف میکنند، اما چگونه است که هنوز صنعت بیمه از این ابزار فروش استفاده بهینه نکرده است.
شاید بگویید بسیاری از شرکتها دارای سایتهای حرفهای هستند و حتی در شبکههای مجازی حضور دارند اما واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد. صنعت بیمه چقدر از طریق بازار اینترنتی بیمه عمر میفروشد و آیا زیرساختهای فروش اینترنتی بیمه فراهم است؟
برخی از افراد میگویند هنوز بسترهای لازم اعتمادسازی میان مردم و سازمان از جمله سازمان بیمه برقرار نشده است بنابراین در یک فضای بیاعتمادی طبعا مردم به شبکههای اینترنتی کمتر اعتماد میکنند. از یک جهت این حرف برای جامعه ایرانی درست است اما آیا باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد.
متاسفانه فرهنگ استفاده از اینترنت در ایران به شکل بیزینسی هنوز جا نیفتاده است. بسیاری از شرکتها و سازمانها یک سایت راکد و جامد درست کردند که نقش آلبوم عکس و خاطرات را بازی میکند. سایت های شرکت و سازمانها بیشتر نمایشی است در صورتی که در دنیای امروز از این امکانات برای بهره وری بیشتر به شکل جدی استفاده میکنند.
در صنعت بیمه هم هنوز استفاده از فضاها و شبکههای مجازی برای رشد و توسعه سازمانی همهگیر نشده و اگر تعدادی از افراد به صورت فرادا فعالیت میکنند نشانه تعلق فردی آنها به اینترنت و کسب درآمدهای شخصی است.
مطلب مرتبط: آموزش بازاریابی بیمه
اینترنت امکان بزرگی برای ارتباطسازی ایجاد کرده است، اما از آنجایی که همه افراد دوست دارند یک شبه ره 100ساله را طی کنند، اغلب فروشندگان صبر کافی برای رسیدن به هدف را ندارند. برای همین دوست دارند سریعا در ارتباطهای حضوری به فروش دست پیدا کنند. در صورتی که بازاریابی اینترنتی میتواند راه شما را برای رسیدن به فروش بیمه عمر بسیار هموار کند.
هنوز صنعت بیمه عمر ایران بر فضای اینترنت کاملا سوار نشده است و نمیتواند نیازهای بازاریابی خود را از این طریق برطرف کند اما نشانههای خوبی در زمینه ورود صنعت بیمه عمر ایران به فضای اینترنت دیده می شود. ما میخواهیم شما را با برخی از توانمندی بازاریابی اینترنتی در شبکه اینستاگرام برای فروش بیشتر بیمه عمر آشنا کنیم.
شما میتوانید یک سایت حرفهای برای فروش بیمه برای خودتان راهاندازی کنید، اما اگر هنوز در این کار حرفه ای نشده اید بهتر است به شبکههای مجازی ورود کنید و از طریق تعاملهای صوتی و ویدئویی، سرعت بازاریابی خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید.
مردم این روزها کمتر حوصله حرفشنیدن دارند. آدمهای عادی کمتر کتاب میخوانند. کمتر متنهای طولانی مطالعه میکنند. حتی فیلمهای بیش از چند دقیقه را نمیبینند، چون در اقیانوسی از اطلاعات قرار دارند و قرار نیست تمام وقت و انرژی را برای حرفها و پیام های شما بگذارند.
شما اگر بتوانید پیج اختصاصی بیمه عمر را در اینستاگرام برای خودتان راهاندازی کنید گوی سبقت را از رقبا گرفتید. فعالیت بازاریابی شما در فضای اینستاگرام به پیشبرد فروش شما بسیار کمک میکند، زیرا:
الف: با ورود به عرصه اینترنت شما از همکاران خود متفاوتتر میشوید چون شما کاری را برای پیشبرد فروش انجام میدهید که آنها انجام نمیدهند.
ب: فرصتهای بیشتری برای معرفی شما در فضای اینترنت فراهم میشود و در صورت هوشیاری میتوانید همه این فرصتها را تبدیل به پول کنید.
ج: ارتباطهای بیشتری از طریق فضای اینستاگرام برای شما مهیا میشود. شاید باورش سخت باشد اما حداقل در سه ماه اول میزان ارتباط شما با افراد بیش از سه برابر میشود.
د: زمینههای اعتماد بیشتری از طریق اینستاگرام فراهم میشود. اگر امروز شما را هزار نفر میشناسند، با حضور در فضای اینستاگرام بیش از چند هزار نفر خواهند شناخت و در صورتی که درست و دقیق کار کنید اعتماد به شما به سرعت افزوده میشود.
شما اگر بتوانید در اینستاگرام یک پیچ بیزینسی خوبی راهاندازی کنید و اصول و قواعد کسب و کار را در آن رعایت کنید با راهنماییهایی که بیان میشود به طور قطع میتوانید به شبکه زیادی از افراد برای بیمه عمر دسترسی پیدا کنید.
بستر اینستاگرام برای کار کردن عالی است. جز تعدای از مدرسان که وظیفه آموزش را برعهده دارند فعالان حرفهای دیگری در این فضا حضور ندارند یا کمتر وقت میگذارند اما شما میتوانید با اینستاگرام خودتان را به یک فروشنده بزرگ بیمه عمر تبدیل کنید.
مطلب مرتبط: بیمه عمر: دیروز، امروز، فردا
اما نکاتی که باید رعایت کنید:
یک: اصول و قواعد کسب و کار در اینستاگرام را به درستی یاد بگیرید. در حال حاضر چندین کتاب تالیفی و ترجمه شده در زمینه کسب درآمد از طریق اینستاگرام وجود دارد که خواندن آنها به شما کمک میکند از این بستر به شکل حرفهای استفاده کنید.
دو: خودتان را با مشخصات کامل و عکس شفاف و آدرس و ایمیل و تلفن و مهارتهایی که دارید به فالوورها معرفی کنید به گونهای که هر فرد بتواند به آسانی با شما ارتباط برقرار کند.
سه: بیمه عمر بیمه امنیت و آرامش زندگی است. شما باید متن و عکس و فیلمهایی را انتخاب کنید که کاملا متناسب با موضوع کار شماست. شما برای رفاه و آرامش بیشتر مردم کار میکنید بنابراین از چیزهایی بگویید که به مردم آرامش بیشتری میدهد.
چهار: تجربیات همکاران قدیمی خود را با موبایل ضبط کنید و به صورت صوت و یا تصویر در اختیار مردم قرار دهید. تجربیات هر کدام از فروشندگان برای ایجاد اعتماد و اعتبار سازمانی بسیار اهمیت دارد.
پنج: آموزشهایی برای مردم در نظر بگیرید و حداقل روزی یک پست برای آن موضوع درست کنید. هر چقدر آگاهی و دانایی مردم در زمینه بیمه عمر بیشتر شود امکان خرید آنها بیشتر میشود.
شش: سالروز تولد مشتریان قبلی خود را در اینستاگرام تبریک بگویید. این کار نشان میدهد که شما به مشتری احترام میگذارید و چه بسا بقیه مشتریان نیز منتظر تبریک شما در فضای شبکهای بمانند. اگر تعامل شما خوب است میتوانید یک ویدئو کوتاه زیر 30 ثانیه از ایشان بگیرید. البته میتوانند خودشان ضبط کنند و برای شما بفرستند و شما با مونتاژ خوب یک اتفاق خوبی را برای فروش بیشتر رقم بزنید.
هفت: به پستهای دیگران در زمینه بیمه عمر مراجعه کنید و در صورت لزوم کامنتهای خوبی بگذارید تا نشان دهد شما یک آدم حرفهای هستید. همچنین میتوانید به دیگران در زمینه تولید محتوای اختصاصی بیمه عمر مشاوره رایگان بدهید و یا گاهی برای آنها بنویسید تا ارتباطهای حرفهای بیشتری پیدا کنید.
هشت: گاهی میتوانید از پستهایی که به ظاهر به بیمه ارتباطی ندارد اما شما می توانید از آن برداشتهای خوبی بکنید استفاده کنید. فرضا پلانی از یک فیلمی را نشان دهید که پیرمردی ناامید و اندوهگین روی برگهای زرد پاییزی در حال راه رفتن است و در کپشن بنویسید آیا شما برای دوران پیری خود برنامهریزی دارید؟ و یا گاهی نشان دادن عکسهای دوران کودکی یک بازیگر معروف میتواند بهانه خوبی باشد تا شما درباره آتیه درخشان کودکان امروز بنویسید.
مطلب مرتبط: تکنیک های فروش بیمه عمر
نه: از فالوورها بخواهید تا درباره موضوعی که مینویسید یا با تصویر نشان میدهید اظهار نظر کنند. مثلا آیا شما برای آینده زندگی خود کاری کردید. لطفا کامنت بگذارید. آیا شما با بیمه عمر موافق هستید؟ یا آیا شما تاکنون بیمه عمر شدید؟ این نوع رفتار میتواند فالوورها را وارد گفت و گو با شما کند و آرام آرام زمینههای اعتماد فراهم شود.
ده: حضور ویدئویی شما در اینستاگرام در جذب مخاطب خیلی موثر است. برای اعتمادسازی بیشتر ویدئوهای کوتاهی در زمینه بیمه عمر تهیه کنید و آنها را هر از گاهی در اینستاگرام منتشر کنید تا مردم با شما از این طریق بیشتر آشنا شوند. ادبیات شما، رفتار شما، پوشش شما، اخلاق شما، دانش شما، بینش شما در یک ویدئو کاملا برای افراد هوشمند هویدا میشود، بنابراین امکان خوبی است تا خودتان و شرکت بیمه عمر خودتان را اینگونه معرفی کنید.
یازده: از مشتریان راضی خود فیلم بگیرید و با اجازه آنها در فضای اینستاگرام منتشر کنید. تایید مشتریان برای فروش بیمه عمر عالی است. مردم وقتی رضایتمندی واقعی مشتریان را از زبان خودشان بشنوند تمایل بیشتری به بیمه عمر شدن پیدا میکنند.
دوازده: هر از گاهی با برخی از مدیران ارشد و یا مدیران آموزش و یا مدیران توسعه گفت و گوهای کوتاهی برای معرفی اهمیت بیمه عمر در پیچ خود بگذارید. نظر مدیران میتواند برای مردم خیلی مهم باشد به خصوص وقتی از تجربیات خود و اهمیت بیمه عمر میگویند.
سیزده: از استوری برای معرفی بیمه عمر استفاده کنید. حضور شما در یک همایش یا سمینار یا فروش گروهی میتواند بسیار ثمربخش باشد و میزان رضایت مردم برای بیمه عمر را افزایش دهد. استوری گاهی بیشتر از پست دیده میشود بنابراین برای خلق لحظههای ارزشمند و به روز بودن خود استوریهایی از موفقیت خود و یا همراهی مشتریان و یا شادی بیمه شدگان بگیرید و منتشر کنید.
چهارده: گذاشتن جایزه به انگیزه های مختلف می تواند موجب جذب فالوورهای بیشتری شود. مخاطبان شما افراد مختلف جامعه هستند. شما باید به گونهای رفتار کنید که رضایت همه طبقات اجتماعی با همه تنوع و تکثر روحی و روانی و مالی و اجتماعی را برآورده کنید.
پانزده: داستان بگویید. داستانگویی آن هم تصویری کمک شایانی به شما میکند تا خدمات خود را جا بیندازید. مردم دوست دارند قصه بشنوند. قصههای زندگی مردم شنیدنی است. سعی کنید قصهها از زبان مردم یا از زبان شما به صورت ویدئو در اینستاگرام منتشر شود.
شانزده: در راستای مسئولیتهای اجتماعی کارهایی انجام دهید و آنها را در پیج خود منتشر کنید. مثلا اگر به کودکان کار کمک کردید تا بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند یا در فعالیتهای اجتماعی به صورت گروهی مشارکت کردید، آنها را نشان دهید تا مردم نسبت به شما حس اعتماد بهتری پیدا کنند.
هفده: فراموش نکنید که پیج شما دفتر اداری شماست. لطفا از گذاشتن پستهای شخصی و شوخیهای بیمزه دوری کنید. از گذاشتن عکسها و تصاویر دیگران استفاده نکنید حتی اگر برای شما هزاران لایک یا ویو بیاورد.
هجده: به سوالهای احتمالی فالوورها پاسخ دهید. بیتوجهی به خواسته آنها باعث بیاعتمادی میشود. فرضا بگویید من هر شب ساعت 10 کامنتها و دایرکتها را میبینم و میخوانم و در صورت لزوم پاسخ میدهم. به سوال تک تک افراد در زمینه بیمه عمر به دقت و با شفافیت جواب بدهید.
نوزده: اگر بتوانید کتابچهای در زمینه بیمه عمر بنویسید عالی است. میتوانید این کتابچه اطلاعاتی را که به زبان ساده و حداکثر در 30 صفحه تنظیم شده به صورت رایگان از طریق ایمیل برای کسانی که در اینستاگرام خواهان کسب اطلاعات بیشتر هستند، بفرستید.
بیست: با اجازه قبلی، هر کسی را که بیمه عمر کردید فیلم بگیرید تا دلیل بیمه شدن خودش را بگوید. شما با این کار نشان میدهید که بیکار نیستید و با افراد حقیقی و حقوقی زیادی تعامل دارید. این نکته میتواند نشانه خوبی برای ایجاد اعتماد افراد به شما برای بیمه عمر شدن باشد.
بیست و یک: در برنامههای رادیویی و تلویزیونی به عنوان کارشناس بیمه عمر حضور پیدا کنید و بخشی از صوت و تصویر را در اینستاگرام منتشر کنید. حضور در رسانههای ملی هنوز دارای اعتبار است و مردم با دیدن شما در تلویزیون اعتماد بیشتری به شما میکنند.
بیست و دو : بخشی از فیلمهای کوتاه اینستاگرامی خود را در کانال آپارات منتشر کنید. در آپارات روزانه میلیونها فیلم کوتاه دیده میشود. شما می توانید کانال اختصاصی برای خودتان در آپارات راهاندازی کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینترنتی بیمه: توصیه های کلیدی
اگر میخواهید تماما در فضای اینترنتی حرفهای باشید داشتن سایت خوب و حضور در شبکههایی مانند اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و لینکدین و ... به معرفی بیزینس شما خیلی کمک میکند و میتواند سرعت رشد شما را در بازار فروش بیمه عمر به صورت چشمگیری افزایش دهد.
حضور شما در فضای مجازی و شبکههای اینترنتی یکی از پلهای ارتباطی است که میتواند سرعت رشد و پیشرفت کسب و کار شما را تسهیل کند. به طور یقین هر چقدر میزان حضور حرفهای شما در این فضا بیشتر باشد امکان دیدهشدن نیز بیشتر خواهد بود و طبعا شما میتوانید به فروشهای زیادتری در زمینه بیمه عمر دست یابید.