بازاریابی اینترنتی بیمه یکی از بهترین شیوه ها برای ورود به این صنعت پردرآمد است. ما امروزه در دنیای کاملا حرفه ای و بر بستر تعاملات اینترنتی زندگی می کنیم. مردم همه نیازهای فیزیکی و خدماتی خود را از طریق فضاهای مجازی برطرف می کنند، اما چگونه است که هنوز صنعت بیمه از این ابزار فروش استفاده بهینه نکرده است.
بازاریابی بیمه در ایران تقریبا سنتی است و بازاریابی اینترنتی بیمه چندان محلی از اعراب ندارد. در صورتی که استفاده از این شیوه برای یافتن بازارهای فراوان بیمه می تواند بسیار ارزشمند باشد و به نتایج خوبی برسد.
شاید بگویید بسیاری از شرکت ها دارای سایت های حرفه ای هستند و حتی در شبکه های مجازی حضور دارند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. صنعت بیمه چقدر از طریق بازاریابی اینترنتی بیمه عمر می فروشد.
برخی از افراد می گویند هنوز بسترهای لازم اعتمادسازی میان مردم و سازمان از جمله سازمان بیمه برقرار نشده است، بنابراین در یک فضای بی اعتمادی طبعا مردم به شبکه های اینترنتی کمتر اعتماد می کنند. از یک جهت این حرف برای جامعه ایرانی درست است اما آیا باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد.
متاسفانه فرهنگ استفاده از اینترنت در ایران به شکل بیزینسی هنوز جا نیفتاده است. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها یک سایت راکد و جامد درست کردند که نقش آلبوم عکس و خاطرات را بازی می کند. من به شما قول می دهم که اگر شما به 100 تا شرکت ایرانی برای کاری ایمیل بزنید امکان پاسخگویی در حد یک درصد است. تقریبا یا اصلا ایمیل ها باز نمی شود یا اصلا توجهی نمی کنند یا اصلا بلد نیستند و یا اهمیتی به مخاطب نمی دهند. به همین دلیل سایت های شرکت و سازمان ها بیشتر نمایشی است در صورتی که در دنیای امروز از این امکانات برای بهره وری بیشتر به شکل جدی استفاده می کنند.
مطلب مرتبط: بازاریابی بیمه
در صنعت بیمه هم هنوز استفاده از فضاها و شبکه های مجازی برای رشد و توسعه سازمانی همه گیر نشده و اگر تعدادی از افراد به صورت فرادا فعالیت می کنند نشانه تعلق فردی آنها به اینترنت و کسب درآمدهای شخصی است.
اینترنت امکان بزرگی برای ارتباط سازی ایجاد کرده است، اما از آنجایی که همه افراد دوست دارند یک شبه ره 100 ساله را طی کنند، اغلب فروشندگان صبر کافی برای رسیدن به هدف را ندارند. برای همین دوست دارند سریعا در ارتباط های حضوری به فروش دست پیدا کنند. در صورتی که بازاریابی اینترنتی می تواند راه شما را برای رسیدن به فروش بیمه عمر بسیار هموار کند.
هنوز صنعت بیمه عمر ایران بر فضای اینترنت کاملا سوار نشده است و نمی تواند نیازهای بازاریابی خود را از این طریق برطرف کند اما نشانه های خوبی در زمینه ورود صنعت بیمه عمر ایران به فضای اینترنت دیده می شود. ما می خواهیم شما را با برخی از توانمندی های بازاریابی اینترنتی در شبکه اینستاگرام برای فروش بیشتر بیمه عمر آشنا کنیم.
شما می توانید یک سایت حرفه ای برای فروش بیمه برای خودتان راه اندازی کنید، اما اگر هنوز در این کار حرفه ای نشدید بهتر است به شبکه های مجازی ورود کنید و از طریق تعامل های ویدئویی سرعت بازاریابی خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید.
مردم این روزها کمتر حوصله حرف شنیدن دارند. آدم های عادی کمتر کتاب می خوانند. کمتر متن های طولانی مطالعه می کنند. حتی فیلم های بیش از چند دقیقه را نمی بینند، چون در اقیانوسی از اطلاعات قرار دارند و قرار نیست تمام وقت و انرژی را برای حرف ها و پیام های شما بگذارند.
شما اگر بتوانید پیج اختصاصی بیمه عمر در اینستاگرام برای خودتان راه اندازی کنید گوی سبقت را از رقبا گرفتید و وارد بازاریابی اینترنتی بیمه شده اید. فعالیت بازاریابی شما در فضای اینستاگرام به پیشبرد فروش شما بسیار کمک می کند، زیرا:
الف: با ورود به عرصه اینترنت شما از همکاران خود متفاوت تر می شوید چون شما کاری را برای پیشبرد فروش انجام می دهید که آنها انجام نمی دهند.
ب: فرصت های بیشتری برای معرفی شما در فضای اینترنت فراهم می شود و در صورت هوشیاری می توانید همه این فرصت ها را تبدیل به پول کنید.
ج: ارتباط های بیشتری از طریق فضای اینستاگرام برای شما مهیا می شود. شاید باورش سخت باشد اما حداقل در سه ماه اول میزان ارتباط شما با افراد بیش از سه برابر می شود.
د: زمینه های اعتماد بیشتری از طریق اینستاگرام فراهم می شود. اگر امروز شما را هزار نفر می شناسند، با حضور در فضای اینستاگرام بیش از چند هزار نفر خواهند شناخت و در صورتی که درست و دقیق کار کنید اعتماد به شما به سرعت افزوده می شود.
شما اگر بتوانید در اینستاگرام یک پیچ بیزینسی خوبی راه اندازی کنید و اصول و قواعد کسب و کار را در آن رعایت کنید با راهنمایی هایی که بیان می شود به طور قطع می توانید به شبکه زیادی از افراد برای بیمه عمر دسترسی پیدا کنید.
بستر اینستاگرام برای کار کردن عالی است. جز تعدادی از مدرسان که وظیفه آموزش را برعهده دارند فعالان حرفه ای دیگری در این فضا حضور ندارند یا کمتر وقت می گذارند اما شما می توانید با اینستاگرام خودتان را به یک فروشنده بزرگ بیمه عمر تبدیل کنید.
اما نکاتی که باید رعایت کنید:
1- اصول و قواعد کسب و کار در اینستاگرام را به درستی یاد بگیرید. در حال حاضر چندین کتاب تالیفی و ترجمه شده در زمینه کسب درآمد از طریق اینستاگرام وجود دارد که خواندن آنها به شما کمک می کند از این بستر به شکل حرفه ای استفاده کنید.
2- خودتان را با مشخصات کامل و عکس شفاف و آدرس و ایمیل و تلفن و مهارت هایی که دارید به فالوورها معرفی کنید به گونه ای که هر فرد بتواند به آسانی با شما ارتباط برقرار کند.
3- بیمه عمر، بیمه امنیت و آرامش زندگی است. شما باید متن و عکس و فیلم هایی را انتخاب کنید که کاملا متناسب با موضوع کار شماست. شما برای رفاه و آرامش بیشتر مردم کار می کنید بنابراین از چیزهایی بگویید که به مردم آرامش بیشتری می دهد.
4- تجربیات همکاران قدیمی خود را با موبایل ضبط کنید و به صورت صوت و یا تصویر در اختیار مردم قرار دهید. تجربیات هر کدام از فروشندگان برای ایجاد اعتماد و اعتبار سازمانی بسیار اهمیت دارد.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی اینترنتی
5- آموزش هایی برای مردم در نظر بگیرید و حداقل روزی یک پست برای آن موضوع درست کنید. هر چقدر آگاهی و دانایی مردم در زمینه بیمه عمر بیشتر شود امکان خرید آنها بیشتر می شود.
6- سالروز تولد مشتریان قبلی خود را در اینستاگرام تبریک بگویید. این کار نشان می دهد که شما به مشتری احترام می گذارید و چه بسا بقیه مشتریان نیز منتظر تبریک شما در فضای شبکه ای بمانند. اگر تعامل شما خوب است می توانید یک ویدئو کوتاه زیر 30 ثانیه از ایشان بگیرید. البته می توانند خودشان ضبط کنند و برای شما بفرستند و شما با مونتاژ خوب یک اتفاق خوبی را برای فروش بیشتر رقم بزنید.
7- به پست های دیگران در زمینه بیمه عمر مراجعه کنید و در صورت لزوم کامنت های خوبی بگذارید تا نشان دهد شما یک آدم حرفه ای هستید. همچنین می توانید به دیگران در زمینه تولید محتوای اختصاصی بیمه عمر مشاوره رایگان بدهید و یا گاهی برای آنها بنویسید تا ارتباط های حرفه ای بیشتری پیدا کنید.
8- گاهی می توانید پست هایی که به ظاهر به بیمه ارتباطی ندارد اما شما می توانید از آن برداشت های خوبی بکنید استفاده کنید. فرضا پلانی از یک فیلمی را نشان دهید که پیرمردی ناامید و اندوهگین روی برگ های زرد پاییزی در حال راه رفتن است. در کپشن بنویسید آیا شما برای دوران پیری خود برنامه ریزی دارید؟ و یا گاهی نشان دادن عکس های دوران کودکی یک بازیگر معروف می تواند بهانه خوبی باشد تا شما درباره آتیه درخشان کودکان امروز بنویسید.
9- از فالوورها بخواهید تا درباره موضوعی که می نویسید یا با تصویر نشان می دهید اظهارنظر کنند، مثلا آیا شما برای آینده زندگی خود کاری کرد ه اید. لطفا کامنت بگذارید. آیا شما با بیمه عمر موافق هستید؟ یا آیا شما تاکنون بیمه عمر شده اید؟ این نوع رفتار می تواند فالوورها را وارد گفت و گو با شما کند و آرام آرام زمینه های اعتماد فراهم شود.
10- حضور ویدئویی شما در اینستاگرام در جذب مخاطب خیلی موثر است. برای اعتمادسازی بیشتر ویدئوهای کوتاهی در زمینه بیمه عمر تهیه کنید و آنها را هر از گاهی در اینستاگرام منتشر کنید تا مردم با شما از این طریق بیشتر آشنا شوند. ادبیات شما، رفتار شما، پوشش شما، اخلاق شما، دانش شما، بینش شما در یک ویدئو کاملا برای افراد هوشمند هویدا می شود، بنابراین امکان خوبی است تا خودتان و شرکت بیمه عمر خودتان را این گونه معرفی کنید.
11- از مشتریان راضی خود فیلم بگیرید و با اجازه آنها در فضای اینستاگرام منتشر کنید. تایید مشتریان برای فروش بیمه عمر عالی است. مردم وقتی رضایتمندی واقعی مشتریان را از زبان خودشان بشنوند تمایل بیشتری به بیمه عمر شدن پیدا می کنند.
12- هر از گاهی با برخی از مدیران ارشد و یا مدیران آموزش و یا مدیران توسعه گفت و گوهای کوتاهی برای معرفی اهمیت بیمه عمر در پیج خود بگذارید. نظر مدیران می تواند برای مردم خیلی مهم باشد به خصوص وقتی از تجربیات خود و اهمیت بیمه عمر می گویند.
13- از استوری برای معرفی بیمه عمر استفاده کنید. حضور شما در یک همایش یا سمینار یا فروش گروهی می تواند بسیار ثمربخش باشد و میزان رضایت مردم برای بیمه عمر را افزایش دهد. استوری گاهی بیشتر از پست دیده می شود، بنابراین برای خلق لحظه های ارزشمند و به روز بودن خود استوری هایی از موفقیت خود و یا همراهی مشتریان و یا شادی بیمه شدگان بگیرید و منتشر کنید.
14- گذاشتن جایزه به انگیزه های مختلف می تواند موجب جذب فالوورهای بیشتری شود. مخاطبان شما افراد مختلف جامعه هستند. شما باید به گونه ای رفتار کنید که رضایت همه طبقات اجتماعی با همه تنوع و تکثر روحی و روانی و مالی و اجتماعی را برآورده کنید.
15- داستان بگویید. داستان گویی آن هم تصویری کمک شایانی به شما می کند تا خدمات خود را جا بیندازید. مردم دوست دارند قصه بشنوند. قصه های زندگی مردم شنیدنی است. سعی کنید قصه ها از زبان مردم یا از زبان شما به صورت ویدئو در اینستاگرام منتشر شود.
16- در راستای مسئولیت های اجتماعی کارهایی انجام دهید و آنها را در پیج خود منتشر کنید. مثلا اگر به کودکان کار کمک کردید تا بتوانند سرپناهی برای خود داشته باشند یا در فعالیت های اجتماعی به صورت گروهی مشارکت کنند، آنها را نشان دهید تا مردم نسبت به شما حس اعتماد بهتری پیدا کنند.
17- فراموش نکنید که پیج شما دفتر اداری شماست. لطفا از گذاشتن پست های شخصی و شوخی های بی مزه دوری کنید. از گذاشتن عکس ها و تصاویر دیگران استفاده نکنید حتی اگر برای شما هزاران لایک یا ویو بیاورد.
18- به سوال های احتمالی فالوورها پاسخ دهید. بی توجهی به خواسته آنها باعث بی اعتمادی می شود. فرضا بگویید من هر شب ساعت 10 کامنت ها و دایرکت ها را می بینم و می خوانم و در صورت لازم پاسخ می دهم. به سوال تک تک افراد در زمینه بیمه عمر به دقت و با شفافیت جواب بدهید.
19- اگر بتوانید کتابچه ای در زمینه بیمه عمر بنویسید عالی است. می توانید این کتابچه اطلاعاتی را که به زبان ساده و حداکثر در 30 صفحه تنظیم شده به صورت رایگان از طریق ایمیل برای کسانی که در اینستاگرام خواهان کسب اطلاعات بیشتر هستند، بفرستید.
20- با اجازه قبلی، هر کسی را که بیمه عمر کردید فیلم بگیرید تا دلیل بیمه شدن خودش را بگوید. شما با این کار نشان می دهید که بیکار نیستید و با افراد حقیقی و حقوقی زیادی تعامل دارید. این نکته می تواند نشانه خوبی برای ایجاد اعتماد افراد به شما برای بیمه عمر شدن باشد.
21- در برنامه های رادیویی و تلویزیونی به عنوان کارشناس بیمه عمر حضور پیدا کنید و بخشی از صوت و تصویر را در اینستاگرام منتشر کنید. حضور در رسانه های ملی هنوز دارای اعتبار است و مردم با دیدن شما در تلویزیون اعتماد بیشتری به شما می کنند.
22- بخشی از فیلم های کوتاه اینستاگرامی خود را در کانال آپارات منتشر کنید. در آپارات روزانه میلیون ها فیلم کوتاه دیده می شود. شما می توانید کانال اختصاصی برای خودتان در آپارات راه اندازی کنید.
مطلب مرتبط: آموزش بازاریابی بیمه
اگر می خواهید بازاریابی اینترنتی بیمه را جدی بگیرید تماما در فضای اینترنتی حرفه ای باشید داشتن سایت خوب و حضور در شبکه هایی مانند تلگرام و یوتیوب و لینکدین و ... به معرفی بیزینس شما خیلی کمک می کند و می تواند سرعت رشد شما را در بازار فروش بیمه عمر به صورت چشمگیری افزایش دهد.
حضور شما در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی یکی از پل های ارتباطی است که می تواند سرعت رشد و پیشرفت کسب و کار شما را تسهیل و شما را در بازاریابی اینترنتی بیمه موفق کند. به طور یقین هر چقدر میزان حضور حرفه ای شما در این فضا بیشتر باشد امکان دیده شدن نیز بیشتر خواهد بود و طبعا شما می توانید به فروش های زیادتری در زمینه بیمه عمر دست یابید.
کارشناس کسب و کار*