اینستاگرام یکی از مشهورترین پلتفرم های اجتماعی در سراسر دنیا محسوب می شود. امروزه تقریبا تمام مردم دنیا در این شبکه اجتماعی حضور فعال دارند. وقتی شمار کاربران یک پلتفرم بالا باشد، جلب نظر برندها امری طبیعی خواهد بود. به همین خاطر اکنون میلیون ها برند در اینستاگرام فعالیت رسمی دارند. آیا شما به عنوان کارآفرین یا صاحب یک کسب و کار تا به حال ایده جلب نظر کاربران یا ترغیب آنها برای خرید در اینستاگرام را داشته اید؟ بسیاری از برندها در عمل فعالیت هدفمندی در شبکه های اجتماعی ندارند. آنها فقط به دلیل حضور سایر برندها اقدام به فعالیت در این فضا می کنند. بدون تردید چنین الگویی برای موفقیت در بازار کسب و کار سودمند نخواهد بود. اگر هنوز فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی هدفمندی در اینستاگرام ندارید، اکنون باید روند جهت گیری برندتان را تغییر دهید.
مشتریان بالقوه یک برند در شبکه های اجتماعی شامل کاربران علاقه مند به آن برند هستند. این کاربران تمایل بالایی به تعامل با برند موردنظر نشان می دهد. به این ترتیب تیم بازاریابی آن برند امکان استفاده از اطلاعات این کاربران برای جلب نظرشان به منظور خرید را خواهند داشت. براساس گزارش رسمی فیس بوک نزدیک به 80درصد از کاربران اینستاگرام دست کم یک اکانت تجاری را فالو دارند. این امر بیانگر علاقه کاربران به حضور برندها در اینستاگرام است. همچنین باید نقش پلتفرم های آنلاین در افزایش انگیزه کاربران برای خرید را نیز مدنظر داشت. جالب اینکه 75درصد از کاربران اینستاگرام تمایل بالایی به خرید مستقیم از طریق اینستاگرام دارند، بنابراین برندها فرصت بسیار مناسبی در راستای افزایش درآمدشان با فعالیت مناسب در این فضا خواهند داشت.
اگر برند شما فعالیت مناسبی برای جلب نظر کاربران در اینستاگرام ندارد، باید به سرعت دست به کار شوید. در غیر این صورت رقبا به سرعت از شما جلو خواهند زد. هدف اصلی من در این مقاله بررسی شیوه های بازاریابی و تبلیغات در اینستاگرام و جلب نظر کاربران به برندمان و فروش بیشتر است. در ادامه این موضوع در قالب 10 بخش مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تکنیک های جلب نظر کاربران در اینستاگرام
خوشبختانه مقالات و کنفرانس های زیادی با محوریت بازاریابی و تبلیغات در سراسر دنیا در دسترس است. نکته مهم در این میان ترکیب بهترین ایده های هر مقاله یا کنفرانس است. من در ادامه به برخی از بهترین و تاثیرگذارترین تکنیک ها در این زمینه اشاره خواهم کرد.
مطلب مرتبط: 4 سرویس کاربردی اینستاگرام برای بازاریابی موفق
1. استفاده از تبلیغات اینستاگرامی
ساده ترین راهکار برای جلب توجه بیشتر و تاثیرگذاری بر روی کاربران در اینستاگرام استفاده از گزینه تبلیغات است. اینستاگرام با توجه به آگاهی از حضور شمار بالایی از برندها در پلتفرمش اقدام به طراحی نمونه های ویژه تبلیغاتی کرده است. به این ترتیب برندها فرصت جمع آوری اطلاعات موردنیازشان از کاربران هدف را خواهند داشت. نکته مهم در اینجا حفظ حریم خصوصی کاربران در این فرآیند است. به این ترتیب خبری از نقض حریم شخصی کاربران به منظور کسب اطلاعات موردنیاز برندها نخواهد بود. به عبارت دیگر، روند تبلیغات رسمی در اینستاگرام بیشتر شباهت به جمع آوری اطلاعات از کاربران همراه با کسب رضایت شان دارد.
مزیت اصلی همکاری با اینستاگرام در زمینه تبلیغات امکان استفاده از داده های معتبر درباره کاربران است. در غیر این صورت ما باید به طور شخصی اقدام به جمع آوری اطلاعات موردنیازمان کنیم. یکی از نمونه های موفق در زمینه تبلیغات با همکاری اینستاگرام مربوط به آژانس خدمات املاک HomeSnap است. این گروه با همکاری اینستاگرام استوری های تبلیغاتی متعددی طراحی کرده است. اینستاگرام نیز استوری های موردنظر را همراه با سایر اطلاعات جانبی در بخش جست وجوی بسیاری از کاربران قرار داده است. به این ترتیب شمار بالایی از کاربران علاقه مند به حوزه خدمات املاک به سوی این برند جلب شده اند. کاربران در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این گروه امکان مراجعه به لینک جانب و درج اطلاعات شان را دارند. به این ترتیب هم کاربران اطلاعات دقیق درباره خدمات املاک در منطقه محل سکونت شان دریافت می کنند، هم آژانس HomeSnap موفق به دریافت اطلاعات موردنیاز از مشتریان هدفش خواهد شد.
اگر شما نیز مایل به طراحی تبلیغات رسمی در اینستاگرام هستید، ابتدا باید اکانت کسب و کار داشته باشید. این امر با تغییر ساده اکانت شخصی به کسب و کار در بخش تنظیمات امکان پذیر خواهد شد. نکته بعد انتخاب یک اکانت فیس بوک به عنوان پشتیبان است. تمام امور تبلیغاتی در اینستاگرام به پشتوانه فیس بوک مدیریت می شود بنابراین تبلیغات بدون داشتن اکانت مطمئن در فیس بوک خطرهای زیادی به همراه خواهد داشت. امروزه بسیاری از بخش های فعالیت در اینستاگرام مانند مدیریت تبلیغات یا حتی طراحی آنها بدون فیس بوک امکان پذیر نیست.
اگر برند شما برنامه دقیقی برای جمع آوری اطلاعات کاربران هدفش دارد، باز هم نیاز به اکانت فیس بوک احساس خواهد شد. امروزه تمام اطلاعات دقیق درباره اکانت های تجاری اینستاگرام در فیس بوک قابل مشاهده است بنابراین باید اکانت رسمی فیس بوک برای فعالیت کاربردی در اینستاگرام داشته باشید.
2. مزایای استفاده از اکانت تجاری
اگر شما اکانت تجاری در اینستاگرام دارید، امکان افزودن دکمه اکشن را خواهید داشت. منظور من از دکمه اکشن افزودن لینک رسمی سایت، آدرس و شماره تماس برندمان است. این امکانات به طور معمول برای اکانت های شخصی در دسترس نیست بنابراین یکی از مزیت های اصلی تغییر اکانت مان به وضعیت تجاری امکان ارائه اطلاعات دقیق تر خواهد بود. امروزه کاربران اعتماد چندانی به برندهای بی نام و نشان در اینستاگرام ندارند. به همین خاطر ما باید فعالیت کاملا روشن و واضحی در این فضا داشته باشیم.
یکی دیگر از امکانات جالب اینستاگرام برای برندها فراهم سازی امکان بارگذاری لینک مربوط به کتاب ها، خرید بلیت یا تماشای ویدئوی آنلاین در سایت رسمی است. جالب اینکه برای مراجعه به این لینک ها نیازی به استفاده از مرورگری جداگانه نخواهد بود. یکی از شکایت های همیشگی کاربران اینستاگرام ضرورت خروج از برنامه برای مشاهده لینک های جانبی بود بنابراین اینستاگرام در آپدیت سال گذشته اش امکان استفاده از مرورگر درون برنامه ای را فراهم ساخت. این امر تمایل کاربران به مشاهده لینک های جانبی را دوچندان خواهد کرد.
اگر اکنون به اکانت برندهای بزرگ در اینستاگرام نگاهی بیندازید، تمام آنها دارای اطلاعات کاربری دقیق و لینک جانبی هستند. این امر انگیزه کاربران برای تعامل با برندها را دوچندان خواهد کرد. امروزه رقابت اصلی در اینستاگرام بر سر اعتبار برندهاست. بنابراین ما باید از هر گزینه ای در راستای افزایش اعتبار برندمان استفاده کنیم.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی واقعا تاثیرگذار در اینستاگرام
3. ساماندهی لینک بخش بیوگرافی اکانت
اینستاگرام تا مدت ها امکان بارگذاری هرگونه لینک را فراهم نمی کرد. این امر با هدف فعالیت درون برنامه ای تمام اکانت ها صورت می گرفت. بدون تردید ناتوانی در زمینه بارگذاری لینک برای مشاهده بیشتر مطالب بسیاری از کاربران را ناراضی می کند. به همین خاطر اینستاگرام در آپدیت دو سال پیش امکان بارگذاری لینک در بخش بیوگرافی اکانت ها را فراهم ساخت. این امر موجب استفاده بهینه برندها شد. به این ترتیب کاربران فرصت مشاهده فهرست محصولات یا سایر محتوای جذاب در سایت برندها را داشتند. نکته جالب در این میان استفاده اینستاگرام از مرورگر درون برنامه ای است. این امر موجب افزایش سرعت بارگذاری لینک ها و تجربه کاربری بهتر می شود.
انتخاب درست لینک برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل هر لینک کم اهمیتی را در بخش بیوگرافی قرار می دهند. این امر موجب کاهش جذابیت بخش موردنظر برای کاربران خواهد شد. برندهای بزرگ و موفق در بخش بیوگرافی فقط لینک های بسیار مهم را بارگذاری می کنند. به این ترتیب کاربران همیشه انگیزه بالایی برای مشاهده لینک های این بخش دارند. نکات مهم در زمینه بارگذاری لینک در بخش بیوگرافی به شرح ذیل است:
• تلاش برای کوتاه ساختن لینک و استفاده از نام برندمان در آن
• اختصاص یک پست ویژه به لینک موردنظر و درج عبارت «لینک در بخش بیو قرار گرفته است» به عنوان تکمیل کننده کپشن آن
• استفاده از معیارهای اندازه گیری UTM به منظور سهولت در ارزیابی میزان استقبال کاربران از لینک موردنظر
• افزودن متن یا عبارتی کوتاه برای ترغیب انگیزه کاربران در راستای کلیک بر روی لینک موردنظر
بدون شک شروع فرآیند بارگذاری لینک در بخش بیوگرافی برای هر برندی دشوار خواهد بود. نکته مهم در این میان امکان استفاده از توصیه های فوق برای مدیریت بهتر این بخش است. در غیر این صورت فرآیند بارگذاری لینک برند ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. یکی از اشتباهات اصلی برندها در این بخش استفاده از لینک های بسیار طولانی است. امروزه ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه کوتاه سازی لینک ها وجود دارد بنابراین استفاده از این ابزارها برای کوتاه سازی لینک های مدنظر برندمان ضروری خواهد بود.
4. طراحی صفحه جذاب برای لینک های اکانت مان
در بخش قبل اهمیت درج لینک های مهم به صورت کوتاه شده در بخش بیوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. هدف این بخش بررسی استانداردهای طراحی صفحه نخست لینک موردنظر است. کاربران اینستاگرام اغلب از طریق گوشی های هوشمند اقدام به گشت و گذار در این پلتفرم می کنند بنابراین ما باید صفحه نخست لینک مان را هماهنگ با تجربه کاربری آنها طراحی کنیم. انتخاب قالب های بیش از اندازه سنگین تجربه کاربری آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد. تلاش اصلی برندها در این بخش باید انتخاب قالب های زیبا و در عین حال کم حجم باشد. به این ترتیب کاربران دارای انواع مختلف سرعت اینترنت به خوبی فرصت مشاهده محتوای ما را خواهند داشت.
استفاده از خدمات پلتفرم Hootsuite برای طراحی صفحه نخست برند گزینه مناسبی محسوب می شود. پلتفرم ما فرصت طراحی ساده صفحات وب را در اختیار برندها قرار می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از خدمات سرویس های گران و پیچیده نیست.
یکی از بهترین اکانت ها در زمینه استفاده از صفحه نخست برای لینک ها برند تام است. این برند در زمینه تولید انواع کفش فعالیت دارد. با کلیک بر روی لینک های این برند در بخش بیوگرافی امکان مشاهده مجموعه کفش های برتر هر فصل برای کاربران وجود خواهد داشت. نکته جالب اینکه از طریق همین لینک امکان خرید آنلاین کفش ها وجود دارد بنابراین اگر کاربران علاقه مند به محصولات برند تام شوند، فرآیند خرید بسیار ساده ای پیش روی شان خواهد بود.
مطلب مرتبط: راهکارهای بازاریابی بهتر در اینستاگرام / 15 ترند برتر بازاریابی در اینستاگرام
5. استفاده از لینک های جانبی در بخش استوری
استفاده از لینک های جانبی در اینستاگرام رواج بسیار زیادی یافته است. این امر موجب افزایش بخش های مناسب برای بارگذاری لینک از سوی تیم فنی این پلتفرم شده است. در آپدیت سال گذشته اینستاگرام بخش استوری دستخوش تغییرات زیادی شد. بر این اساس امکان افزودن لینک به بخش استوری برای اکانت های دارای بیش از 10 هزار فالوور رونمایی شد. این امر کاربرد بسیار ویژه ای برای برندها دارد. به این ترتیب امکان فروش مستقیم محصولات در این بخش فراهم می شود.
شاید در نگاه نخست فروش از طریق لینک های جانبی در بخش استوری نهایت خلاقیت دست اندرکاران اینستاگرام به نظر برسد، با این حال تیم فنی اینستاگرام امکان خرید مستقیم درون برنامه ای را نیز به خدماتش افزوده است. این امر در بخش پست و استوری اینستاگرام قابل دسترسی است بنابراین برندها فرصت فروش مستقیم محصولات شان در بخش پست و استوری را خواهند داشت. تنها پیش نیاز این امر طراحی یک فهرست فروش در اکانت پشتیبان فیس بوک مان است.
یکی از دغدغه های اصلی برندها در زمینه استفاده از بخش استوری به عنوان عاملی برای ترغیب کاربران میزان تمایل افراد به مشاهده استوری برندهاست. بدون تردید احتمال بی علاقگی کاربران در زمینه مشاهده محتوای تبلیغاتی برندها وجود دارد. پیشنهاد من در این بخش مراجعه به آمارهای رسمی است. براساس اعلام رسمی فیس بوک اکنون یک سوم استوری های اینستاگرام مربوط به کسب و کارهاست. جالب اینکه 85درصد از این استوری ها حداقل انتظارات برندها در زمینه کسب بازدید را فراهم می سازد بنابراین گزینه تبلیغات و بازاریابی از طریق استوری اینستاگرام کاملا منطقی خواهد بود. گاهی اوقات برخی از تردیدهای ما در زمینه استفاده از بخش های مختلف شبکه های اجتماعی با هدف تبلیغاتی بجاست. توصیه من در تمام حوزه های مشکوک بررسی آمارهای رسمی است. به این ترتیب ما از هیچ شانسی بدون تحقیق اولیه صرف نظر نخواهیم کرد.
6. استفاده از محتوای بصری جذاب
یکی از راهکارهای جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی استفاده از محتوای بصری باکیفیت است. امروزه تمام برندهای بزرگ از محتوای بصری جذاب برای پست های شان استفاده می کنند، بنابراین ما نیز باید برنامه هدفمندی در این زمینه داشته باشیم. امروزه کاربران واکنش بسیار مناسبی به ترکیب محتوای بصری و متنی قوی در اینستاگرام نشان می دهند بنابراین ما باید در هر دو حوزه فوق مهارت های مان را تقویت کنیم.
نکته مهم درخصوص طراحی محتوای بصری ترغیب کاربران به سوی عملی خاص است. این امر موجب سهولت دسترسی به اهداف از سوی ما خواهد شد. بدون تردید هدف همه برندها در شبکه های اجتماعی یکسان نیست. برخی از برندها با هدف فروش بیشتر وارد اینستاگرام می شوند. برخی دیگر نیز اهدافی مانند افزایش ترافیک سایت، جلب نظر کاربران یا کسب شهرت در سر دارند. در هر صورت برندها باید توانایی جلب نظر مخاطب هدف شان را داشته باشند. در این زمینه هیچ عاملی مانند محتوای بصری جذاب تاثیرگذار نیست.
نگارش کپشن مناسب در شبکه های اجتماعی همیشه کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها دشواری های زیادی در این زمینه پیش روی دارند. یکی از ایده های جذاب در این بخش استفاده از اموجی هاست. به این ترتیب ما بدون استفاده از حتی یک کلمه موفق به بیان نسبی منظورمان خواهیم شد. مزیت این شیوه توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب جهانی بدون نیاز به ترجمه کپشن مان است بنابراین همیشه این الگو را مدنظر داشته باشید. البته در مورد کپشن های طولانی استفاده از این تکنیک توصیه نمی شود.
مطلب مرتبط: 7 گام برای بازاریابی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی
7. طراحی محتوای دارای ویژگی خرید درون برنامه ای
اینستاگرام در آپدیت های اخیرش استفاده از بخش خرید آنلاین و درون برنامه ای را توسعه داده است. به این ترتیب اغلب کاربران امکان استفاده از این ویژگی را خواهند داشت. من در بخش های قبلی اشاره ای هرچند کوتاه به این بخش داشته ام، اما توضیح کامل درباره آن ضروری به نظر می رسد.
بسیاری از برندها در اینستاگرام اقدام به معرفی محصولات تازه شان می کنند. این محصولات دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند بنابراین در صورت بازاریابی درست توانایی جلب نظر دامنه وسیعی از کاربران را خواهند داشت. آرزوی دیرینه بسیاری از برندها امکان فروش مستقیم محصولات شان به مشتریان در شبکه های اجتماعی است. تیم فنی اینستاگرام با توجه به این درخواست برندها از چند سال پیش اقدام به طراحی بخش فروش درون برنامه ای کرد. نتیجه چند سال زحمت تیم فنی اینستاگرام در نهایت موجب رونمایی از پست های دارای گزینه فروش شد. این پست ها فقط برای اکانت های تجاری قابل استفاده است. در اینجا، به مانند بخش استوری، باید از اکانت فیس بوک به عنوان پشتیبان و محل بارگذاری فهرست محصولات استفاده کرد. به این ترتیب برندها فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و فروش مستقیم محصولات شان را خواهند داشت.
8. همکاری با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی
فعالیت اینفلوئنسرها در اینستاگرام بسیار زیاد است. امروزه تقریبا بسیاری از افراد تاثیرگذار در کنار برندها و سلبریتی ها مشغول جلب نظر کاربران هستند. افزایش شهرت اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی موجب افزایش علاقه برندها به همکاری با آنها شده است بنابراین امروزه برخی از کمپین های برندها همراه با حضور اینفلوئنسرهای مشهور مدیریت می شود. این امر بر جذابیت های کمپین موردنظر می افزاید.
نکته مهم در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها انتخاب فردی هماهنگ با ویژگی ها و ماهیت برندمان است. ایراد اصلی برندها در این زمینه همکاری با اینفلوئنسری بی اطلاع از حوزه تخصصی شان است. این امر تاثیر نامطلوبی بر روی مخاطب خواهد داشت. خوشبختانه امروزه اینفلوئنسرهای بسیار زیادی در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند. یکی از نشانه های اینفلوئنسر مناسب برای همکاری دامنه محدود همکاری تبلیغاتی وی است. این امر موجب افزایش توجه کاربران به کمپین مشترک ما با وی خواهد شد. بدون شک اینفلوئنسرهایی که به طور مداوم پست های تبلیغاتی بارگذاری می کنند، دامنه تاثیرگذاری بسیار کمتری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت.
9. برگزاری مسابقه اینستاگرامی
هیچ چیز به اندازه یک مسابقه هیجان انگیز برای کاربران اینستاگرامی جذاب نیست. امروزه کاربران بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند بنابراین جلب توجه تمام آنها امر دشواری خواهد بود. راه اندازی مسابقه آنلاین همراه با جوایز ارزشمند یکی از راهکارهای تاثیرگذار برای جلب توجه مخاطب هدف برندهاست. نکته مهم در این میان ماهیت سرگرم کننده مسابقه است. اگر بحث رقابتی در مسابقه بسیار شدید باشد، کاربران انگیزه کافی برای شرکت در آن را نخواهند داشت. امروزه کاربران بیشتر به دنبال اوقاتی خوش در کنار دوستان شان هستند بنابراین مسابقه برند ما باید این خواست مخاطب را به خوبی پاسخ دهد. انتخاب هدیه نیز باید از فهرست محصولات تازه برندمان باشد. به این ترتیب در عمل کاربران هرچه بیشتر با محصولات ما آشنا خواهند شد.
مطلب مرتبط:تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
امروزه ایده های بسیار زیادی برای برگزاری سابقه وجود دارد. توصیه من در این بخش انتخاب موضوع مسابقه براساس ماهیت کسب و کار و نیاز برندتان است. در گام بعد انتخب هشتگ ویژه برای مسابقه و تعیین محدودیت زمانی برای شرکت در آن ضروری خواهد بود.
10. نمایش تاثیر محصولات بر روی زندگی کاربران
این توصیه به طور مستقیم از بخش راهنمای اینستاگرام گرفته شده است. کاربران با یک بار مشاهده محصولات ما انگیزه کافی برای خرید پیدا نخواهند کرد بنابراین ما نیازمند نمایش مداوم محصولات مان به کاربران خواهیم بود. یکی از ایده های جذاب در این میان نمایش نحوه استفاده از محصولات مان است. برند آدیداس در این زمینه عملکرد مطلوبی دارد. محصولات مختلف این برند به طور مداوم به مخاطب نمایش داده می شود. همچنین نمایش صحنه استفاده از محصولات این برند از سوی ورزشکاران مشهور تاثیر روانی مطلوبی بر روی کاربران دارد. هدف اصلی در اینجا جلب نظر مخاطب با استفاده از طراحی مجموعه ای از پست هاست. به این ترتیب انگیزه مخاطب برای خرید محصول موردنظر به تدریج افزایش خواهد یافت.