براساس گزارش موسسه مارکتینگ چارت، افراد به طور معمول روزانه 8 ساعت در اینترنت وقت می گذرانند. این امر به معنای تاثیرگذاری بالای فضای اینترنت بر روی زندگی روزمره اغلب ماست. کسب و کارها نیز در این میان راه شان برای تعامل با ما را پیدا کرده اند. تجربه روزمره حضور در فضای آنلاین به طور اجتناب ناپذیری همراه با تعامل با برندهای مختلف است. البته در این میان برخی از برندها بسیار بهتر از سایرین عمل می کنند.
چالش اصلی پیش روی کسب و کارها برای بازاریابی و حضور در فضای آنلاین توانایی شان برای جلب نظر مخاطب هدف و همچنین طراحی محتوای جذاب است. شاید این نکات در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما در مرحله اجرا دردسرهای زیادی به همراه دارد. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های اساسی و کاربردی برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف است. اگر شما هم در زمینه بازاریابی و حضور در فضای آنلاین با چالش مواجه هستید، مقاله کنونی به شما کمک شایانی خواهد کرد.
طراحی سایت مدرن و جذاب
سایت یک برند نمای اصلی آن در عرصه بازاریابی محسوب می شود. اگر کسب و کار شما سایتی ندارد، فرصت های بسیار زیادی تا اینجای کار پست سر گذاشته اید. اغلب برندها بدون سایت رسمی توانایی جلب نظر هیچ کاربری را ندارند بنابراین باید به فکر طراحی سایتی جذاب و تعاملی برای کسب و کارتان باشید. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مشتریان تان نخواهید داشت.
امروزه داشتن یک سایت برای تعامل با مشتریان نیازی ضروری اما ناکافی است. سایت شما باید جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف نیز داشته باشد. در غیر این صورت گزینه های بسیار بیشتر و متنوع تری در دسترس کاربران قرار دارد. تولید محتوای جذاب فقط یکی از نکات مهم در این رابطه است. طراحی قالب سایت به گونه ای چشم نواز و ساده برای دسترسی به بخش های مختلف یکی دیگر از نکات مهم در این رابطه محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه تعامل با مشتریان شان مواجه هستند.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی کم هزینه زیر سایه کرونا
استفاده از توصیه های یک کارشناس حرفه ای در زمینه طراحی سایت بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات شما را حل و فصل خواهد کرد بنابراین همیشه با یک کارشناس حرفه ای در این رابطه تعامل داشته باشید.
توجه به سئوی به روز و کاربردی
سئوی سایت اغلب اوقات یک ایده تکراری محسوب می شود، اما مهمترین گام در راستای موفقیت برندها برای بازاریابی و تعامل آنلاین با مشتریان است. برخی از برندها برای تعامل با مشتریان به طور مداوم در تلاش برای صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات هستند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما در عمل تاثیرگذاری چندانی بر روی روند کسب و کارتان نخواهد داشت. مهمترین مسئله در این میان رعایت نکات سئو به بهترین شکل ممکن است.
عرصه سئو مانند هر حوزه دیگری به طور مداوم در حال توسعه و تحول است. با این حساب بروز مشکلات فراوان در این زمینه امری طبیعی محسوب می شود. شما باید همیشه تازهترین ایده ها و فناوری ها را در این راستا مورد استفاده قرار دهید در غیر این صورت استراتژی سئوی تان برای مخاطب هدف به شدت کسل کننده و ناکارآمد خواهد بود.
خوشبختانه امروزه سایت ها و وبلاگ های بسیار زیادی در رابطه با تولید محتوای مبتنی بر سئو در سایت برندها مطلب تولید می کنند. متاسفانه بسیاری از مطالب موردنظر کلیشه ای و تکراری است، اما برخی از مطالب مناسب نیز در میان آنها پیدا می شود. با این حساب شما دیگر نیازی برای مراجعه به موسسه های مختلف و پرداخت هزینه های بالا در راستای مدیریت سئوی سایت تان را نخواهید داشت.
هدف گذاری بر روی کلیدواژه های متعدد در وبلاگ برند
هدف گذاری بر روی کلیدواژه های مختلف یکی از نکات مهم برای موفقیت در زمینه سئو است. بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه ندارند. اگر شما آخرین بار ماه ها پیش در زمینه کلیدواژه ها جست وجویی صورت داده اید، به احتمال زیاد دردسرهای زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در پی خواهید داشت.
اگر شما برای تولید محتوا در وبلاگ تان از دست کم 3 کلیدواژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت. امروزه کوگل ترندز و آنالیتیکس بهترین ابزارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شوند. استفاده از چنین ابزارهایی به شما فرصت قابل ملاحظه ای به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه اش خواهد داد. به عبارت دیگر با این کار محتوای شما بیش از هر زمان دیگری مدنظر مخاطب هدف قرار می گیرد.
محدودسازی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید براساس سطح توانایی هر برند صورت گیرد. متاسفانه امروزه برخی از برندها بدون توجه به توانایی شان برای مدیریت شبکه های اجتماعی اقدام به حضور در تمامی آنها می کنند. معنای این امر حضور مداوم در کنار مشتریان نیست، بلکه فقط یک یا دو پلتفرم به طور اساسی مدنظر مخاطب هدف قرار می گیرد. این امر دردسرهای بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت.
اگر شما توانایی مدیریت 2 یا 3 پلتفرم در زمینه بازاریابی را دارید، باید به همین تعداد اکتفا نمایید. هیچ کاربری انگیزه ای برای تعامل با برندهای بی توجه به اکانت شان در شبکه های اجتماعی نشان نمی دهند بنابراین شما باید به طور مداوم در این زمینه فعالیت داشته باشید.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی در کسب و کارهای حقوقی
برخی از بهترین شبکه های اجتماعی برای سرمایه گذاری شامل فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و تیک تاک است. شاید امکان اضافه کردن شمار بسیار بیشتری از شبکه های اجتماعی به این فهرست نیز وجود داشته باشد، اما این امر زمان بسیار زیادی از شما خواهد گرفت.
توجه به مخاطب هدف به جای فالوور
شما در زمینه تعامل با دیگران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین به جای فالوور با مخاطب هدف مواجه هستید. اگر هدف اصلی شما از بازاریابی و حضور در فضای آنلاین تلاش برای جذب فالوور بیشتر باشد، به طور حتم در این راستا شکست خواهید خورد.
مخاطب هدف باید در کانون توجه بازاریابی هر برند قرار داشته باشد. این امر فراتر از تعداد فالوورها به شما برای تعامل با مشتریان واقعی و شناخت ویژگی های آنها به شما کمک خواهد کرد. متاسفانه برخی از برندها فقط به دنبال افزایش تعداد فالوورهای شان هستند. این امر نه تنها به آنها کمکی نمی کند، بلکه در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی نیز برای آنها به همراه خواهد داشت.
اگر شما تعداد کمتری فالوور داشته باشید، اما سطح تعامل تان با آنها بسیار بالا باشد، نتیجه بخشی اش برای کسب و کارتان بسیار بهتر خواهد بود بنابراین باید از فکر تعداد فالوور و محوریتش در زمینه بازاریابی بیرون بیایید.
انتشار پست های دارای احساس و انگیزهپست های بازاریابی در شبکه های اجتماعی اغلب اوقات بی روح و خشک است. این امر هیچ انگیزه ای در مخاطب هدف برای تعامل با برندها ایجاد نمی کند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای متفاوت هستید، باید همیشه این نکته را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شاید شانس چندان زیادی برای تعامل با مشتریان نداشته باشید.
هرچه پست های شما به سلیقه مشتریان نزدیک تر باشد و همینطور احساسات بیشتری در آن موج بزند، تاثیرگذاری اش بر روی کاربران افزایش خواهد داشت. برخی از برندها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف در این میان از استراتژی پیش نمایش محتوا برای دامنه ای محدود از کاربران استفاده می کنند. مزیت این امر امکان شناسایی نقاط ضعف محتوای موردنظر و رفع آنها در بلندمدت است.
توجه به سئو در شبکه های اجتماعی
شاید بسیاری از افراد سئو را اصطلاحی مخصوص سایت ها قلمداد کنند، اما امروزه در زمینه شبکه های اجتماعی نیز سئو بسیار مهم است. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی به خوبی از سئو استفاده کرده و نتیجه دلخواهی نیز می گیرند. اگر شما هم در تعامل با مشتریان تان مشکلات زیادی دارید، باید به طور ویژه ای چنین نکاتی را مدنظر قرار دهید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. به هر حال کمتر برندی تمایلی برای تعامل اندک و ناچیز با کاربران در فضای شبکه های اجتماعی دارد.
سئوی محتوا در شبکه های اجتماعی شامل استفاده درست از کلیدواژه ها و همچنین هشتگ های کاربردی است. چنین امری برای کسب و کار شما مهمترین نکته ممکن خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای عدم استفاده از کلیدواژه های یکسان یا هشتگ های شبیه به هم است بنابراین همیشه خلاقیت بالایی برای انتخاب کلیدواژه و هشتگ های تان به خرج دهید.
فعالیت بالا در شبکه های اجتماعی
ایجاد اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی موفقیت شما را تضمین نخواهد کرد. شما باید برنامه ای دقیق برای تولید محتوا و همچنین فعالیت بالا در هر شبکه اجتماعی داشته باشید. اگر شما توصیه های قبلی ما مبنی بر انتخاب شمار محدودی از شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهید، در اینجا مشکلی نخواهید داشت. متاسفانه بسیاری از برندها در این زمینه به هیچ نکته ای توجه نشان نمی دهند. همین امر موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها می شود.
فعالیت بالا در شبکه های اجتماعی فقط به معنای انتشار پست های متعدد نیست. شما با انتشار بیش از اندازه پست در پلتفرم های مختلف بیشتر مورد تنفر کاربران قرار می گیرید. پس باید همیشه تعداد مناسبی از پستها، به طور معمول 2 پست در روز) را مدنظر قرار دهید. این امر همیشه شما را در بهترین وضعیت تان برای مشتریان قرار خواهد داد.
ایجاد حساب رسمی در گوگل بیزینس
وقتی کاربران یک برند را جست وجو می کنند، تمایل بالایی برای پیدا کردن آن در گوگل بیزینس دارند. این بخش دقیقا همان توضیحات مختصری است که از هر برند در گوشه سمت راست جست وجوی گوگل نمایش داده می شود. اگر کسب و کار شما به این نکته مهم توجه نداشته باشد، اعتماد کاربران در همان برخورد نخست به شدت کاهش خواهد یافت. متاسفانه امروزه کمتر برندی به این نکته مهم توجه نشان می دهد و همین امر موجب بروز دردسرهای زیادی خواهد شد.
پاسخگویی سریع به سوالات
مشتریان پیش از خرید سوالات بسیار زیادی دارند. اگر شما هیچ برنامه ای برای پاسخگویی سریع و در لحظه به پرسش های آنها نداشته باشید، مشکلات بسیار زیادی پیش روی تان قرار می گیرد. برخی از برندها در این راستا به هوش مصنوعی و ربات های چت به منظور ارائه پاسخ درست اتکا می کنند. شاید این امر گزینه جذابی باشد، اما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
برخی از سوالات مشتریان بیش از اندازه تخصصی است. بدون تردید ربات های چت حتی اگر دارای هوش مصنوعی نیز باشند، توانایی پاسخگویی به چنین سوالاتی را نخواهند داشت بنابراین شما باید از کارشناس های حرفه ای برای پاسخگویی دقیق و در لحظه به مشتریان استفاده نمایید.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی بدون بودجه کافی
ارزیابی دوباره عملکرد در زمینه تعامل با مشتریان
تعامل با مشتریان در قالب بازاریابی و همچنین حضور در فضای آنلاین هرگز خالی از ایراد نیست. اگر شما به دردسرهای این حوزه عادت نکرده اید، باید تجدیدنظر اساسی در این رابطه انجام دهید در غیر این صورت هیچ پیشرفتی در وضعیت فعالیت تان ایجاد نخواهد شد. امروزه برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شکست می خورند. این امر ناشی از ناتوانی برای اجرای درست ایده ها در این زمینه است.
وقتی شما به طور مداوم ایده های تان در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان را مورد ارزیابی قرار دهید، شانس بالایی برای رفع ایرادات تان خواهید داشت. معنای این امر امکان تعامل و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف در مراحل بعدی است.
استفاده از تبلیغات جست وجو
وقتی شما یک کلیدواژه در گوگل سرچ می کنید، 2 یا 3 سایت ابتدایی همیشه تبلیغی هستند. این امر منبع درآمد بسیار خوبی برای گوگل ایجاد کرده است. همچنین به سایت های مختلف برای جلب نظر کاربران و افزایش ترافیک شان کمک شایانی می کند. شاید شما در این رابطه به فعالیت ارگانیک توجه داشته باشید، اما در بلندمدت تبلیغات در بخش سرچ نیز تاثیرگذار خواهد بود.
بسیاری از مشتریان هرگز نام برخی از برندها را نمی شوند. این امر به معنای ورشکستگی برخی از برندها پس از گذشت چند سال از شروع کسب و کارشان است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. وقتی مشتریان شما را به خوبی نشناسند، هیچ شانسی برای تعامل با آنها نخواهید داشت. همچنین محصولات تان نیز به فروش نخواهد رفت.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
همانطور که امکان نمایش محتوای تبلیغاتی در گوگل وجود دارد، برخی از شبکه های اجتماعی نیز از چنین امکانی رونمایی کرده اند. این امر برای برندها بهترین فرصت به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. متاسفانه برخی از کسب و کارها در این راستا همیشه غفلت کرده و از مزیت تبلیغات در این شبکه های اجتماعی سود نمی برند.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی امکان شخصی سازی بسیار زیادی دارد. این امر به برندها برای تاثیرگذاری بر روی همان مخاطب هایی که میخواهند، کمک می کند بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با تعامل با کاربران نیست. چنین امری هزینه های بازاریابی و تبلیغات شما را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
هدف گذاری دوباره بر روی مخاطب هدف
گاهی اوقات کمپین های بازاریابی شما تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد. همچنین امکان انتخاب دامنه مخاطب هدف به طور اشتباه نیز وجود دارد. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای پرهیز از چنین رویدادهایی در زمینه کسب و کار است. این امر با استراتژی هدف گذاری مجدد بر روی مخاطب هدف امکان پذیر خواهد شد.
هدف گذاری دوباره بر روی مخاطب هدف شامل تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف درست و پرهیز از تعامل بیشتر با مخاطب هدف اشتباه است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت و وقتگیر باشد، اما به لطف فناوری هوش مصنوعی توسعه بسیار زیادی برای کسب و کارها صورت گرفته است. دیگر نیاز نیست شما وقت زیادی برای شناسایی مخاطب هدف تان اختصاص دهید، بلکه به راحتی امکان شناسایی آنها با ابزارهای کاربردی را خواهید داشت.
مهمترین مسئله استفاده از بهترین ابزارهای موجود در بازار است. توصیه ما در این بخش ابزار گوگل آنالیتیکس است. این ابزار بدون نیاز به صرف هزینه بالا امکان استفاده از دامنه وسیع داده های طبقه بندی شده را فراهم می کند.
برنامه ریزی برای بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هنوز هم زنده است. شاید شما با شنیدن این خبر تعجب کنید، اما بسیاری از کاربران هنوز هم از ایمیل به عنوان ابزار شماره یک تعامل با مخاطب هدف استفاده می کنند. چنین امری باید برنامه بازاریابی برندها را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما در طول سال های اخیر به طور مداوم نسبت به تعامل با کاربران در سرویس های ایمیل بی توجهی کرده اید، زمان تجدیدنظر اساسی در این رابطه فرا رسیده است.
استفاده از اتوماسیون در بازاریابی ایمیلی کار شما را بسیار ساده می کند. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای درست است. خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی در دسترس شما برای ارسال ایمیل ها در قالب اتوماسیون قرار دارد بنابراین فقط باید پلتفرم مناسب را برای کسب و کارتان انتخاب نمایید. این امر با اندکی پرس و جو به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
نگارش مقاله به عنوان نویسنده مهمان
سایت های بزرگ به طور معمول از نویسنده های مهمان برای پر کردن جای خالی محتوای شان استفاده می کنند. این امر برای کسب و کارهای کوچکتر فرصت بسیار مناسبی به منظور نمایش ویژگی های کسب و کارشان است. شاید شما تا به حال به چنین ایده ای فکر نکرده باشید. در این صورت باید همین حالا دست به کار شده و مقاله ای جذاب برای مخاطب هدف بنویسید. وقتی این مقاله در سایتی معتبر و به نام کسب و کارتان درج شود، میزان اعتبارتان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
اگر شما هیچ تجربه ای در زمینه نگارش مقاله به عنوان مهمان در سایت های بزرگ ندارید، هیچ مشکلی شما را تهدید نمی کند. امروزه دوره های مقاله نویسی بسیار زیادی در سراسر دنیا برگزار می شود. برخی از دوره های موردنظر نیز به طور کاملا آنلاین پیگیری می شود بنابراین شما امکان شرکت در دوره های مورد نظر و استفاده از تکنیک های به روز در زمینه مقاله نویسی را خواهید داشت.
تشویق اعضای شرکت برای بازنشر محتوای برند
افزایش بازدید محتوای سایت یا شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی است. اغلب برندها در این راستا هیچ ایده مشخصی ندارند. درست به همین خاطر همیشه در رقابت با برندهای بزرگ شکست می خورند. یکی از ایده های ساده و کاربردی برای افزایش تعامل کاربران با برند شامل تقاضا از اعضای شرکت برای بازنشر محتوای بازاریابی تان است. این امر به طور ویژه ای بر روی وضعیت کسب و کارها تاثیرگذار است. شاید شما در نگاه نخست نسبت به این نکته توجه ویژه ای نداشته باشید، اما پس از چند بار پیگیری این استراتژی به خوبی ارزش آن را درک خواهید کرد.
تعامل با افراد مختلف
هرچه دامنه روابط عمومی شما در حوزه کسب و کار بیشتر باشد، شانس بالاتری برای موفقیت در بازاریابی خواهید داشت. این امر یک اصل اساسی و مهم در تمام حوزه های کسب و کار است. گاهی اوقات برندها امکان پیدا کردن یک بازاریاب یا طراح محتوای خوب را ندارند. اگر شما ارتباطات تان در عرصه کسب و کار بالا باشد، به راحتی امکان پیدا کردن یک فرد مناسب را خواهید داشت. با این حساب باید همیشه نسبت به تعامل بهینه با دیگران در زمینه کسب و کار اقدام نمایید در غیر این صورت عرصه کسب و کار برای شما بیش از اندازه سخت و دشوار خواهد شد.
اینفلوئنسرها یکی از گروه های مهم برای ایجاد ارتباط نزدیک در عرصه کسب و کار هستند. اگر شما تعامل با این گروه را به طور قابل ملاحظه ای مدنظر قرار دهید، شانس بالاتری برای تعامل با کاربران خواهید داشت. به هر حال اینفلوئنسرها دارای دامنه ارتباطات بسیار وسیع تری در مقایسه با هر گروه دیگری هستند.
مطلب مرتبط: 4 چالش بازاریابی خرده فروشی های آنلاین
ساده سازی دسترسی به محتوای برند
هرچه دسترسی به محتوای بازاریابی برند ساده تر باشد، تاثیرگذاری اش بر روی کاربران بالاتر خواهد بود. این امر یک نکته عجیب و غریب نیست، بلکه با اندکی توجه بیشتر به وضعیت برندها به خوبی قابل درک است. برخی از بازاریاب ها محتوای شان را فقط در سایت یا وبلاگ برند منتشر می کنند. این امر سطح دسترسی دیگران به محتوای موردنظر را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین در صورت مشاهده ترافیک پایین در سایت یا اکانت رسمی برند در شبکه های اجتماعی نباید تعجب کنید. راهکار اساسی در این میان انتشار محتوا در تمام کانال های ارتباطی برند با مخاطب هدف است.
امروزه حضور در فضای آنلاین و بازاریابی مناسب بدل به کاری سخت شده است. هدف اصلی در این مقاله تغییر چنین رویکردی به عرصه کسب و کار بود. اگر شما از ایده های این مقاله برای شروع کارتان در زمینه بازاریابی و تعامل با کاربران در فضای آنلاین استفاده نمایید، بخش قابل توجهی از مسیر کسب و کارتان به سادگی هرچه تمام تر طی خواهد شد.