برای افرادی که آنقدرها سن دارند تا دنیای ماقبل اینترنت را به یاد بیاورند، رادیو و گرامافون های کلاسیک همیشه جای ویژه ای در آرشیو خاطرات شان دارد. هنوز هم که هنوز است لذت گوش دادن به برنامه های رادیویی در عصر جمعه اگر بیشتر از تماشای فینال لیگ قهرمانان اروپا در بهترین استادیوم های اروپا نباشد، قطعا کمتر هم نیست. نکته مهم ماجرا ناآشنایی خیلی از نسل جدید با رادیو است. انگار که این جعبه جادویی از دوران باستان یا عصر حجر به یادگار باقی مانده و به هیچ دردی هم نمی خورد. این موج فراموشی به لطف دنیای پرسرعت دیجیتال و گجت های رنگارنگ پدید آمده است. البته در این میان کلاب هاوس آماده است تا لذت نوستالژیک گوش دادن به رادیو را در سر و شکلی مدرن به دوستداران آن عرضه کند؛ آن هم با چاشنی فضای کاملا تعاملی!
در دوره و زمانه ای که اغلب مردم روزشان را با پرسه زنی در یوتیوب و اینستاگرام شب می کنند، حرف زدن درباره یک پلتفرم کاملا صوتی بیشتر شبیه یک قمار ناشیانه است تا ایده ای چند میلیون دلاری. دقیقا هم به همین خاطر اگر تک و توک پلتفرم های به اشتراک گذاری پادکست را قلم بگیریم، هیچ کارآفرینی حتی جرأت حرف زدن درباره یک شبکه اجتماعی کاملا اختصاصی برای فرمت صوتی را ندارد، چه برسد به اینکه واقعا خیال سرمایه گذاری روی چنین پروژه ای را هم داشته باشند.
از آنجایی که همیشه آدم های بی باک در دنیا وجود دارد، یک گروه کوچک از برنامه نویس ها با کله شقی تمام از یک سال قبل ایده ای تحت عنوان کلاب هاوس را برای تعامل کاربران با هم طراحی کرده اند؛ البته تعاملی فقط و فقط صوتی کله شقی تمام از یک سال قبل ایده ای تحت عنوان کلاب هاوس را برای تعامل کاربران با هم طراحی کرده اند؛ البته تعاملی فقط و فقط صوتی!
قبول دارم در دوره و زمانه ای که فرمت ویدئو حرف اول و آخر را می زند، دل بستن به فرمت صوتی مثل این است که از یک تیم محلی انتظار بردن مسابقه ای در برابر منچستر سیتی یا رئال مادرید را داشته باشیم، اما یادتان نرود که پیش بینی ها همیشه درست از آب درنمی آید. دست کم در مورد کلاب هاوس که ماجرا اینطوری است. همین الان که شما سرگرم مطالعه این مقاله هستید، میلیون ها کاربر از چهار گوشه دنیا از طریق کلاب هاوس با هم گپ می زنند. اگر کمی هوش بازاریابی داشته باشید، خیلی زود متوجه می شوید پلتفرم تر و تازه ای مثل کلاب هاوس با این همه طرفدار دست کمی از یک جزیره بکر و زیبا در دل اقیانوس توفانی بازاریابی ندارد.
مطلب مرتبط: آیا کلاب هاوس برای کسب و کار شما مناسب است؟
البته شما برای اینکه در کلاب هاوس مثل آب خوردن فعالیت بازاریابی داشته باشید، به مهارت های مختلف و صدالبته شناخت درست از کلاب هاوس نیاز دارید. وگرنه سرنوشتی شبیه به رابینسون کروزوئه پیدا می کنید که سال های سال در جزیره ای بکر و دوست داشتنی تنهایی گیر افتاده بود. خب هرچه باشد در دنیای کسب و کار جایی برای برندهای شکست خورده نیست و فقط برندگان در خاطر مشتریان باقی خواهند ماند، مگر نه؟
اگر شما هم دوست دارید جزو اولین برندهایی باشید که وارد دنیای کلاب هاوس می شوند، این مقاله حکم یک نقشه گنج بی نظیر را برای تان دارد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه باید سر بزنگاه از فرصت های طلایی نهایت استفاده را برد. از آنجایی که کلاب هاوس هم یک فرصت بازاریابی بی نظیر برای برندها محسوب می شود، ما آماده ایم تا سیر تا پیاز مارکتینگ در این فضای تازه را به شما یاد دهیم. البته در این میان لازم نیست دفتر و قلم تان را آماده کنید، چراکه ما کار را برای شما بی نهایت راحت کرده ایم و کافی است فقط با انگیزه بالا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید؛ به همین سادگی.
کلاب هاوس چه نوع پلتفرمی است؟
انتظار شما از یک شبکه اجتماعی چیست؟ این سوال برای شروع یک توضیح شسته و رفته درباره کلاب هاوس عجیب به نظر می رسد، اما اگر با دقت به آن جواب دهید کارتان در ادامه مثل آب خوردن ساده خواهد شد. همانطور که طرفدارهای دنیای سینما از یک فیلم انتظارات مشخصی مثل حضور تعدادی بازیگر، چند صحنه بی عیب و نقص و پایان بندی عالی دارند، احتمالا کاربران هم از همین دست انتظارات را درباره کلاب هاوس مطرح خواهند کرد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید همین اول کاری کاملا ناامیدتان کنیم. چراکه کلاب هاوس اصلا شبیه پلتفرم هایی که تا حالا دیده اید نیست.
کلاب هاوس وقتی در سال 2020 روانه بازار شد، دو تا اسم خیلی مهم را کنار خودش داشت. پاول دیویدسون و روهان ست، که اتفاقا هر دو آنها سابقه کار در گوگل و چند تا استارت آپ دیجیتال دیگر را هم داشتند. این دو تا کارآفرین کاربلد انگیزه شان از راه اندازی کلاب هاوس را بلاتکلیفی فرمت صوتی در دنیای دیجیتال عنوان کرده اند. از نظر آنها این روزها تکلیف فرمت متن با توییتر، ویدئو و عکس با اینستاگرام، یوتیوب و بی نهایت گزینه دیگر مشخص بود. با این حال فرمت مظلوم صوتی دستی دستی کنار رینگ گیر افتاده بود. برای همین پاول و روهان کلاب هاوس را با ایده اصلی ارتباط صوتی میان کاربران روانه بازار کردند.
همانطور که می شود حدس زد، کلاب هاوس یک پلتفرم اختصاصی برای تعامل صوتی کاربران است. بر این اساس هر کاربر برای ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم باید حتما از یک نفر دعوتنامه یا تاییدیه داشته باشد. این کار هم صرفا به خاطر حفظ فضای معتبر و همینطور جلوگیری از ارور سرورهای کلاب هاوس در نظر گرفته شده است. هرچه باشد وقتی فقط پای کاربران واقعی در یک پلتفرم در میان باشد، دیگر کلک هایی مثل خرید لایک یا افزایش فالوور معنای خاصی نخواهد داشت. به علاوه، این سیستم به تیم جوان و صفر کیلومتر کلاب هاوس کمک می کند تا سرورهای شان را به موازات افزایش اندک اندک کاربران توسعه دهند. به زبان خودمانی، این یعنی هیچ وقت خبری از قفل کردن یا خاموشی سرورهای کلاب هاوس نیست و کاربران می توانند با خیال راحت از این پلتفرم استفاده کنند.
کاربران در کلاب هاوس برای گفت و گو با هم کار خیلی سختی ندارند. فرض کنید شما دوست دارید بعد از مدت ها با یکی از همکلاسی های سابق تان دوباره حرف بزنید. در این صورت یک عالمه گزینه از قبیل تماس تلفنی، چت و حتی ارسال ایمیل در دسترس تان خواهد بود. شاید در مورد کلاب هاوس گزینه ها این قدر متنوع نباشد، اما شما دست کم دو نوع گفت و گوی دو نفره خصوصی یا چند نفره عمومی را بغل دست تان دارید. در گفت و گوی عمومی بقیه کاربران نیز می توانند فقط و فقط با یک کلیک بدون در زدن به اتاق شما وارد شده و در جریان بحث قرار گیرند. پس اگر حرف مهمی دارید، مطمئن شوید در را قفل کرده اید و کلید آن را جای امنی نگه دارید (امیدوارم با این مثال خیلی گیج تان نکرده باشیم!).
بازاریابی در کلاب هاوس: مزایا و معایب آن
هر کاری در این دنیا یکسری مزایا و معایب دارد. مثلا همین ورزش قهرمانی را در نظر بگیرید. وقتی یک بوکسور شروع به تمرین برای مسابقات قهرمانی المپیک می کند، باید خودش را برای انواع و اقسام مصدومیت ها و شکست ها هم آماده کند. وگرنه با همان اولین ضربه روی رینگ پهن خواهد شد و دیگر حتی نمی تواند روی پاهایش بایستد؛ به همین سادگی.
از آنجایی که خیلی از کارآفرینان تا ته توی یک پلتفرم را درنیاورند، خیال شان بابت بازاریابی در آن راحت نمی شود، ما در این بخش یک راست رفته ایم سراغ بعضی از مزایا و معایب بازاریابی در کلاب هاوس. اینطوری شما خیلی راحت می توانید درباره اینکه چقدر مارکتینگ در کلاب هاوس به کارتان می آید، تصمیم بگیرید. اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافه و مقدمه چینی کلیشه ای برویم سراغ اصل مطلب.
اعتمادسازی در بین مخاطب هدف
آیا تا به حال برای تان پیش آمده در همان نگاه اول یاد یکی از شایعات درباره برند مقابل تان افتاده و طوری راه تان را کج کنید که انگار اصلا چنین برندی در بازار وجود هم ندارد؟ اگر جواب تان برای این سوال یک «بله» قاطعانه است، آن وقت خیلی خوب اهمیت کلاب هاوس را درک خواهید کرد.
همانطور که یک سرمربی فوتبال برای اینکه اعضای تیم حرف شنوی کاملی از او داشته باشند، باید همیشه کاملا مستقیم با آنها گپ بزند، در دنیای کسب و کار هم گاهی اوقات مدیران و صاحبان برند باید خیلی بی پرده سراغ مشتریان رفته و آنها را در جریان همه جزییات قرار دهند. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم شما را متقاعد کنیم چنین کاری بی نهایت ساده است، بلکه کاملا برعکس؛ رو در رو شدن با مشتریان و صحبت درباره بعضی از نکات همیشه سخت است. با این حال شما باید تصمیم بگیرید برای آینده برندتان کمی سختی را به جان بخرید. وگرنه کسی در بازار برای تان فرش قرمز پهن نکرده و مشتریان مثل آب خوردن دور شما را خط خواهند کشید.
مطلب مرتبط: کلاب هاوس در مسیر تبدیل شدن به پلتفرمی جهانی
کلاب هاوس برای برندهایی که همیشه به صداقت و روراستی با مشتریان اهمیت می دهند، بهترین پلتفرم دنیا محسوب می شود. شما در این فضا می توانید خیلی ساده و خودمانی با مشتریان تان گپ زده و پیچیده ترین مشکلات را هم با لحنی ساده و خودمانی به آنها منتقل کنید. اینطوری به جای اینکه آنها احساس غریبی کنند، مثل یک دوست تا آخر خط کنار برندتان خواهند بود.
توسعه مداوم محتوا در کلاب هاوس
کلاب هاوس یک پلتفرم مرده نیست که فقط پیرمردها را دور هم جمع کند تا کمی موزیک سنتی گوش دهند. امروزه خیلی از انجمن ها و موسسه های مختلف کلاس های شان را بر بستر کلاب هاوس برگزار می کنند. این یعنی شما می توانید مثل آب خوردن هر نوع محتوایی که دل تان می خواهد در کلاب هاوس پیدا کنید. اگر بخواهیم از نقطه نظر برندها به ماجرا نگاه کنیم، چنین فضای متنوعی از محتوا فرصت های بی نهایت زیادی برای بازاریابی فراهم می کند.
اجازه دهید قبل از اینکه حرفه ای مان رنگ و بوی کلاس های کسل کننده را بگیرد، از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. فرض کنید شما در صنعت خودروسازی فعالیت دارید و دوست دارید طرفدارهای دو آتیشه ماشین های اسپرت کمی بیشتر درباره شما و محصولات تان اطلاعات داشته باشند. در این صورت می توانید مثل آب خوردن اتاق های مربوط به صنعت خودرو را در کلاب هاوس زیر و رو کنید و مطمئن باشید چندتایی اتاق عالی در تورتان گیر خواهد کرد. از این به بعد مسیر فعالیت تان به عنوان اسپانسر این اتاق ها مثل یک دشت بزرگ کاملا صاف و هموار خواهد بود.
تبدیل شدن به یک رهبر تجاری همه فن حریف
کمتر کسی در دنیا هست که سخنرانی برای هزاران نفر و تشویق های مکرر جمعیت هیجان زده اش نکند. شما را نمی دانم، ولی من که حاضرم تمام زندگی ام برای چنین فرصت طلایی صبر کنم. باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان حتی یکبار هم در زندگی چنین شانسی در خانه شان را نمی زند. خب هرچه باشد در رویدادها و مراسم های کاری بزرگ آنقدر کارآفرین همه فن حریف هست که نوبت به من و شما نرسد.
اگر شما هم عاشق این هستید که تبدیل به یک رهبر تجاری همه فن حریف شوید و مهارت های تان را به بقیه نشان دهید، کلاب هاوس مثل ماشین آخرین سیستمی است که فقط لازم است پای تان را روی پدال گازش فشار دهید و تخته گاز به سوی موفقیت بروید. تنها کاری هم که در این میان باید خیلی خوب انجام دهید، ایجاد یک اتاق و بازاریابی برای زمان شروع اتاق تان است. اینطوری کلی آدم از سراسر دنیا در اتاق تان جمع می شوند و می توانید در هر موردی که دل تان می خواهد با آنها گپ بزنید.
یادتان باشد کاربران در کلاب هاوس بیکار نیستند. پس قبل از اینکه یکهو اتاق تان را شروع کرده و همه را غافلگیر کنید، کمی به آنها وقت بدهید. این کار دقیق مثل بلیت فروشی برای یک مسابقه مهم است که به تماشاچی ها فرصت برنامه ریزی برای حضور به موقع در استادیوم را می دهد. پس یک لطفی به خود و مخاطب هدف تان کرده و دور کارهای یکهویی در کلاب هاوس را خط بکشید.
حضور کاربران محدود در کلاب هاوس
کلاب هاوس با اینکه یک پا نوآوری تمام عیار محسوب می شود، اما هنوز خیلی جای کار و پیشرفت دارد. غول هایی مثل اینستاگرام، فیس بوک و توییتر یک شبه تبدیل به محبوب دل همه کاربران نشده اند. با این حساب اینکه انتظار داشته باشید کلاب هاوس راه 100 ساله را یک شبه طی کند، انتظار خیلی نابجایی خواهد بود.
اگر نگاهی به تاریخچه برندهای بزرگ داشته باشید، خیلی خوب اهمیت عنصر زمان در این بین را درک خواهید کرد. برندهایی مثل آدیداس یا پوما با اینکه توسط دو برادر بی نهایت خوش ذوق و کاربلد راه اندازی شدند، اما باز هم برای اینکه تبدیل به غول های امروزی شوند، مسیری نزدیک به 100 ساله را طی کرده اند. ما اصلا قصد نداریم شما را از بازاریابی در کلاب هاوس ناامید کنیم، بلکه تمام حرف مان این است که همه تخم مرغ های تان را در یک سبد قرار ندهید. این کار می تواند دست آخر سقوط تمام عیار برندتان را تضمین کند.
مطلب مرتبط: کسب درآمد امکان جدید کلاب هاوس
کلاب هاوس این روزها هنوز کاربران خیلی زیادی ندارد. شاید فکر کنید این امر به دلیل استقبال اندک کاربران از این پلتفرم تازه و دست اول است، اما راستش را بخواهید ماجرا بیشتر به سیاست خود مدیران کلاب هاوس برمی گردد. این پلتفرم هنوز امکان ثبت نام ساده و دسته جمعی کاربران را فراهم نکرده است. بنابراین شما برای فعالیت در فضای خودمانی این پلتفرم باید حتما تاییدیه ای از یک کاربر فعال داشته باشید. به زبان خودمانی، برای بازاریاب ها کلاب هاوس هنوز یک پلتفرم درجه یک با میلیاردها کاربر فعال روزانه نیست. پس خیلی دل تان را برای تعامل با مخاطب هدف میلیونی صابون نزنید. در عوض همین اندک کاربرانی که امروزه در کلاب هاوس هستند، احتمالا تمایل بالایی برای حضور در کلاب ها و اتاق های مختلف خواهند داشت.
دردسر رقبای پرقدرت
کلاب هاوس شاید اولین پلتفرمی باشد که یک تنه فرمت صوتی را دوباره سر زبان ها انداخته و کلی طرفدار برای آن پیدا کرده، اما قطعا در ادامه مسیر رویایی اش تنها نخواهد بود. توییتر و فیس بوک خیلی زود متوجه محبوبیت این گزینه برای کاربران شان شدند. دقیقا به همین خاطر الان امکاناتی مشابه در این دو غول دنیای دیجیتال برای گفت و گوی زنده و برخط کاربران وجود دارد. این یعنی در ادامه مسیر یک ماراتن تمام عیار برای جلب نظر کاربران به محتوای صوتی میان کلاب هاوس و بقیه رقبا روی خواهد داد. پس باید خودتان را آماده کنید تا در سایر شبکه های اجتماعی هم حضوری فعال و جانانه داشته باشید.
فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید تا وقتی پای پلتفرم هایی مثل فیس بوک در میان باشد، کمتر کسی سراغ کلاب هاوس خواهد رفت. به ویژه حالا که مدیران ارشد خیلی از شبکه های اجتماعی به فکر راه اندازی سرویسی مشابه کلاب هاوس در کنار روند فعالیت فعلی شان افتاده اند. از این نظر وضعیت شما مثل طراح تبلیغاتی است که به خاطر یک فیلم سینمایی تازه با داستانی نوآورانه ریسک کرده و تمام بودجه تبلیغاتی اش را روی حمایت از آن سرمایه گذاری کرده است. حالا اگر در این میان کلی فیلم با کارگردان های بزرگتر همین ایده و داستان را پیدا کنند، احتمالا حتی یک نفر هم از کنار سالن نمایش فیلم شما عبور نمی کند؛ همینقدر ساده و غم انگیز.
ما اصلا دوست نداریم شما را نسبت به سرمایه گذاری بر روی کلاب هاوس برای بازاریابی ناامید کنیم. در عوض تمام حرف ما توجه به تمام جنبه های کار و تصمیم گیری هوشمندانه است. کلاب هاوس آینده بسیار روشن و تاثیرگذاری دارد. این به معنای ضرورت حضور شما در این پلتفرم است، اما اصلا نباید بی گدار به آب بزنید، وگرنه کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود.
شباهت زیاد به پادکست ها
آیا تا به حال به شباهت میان کلاب هاوس و پادکست های مختلف فکر کرده اید؟ این ایده شاید در نگاه اول خیلی عجیب باشد، اما فقط کمی تأمل کافی است تا منظور اصلی ما را متوجه شوید. کلاب هاوس دقیقا مثل یک پادکست خام و ویرایش نشده است. همین امر نیز در پیوند با علاقه گسترده مردم به پادکست ها موجب محبوبیت یک شبه کلاب هاوس شده است. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم نگاه بدبینانه ای به ماجرا داشته باشیم، اما این موج کاملا احساسی می تواند یک شبه نیز از بین برود. به طوری که انگار از اول هم کسی کلاب هاوس را تحویل نمی گرفت.
اگر شما فکر می کنید به جای یک پادکست می توانید از کلاب هاوس استفاده کنید و بازخورد در لحظه کاربران را هم بگیرید، ایده تان خیلی خوب و تر و تمیز است. با این حال برای کسانی که همین الان هم پادکست مخصوص برندشان را دارند، حضور تمام وقت در کلاب هاوس تقریبا بی معنا خواهد بود.
بازاریابی در کلاب هاوس: چطور و چگونه
تا اینجای کار ما فقط درباره زیر و بم کلاب هاوس و مزایا و معایبش حرف زدیم. شما الان خیلی خوب می دانید چقدر کلاب هاوس به درد برندتان می خورد. با این حساب تنها کاری که باقی مانده، آشنایی با بعضی از تکنیک های حرفه ای و درجه یک برای بازاریابی در این فضاست. اینطوری شما می توانید تخته گاز به سوی موفقیت رفته و طوری در این مسیر رقبا را پشت سر بگذارید که انگار اصلا هیچ برندی به جز شما در بازار وجود هم ندارد.
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما اصلا میانه خوبی با راهکارهای عجیب و غریب نداریم. دقیقا به همین خاطر یک راست رفته ایم سراغ بعضی از بهترین تکنیک ها و توصیه های کاربردی در دنیای کلاب هاوس. پس اگر شما هم دوست دارید به جز چند تا مزیت خشک و خالی با فرمول طلایی بازاریابی در کلاب هاوس آشنا شوید، کمی بیشتر حوصله کنید و در آخرین بخش این مقاله نیز با ما همراه باشید. این شما و این هم نقشه راه بازاریابی در کلاب هاوس.
مطلب مرتبط: رقابت با کلاب هاوس استراتژی جدید لینکدین
کامل کردن پروفایل و بیوگرافی: شروعی قدرتمندانه
اولین قدم به سوی فتح قله بازاریابی در کلاب هاوس کامل کردن پروفایل اکانت است. برخلاف اینستاگرام و به طور کلی بقیه شبکه های اجتماعی، در اینجا خبری از تفاوت چشمگیر میان اکانت های تجاری و شخصی نیست. بنابراین کار شما بی نهایت ساده و سرراست خواهد بود. کافی است همانطور که اکانت برندتان را در بقیه پلتفرم ها تکمیل می کنید، اینجا هم از همان تکنیک استفاده کنید. اضافه کردن اسم دقیق برند، اندکی توضیح درباره کارتان و بعد هم یک عکس پروفایل با چاشنی لوگو برند به اندازه کافی ایده آل خواهد بود.
وقتی یک فیلم در سینما اکران می شود، اسم کارگردان همیشه به عنوان امضای اثر در همه تیزرها یا دقایق ابتدایی فیلم حضور پررنگی دارند. شما هم برای اینکه خیال همه را بابت اصالت برندتان راحت کنید، باید از همان اول کار لوگوی خود را به عنوان تصویر پروفایل انتخاب کرده و اسم برندتان را روی نام کاربری قرار دهید. در ادامه هم با اضافه کردن چند خط توضیحات درباره برند در بخش بیوگرافی دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
یادتان باشد بخش بیوگرافی نیازمند چند خط بسیار کوتاه از توضیحات مرتبط با برندتان است. پس لطفا هر فکر و خیالی درباره نوشتن رمان در این بخش را همین حالا فراموش کنید. وگرنه کمتر کسی حتی حوصله خواندن بیوگرافی برندتان را پیدا می کند، چه برسد به اینکه واقعا در اتاق های برندتان شرکت هم بکند!
خلاصه نویسی هنری است که خیلی از بازاریاب های این دوره و زمانه ندارند. البته هنرهای دیگری هم هست که شما برای تکمیل پروفایل تان باید بلد باشد. مثلا همین سئو یا به زبان خودمانی انتخاب کلیدواژه های درست برای اکانت را در نظر بگیرید. اگر این کار با وسواس تمام از سوی شما دنبال نشود، شاید هیچ وقت فرصتی برای معرفی درست برندتان به کاربران پیدا نکنید. این یعنی چند هزار دلار سود ناقابل از دست تان می پرد؛ به همین سادگی.
این روزها تقریبا همه بازاریاب ها از کلیدواژه های اصلی حوزه کسب و کارشان خبر دارند. اگر شما از این قافله جا مانده اید، می توانید خیلی راحت سری به ابزارهای دوست داشتنی گوگل بزنید. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و گوگل کی وردز (Google Keywords) برای پیدا کردن بهترین کلیدواژه های ممکن است. بعد از این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید، نوشتن متن بیوگرافی برند با استفاده از کلیدواژه های کاربردی است.
فالو کردن اکانت های مرتبط با حوزه کاری: وقتی پای اعتبار در میان است!
آدم وقتی سری به اکانت یک فوتبالیست مشهور مثل لیونل مسی می زند، انتظار دارد به غیر از یک عالمه پست درباره فوتبال، چندتایی هم تیم و بازیکن فوتبال در بخش فالووینگ های این شخصیت مشاهده کند. وگرنه قطعا یکجای ماجرا لنگ می زند، مگر نه؟
ماجرای بالا هر چقدر هم که عجیب باشد، دست کم درباره وضعیت برندها در کلاب هاوس مصداق دارد. فرض کنید شما به عنوان یک برند تولید پوشاک مناسب برای نسل جوان فعالیت دارید. در این صورت اکانت رسمی تان در کلاب هاوس باید دست کم سه چهار تا آدم مرتبط با صنعت مد را فالو داشته باشد. از طرف دیگر عضویت در اتاق های مربوط به صنعت کسب و کارتان نشانه خوبی از پیگیری دقیق تغییرات در حوزه کارتان است. باور کنید یا نه، این روزها خیلی از برندها و مدیران شان حتی ماه ها بعد از ترند شدن یک موضوع روح شان هم از آن خبردار نمی شود. با این حساب اصلا جای تعجب نیست که مشتریان با سخت گیری تمام دست به خرید محصولات مختلف و انتخاب برندها بزنند.
قبول دارم برای کسانی که تا به حال تجربه سخنرانی، آن هم در بین یک عالمه آدم، را ندارند استفاده از کلاب هاوس می تواند بی نهایت استرس آور باشد. البته شما لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کنید، چراکه ما در روزنامه فرصت امروز یک فرمول بی نهایت ساده و دوست داشتنی برای غلبه بر ترس از سخنرانی داریم. کافی است شما چند باری این کار را در بین دوستان یا همکاران تان تمرین کنید. یعنی با خیال راحت در بین دوستان تان شروع به صحبت کردن درباره موضوع سخنرانی تان کرده و حتی پس از پایان بحث نظر آنها را جویا شوید. شاید در ابتدا چندباری تپق بزنید یا حتی سوژه خنده دوستان تان را فراهم کنید، اما باور کنید یا نه خنده دوستان خیلی بهتر از آبروریزی جلوی هزاران نفر است. پس لطفا این سختی را به جان بخرید تا تبدیل به یک سخنران حرفه ای در کلاب هاوس شوید.
تا یادمان نرفته بگوییم شما قرار نیست در هر اتاقی عضو شده و سخنرانی کنید. هرچه باشد شما یک پا کارآفرین حرفه ای و جویای نام برای خودتان هستید. پس کمی سخت گیری را چاشنی انتخاب تان کنید تا دست آخر بابت حضور در یک اتاق حسابی ناامید نشوید. شما الان مثل بازیگری هستید که با بازی در چند تا فیلم خوب کمی شهرت و اعتبار برای خودش دست و پا کرده است. این یعنی از اینجا به بعد باید انتخاب های خودتان را بی نهایت دقیق انجام دهید. وگرنه شاید یک شبه کل شهرت و اعتبارتان را از دست بدهید؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: اشتباهات نابخشودنی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
راه اندازی یک اتاق مرتبط با حوزه کارتان: پیش به سوی حرفه ای شدن
حضور پیدا کردن در اتاق دیگران شبیه کار دستیارهای کارگردان است. این گروه از افراد به جای اینکه خودشان آستین بالا زده و فیلمی بسازند، دنبال کسب تجربه از همکاری با کارگردان های بزرگ دنیا هستند. قبول دارم چنین کاری می تواند یک تجربه بی نهایت لذت بخش باشد، اما اگر کسی دنبال شهرت و اعتباری هم اندازه اسکورسیزی یا تارانتینو است، باید بالاخره یک روز شجاعت به خرج داده و خودش وارد گود شود. وگرنه تا آخر عمر یک دستیار کارگردان ساده باقی می ماند.
وقتی شما وارد دنیای بازاریابی در کلاب هاوس می شوید، اولین قدم حضور در اتاق های مشهور شناخته شده خواهد بود. با این حال دیر یا زود شما باید آستین ها را بالا بزنید و اتاق خودتان را ایجاد کنید. اینطوری دست کم در بین کاربران به عنوان یک کارآفرین که از قضا مشاور خوبی هم هست، شناخته خواهید شد. باور کنید یا نه، همین تغییر کوچک می تواند سرنوشت شما و کسب و کارتان را از این رو به آن رو کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت بازاریابی خود و کسب و کارتان را تعییر دهید!
برای آنهایی که تا به حال اتاقی در کلاب هاوس ایجاد نکرده اند، این کار می تواند کمی چالش برانگیز باشد. البته مدیران این پلتفرم به فکر همه بوده اند و زیر و بم اپ شان را بی نهایت ساده طراحی کرده اند. برای این کار کافی است بعد از وارد شدن به اپ کلاب هاوس بخش «شروع یک اتاق» یا همان Start a Room را لمس کنید. بعد از آن می توانید با اضافه کردن موضوع اتاق و همینطور تعیین سطح دسترسی دیگران به آن کارتان را شروع کنید. تا کلی سوال در پس ذهن تان شکل نگرفته، اجازه دهید کمی درباره سطح دسترسی کاربران توضیح دهیم. این عبارت به میزان دسترسی هر کاربر به اطلاعات مربوط به اتاق و همچنین توانایی اش برای حضور در اتاق مربوط می شود. این یعنی اگر شما یک اتاق خصوصی ایجاد کنید، به غیر از کسانی که خودتان دوست داشته باشید و دعوت کنید، هیچ کس دیگری امکان حضور در اتاق را نخواهد داشت؛ به همین سادگی.
همکاری با رهبران تجاری: تکنیکی همیشه موثر برای جلب نظر مخاطب هدف
اگر فکر کرده اید یکه و تنها مثل فیلم های ابرقهرمانی می توانید همه مشتریان را با حرفه ای جذاب تان میخکوب کنید، باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. این روزها آنقدر چهره های مهم و گوناگون در دنیای کسب و کار هست که کمتر کسی به یک کارآفرین صفر کیلومتر و جوان توجه خواهد کرد. با این حساب شما باید سراغ کاردرست های بازار کسب و کار بروید تا اتاق ها و کمپین های بازاریابی تان در کلاب هاوس چشم همه را خیره کند.
همانطور که یک تیم فوتبال از 11 نفر تشکیل شده و هیچ کس نمی تواند یک نفره تیم را قهرمان دنیا کند، در دنیای کلاب هاوس هم شما نیازمند یک تیم عالی و کاردرست هستید. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید و مثل آب خوردن افراد مناسب برای کارتان را پیدا کنید. این افراد می توانند شامل بازاریاب های حرفه ای یا حتی کارآفرینان موفق شوند که دنبال یک کانال ارتباطی عالی برای تعامل و سخنرانی برای مخاطب هدف شان هستند.
یادتان باشد اعضای تیم شما برای حضوری موفق در کلاب هاوس لازم نیست حتما در استخدام رسمی برندتان باشد، چراکه پروژه شما بیشتر نوعی همکاری میان کارآفرینان مختلف است. پس وسواس و سخت گیری بی خودی به خرج ندهید. کافی است نگاهی کوتاه به فهرست برندهای حاضر در کلاب هاوس و کارآفرینان کارکشته داشته باشید تا مثل آب خوردن گزینه های همکاری درست و حسابی نمایان شوند.
از آنجایی که همه کارآفرینان در کلاب هاوس خیلی رُک و خودمانی اطلاعات مربوط به تماس را به اشتراک می گذارند، شما می توانید با هر کسی که دوست دارید ارتباط برقرار کرده و برای همکاری در راه اندازی یک اتاق با هم گپ بزنید. اینطوری هم در وقت شما و هم طرف مقابل تان صرفه جویی خواهد شد.
یکی از اشتباهات کودکانه که کارآفرینان معمولا برای همکاری با دیگران در کلاب هاوس انجام می دهند، مشخص نکردن اهداف یا حتی تمرکز بر روی کسانی است که اصلا ربطی به برندشان ندارند. نتیجه چنین اقداماتی اگر یک دعوای حسابی بر سر شیوه پیشبرد پروژه همکاری نباشد، بی شک کدورتی نسبی میان شما و دوستان تان ایجاد خواهد کرد. پس همیشه حواس تان باشد همان اول کار تکلیف تان با خودتان و دیگران را روشن کنید.
حرف آخر: آیا کلاب هاوس به درد برند شما می خورد؟
حالا دیگر ما به آخر ماجراجویی مان درباره کلاب هاوس رسیده ایم. برخلاف دفعات قبل که گپ و گفت مان را با یک سوال ساده درباره اینکه نکات مقاله به دردتان خورده یا نه تمام کنیم، قصد داریم کمی بیشتر تکلیف تان با کلاب هاوس را روشن کنیم. فکر می کنم تا اینجای کار خیلی خوب متوجه شده باشید که کلاب هاوس به درد همه نمی خورد.
راستش را بخواهید، کلاب هاوس نه تنها یک پلتفرم صرف صوتی است، بلکه تازه کار هم هست. این یعنی برندهایی که دنبال دسترسی به دامنه بی نهایت وسیعی از کاربران هستند، هنوز باید یک عالمه صبر کنند تا کلاب هاوس تبدیل به همان چیزی شود که انتظارش را دارند. در نقطه مقابل اگر شما مطمئن هستید مخاطب هدف خاص تان از مدتی قبل در کلاب هاوس حضور دارد و اتفاقا دنبال شلوغ کاری های بزرگ هم نیستید، این پلتفرم دقیقا همان تکه گمشده پازل بازاریابی تان است.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اگر از ما می شنوید، بد نیست قبل از اینکه کلی پول و وقت را به بازاریابی در کلاب هاوس اختصاص دهید، چند تا سوال کلیدی از خودتان بپرسید. مثلا اینکه آیا اصلا برندهای دیگر یا رقبای اصلی تان در کلاب هاوس حضور دارند؟ آیا شما برنامه ای برای جلو زدن از بقیه برندها و ارائه تجربه ای بهتر به مشتریان دارید؟
امیدوارم جواب شما برای سوالات بالا یک «بله» قرص و محکم باشد. اینطوری شما می توانید با استفاده از توصیه های ما از همین امروز برنامه ریزی برای بازاریابی در کلاب هاوس را شروع کنید. اگر هم برای جواب دادن به سوالات فوق شک و تردید دارید، بد نیست کمی بیشتر برای حضور در کلاب هاوس صبر کنید.
یادتان باشد ما در روزنامه فرصت امروز مثل همیشه منتظر دریافت نظرات و سوالات شما هستیم. پس لطفا تعارف را کنار گذاشته و حرف دل تان را همین جا با ما در میان بگذارید.
منابع: