اپ کلاب هاوس در طول چند ماه اخیر تیتر اول بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری ها را به خود اختصاص داده است. این اپ نوع تازه ای از ارتباط در قالب شبکه های اجتماعی را ارائه می کند. درست به همین خاطر سر و صدای زیادی به پا کرده است. زمانی که فیس بوک یا اینستاگرام برای نخستین بار عرضه شدند، درست ماند کلاب هاوس سر و صدای زیادی در میان کاربران ایجاد شد. اکنون دوباره همان شرایط در حال تکرار است.
بازاریاب ها و به طور کلی کارآفرینان در پی مشاهده هر الگوی تازه ای از شبکه های اجتماعی تمایل بالایی برای حضور در آن نشان می دهند. این امر نشانه مثبتی از تمایل برندها برای حضور در کنار مشتریان و همچنین توسعه کسب و کارشان است، با این حال شاید حضور در هر شبکه اجتماعی گزینه مناسبی نباشد. برخی از پلتفرم ها دارای انطباق لازم با شرایط کسب و کار ما نیستند. همین امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می دهد.
اگر کلاب هاوس پلتفرم مناسبی برای بازاریابی نباشد، حضور برندها در آن توجیهی نخواهد داشت. این امر درست مانند تلاش وسواس گونه برخی از برندها برای حضور در تمام پلتفرم های اجتماعی است. بدون تردید چنین اقدامی در پایان فقط هزینه های بازاریابی برندها را افزایش خواهد داد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی نکات اساسی در مورد کلاب هاوس و ارزیابی مزایا و معایبش برای بازاریابی است.
کلاب هاوس چیست؟
اغلب شما در طول ماه های اخیر بارها و بارها نام کلاب هاوس را شنیده اید. این پلتفرم یکی از تازهترین شبکه های اجتماعی در دسترس کاربران است. البته نه تمام کاربران، بلکه فقط افرادی که دارای دستگاه IOS هستند. ویژگی اصلی کلاب هاوس گفت وگو محوری اش است. هیچ خبری از محتوای متنی یا ویدئویی در کلاب هاوس نیست بنابراین تمام کاربران باید اقدام به بیان آنچه مدنظر دارند، نمایند. شبکه های اجتماعی بزرگ مانند توییتر یا فیس بوک روز به روز از فرمت های محتوایی بیشتری پشتیبانی می کنند. نکته مهم در این میان وضعیت کلاب هاوس است.
مطلب مرتبط: کلاب هاوس در مسیر تبدیل شدن به پلتفرمی جهانی
کلاب هاوس با هدف ایجاد تمایز با دیگر رقبا اقدام به تمرکز بر روی محتوای صوتی کرده است. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما شمار بالایی از کاربران درست به همین دلیل به کلاب هاوس علاقه دارند. سادگی در طراحی این شبکه اجتماعی نظر مساعد بسیاری از منتقدان را جلب کرده است.
مهمترین نکات در مورد کلاب هاوس در دو مورد خلاصه می شود:
• فضای کوچک: کلاب هاوس هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد. این پلتفرم در طول ماه های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است، اما هنوز فاصله زیادی با پلتفرم های مشهور و بزرگ دارد.
• سرعت رشد بالا: کلاب هاوس سرعت رشد بسیار زیادی دارد. این پلتفرم به سرعت در حال رشد و جلب کاربران است. نکته جالب اینکه هنوز کلاب هاوس به طور رسمی برای کاربران اندروید یا سیستم عامل ویندوز ارائه نشده است.
چگونه از کلاب هاوس استفاده کنیم؟
اکنون آشنایی مقدماتی با کلاب هاوس داریم. بسیاری از کاربران برای جذابیت های این پلتفرم اقدام به ثبت نام در آن می کنند. اگر شما هم تمایل به حضور در این فضا دارید، باید نسبت به شیوه کار با آن آگاهی پیدا کنید. در ادامه برخی از نکات مهم در رابطه با استفاده از کلاب هاوس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
انتظار برای دعوتنامه
کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی نوپا محسوب می شود. این اپ برای کاربران جدید شرط دعوت از سوی کاربران فعلی را مطرح کرده است. بر این اساس کاربران جدید برای حضور در کلاب هاوس باید یک دعوتنامه از کاربران فعلی دریافت کنند. در غیر این صورت امکان حضور در این پلتفرم را نخواهند داشت.
بدون شک انتظار برای دریافت دعوتنامه بسیار جذاب نیست. دلیل اصلی انتخاب این الگو از سوی کلاب هاوس تلاش برای توسعه گام به گام شبکه اجتماعی اش است. این پلتفرم هیچ تمایلی برای ارائه تجربه ای نامطلوب به کاربرانش ندارد. بنابراین تمام کارها را قدم به قدم پیش می برد. بسیاری از شبکه های اجتماعی در همان گام های نخست و پس از حضور فراوان کاربران به دلیل مشکلات فنی از دسترس خارج می شوند. این امر با توجه به استراتژی فعلی کلاب هاوس احتمال وقوع بسیار اندکی دارد.
ایجاد حساب کاربری
حساب های کاربری در کلاب هاوس بسیار ساده و در عین حال زیبا هستند. پس از دریافت دعوتنامه کلاب هاوس به شما اجازه ایجاد حساب کاربری رسمی خواهد داد. البته اگر حساب کاربری در کلاب هاوس را مانند توییتر یا اینستاگرام می دانید، در اشتباه هستید. این حساب کاربری امکان بارگذاری پست ندارد. همانطور که گفتیم، کلاب هاوس یک پلتفرم گفت وگو محور است بنابراین بارگذاری پست در قالب فرمت های دیگر برخلاف هدف اولیه این پلتفرم خواهد بود.
تنها محتوای تصویری که در کلاب هاوس موجود است، تصویر پروفایل هر کاربر است. این تصویر برای هر کاربر امکان شخصی سازی دارد. همچنین هیچ لینکی که امکان کلیک داشته باشد، در کلاب هاوس موجود نیست. این پلتفرم درست مانند اینستاگرام در تلاش برای نگه داشتن کاربران در اپ اش است بنابراین خبری از هدایت کاربران به سوی سایت رسمی یا وبلاگ ها از سوی برندها نیست.
فعالیت در کلاب هاوس
کاربران به سادگی امکان جست وجو یا انتخاب از لیست پیشنهادی کلاب هاوس را دارند. این انتخاب شامل اتاق های گفت وگو و همچنین کلاب های مختلف می شود. بدین معنا که کاربران باید از میان اتاق هایی که هم اکنون فعال هستند، یکی را برای حضور انتخاب کنند. اگر هم به بحث در یک اتاق علاقه زیادی پیدا کردید، امکان عضویت در کلاب آن اتاق را خواهید داشت بنابراین هر زمان که اتاق تازه ای از سوی کلاب موردنظر برگزار شود، شما نیز اطلاع خواهید یافت.
کلاب هاوس پلتفرم پیچیده ای نیست. بسیاری از کاربران به دلیل سادگی این پلتفرم اقدام به حضور در آن می کنند. نکته مهم اینکه هنوز نسخه های رسمی برای اندروید یا ویندوز در دسترس نیست بنابراین فقط کاربران IOS یا به عبارت دیگر محصولات اپل امکان حضور در این پلتفرم را دارند. این امر از حجم حضور کاربران در این پلتفرم به شدت کم می کند، با این حال همین حالا هم کاربران بسیار زیادی در کلاب هاوس عضویت دارند.
مطلب مرتبط: کسب درآمد امکان جدید کلاب هاوس
مزایا و معایب کلاب هاوس برای بازاریاب ها
بدون تردید کلاب هاوس یک پلتفرم جذاب و هیجان انگیز برای کاربران است. آیا این پلتفرم به همین اندازه برای بازاریاب ها و برندها نیز جذاب و کاربردی است؟ پاسخ به این پرسش به سادگی ممکن نیست. ما در ادامه قصد بررسی برخی از مزیت ها و معایب کلاب هاوس برای شبکه های اجتماعی را داریم. در این مسیر همراه ما باشید تا پاسخ پرسش های فوق را بگیرید.
مزیت: کلاب هاوس یک پلتفرم تازه و هیجان انگیز
وقتی یک محصول تازه وارد بازار می شود، در صورت کیفیت بالا هیجان بسیار زیادی در میان مشتریان ایجاد می کند. وضعیت کنونی کلاب هاوس دقیقا به همین شکل است. بسیاری از برندها به دلیل تازگی کلاب هاوس تمایل به حضور در آن دارند. این امر امکان ایجاد سابقه ای مناسب برای هر کسب و کار را ایجاد می کند. بدون شک حضور به عنوان یکی از نخستین برندها در کلاب هاوس موجب افزایش اعتبار کسب و کارمان می شود بنابراین باید این نکته را درباره حضور در کلاب هاوس مدنظر قرار دهیم.
امروزه بسیاری از مشتریان در تعامل با برندها به تازگی محصولات توجه ویژه ای نشان می دهند. کلاب هاوس نیز دقیقا همین وضعیت را دارد بنابراین اگر شما نیز به استفاده از مزیت تازگی کلاب هاوس برای تعامل بهتر با مشتریان علاقه مند هستید، نباید حتی یک لحظه را هم از دست بدهید.
اگرچه کلاب هاوس در حال حاضر تعداد کاربران اندکی در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی دارد، اما شما با حضور ابتدایی در این پلتفرم امکان یادگیری بسیار از نکات منحصر به فرد آن را خواهید داشت. این امر به شما برای بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
وقتی سر و صدای زیادی پیرامون یک پلتفرم در جریان است، این سر و صدا به کسب و کار شما نیز برای جلب نظر مشتریان کمک خواهد کرد.
نقطه ضعف: شمار اندک کاربران
همانطور که اشاره کردیم، کلاب هاوس دارای شمار اندکی از کاربران است. این امر به معنای دامنه محدود تاثیرگذاری برند شما خواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال شبکه های اجتماعی با بیشترین تعداد فالوور ممکن هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بازاریابی و بازگشت سرمایه کسب و کارها دارد.
کلاب هاوس از نقطه نظر تعداد کاربران وضعیت مناسبی ندارد. یکی از دلایل اصلی این امر تازه تاسیس بودنش است، با این حال برندها در تصمیم گیری برای حضور در یک شبکه اجتماعی به این نکته توجهی ندارد. برندها و تیم های بازاریابی فقط به دنبال دیده شدن از سوی کاربران هستند بنابراین شاید کلاب هاوس بهترین گزینه برای دیده شدن از سوی کاربران نباشد.
کلاب هاوس هنوز مسیر بسیار طولانی ای برای تبدیل شدن به پلتفرم مورد علاقه کاربران و همچنین جذب کاربران پرشمار دارد. شاید نخستین گام در این میان رونمایی از نسخه اندروید به طور رسمی باشد. با توجه به اینکه تعداد کاربران اندرویدی در سراسر دنیا بسیار بیشتر از IOS است، این امر به توسعه فضای کلاب هاوس و جذب کاربران بیشتر کمک خواهد کرد.
مزیت: کلاب هاوس برای مردم است، نه برندها
کلاب هاوس یک اپ گفت وگو محور است. این امر به معنای ناتوانی برندها برای ایجاد اکانت تجاری مانند آنچه در اینستاگرام می بینیم، است. کسب و کارها باید به دنبال ایجاد بحث ها و گفت وگو با کاربران باشند. یکی از مزیت های مهم کلاب هاوس همین امر است.
وقتی برندها دارای یک اکانت تجاری مانند وضعیت فیس بوک هستند، بسیاری از کاربران تمایلی برای تعامل با آنها نشان نمی دهند، با این حال وضعیت در مورد کلاب هاوس به طور کامل متفاوت است. نکته نخست اینکه شما امکان حضور به عنوان یک برند در کلاب هاوس را ندارید، بلکه باید به عنوان یک شخص حقیقی در این فضا فعال باشید.
اگر شما مدیرعامل یک کسب و کار هستید، حضور به عنوان یک فرد حقیقی در کلاب هاوس و سپس تلاش برای تعامل با مشتریان ایده جذابی خواهد بود. به عنوان مثال، شما می توانید با همکاری سایر مدیران یک کلاب برای برندتان ایجاد نمایید. سپس با راه اندازی اتاق به بحث درباره محصولات تازه تان یا دریافت بازخوردهای مشتریان بپردازید.
ناتوانی برای ثبت اکانت تجاری در کلاب هاوس شاید در نگاه نخست نوعی نقطه ضعف باشد، اما کسب و کارها با تاثیرگذاری به عنوان شخصیت های حقیقی بر روی مشتریان مزایای بسیار بیشتری دریافت می کنند.
نقطه ضعف: سختی نتیجه بخشی لایوها
بسیاری از برندها مهارت بالایی در تولید محتوای ویدئویی، تصویری و متنی دارند. در این میان محتوای صوتی به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است بنابراین برندها مسیر بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی کاربران در کلاب هاوس خواهند داشت. بسیاری از برندها پس از ایجاد حساب رسمی از سوی مدیران شان اقدام به ایجاد کلاب و اتاق می کنند، با این حال کمتر کاربری در فضای کلاب هاوس تمایلی برای حضور در چنین اتاق هایی نشان می دهد. این امر به معنای سختی مسیر تاثیرگذاری بر روی کاربران در کلاب هاوس است.
بدون تردید حضور کاربران اندک در کلاب هاوس یکی از دلایل اصلی دشواری نتیجه بخشی لایوها محسوب می شود بنابراین برندها باید آمادگی لازم برای تلاش هرچه سخت تر در این مسیر را داشته باشند.
مزیت/ نقطه ضعف: فضایی بدون تبلیغات
کلاب هاوس از هیچ گونه تبلیغاتی پشتیبانی نمی کند. این امر به معنای تجربه کاربری بسیار لذت بخش از سوی کاربران این پلتفرم است. شاید کلاب هاوس هرگز به دنبال تغییر این تجربه کاربرانش نباشد، البته احتمال آن بسیار کم است، پس برندها باید نوع دیگری از فعالیت در این فضا را در پیش گیرند.
اگر کسب و کار شما عادت به پرداخت هزینه برای نمایش محتوای تبلیغاتی اش در شبکه های اجتماعی دارد، باید شما را ناامید کنیم. در کلاب هاوس خبری از چنین نوعی از تبلیغات نیست. شاید این امر نوعی نقطه ضعف از سوی شما برداشت شود، اما مزیت تعامل نزدیک تر با کاربران را نیز خواهد داشت.
وقتی یک پلتفرم از تبلیغات پشتیبانی نمی کند، برندها به اجبار به سوی تعامل نزدیک تر با کاربران متمایل می شوند. این دقیقا همان کاری است که کلاب هاوس در حال انجام دادن در پلتفرمش است.
مزیت: حضور پرتعداد اینفلوئنسرها
کلاب هاوس با اینکه در طول یک سال اخیر به شهرت بالایی رسیده است، اما دارای محبوبیت زیادی در میان اینفلوئنسرهاست. بسیاری از کاربران مشهور در دیگر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام به طور رسمی در کلاب هاوس نیز فعالیت دارند. همین امر انگیزه دوچندانی برای برندها به منظور بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایجاد کرده است.
وقتی در یک پلتفرم حضور اینفلوئنسرها احساس شود، بدون تردید بازاریابی برای برندها نیز سودمند خواهد بود. بدون شک شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در کلاب هاوس به طور کامل با دیگر شبکه های اجتماعی متفاوت است. اگر کسب و کار شما در این زمینه تازه کار محسوب می شود، همکاری با برخی از اینفلوئنسرهای حرفه ای کمک شایانی به کسب و کارتان برای یادگیری نکات اساسی خواهد کرد.
بدون شک یادگیری اصول بازاریابی در کلاب هاوس برای برندها و بازاریاب ها زمانبر خواهد بود بنابراین باید در وهله نخست به دنبال همکاری با افرادی حرفه ای در این فضا باشیم. اینفلوئنسرها همیشه نخستین افرادی هستند که کار با یک شبکه اجتماعی را یاد می گیرند. همین امر برندها را به سوی همکاری با آنها ترغیب می کند.
نقطه ضعف: ابهامات امنیتی
کلاب هاوس در نسخه های غیررسمی برای کاربران اندروید نیز در دسترس است. با این حال نسخه های موردنظر به هیچ وجه از نظر امنیتی پشتیبانی درستی ندارند. این امر در مورد امنیت نسخه رسمی IOS کلاب هاوس نیز مصداق دارد. همین چند روز پیش اخباری مبنی بر درز اطلاعات شمار بالایی از کاربران کلاب هاوس از سوی خبرگزاری های مختلف اعلام شد. با این حساب کاربران زیادی به دلیل مشکلات امنیتی کلاب هاوس از حضور در آن صرف نظر خواهند کرد.
مطلب مرتبط: رقابت با کلاب هاوس استراتژی جدید لینکدین
برخی از موسسه های آماری در مورد وضعیت دسترسی اپ کلاب هاوس به اطلاعات کاربران هشدار داده اند. این امر شامل دسترسی به مخاطبان کاربران حتی در صورت عدم رضایت وی است. این امر مشکلات بسیار زیادی از نظر امنیتی برای این اپ ایجاد کرده است. اگر کلاب هاوس در طول ماه های پیش روی نسبت به این مشکلات واکنش درستی نشان ندهد، بدون تردید شمار بالایی از کاربرانش را از دست خواهد داد.
مزیت: تمایل کاربران برای حضور مداوم در کلاب هاوس
کاربران عضو کلاب هاوس در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی تمایل بیشتری برای حضور در این پلتفرم نشان می دهند. این امر یکی از مزیت های مهم کلاب هاوس در رقابت با دیگر شبکه های اجتماعی است. بسیاری از پلتفرم های آنلاین به طور مداوم نگران از دست دادن کاربران شان هستند. کلاب هاوس در این میان وضعیت منحصر به فردی دارد. این پلتفرم کمتر در شرایط از دست دادن کاربران قرار دارد. شاید یکی از دلایل این امر تمایل کاربران برای گفت وگو با یکدیگر باشد. این امر به معنای افزایش محبوبیت فرمت صوتی در میان کاربران است.
حضور برندها در کلاب هاوس هنوز بسیار زود است، با این حال آگاهی از برخی نکات مهم برای حضور موفق در این فضا ایده بدی نخواهد بود. اگر کسب و کار شما روزی به دنبال حضور در این پلتفرم بود، استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله ضروری خواهد بود.