به عقیده من بخش هایلایت اینستاگرام دقیقا عامل برتری این پلتفرم بر اسنپ چت است. به همین دلیل اغلب بازاریاب ها به هنگام انتخاب پلتفرم اصلی برای کمپین شان به سراغ اینستاگرام می روند. اگرچه اسنپ چت نخستین بار سرویس استوری را به دنیا معرفی کرد، اما هرگز ساز و کار مناسبی برای ذخیره سازی استوری های برندها را رونمایی نکرد. بدون تردید برندها برای تولید استوری شان وقت قابل توجهی را صرف می کنند، بنابراین پاک شدن محتوای با ارزش برندها پس از 24 ساعت به هیچ وجه باب میل شان نخواهد بود. درست در این میان اینستاگرام با معرفی بخش هایلایت به کاربران (و همینطور برندها) فرصت ذخیره سازی و سازماندهی استوری های خود را می دهد.
تا اینجای کار همه چیز بسیار عالی است. با این حال یک نکته اضافی شاید بخش هایلایت اکانت ما را به وضعیتی حتی بهتر نیز ارتقا دهد. این نکته آگاهی و شناخت شیوه دقیق کمک بخش هایلایت به ما در زمینه ذخیره سازی استوری ها و مدیریت شان است.
در این مقاله من چهار ایده مورد علاقه ام پیرامون بخش هایلایت را به منظور استفاده در فرآیندهای بازاریابی آماده کرده ام. هدف اصلی مقاله پیش رو کمک به بازاریاب ها در راستای جلب نظر شمار هرچه بیشتر کاربران اینستاگرامی با استفاده از بخش هایلایت است. خوشبختانه ایده های این مقاله علاوه بر هدف اصلی، شما را وادار به تفکر پیرامون چگونگی تولید محتوای جذاب برای سال جاری میلادی نیز می کند.
1. ایجاد هایلایت اختصاصی برای مجموعه محصولات
هرگاه برند شما محصول تازه ای را رونمایی می کند، هیچ دلیلی برای عدم بارگذاری استوری زیبا و چشم نواز پیرامون آن وجود ندارد. به این ترتیب فالوورهای شما با محصول تان به خوبی آشنا خواهند شد.
اجازه دهید برای مثال فرض کنیم شما مدیریت یک شرکت تولید لاک ناخن را برعهده دارید. به این ترتیب در اینستاگرام برند شما فرصت به اشتراک گذاری استوری های جذاب پیرامون مجموعه رنگ های ویژه کریسمس را خواهد داشت. طریقه کار نیز بسیار راحت است. به محض مشخص شدن هر کدام از رنگ های لاک ها آن را استوری کنید. سپس با ایجاد یک هایلایت ویژه تحت عنوان «مجموعه رنگ های 2019» تمام محصولات تان را یکجا در دسترس مخاطب قرار دهید. توصیه من در اینجا راه اندازی کمپین های طولانی مدت، مثلا از ماه اکتبر تا فوریه سال آینده، است. سپس تمام استوری های کمپین تان را در قالب یک هایلایت به مخاطب عرضه کنید. وقتی محتوای ما به صورت یکجا برای مخاطب به نمایش در می آید، میزان جذابیت و تاثیرگذاری آن به مراتب بیشتر خواهد شد.
مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
ایجاد هایلایت های مرتبط و مدیریت بهینه آنها در زمینه میزان تاثیرگذاری محتوای برندمان تاثیر بالایی دارد. در هر حال به لطف این سرویس دیگر استوری های مهم و ارزشمند ما بعد از 24 ساعت ناپدید نمی شود. به این ترتیب می توانیم با خیال راحت هزینه و زمان بسیار بیشتری را برای ساخت استوری اختصاص دهیم. این یکی از ایرادهای اصلی بسیاری از برندهاست. در حقیقت آنها به دلیل موقتی بودن بخش استوری تمرکز و تلاش زیادی برای ساخت نمونه های جذاب نمی کنند. البته چنین برندهایی نیز تا حدودی حق دارند، اما با معرفی بخش هایلایت دیگر نیازی به نگرانی پیرامون این نکته نیست.
2. مدیریت بهینه بخش پرسش های متداول
اگر در زمینه بازاریابی و مدیریت کسب وکار فعالیت داشته باشید، مواجهه با خیل عظیمی از پرسش های یکسان برای شما امری آشنا خواهد بود. یکی از ایده های خلاقانه سایت های بزرگ برای تسریع فرآیند پاسخگویی به کاربران ایجاد صفحه ای ویژه تحت عنوان پرسش های رایج (FAQ) است. در اینستاگرام به دلیل بارگذاری مداوم پست های جدید امکان اختصاص یک پست به پرسش های رایج نیست. به همین دلیل باید به سراغ بخش استوری برویم. در نگاه نخست، بارگذاری استوری پیرامون پرسش های رایج به دلیل محدودیت زمانی نمایش محتوا ایده چندان جالبی نیست. اینجا باز هم بخش هایلایت به کمک ما خواهد آمد. به این ترتیب برای پاسخگویی به پرسش های کاربران هایلایتی تحت عنوان «پرسش های رایجن درست کنید. با بارگذاری استوری های مختلف در این بخش دیگر نگرانی بابت پرسش های کاربران نخواهید داشت. مزیت استفاده از این شیوه علاوه بر صرفه جویی در زمان برندها، دسترسی ساده و راحت کاربران نیز هست. توجه داشته باشید که به طور معمول کمتر کاربری برای مشاهده پاسخ پرسش های خود به سایت رسمی یک برند سر می زند. با این حال فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از ویژگی های مشترک همه مردم دنیا به حساب می آید. به همین دلیل اقدام منطقی در اینجا ارائه پاسخ های مورد نیاز کاربران در محیطی است که فعالیت و حضور بیشتری در آنجا دارند.
شیوه کار در این بخش بسیار راحت است. هرگاه با پرسشی تازه از سوی مشتریان تان مواجه شدید که دغدغه بسیاری از آنهاست، پاسخ را در قالب یک استوری منتشر کنید. سپس استوری مورد نظر را در بخش هایلایت پرسش های رایج نیز ذخیره کنید. به همین سادگی دیگر نیازی به پاسخگویی مجدد به پرسش های مشابه نخواهد بود.
بسیاری از ما در شرکت ها پاسخگویی به پرسش های مشتریان را وظیفه بخش روابط عمومی می دانیم. با این حال در عمل به دلیل گستردگی کسب وکارهای مدرن این مسئولیت متوجه همه بخش ها خواهد بود. بدون تردید تلاش برای پاسخگویی چند باره به پرسش های تکراری کاربران انرژی و زمان زیادی را از اعضای شرکت خواهد گرفت. بنابراین هرچه زودتر از هایلایت ها برای رفع این مسئله استفاده کنیم، کمک بیشتری به برندمان خواهیم کرد.
3. ساخت مجموعه ای از نظرات مورد علاقه مان
آیا به تازگی نظری پیرامون شرکت یا محصولات تان در سامانه نظرخواهی Yelp دریافت کرده اید؟ شاید هم یکی از کامنت های کاربران در اینستاگرام یا توییتر بسیار مورد پسندتان واقع شده است. در هر صورت تمایل به اشتراک گذاری برخی از نظرات کاربران و مشتریان امری رایج در میان برندهاست. در این میان انتخاب شیوه مناسب برای بارگذاری چنین محتوایی دغدغه اصلی بسیاری از بازاریاب ها به حساب می آید. در اینجا نیز بخش هایلایت می تواند بسیار راهگشا باشد. به این ترتیب با بارگذاری استوری پیرامون نظر کاربران در مورد برندمان و افزودنش به هایلایت ویژه نظرات کاربران به راحتی آنها را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید.
در این مقاله تاکید بسیار زیادی روی استفاده از بخش هایلایت وجود دارد. شاید مناسب باشد دلیل این همه تاکید را بررسی کنیم. به بیانی بسیار کوتاه، دلیل اصلی استفاده از بخش استوری محبوبیت بالای آن در میان کاربران است. تقریبا هیچ سرویس دیگری در پلتفرم های اجتماعی به اندازه استوری شهرت ندارد، بنابراین سرمایه گذاری روی بخشی با این همه محبوبیت به هیچ وجه اقدام نامناسبی نخواهد بود.
هرگاه نظری مناسب پیرامون برندتان پیدا کردید، آن را در بخش هایلایت نظرات کاربران قرار دهید. فرقی هم ندارد که نظر کاربران در چه پلتفرمی منتشر شده باشد. نکته مهم توجه شما به دیدگاه ها و انتقادات مشتریان تان است. این کار به برند شما در زمینه ایجاد محبوبیت بالا و اعتبار هرچه بیشتر در میان کاربران کمک خواهد کرد. در هر صورت شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی هستند. تلاش برای نادیده گرفتن کاربران در چنین فضایی نتیجه مناسبی برای ما به همراه نخواهد داشت.
بهترین نمونه در زمینه انتشار نظرات مثبت و منفی کاربران برند Quip است. این شرکت در زمینه خدمات فوق پیشرفته دندان پزشکی فعالیت دارد. استوری های هایلایت نظرات کاربران Quip به طور معمول مرتبط با خدمات شرکت است. نکته جالب اینکه آنها هیچ ترسی از انتشار نظرات انتقادی و منفی ندارند. به این ترتیب نمای کلی این بخش از استوری های آنها مرتبط با واقعیت است. متاسفانه بسیاری از برندها اقدام به سانسور نظرات منفی در این بخش می کنند. این اقدام در عمل تاثیرگذاری اقدام آنها را زیر سوال خواهد برد، بنابراین توصیه من بازنشر واقعی نظرات مختلف است.
4. نمایش جلوه ای نزدیک از برندمان به مخاطب
در دنیای بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی ما صحبت های زیادی پیرامون اعتبار برندها انجام می دهیم. یکی از شیوه های جذاب برای کسب اعتبار هرچه بیشتر نمایش پشت صحنه کسب وکارمان به کاربران شبکه های اجتماعی است. برای این کار انتخاب بخش استوری به دلیل انعطاف بالای آن در اولویت قرار دارد. به لطف سرویس هایلایت می توان یکبار برای همیشه بخشی از پشت صحنه کسب وکارمان را به کاربران نشان دهیم.
به عنوان مثال اگر شما در زمینه تولید کفش های ورزشی فعالیت دارید، نمایش محل دوخت کفش های ایده بسیار جذابی خواهد بود. به این ترتیب مشتریان احساس نزدیکی بیشتری با برند ما خواهند داشت. این هدف برای بسیاری از برندها در حد یک رویاست، اما با استفاده از الگوهای بازاریابی مناسب می توان به سادگی بدان دست یافت.
مطلب مرتبط: ۵ نکته بازاریابی جهت برندسازی در اینستاگرام
اگرچه نمایش پشت صحنه کسب وکارمان به مشتریان ایده جذابی به نظر می رسد، اما نباید با اغراق همراه باشد. به این ترتیب هدف اصلی در اینجا نمایش پشت صحنه واقعی کسب وکارمان است. در غیر این صورت دیر یا زود مشتریان مان به ماهیت دروغین مطالب ما پی خواهند برد. آن وقت جلب دوباره اعتمادشان کاری بسیار دشوار، اگرنه غیرممکن، می شود.