بحث رقابت در شبکه های اجتماعی و فضای بازاریابی اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. بسیاری از برندها در تلاش برای نمایش جلوه ای حرفه ای از خود به دنبال همکاری و ایجاد روابط دوستانه با رقبای اصلی شان هستند. شاید برخی از برندها توانایی بالایی برای نمایش جلوه ای هماهنگ با هر تحول در دنیای بازاریابی داشته باشند، اما در نقطه پایانی باید به رقابت گسترده میان کسب و کارهای مختلف توجه داشت. عدم صحبت گسترده در مورد رقابت در عرصه بازاریابی به معنای فقدان این امر نیست. تمام برندها در تلاش برای کسب رتبه های برتر در عرصه بازاریابی و کسب و کار هستند. در این میان کسب جایگاه رقبای اصلی امر حیاتی محسوب می شود. اگر رقابت در عرصه کسب و کار دارای اهمیت نبود، سرمایه گذاری هنگفت برندها بر روی حوزه بازاریابی و تبلیغات بی فایده بود.
رقابت در عرصه بازاریابی ارتباط نزدیکی با ارزیابی عملکرد رقبا دارد. امروزه برندها به شیوه های مختلف در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. در این میان آگاهی از شیوه های کاربردی دیگر برندها و یادگیری اصول تازه از آنها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
بدون شک ارزیابی وضعیت رقبا برای حضور بهتر در عرصه بازاریابی امر ساده یا حتی کم هزینه ای نیست. بسیاری از برندها نگران شکست در زمینه ارزیابی وضعیت رقبای شان هستند. نکته اساسی در این میان ضرورت حضور در این عرصه از بازاریابی برای بقا در آینده نزدیک است. بسیاری از کسب و کارهای بی توجه به ارزیابی وضعیت رقبای شان به سرعت از بازار کسب و کار حذف شده اند. اگر کسب و کارها به سرعت به دنبال کاربست ابزارهای مناسب برای ارزیابی رقبای شان نباشند، به سرعت با چالش های عمده مواجه خواهند شد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بررسی عملکرد رقبا به شیوه ساده
هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از معیارهای مهم و اساسی در زمینه انتخاب ابزارهای ارزیابی وضعیت بازاریابی رقبا است. در جریان بررسی برخی از مهمترین ابزارهای در دسترس برندها اشاره ای دقیق به معیارهای انتخاب بهترین گزینه براساس مزیت های هر کدام خواهیم انداخت. بدون تردید امروزه وضعیت مالی کسب و کارها در انتخاب های نهایی شان تاثیر بسیار زیادی دارد بنابراین باید توجه بالایی به وضعیت مالی کسب و کار برای انتخاب ابزارهای بازاریابی داشت. این امر در طول معرفی ابزارهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. با این حساب اغلب کسب و کارها با هر بودجه ای امکان استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله را خواهند داشت.
چرا ابزارهای ارزیابی وضعیت بازاریابی رقبا مهم است؟
خبر خوش برای کسب و کارها دسترسی به خیل گسترده ای از ابزارهای بازاریابی و ارزیابی وضعیت رقباست. شاید تا همین یک دهه پیش فقط یک یا دو ابزار بازاریابی در دسترس برندها قرار داشت. ظهور نسل نوین هوش مصنوعی و ارتقای جایگاه بازاریابی در عرصه کسب و کار نقش مهمی در ایجاد ابزارهای مختلف و نوع کیفیت شان داشته است. این امر برخی از کسب و کارها را با مشکلاتی در زمینه انتخاب ابزارهای بازاریابی نیز مواجه کرده است. با این حال پیش از بررسی معیارهای انتخاب ابزارهای بازاریابی مناسب باید به ضرورت این امر پرداخت. به راستی استفاده از ابزارهای بازاریابی نوعی ضرورت برای کسب و کارها محسوب می شود؟ اغلب کارآفرینان تمایلی برای سرمایه گذاری بر روی این حوزه ندارند. اگر چنین کسب و کارهایی در عمل توانایی موفقیت بدون نیاز به ابزارهای موردنظر را داشته باشند، دیگر نیازی به چنین ابزارهایی نخواهد بود.
مهمترین مسئله در زمینه بیان اهمیت ابزارهای بازاریابی مربوط به انتخاب براساس نیازهای کسب و کار است. امروزه کسب و کارها نیازهای بسیار زیادی در زمینه بازاریابی و تبلیغات دارند. دلیل این امر توسعه سریع این حوزه و افزایش اطلاعات در دسترس برندهاست. اگر یک کسب و کار قصد ارزیابی اطلاعات در دسترس اش به صورت سنتی را داشته باشد، شاید روزها زمان نیاز داشته باشد. استفاده از ابزارهای بازاریابی دارای هوش مصنوعی امکان ارزیابی سریع و طبقه بندی دامنه وسیعی از داده ها در کمترین زمان ممکن را فراهم می سازد. با این حساب برخی از کسب و کارها از چند سال پیش به سوی استفاده از چنین ابزارهایی جهت گیری کرده اند.
بدون تردید استفاده از ابزارهای بازاریابی فقط در مورد ارزیابی وضعیت رقبا کاربرد ندارد. امروزه بسیاری از برندها با استفاده از چنین ابزارهایی اقدام به ارزیابی دقیق وضعیت کمپین های شان می کنند بنابراین هر کدام از ابزارهای مورد بحث در این مقاله در عمل برای بخش های مختلف شرکت مفید خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین ابزارهای در دسترس بازاریاب ها برای ارزیابی وضعیت رقبا مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.
Sprout Social
نخستین ابزار مورد بررسی در این مقاله مربوط به موسسه معتبر Social Sprout است. این موسسه به طور تخصصی در زمینه ارائه خدمات بازاریابی و برندسازی فعالیت دارد. تجربه بالای این برند در زمینه ارائه خدمات بازاریابی موجب جلب توجه برندهای مختلف از سراسر دنیا شده است. امکانات ابزار Social Sprout فقط معطوف به یک حوزه خاص نیست. اتصال به اغلب شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام از جمله مهمترین مزیت های چنین ابزاری محسوب می شود.
اگر برند شما در زمینه استفاده از ابزار Social Sprout تردید دارد، شانس بهره مندی از خدمات این شرکت به صورت رایگان نیز وجود دارد. بسیاری از کسب و کارها در بازه های زمانی طولانی اقدام به استفاده از یک ابزار خاص می کنند. این امر تغییر ابزار بازاریابی، حتی در صورت وجود منافع آشکار، را دشوار خواهد کرد. دست اندرکاران ابزار Social Sprout در همین راستا امکان استفاده آزمایشی برای یک ماه از سوی تمام برندها را ایجاد کرده اند. این امر بیانگر سطح بالای اعتماد تیم Social Sprout به ابزار بازاریابی اش است.
ارزیابی وضعیت دیگر برندها در زمینه بازاریابی همیشه مدنظر کسب و کارها قرار داشته است. همین امر موجب ایجاد بخش ویژه ای برای ارزیابی وضعیت دیگر برندها شده است. اطلاعات مربوط به دیگر برندها به وسیله گزارش های گوگل و شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد بنابراین Social Sprout هیچ گونه تغییری در حریم خصوصی برندهای دیگر ایجاد نمی کند. این مسئله برای کسب و کارها دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر شکایت های متعدد از یک برند در مسیر بازاریابی صورت گیرد، همیشه احتمال کاهش توجه مخاطب هدف وجود خواهد داشت بنابراین Social Sprout از نظر سطح امنیت و احترام به حریم شخصی کاربران رتبه مطلوبی دارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بهتر با تحلیل عملکرد رقبا
فلنکس
اینستاگرام در طول سال های اخیر بدل به گزینه ای جذاب برای بازاریابی شده است. این امر پس از رونمایی اینستاگرام از حساب های کاربری تجاری رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. حساب های تجاری امکان دسترسی به گزارش های دقیق و بهره مندی از اطلاعات تکمیلی را فراهم می کند. ابزار فلنکس در همین راستا برای برندهای فعال در اینستاگرام طراحی شده است.
بدون تردید بخش اطلاعات درون برنامه ای اینستاگرام برای مراحل نخست بازاریابی کافی خواهد بود. نکته مهم ضرورت استفاده از امکانات گسترده تر به منظور جلب نظر مخاطب هدف است. اگر این امر موجب توجه قرار نگیرد، بخش قابل توجهی از کمپین های بازاریابی برندها توجه لازم را کسب نخواهد کرد.
فلنکس به عنوان یک ابزار کمکی برای بازاریاب ها به فکر ارزیابی وضعیت رقبا نیز بوده است. این امر شرایط ویژه ای برای کاربران این ابزار ایجاد کرده است. فلنکس به صورت تفکیک شده گزارش هایی در مورد رقبای کسب وکارها ارائه نمی کند. گزارش های این ابزار کلی و در قالب بیان برتری های دیگر رقبا بر کسب و کار است. این امر موجب تقویت انگیزه برند برای افزایش سطح کیفی کمپین های بازاریابی خواهد شد.
استفاده از ابزار فلنکس در سال نخست بدون هرگونه هزینه ای امکان پذیر خواهد بود. سپس براساس میزان استفاده از امکانات این ابزار هزینه اشتراک دریافت خواهد شد. برخی از برندهای مشهور در سراسر دنیا مانند آدیداس برای بهبود وضعیت بازاریابی شان از ابزار موردنظر استفاده می کنند.
Social Blade
بازاریابی مانند برندهای بزرگ نیازمند ارزیابی مداوم وضعیت فعالیت آنهاست. بسیاری از برندها برای بازاریابی هیچ توجهی به ترندهای بازار یا حتی خواست مشتریان ندارند. منبع الهام اصلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک وضعیت فعالیت برندهای بزرگ است. دلیل این امر سرمایه گذاری هنگفت برندهای بزرگ بر روی عرصه بازاریابی و شناخت بازار هدف است. اگر یک ابزار فقط به طور تخصصی اقدام به بیان عملکرد برندهای بزرگ نمایند، به زودی شهرت بالایی در میان کسب و کارها پیدا خواهد کرد. این امر داستان برند Social Blade را به خوبی توضیح می دهد.
استفاده از Social Blade در یوتیوب رواج بسیار بیشتری دارد. بسیاری از یوتیوبرها برای جلب نظر بهینه مخاطب هدف اقدام به استفاده از این ابزار به منظور آگاهی از آخرین تکنیک های بازاریابی برندهای بزرگ می کنند. نکته جالب اینکه استفاده از این ابزار نیازمند ثبت نام رسمی و تایید از سوی تیم فنی شرکت است. همچنین از همان روز نخست باید هزینه استفاده از خدمات مختلف ابزار پرداخت شود. این امر شاید در نگاه نخست علاقه برندها برای استفاده از امکانات این ابزار را کاهش دهد، اما به دلیل تاثیرگذاری بالای آن دقیقا عملکرد عکس داشته است.
طبقه بندی دقیق و خلاصه داده های کلان از جمله مهمترین مزیت های Social Blade است. این ابزار به صورت هفتگی اطلاعات مربوط به برندهای بزرگ را بیان می کند. معیار اصلی در زمینه انتخاب برندهای بزرگ نیز تعداد فالوور و همچنین سطح تعامل با مخاطب هدف است بنابراین اگر یک برند فالوورهای میلیونی داشته باشد، اما سطح تعامل کاربران با برند موردنظر پایین ارزیابی شود، خبری از درج در فهرست Social Blade نخواهد بود.
SEMRush
امروزه بازاریابی شامل بخش های مختلفی نظیر مدیریت سئو نیز هست. یکی از ابزارهای کاربردی برای آگاهی از ترندهای مدیریت سئو SEMRush است. این ابزار در وهله نخست برای آگاهی از کلیدواژه های مناسب در حوزه های مختلف رونمایی شد. استقبال کاربران و برندهای مختلف از این ابزار ساده و رایگان موجب به روز رسانی اش در طول بازه های زمانی مختلف شد. امروزه ابزار SEMRush وضعیت بسیار حرفه ای دارد. این امر برندهای معتبر در سراسر دنیا را نسبت به همکاری با تیم این ابزار ترغیب کرده است.
مطلب مرتبط: بازاریابی تاثیرگذار با جمع آوری اطلاعات از رقبا
ارزیابی وضعیت رقبا در ابزار SEMRush براساس ارزیابی ترندهای برتر مدیریت سئو و نقش برندهای بزرگ در آن صورت می گیرد. شاید این امر بسیار ساده انگارانه باشد، اما در بلند مدت نقش مهمی در وضعیت مدیریت سئو برندها بازی خواهد کرد. نکته جالب در این میان حفظ ماهیت رایگان این ابزار در طول سال های اخیر است. فقط در صورت تمایل برای بهره مندی از پشتیبانی تخصصی و همچنین دسترسی به برخی از امکانات بسیار حرفه ای این ابزار باید هزینه اشتراک ماهانه پرداخت شود.
Ahrefs
ارزیابی وضعیت دیگر برندها در زمینه مدیریت سئو همیشه کار ساده ای نیست. بازاریاب ها به طور معمول از نمودارهای مفهومی برای پیشبرد بهتر بحث شان استفاده می کنند. این امر گاهی اوقات موجب سردرگمی کارآفرینان می شود. حال اگر یک شرکت به دلیل کمبود بودجه در دسترس اقدام به مدیریت بخش بازاریابی از سوی مدیران ارشد نماید، وضعیت به شدت دشواری خواهد داشت.
ابزار Ahrefs با هدف کمک به برندها برای تبدیل اطلاعات در دسترس شان به نمودارهای مفهومی وارد بازار شده است. این ابزار در ابتدا به صورت یک اپ رایگان در اختیار برندها قرار داشت، اما به تدریج سهم هرچه بیشتری از بازار را تصاحب کرد.
امروزه ابزار Ahrefs یکی از بهترین گزینه های بازاریابی برای ارزیابی وضعیت کلی بازار و مشاهده نحوه فعالیت برندهای دیگر است. با این حساب بازاریابی برای برندها با چنین ابزاری برای کاربرانش بسیار ساده خواهد بود. نکته جالب در این میان طراحی ساده و کاربردی ابزار Ahrefs است. این امر به دلیل احتمال بالای عدم آشنایی کارآفرینان با مبانی برنامه نویسی مدنظر مدیران این ابزار قرار گرفته است. با این حساب تجربه بازاریابی با این ابزار بسیار ساده و دلچسب خواهد بود.
موزبار
در میان ابزارهای مناسب برای بازاریابی و مدیریت سئو موزبار وضعیت بسیار متفاوتی دارد. اغلب ابزارهای مورد بحث در این مقاله به صورت یک برنامه یا دست کم پنل کاربری آنلاین در دسترس برندها قرار دارد. نکته جالب در مورد موزبار عرضه اش به صورت یک افزونه برای مرورگرهای محبوب است. بدون تردید این امر هر بازاریابی را دچار سردرگمی خواهد کرد. عرضه یک ابزار در قالب افزونه مرورگر به معنای عدم ارائه اطلاعات یا استفاده از بانک اطلاعاتی گسترده خواهد بود بنابراین کاربرد اصلی این ابزار چیست؟
امروزه بازاریاب ها گشت و گذارهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی انجام میدهند. این امر دامنه وسیعی از داده ها را پیش روی آنها قرار خواهد داد. اگر ابزارهایی کاربردی برای استفاده از چنین اطلاعاتی وجود داشته باشد، بسیاری از برندها دیگر نیازی برای اقدام به ارزیابی وضعیت رقبا به صورت سنتی نخواهند داشت. همین امر ایده اصلی طراحی ابزار موزبار است.
فعال سازی افزونه موزبار برای بازاریاب ها به معنای امکان استفاده از دامنه وسیع اطلاعات خواهد بود. پردازش چنین اطلاعاتی به صورت خودکار از سوی برنامه مرکزی موزبار مزیت اصلی افزونه کم حجم آن است بنابراین کاربران بدون نیاز به طی فرآیندهای پیچیده امکان بهره گیری از چنین اطلاعات مربوط به وضعیت آنلاین و بازاریابی دیگر برندها را خواهند داشت.
Buzzsumo
بازاریابی و ارزیابی وضعیت رقبا استفاده از فناوری یادگیری ماشینی حال و هوای تازه ای پیدا کرده است. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر اقدام به استفاده از فناوری یادگیری ماشینی در بخش های مختلف کسب وکارشان کرده اند. این امر ابزار Buzzsumo را بدل به یکی از گزینه های جذاب برای کسب و کارهای مختلف کرده است. امروزه بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف امکان بهره گیری از امکانات مختلف Buzzsumo را دارند. همچنین کسب اطلاعات خودکار در مورد دیگر برندها و یادگیری اصول حرفه ای بازاریابی به کمک برندها خواهد آمد.
مطلب مرتبط: تأثیر رقابت در کسب و کار
با استفاده از ابزار Buzzsumo دیگر نیازی به استفاده از شیوه های تعریف معیار برای ابزارهای بازاریابی به منظور ارزیابی وضعیت رقبا نخواهد بود. ابزار Buzzsumo بدون نیاز به طرح پرسش هایی از کسب و کارها اطلاعات دقیقی را گردآوری خواهد کرد. با این حساب مشاهده علاقه بالای بسیاری از برندها نسبت به استفاده از امکانات این ابزار امری طبیعی خواهد بود.
ابزار Buzzsumo در زمینه یادگیری ماشینی از آخرین نسل فناوری های موجود استفاده می کند. این امر فرآیند ارزیابی وضعیت رقبا از سوی این ابزار را درست مانند فرآیند عادی از سوی کارشناس های واقعی می سازد. استفاده از ابزار Buzzsumo در مراحل نخست رایگان خواهد بود، اما پس از گذشت یک هفته باید هزینه موردنیاز برای ثبت نام پرداخت شود.
Similar Web
ابزارهای بازاریابی و مدیریت سئو در طول سال های اخیر نزدیکی بسیار زیادی پیدا کرده اند. دلیل این امر ماهیت به هم پیوسته بازاریابی و مدیریت سئو است. بسیاری از برندها در این میان به دنبال ابزاری واحد برای پیشبرد هماهنگ اهداف بازاریابی و مدیریت سئو هستند. ابزار Similar Web این خواست برندها را به بهترین شکل مدنظر قرار داده است. درست به همین خاطر اغلب برندها به دنبال خرید حق عضویت این ابزار پرطرفدار هستند.
ابزار Similar Web در زمینه ارزیابی عملکرد رقبا در بازار معیارهای مشخصی دارد. نکته جالب در این میان امکان شخصی سازی معیارها براساس نیازها و شرایط ویژه هر کسب و کار است بنابراین ابزار Similar Web یک مجموعه حرفه ای در اختیار برندها قرار می دهد. استفاده از این ابزار در قالب سایت رسمی شرکت و نرم افزارش امکان پذیر است. انتخاب هر کدام از این ابزارها باید به طور دقیق صورت گیرد. برخی از کسب و کارها نیاز به نرم افزار رسمی این شرکت دارند، اما برخی دیگر با امکانات پایه ای این ابزار در قالب سایت رسمی به فعالیت ادامه خواهند داد.
فیدی
اگر شما به دنبال راهکاری برای نظارت بر رقبای تان هستید، به احتمال زیاد ابزار فیدی به کارتان خواهد آمد. این ابزار به طور انحصاری بر روی عملکرد برندهای مدنظر شما تمرکز خواهد کرد. شیوه کار این ابزار تعیین برندهای دلخواه کسب و کارها برای ارزیابی عملکرد و سپس ارائه گزارش هفتگی از وضعیت برندهای موردنظر است.
سطح دسترسی فیدی به اطلاعات برندها براساس خواست مدیران شان محدود می شود بنابراین اگر برندها امکان دسترسی فیدی به بانک اطلاعاتی یا اکانت شان در شبکه های اجتماعی را بدهند، وضعیت بازاریابی شان به طور کلی تغییر خواهد کرد. این امر همراه با ارائه برخی از توصیه های اساسی و پایه ای برای بهبود عملکرد بازاریابی برندها خواهد بود.
مطلب مرتبط: رقبای خود را مشخص کنید
میل چارت
بازاریابی ایمیلی از مدت های پیش مدنظر برندها قرار داشته است. مهمترین مسئله در این میان ارزیابی وضعیت رقبا برای بهبود کیفیت کمپین شان است. ابزار رایان میل چارت این امکان را در دسترس برندها قرار می دهد. این ابزار با ارزیابی وضعیت کمپین بازاریابی ایمیلی یک برند اقدام به ارائه توصیه هایی برای بهبود نحوه طراحی محتوا می کند. توصیه های صورت گرفته از سوی این ابزار به طور کامل با استفاده از ارزیابی کمپین های موفق برندهای بزرگ انجام می شود. بنابراین برندها امکان استفاده از تجربه دیگر برندها بدون نیاز به پرداخت کمترین هزینه ای را خواهند داشت. مزیت اصلی ابزار میل چارت امکان بهره مندی رایگان از آن در تمام مراحل بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.