هرچه توانایی برندها برای تقویت انگیزه مشتریان به منظور خرید کالا و خدمات بیشتر باشد، شانس شان برای موفقیت در حوزه کسب و کار و افزایش فروش افزایش خواهد یافت. تمام برندها در حوزه های مختلف کسب و کار به طور مداوم در تلاش برای یافتن راهکارهای تازه به منظور افزایش فروش شان هستند. این امر در بازار رقابتی کنونی ارتباط تنگاتنگی با ادامه فعالیت کسب و کارها دارد. بسیاری از شرکت ها به دلیل ناکامی در زمینه ترغیب مخاطب هدف به خرید با شکست و حتی ورشکستگی مواجه می شوند. ما در بازار کسب و کار همیشه با رقبای متعدد مواجه هستیم بنابراین اگر به موقع شیوه های فروش مان را به روز رسانی نکنیم، شاید هرگز موفق به ادامه فعالیت در بازار نشویم.
خوشبختانه فناوری های دیجیتال که رقابت بیشتر در عرصه کسب و کار ایجاد کرده، توانایی افزایش مهارت فروش برندها را نیز دارد. به این ترتیب با استفاده درست از فناوری های نوین امکان افزایش سطح فروش برندمان تا حد زیادی فراهم خواهد شد. بدون تردید اغلب کارآفرینان زمان و فرصت کافی برای توسعه کسب و کار را ندارند. این امر نیاز به استفاده از توصیه های کارشناسی را افزایش می دهد. بدون تردید باید راهکارهایی برای توسعه سطح فروش برندها وجود داشته باشد، با این حال اغلب شرکت ها وقت و فرصت کافی برای یافتن چنین راهکارهایی را ندارند. ما در این مقاله اقدام به بررسی شش راهکار مناسب برای فروش هرچه بیشتر برندها خواهیم کرد. نکته مهم در این میان کاربست همزمان تمام توصیه های مورد بحث در این مقاله است. به این ترتیب ما فرصت مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهیم داشت. در ادامه به بررسی توصیه های کاربردی در این عرصه خواهیم پرداخت.
1. استفاده از اطلاعات معتبر برای ارزیابی عملکرد مشتریان
پیش از اقدام برای اصلاح شیوه های فعالیت برندمان به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر باید نسبت به جمع آوری اطلاعات کاربردی اقدام کنیم. این امر اهمیت بسیار زیادی در حوزه کسب و کار دارد. اغلب برندها بدون توجه به سلیقه مشتریان در تلاش برای ترغیب شان به سوی خرید هرچه بیشتر هستند. این امر به تنهایی هرگز موجب موفقیت کسب وکار ما نخواهد شد. بهترین راهکار برای ارزیابی میزان موفقیت برندها در زمینه گردآوری اطلاعات کاربردی پیرامون مشتریان همکاری با آژانس های کسب و کار است. به این ترتیب ما بدون نیاز به راه اندازی بخش های تخصصی توجه امکان دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: افزایش فروش با توصیه هایی از مدیران پیشتاز
اگر برند شما در تلاش برای راه اندازی بخشی ویژه برای ارزیابی مداوم رفتار مشتریان است، باید از یک کارشناس رفتار مشتریان برای ساماندهی مناسب این بخش استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال راه اندازی بخشی با اهداف متفاوت وجود دارد. بسیاری از اوقات برندها سرمایه گذاری مناسبی بر روی شناسایی سلیقه مشتریان انجام می دهند، اما در عمل توانایی شناخت درست مشتریان را از دست می دهند. این امر به دلیل ناتوانی آنها در زمینه ساماندهی درست بخش ارزیابی رفتار مشتریان صورت می گیرد.
اغلب برندها برای دسترسی ساده به اطلاعات بخش ارزیابی رفتار مشتریان به نرم افزارهای تحلیلی نیاز دارند. این امر اطلاعات خرید مشتریان و تصحیح کارشناس ها بر آن را به طور آنلاین در اختیار مدیران و سایر کارمندان شرکت قرار می دهد. این امر در زمینه بازاریابی و طراحی کمپین های تبلیغاتی برای ترغیب مشتریان اهمیت دارد. ما باید سلیقه مشتریان و تغییرات مداوم آن را مدنظر داشته باشیم. ایراد برخی از برندها ارزیابی سلیقه مشتریان یک بار برای همیشه است. به این ترتیب آنها توانایی درک تغییرات در سلیقه مشتریان را نخواهند داشت.
2. ایجاد تحول در سایت برند
برندهای موفق در زمینه کسب سودهای فراوان همیشه راهکارهای ساده ای برای مشتریان به منظور خرید ایجاد می کنند. این امر نقش مهمی در موفقیت آنها دارد. هرچه مشتریان توانایی خرید ساده تری داشته باشند، انگیزه شان برای صرف هزینه بالاتر افزایش خواهد یافت. اگر شما در زمینه فروش آنلاین محصولات تان فعالیت دارید، باید به دنبال راهکارهایی برای سهولت هرچه بیشتر مشتریان در فرآیند خرید باشید. استفاده از راهکارهای خرده فروش های بزرگ آنلاین نکته مهمی در این میان محسوب می شود. استفاده از فناوری های تازه برای سهولت خرید آنلاین مشتریان ابتدا از سوی خرده فروشی های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به دلیل ماهیت کسب و کار حرفه ای آنان است بنابراین ما توانایی الگوبرداری از تجربه آنها برای بهبود وضعیت کسب و کارمان را خواهیم داشت.
ایجاد اصلاحات کاربردی در سایت رسمی سایت به منظور تعامل بهتر با مخاطب هدف حیاتی است. بسیاری از برندها دارای سایت های نامناسب هستند. این امر شامل سرعت پایین بارگذاری صفحات، محتوای غیرمرتبط و در نهایت عدم به روز رسانی محتوای سایت است. اگر ما در تلاش برای رقابت موثر در بازار کسب و کار هستیم، باید نگاهی متفاوت به سایت رسمی برندمان داشته باشیم. امروزه فضای آنلاین نقش مهمی در سرنوشت برندها ایفا می کند بنابراین اگر یک برند توانایی لازم برای استفاده از امکانات آنلاین در دسترش را نداشته باشد، در رقابت با دیگر برندها جا خواهد ماند.
بهبود وضعیت سایت بخشی از فرآیند به روز رسانی سیستم ارتباطی شرکت محسوب می شود. امروزه ما باید ارتباط نزدیک و باکیفیتی با مشتریان داشته باشیم. انتظارات مشتریان در طول یک دهه گذشته به طور مداوم افزایش پیدا کرده است. هرچه توانایی ما در زمینه ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان بیشتر باشد، شانس مان برای افزایش فروش بیشتر خواهد شد.
اگر شما در زمینه خرده فروشی فعالیت دارید، سایت رسمی شما باید اطلاعات مناسبی در اختیار مشتریان برای مقایسه محصولات و خرید ساده داشته باشد. بهترین نمونه در این زمینه سایت آمازون است. برخی از کاربران فقط برای اطلاع از مشخصات و کیفیت محصولات اقدام به بازدید از سایت آمازون می کنند. این امر نقش مهمی در توسعه کسب و کار این برند در طول دهه های گذشته داشته است.
3. استفاده از نظرات مشتریان پیشین
استفاده از نظرات مشتریان برندمان برای ترغیب خریدارهای تازه ضروری است. ما همیشه امکان استفاده از نقطه نظرات مشتریان قدیمی برای بهبود خدمات مان را داریم. بدون تردید هیچ برندی در زمینه فروش کامل نیست. به همین خاطر ما نیاز مداوم برای به روز رسانی خدمات مان خواهیم داشت. راه اندازی بخشی در سایت رسمی برند برای رفع مشکلات مشتریان اهمیت دارد. بی تردید بسیاری از مشتریان دارای مشکلات یکسانی در زمینه محصولات ما هستند. این امر راه اندازی بخشی در سایت برای پاسخگویی به مشکلات مشتریان را منطقی تر جلوه می دهد. به این ترتیب ما به جای پاسخگویی چند باره به مشکلات یکسان مشتریان، یک بار برای همیشه مشکل موردنظر را مورد بررسی قرار خواهیم داد، با این کار دیگر زمان ما و مشتریان هدر نخواهد رفت.
تلاش برای بهبود خدمات برند از طریق تجربه قبلی تعامل با مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه برخی از برندها هرگز به مشکلات شان در زمینه فروش محصولات توجه ندارند. به همین خاطر همیشه در یک سطح مشخصی از فروش قرار دارند. شاید اوضاع از این هم بدتر شود. مشتریان با تجربه خدمات نامناسب از سوی برخی برندها به سرعت اقدام به اظهارنظر منفی درباره آنها در فضای آنلاین خواهند کرد. این امر شهرت منفی برای شرکت های موردنظر ایجاد می کند. امروزه در دنیای کسب و کار هیچ کاری سخت تر از تلاش برای تغییر شهرت نامناسب برندها وجود ندارد.
مطلب مرتبط: تکنیک های افزایش فروش در کسب و کار
4. بهبود وضعیت بصری و توضیحات جانبی محصولات
مشتریان وقتی توانایی خیال پردازی درباره استفاده از محصولات را داشته باشند، انگیزه بیشتری برای خرید پیدا خواهند کرد. وظیفه برند ما در این میان فراهم ساختن شرایط مناسب برای مشتریان به منظور تصور استفاده از محصولات مان است. این امر از طریق فراهم سازی محتوای بصری باکیفیت درباره محصولات مان فراهم خواهد شد.
امروزه اغلب مشتریان برای مشاهده محصولات برندها اقدام به جست وجو در اینترنت می کنند بنابراین ما باید فعالیت مناسبی در فضای آنلاین برای نمایش محصولات مان داشته باشیم. اغلب مشتریان پس از خرید آنلاین نسبت به شکل و اندازه محصولات شکایت ندارند. این امر موجب بروز مشکلاتی در زمینه ارتباط برند با مشتریان می شود. راهکار این امر بسیار ساده است: درج مشخصات ظاهری محصول در سایت رسمی برند. نکته مهم در اینجا درج مشخصات محصولات از سوی برندها در اغلب موارد است بنابراین چرا هنوز هم مشتریان از تفاوت میان ایده شان از محصول موردنظر و جلوه واقعی آن شکایت دارند؟ این نکته مربوط به فعالیت نامناسب برندها در زمینه نمایش تصاویر محصولات است. ما باید تصاویر محصولات را بدون ویرایش سنگین و در وضعیت طبیعی بارگذاری کنیم. این امر مشکلات بعدی مشتریان پیرامون جلوه محصولات و نارضایتی از آن را کاهش می دهد.
5. تبدیل خریدارها به مشتریان وفادار
ذخیره سازی اطلاعات خرید مشتریان برای استفاده در آینده اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مشتریان پس از تجربه مناسب خرید از یک برند تمایل به تکرار خریدشان دارند. این امر موجب افزایش شانس برندها برای جذب مشتریان وفادار می شود. نکته مهم در اینجا افزایش سطح انتظارات مشتریان وفادار از برندهاست بنابراین ما باید خدمات ویژه ای برای مشتریان وفادار در نظر بگیریم. این امر شامل تلاش برای ارائه تخفیف های گسترده به مشتریان و همچنین پیشنهادهای ویژه براساس سابقه خریدشان است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تعامل هرچه بهتر با مشتریان وفادارمان را خواهیم داشت.
تلاش برای ذخیره سازی اطلاعات مشتریان کار چندان دشواری نیست. استفاده از یک سیستم مدیریت کسب و کار به روز هرگونه اقدام عملی از سوی ما را بی مورد خواهد کرد. سیستم های مدیریت کسب و کار دارای هوش مصنوعی به طور خودکار اطلاعات مشتریان را ذخیره سازی می کنند. به این ترتیب ما دیگر نیازی به اقدام دستی برای ذخیره سازی اطلاعات نخواهیم داشت.
مشتریان وقتی با پیشنهادهای ویژه ما برای خرید مواجه می شوند، حیرت زده خواهند شد. موفقیت در این زمینه بستگی به میزان استفاده درست برندها از اطلاعات مشتریان شان دارد. هرچه ما استفاده بهتری از اطلاعات مشتریان داشته باشیم، انگیزه آنها برای تعامل بیشتر با ما افزایش خواهد یافت. این امر به معنای شانس بیشتر ما برای فروش بیشتر به مشتریان خواهد بود.
مشتریان همیشه جذب ارزش ها و اصول فعالیت برندها می شوند بنابراین ما باید جلوه ای ویژه از کسب و کارمان در اختیار مشتریان قرار دهیم. امروزه بسیاری از برندها دارای شیوه فعالیت بیش از حد شبیه به هم هستند. این امر در نهایت موجب کاهش شانس هر برند برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می شود. هرچه برند ما دارای تمایز بیشتری با دیگر رقبا باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مشتریان خواهد داشت. این امر در مورد برندهای بزرگ مانند اپل یا مایکروسافت به خوبی قابل مشاهده است. هر کدام از برندهای بزرگ دارای شیوه منحصر به فردی برای فعالیت در بازار کسب و کار هستند. این امر موجب ساده سازی فرآیند جلب نظر مخاطب هدف از سوی آنها می شود.
6. ارائه ارزش اضافه همراه با خدمات
اغلب برندها در زمینه ارائه خدمات جانبی به مشتریان شیوه ای یکسان دارند. این امر موجب عدم ایجاد تفاوت در زمینه فعالیت جانبی برندها می شود. بدون تردید در چنین شرایطی تصمیم گیری برای مشتریان براساس خدمات جانبی دشوار خواهد بود. اگر ما در تلاش برای فروش بیشتر هستیم، باید علاوه بر کیفیت محصول و سایر تکنیک های فروش به دنبال ارائه خدمات جانبی باکیفیت نیز باشیم. ارائه خدمات جانبی به صورت خاص به مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما توانایی جلب نظر مخاطب هدف به صورت کاربردی را دارد.
امروزه اغلب مردم به دلیل ارزش اضافی خدمات یک برند اقدام به خرید از آن می کنند. به این ترتیب هرچه خدمات ما به مخاطب هدف خاص تر باشد، انگیزه وی برای خرید افزایش خواهد یافت. این امر دشواری چندانی ندارد. ما فقط باید نسبت به تفاوت شیوه ارائه خدمات مان با دیگر برندها مطمئن شویم.
7. نقش مهم تخفیف های مناسبتی
مشتریان همیشه علاقه مند به خرید محصولات همراه با تخفیف هستند. ارائه تخفیف های مناسب حتی مشتریان بی نیاز به برخی از محصولات را نیز وسوسه خواهد کرد. این امر نقش مهمی در فروش میلیون ها محصول مختلف در بازار کسب و کار دارد. بدون تردید شمار بالایی از محصولات موجود در بازار کسب و کار به طور مستقیم موردنیاز مشتریان نیست. دلیل اصلی تمایل مشتریان برای خرید محصولات مختلف و حتی بی نیاز به آنها تخفیف های بسیار زیاد است.
مطلب مرتبط: همه چیز فروش بیشتر نیست
وقتی ما تخفیف های گسترده برای مشتریان در نظر می گیریم، مشتریان به خوبی ارزش شان در نگاه برند موردنظر را مشاهده خواهند کرد. این امر تاثیر روانی قابل توجهی بر روی انگیزه مشتریان برای خرید دارد. شاید مهم ترین نکته در این میان تلاش برای ایجاد مناسبت منحصر به فرد برای برندمان باشد. وقتی تمام برندها در حال ارائه تخفیف های گسترده بر روی محصولات شان در یک روز مشخص، مانند جمعه سیاه، هستند، امکان فروش بالای برند ما کاهش خواهد یافت. این امر در صورت ایجاد مناسبت ویژه برندمان به طور کلی تغییر خواهد کرد. مناسبت هایی نظیر سالگرد تاسیس شرکت فرصت مناسبی برای افزایش نرخ فروش خواهد بود.