اگر شما در صنعت رستوران داری فعالیت دارید و در سایت تان امکان سفارش آنلاین برای مشتریان را فعال کرده اید، در مسیر موفقیت قرار دارید. امروزه بسیاری از رستوران ها و فست فودها هنوز هم نسبت به این نکته توجه لازم را نشان نمی دهند. نکته مهم در این میان تمایل کاربران برای استفاده از گزینه های مربوط به ثبت سفارشات آنلاین، به ویژه در شرایط کرونایی کنونی، است. بنابراین کسب و کارها در این صنعت باید هرچه بیشتر به فکر راه اندازی خدمات شان در این بخش باشند.
راه اندازی امکان سفارش آنلاین در سایت برند یکی از گزینه های بسیار جذاب محسوب می شود، اما به تنهایی برای موفقیت برند شما کافی نیست. کسب و کارها در زمینه تعامل با مشتریان نیاز به استفاده از اپ های رسمی نیز دارند. امروزه شمار بالایی از مردم دارای گوشی های هوشمند هستند. بنابراین تلاش برای فعالیت در زمینه طراحی اپ رسمی برای برند به منظور ثبت سفارش آنلاین امری ضروری خواهد بود. شما با چنین کاری امکان جلب نظر شمار بالایی از مشتریان را خواهید داشت.
بدون تردید سفارش آنلاین هم برای مشتریان لذت بخش است و هم برای برندها مزایای قابل ملاحظه ای به همراه دارد. مهمترین مزیت برای برندها در این میان امکان کاهش نیروی کار در زمینه دریافت سفارشات است. معنای این امر کاهش قابل ملاحظه هزینه های برند در بلندمدت است. بنابراین اگر رستوران شما با هزینه های گزاف مواجه است، شاید راه اندازی بخش ثبت آنلاین سفارشات از طریق اپ برند گزینه مناسبی باشد.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کارآفرینان حوزه رستوران داری
اغلب اوقات راه اندازی اپ رسمی برای ثبت سفارشات هر رستوران امر ساده ای در نظر گرفته می شود. این فرآیند با توجه به نیاز به مهارت های برنامه نویسی از سوی تیم های متخصص دنبال می شود. بنابراین شما فقط نیاز به ثبت سفارش در چنین موسسه هایی دارید. نکته مهم در این میان توجه داشتن به برخی از نکات جانبی و همچنین شیوه مدیریت اپ های موردنظر است.
اگر شما از آن دسته از کارآفرینان سختگیر در فعالیت تان باشید، خیلی خوب اهمیت جایگاه رستوران تان را می دانید. درست به همین خاطر به هیچ وجه اجازه زیر سوال رفتن اعتبار رستوران تان را نخواهید داد. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای حفظ جایگاه رستوران با استفاده از طراحی بی نظیر اپ رسمی اش است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک شایانی خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای طراحی و مدیریت یک اپ فوق العاده در زمینه ثبت سفارشات مشتریان به صورت آنلاین است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن و افزایش فروش کمک خواهد کرد.
فرآیند ساده ایجاد اکانت
اولین گام در طراحی یک اپ کاربردی برای مشتریان توجه به سهولت عضویت در اپ یا به عبارت دقیق تر ایجاد اکانت است. شاید این امر بسیار ساده و بدیهی به نظر برسد، اما در عمل اغلب رستوران ها بدان توجه نمی کنند. اگر قرار باشد شما دردسرهای زیادی در مسیر ثبت یک سفارش ساده غذا را داشته باشید، بی شک سراغ یک برند دیگر خواهید رفت. این امر اغلب اوقات در رابطه با برندهای صنعت فست فود روی می دهد.
شما در طراحی اپ باید به طور مداوم فرآیند ساده ایجاد اکانت از سوی مشتریان را مدنظر داشته باشید. با این کار مشتریان انگیزه زیادی برای ثبت سفارش به طور آنلاین خواهند داشت، در غیر این صورت شاید اپ تان خیلی زود کاربردش را از دست بدهد.
اغلب اوقات درخواست برای ثبت اطلاعاتی نظیر شماره تلفن و همچنین نام کامل برای ایجاد اکانت کافی است. فرآیند پرداخت آنلاین هزینه سفارشات نیز با همکاری مناسب درگاه های پرداختی بزرگ در دنیا قابل پیگیری است. با این حساب شما بهترین اپ برای مشتریان را در اختیارشان خواهید گذاشت.
مردم در دوره کنونی تمایلی برای اختصاص زمان زیاد به تهیه یا حتی سفارش غذا ندارند. درست به همین خاطر رستوران ها باید عملکردشان را به طور قابل ملاحظه ای سریع تر نمایند. یکی از دلایل اصلی شهرت و محبوبیت فست فودها در مقایسه با رستوران ها در طول دهه های اخیر همین نکته مهم است. بنابراین شما باید تمام توجه تان را به این نکته نشان دهید.
منوی کامل و خوانا
منوی سفارشات دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر مشتریان برای پیدا کردن سفارش شان در اپ شما دردسر زیادی پیش رو داشته باشند، مشکلات تان به طور روزافزونی بیشتر می شود. بنابراین شما باید منوی خودتان را به طور کامل طراحی نمایید. این امر موجب ثبت سفارش به ساده ترین شکل ممکن می شود.
تکمیل منو به طور یکجا باید در دستور کار هر رستورانی قرار داشته باشد. یکی از ایراداتی که فعالیت رستوران ها در اپ شان دارد، بارگذاری منو به طور ناقص و تلاش برای تکمیلش طی زمان است. این امر به طور قابل ملاحظه ای فرصت شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از بین می برد.
هرچه منوی شما کامل تر و در عین حال خوانا باشد، شانس تان برای دریافت سفارشات بیشتر خواهد شد. خوانایی منو یکی دیگر از مشکلات در زمینه بازاریابی محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها این نکته مهم را مورد بی توجهی قرار می دهد. شما نباید از فونت های عجیب و غریب برای بارگذاری منو استفاده کنید. این امر به طور مداوم وضعیت شما را در مقایسه با رقبای تان بدتر خواهد کرد. همینکه منوی شما ساده و قابل خواندن در کسری از ثانیه باشد، برای مشتریان کافی خواهد بود. بنابراین ایده های عجیب و غریب را به طور کامل کنار بگذارید.
یکی از مشکلات اساسی رستوران ها در زمینه طراحی اپ مربوط به آپدیت منوی شان است. امروزه اغلب رستوران ها به طور فصلی منوی شان را به روز رسانی می کنند. بنابراین اگر شما در این راستا عملکرد خوبی از خودتان نشان ندهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر نکته بسیار مهمی محسوب می شود. خوشبختانه اغلب رستوران ها نسبت به آپدیت فصلی منوی شان توجه دارند، اما این امر با تاخیر بسیار زیاد در اپ شان نمایان می شود. با این حساب در عمل برخی از کاربران هرگز فرصت ثبت سفارشات تازه را پیدا نمی کنند. چنین امری به طور قابل ملاحظه ای وضعیت برندتان را دشوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ترندهای جدید صنعت رستوران داری
بارگذاری تصاویر واضح از غذاها
تصاویر به طور معمول همه مشتریان را نسبت به خرید بیشتر ترغیب می کند. بنابراین اگر شما تصاویر جذابی از غذاهای تان در اپ رسمی رستوران قرار دهید، مشتریان تمایل بالاتری برای خرید نشان خواهند داد. این امر در طول سال های اخیر بدل به یک ترند جهانی شده است. درست به همین خاطر برخی از عکاس های حرفه ای برای تهیه تصاویر جذاب از منوی رستوران ها وارد صحنه شده اند.
بدون تردید ثبت تصاویر زیبا از منوی رستوران و غذاهای مختلف امر ساده ای نیست، اما شما در این میان نیازی به استفاده از خدمات عکاسی حرفه ای ندارید. دوربین موبایل شما به اندازه کافی برای ساماندهی این فرآیند کافی خواهد بود. نکته مهم در این میان تلاش برای انتخاب زاویه مناسب و همچنین توجه به کیفیت دوربین گوشی است. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را خواهید داشت.
بسیاری از رستوران ها در عمل به جای استفاده از تصاویر مربوط به غذاهای برندشان از نمونه های استاک و رایگان سود می برند. شاید این امر گزینه ای مناسب محسوب شود، اما بدون تردید مشکلاتی را هم به همراه دارد. نخستین مشکل در این میان ارزیابی کلیشه ای مشتریان از رستوران تان است. وقتی شما از یک تصویر استاک که صدها رستوران دیگر نیز مورد توجه قرار داده اند، استفاده می کنید، حسابی مشتریان تان را ناامید خواهید کرد. بنابراین هرگونه ایده ای برای استفاده از تصاویر استاک را فراموش کنید. کسب و کار شما به اندازه کافی برای جلب توجه مخاطب هدف توانایی دارد که نیازی به تصاویر استاک نباشد.
درج زمان فعالیت رستوران و اطلاعات تماس
وقتی مشتریان وارد سایت یک رستوران می شوند، انتظار مشاهده اطلاعات تماس و همچنین زمان فعالیتش را دارند. این امر باید در اپ رستوران ها نیز مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت شاید برخی از مشتریان در زمان های نامناسب اقدام به ثبت سفارش کنند. نتیجه این امر دلخوری فراوان مشتریان نسبت به عدم رسیدگی تان می شود. شما به همین راحتی می توانید مشتریان مناسب تان را از دست بدهید.
اطلاعات تماس اغلب اوقات شامل شماره تلفن، آدرس ایمیل و همچنین سایت رسمی رستوران می شود. این امر برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان و ارائه اطلاعات درست به آنها امری ضروری خواهد بود. خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای پشتیبانی از مشتریان در کسب و کارهای مختلف راه اندازی شده است. یکی از نکات مهم در این میان مربوط به ربات های چت است. چنین فناوری بدون دردسرهای رایج امکان پشتیبانی از مشتریان و ارائه نکات اساسی را می دهد. بنابراین در مسیر موردنظر مشکل چندانی پیش روی شما نخواهد بود.
رستوران های بزرگ به طور معمول دارای شعبه های زیادی هستند. یکی از نکات مهم در رابطه با فعالیت شعبه های مختلف زمان متفاوت فعالیت شان است. برخی از شعبه ها به دلیل شلوغی و همچنین حجم بالای سفارشات شاید ساعت های اضافی نیز مشغول به کار باشد. با این حال وضعیت برای سایر شعبه ها به طور عادی باشد. نکته مهم در این میان تلاش برای درج زمان فعالیت هر شعبه برای مشتریان است. این امر از هرگونه نارضایتی احتمالی پیشگیری خواهد کرد. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه نارضایتی باید نسبت به اطلاع رسانی دقیق درباره زمان فعالیت رستوران تان اقدام نمایید.
توجه به موقعیت جغرافیایی مشتریان
خدمات اپ شما به مشتریان باید براساس موقعیت جغرافیایی شان صورت گیرد. اگر مشتریان در شهر خاصی حضور دارند، شما باید از شعبه تان در همان شهر برای تهیه و ارسال سفارشات استفاده کنید، در غیر این صورت هرگز غذایی گرم و به موقع به مشتریان نخواهد رسید. امروزه بسیاری از اپ ها از کاربران دسترسی به موقعیت جغرافیایی شان را می خواهند. نکته مهم در این میان کسب اجازه به طور دقیق و روشن از کاربران برای دسترسی به نکته موردنظر است.
مطلب مرتبط: چرا رستوران ها شکست می خورند؟
سالانه شمار بالایی از اپ ها به دلیل عدم رعایت نکات مربوط به حریم خصوصی کاربران با موج اعتراضات گسترده مواجه می شوند. بنابراین شما باید به این نکته مهم توجه لازم را نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را پیدا نکنید. همچنین اعتبار رستوران تان هم به طور قابل ملاحظه ای با چالش مواجه می شود.
رستوران ها با دسترسی به موقعیت مکانی مشتریان امکان ارسال هرچه دقیق تر سفارشات را خواهند داشت. همچنین دردسرهای دریافت آدرس به طور شفاهی با تماس تلفنی نیز رفع می شود. این امر یک تجربه بسیار دلنشین برای ثبت سفارش از سوی کاربران را به همراه خواهد داشت. همین نکات موجب تکرار خرید مشتریان در بلندمدت خواهد شد. بنابراین شما باید توجه لازم به چنین نکته مهمی را نشان دهید.
قیمت گذاری واضح
توجه به قیمت ها برای ثبت سفارش امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها در این میان قیمت منوی شان در اپ را به طور دقیق درج نمی کنند. اگر شما چنین امری را مدنظر قرار ندهید، با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان رو به رو خواهید شد. بنابراین همیشه قیمت هر محصول را به دقیق ترین شکل ممکن درج کنید.
به روز رسانی قیمت ها اغلب اوقات دردسر مهمی برای هر رستوران محسوب می شود. اگر شما به موقع قیمت ها را به روز رسانی نکنید، شاید مشتریان با یک سطح قیمت متفاوت سفارش شان را انجام داده و در نهایت با قیمتی بالاتر مواجه شوند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای رستوران تان به همراه خواهد داشت. بنابراین باید هرچه سریع تر به فکر ساماندهی وضعیت نابسامان موردنظر باشید.
دریافت بازخوردها
هر اپ باید بخشی برای دریافت نظرات کاربران داشته باشد، در غیر این صورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به گزینه ای بسیار سخت و غیرممکن می شود. چنین بخشی در حقیقت کانال ارتباطی شما با مشتریان تان خواهد بود هیچ برندی بدون توجه به نظرات و درواقع صدای مشتریان امکان توسعه کسب و کار و همینطور جلب رضایت آنها را ندارد. بنابراین شما باید فکر ویژه ای برای این بخش در سر داشته باشید.
برخی از رستوران ها در بخش دریافت بازخوردها فقط انتظار دریافت نظرات مثبت را دارند. این امر بزرگترین اشتباه در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان محسوب می شود. بدون تردید هیچ رستورانی کامل و بی عیب و نقص نیست. بنابراین شما باید آماده دریافت نظرات منفی و بهینه سازی فعالیت تان براساس آنها را داشته باشید. این امر به طور ویژه ای در مورد فعالیت اپ رستوران مصداق دارد. بنابراین اگر شما دردسرهای زیادی در این میان دارید، باید همیشه نظرات منفی مشتریان را به عنوان منبعی مهم برای بهبود کارتان تلقی نمایید.
گزینه های پرداخت متنوع
مشتریان همیشه عاشق گزینه های پرداخت متنوع هستند. این امر آنها را به خرید آنلاین ترغیب می کند. بنابراین شما باید این نکته را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکنید.
وقتی مشتریان سفارش غذای شان را به طور آنلاین انجام می دهند، تمایل به پرداخت درب منزل را دارند. این امر در صورت رعایت از سوی شما انگیزه بزرگی به مشتریان می دهد. نکته مهم در مورد پرداخت هزینه آنلاین استفاده از درگاه های پرداخت مطمئن است. چنین امری مشتریان را نسبت به امنیت پرداخت و همچنین اعتبار رستوران شما مطمئن خواهد ساخت. اگر شما این گزینه را همیشه مدنظرتان داشته باشید، خیلی زود بدل به رستورانی محبوب برای مشتریان خواهید شد.
پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین یکی از پرطرفدارترین گزینه ها در دنیای کسب و کار امروز است. بسیاری از مشتریان وقتی سفارشات شان را به طور آنلاین ثبت می کنند، انتظار پشتیبانی آنلاین و درست و حسابی هم دارند، در غیر این صورت شاید آخرین خریدشان را از شما کرده باشند. بسیاری از رستوران ها فکر می کنند عرصه کسب و کارشان به پشتیبانی نیاز ندارد. در این صورت شما یکی از ریسک های بزرگ در حوزه کاری تان را پذیرفته اید. بسیاری از رستوران های بزرگ با استفاده از بخش پشتیبانی آنلاین در عمل رضایت مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کسب کرده اند. چنین امری برای بسیاری از مشتریان دلیلی برای خرید دوباره از یک رستوران محسوب می شود.
مطلب مرتبط: 7 تکنیک جدید رستوران داری
طراحی نوتیفیکیشن های کاربردی
نوتیفیکیشن های کاربردی اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. شما با طراحی این بخش برای اپ رستوران تان به ساده ترین شکل ممکن امکان تعامل و تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را فراهم خواهید کرد. بسیاری از رستوران ها در بازه های زمانی مختلف برای ثبت سفارش به طور آنلاین تخفیف مناسبی قرار می دهند. اگر شما این مطلب را با نوتیفیکیشن های کاربردی به اطلاع کاربران برسانید، احتمال ثبت سفارش از سوی آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.
امروزه بسیاری از برندهای بزرگ، نه فقط در حوزه رستوران داری، برای اطلاع رسانی درباره جشنواره های مختلف شان از نوتیفیکیشن استفاده می کنند. بنابراین شما هم باید به بهترین شکل ممکن از بخش موردنظر برای بهبود وضعیت رستوران تان استفاده نمایید.