نام هر شرکتی بیانگر ویژگی ها و جذابیت های آن است. در طول زمان احتمال اینکه صاحبان کسب و کارها تمایل به تغییر نام شرکت شان پیدا کنند، وجود دارد. گاهی اوقات نام شرکت ما به خوبی ارزش های برندمان را منعکس نمی کند. در چنین زمانی یکی از ایده های مناسب تلاش برای تغییر نام شرکت مان است.
براساس نوع کسب و کار و محل فعالیت شرکت مان فرآیند تغییر نام متفاوت است. گاهی اوقات این فرآیند بیش از اندازه گمراهکننده به نظر می رسد. به همین خاطر برخی از شرکت ها در عمل قید تغییر نام را می زنند. بدون تردید عقبنشینی از فرآیند تغییر نام برندمان صرفا به خاطر ناتوانی در زمینه انجام یک یا دو پیشنیاز به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی فرآیند تغییر نام شرکت به صورت مرحله به مرحله است. بدون شک این فرآیند جنبه های حقوقی مشخصی نیز دارد. به همین خاطر توصیه من علاوه بر مطالعه این مقاله گفتوگو و مشورت با یک کارشناس مسائل حقوقی نیز هست. به این ترتیب برند شما بهترین انتخاب را در فرآیند تغییر نام خواهد داشت.
وضعیت بنگاه های مالکیت خصوصی و تعاونی های همکاری عمومی
فعالیت به عنوان یک سازمان شبه کاری که جزئی از مالکیت خصوصی محسوب می شود، به معنای عدم فعالیت رسمی ما در حوزه کسب و کار است. به علاوه همکاری های عمومی با سایر بنگاه های اقتصادی نیز سازمان ما را بدل به یک کسب و کار کاملا مستقل نمی کند. در اغلب کشورها چنین کسب و کارهایی جدای از صاحب شان هیچ هویت مستقلی ندارند. به همین خاطر نیز نام آنها با نام صاحب شان یکسان خواهد بود. بدون تردید وقتی شرکت ما دارای نان خودمان است، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی با ایجاد تغییراتی اندک در ساختار کسب و کارمان امکان دستیابی به موقعیت کاری مستقل و بالطبع فرصت تغییر نام شرکت وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین نام تجاری را بیابیم
اگر شرکت شما عنوان مالکیت خصوصی یا سازمان همکاری عمومی را یدک می کشد، امکان تغییر عنوان فعالیت آن از طریق فرآیند تغییر حوزه کسب و کار وجود دارد. در این صورت باید گام های ذیل را برداشت:
• اقدام برای لغو مجوز فعلی کاری و پر کردن فرم ثبت شرکت تازه به منظور ایجاد شرکت رسمی و امکان انتخاب نام دلخواه برای آن ضروری است. این فرآیند شامل تماس با مقامات دولتی و ثبت شرکت می شود. انتخاب نام تازه برای شرکت مان از طریق ارائه نام های مورد نظر به سازمان دولتی مذکور و بررسی امکان استفاده از آنها صورت می گیرد بنابراین در این مرحله باید بیشتر از یک نام را برای شرکت مان انتخاب کنیم.
• پاسخ بانک اطلاعاتی دولتی در مورد امکان دسترسی و انتخاب به نام های مورد نظر شرکت مان فرصت انتخاب را به ما می دهد. در صورت وجود شرکتی به نام اولویت اول ما در لیست باید به سراغ نام های بعد برویم.
• در گام سوم باید اقدام به اخذ مجوزهای محلی، استانی و کشوری برای فعالیت شرکت تازه مان کنیم. در غیر این صورت فعالیت شرکت ما غیرقانونی خواهد بود.
• در نهایت پس از ثبت نام تازه شرکت مان باید اقدام به ثبت نام کارمندان شرکت مان در سامانه دولتی کنیم. به این ترتیب کارمندان فعلی شرکت به صورت رسمی بخشی از شرکت ما خواهند شد. این امر به معنای مسئولیت قانونی متقابل ما و آنها در قبال هم خواهد بود.
در زمینه تغییر نام شرکت ثبت آدرس دفتر مرکزی اهمیت ویژه ای دارد. به طور معمول پیش از تایید ثبت شرکت تازه مقامات دولتی اقدام به بررسی وضعیت کسب و کارمان می کنند. این امر به منظور جلوگیری از ثبت شرکت های صوری انجام می شود. در مورد شرکت های مشارکتی ضرورت ایجاد هویتی مستقل از شرکا برای ثبت شرکت ضروری خواهد بود. البته این امر به معنای پایان دادن به همکاری با شرکا نیست. فقط باید در قالب شرکت های مستقل اقدام به همکاری کرد. نکته مهم در این زمینه توجه به نرخ مالیات بر شرکت های خصوصی است. در بسیاری از موارد افراد حقیقی به منظور اجتناب از پرداخت مالیات شرکت های حقوقی از فرآیند پایان دادن به مشارکت جمعی اجتناب می کنند. تصمیمگیری در این زمینه بستگی به میزان اعتماد ما به آینده کسب و کارمان به صورت مستقل دارد.
شرکت های دارای مسئولیت محدود و تعاونی مشارکتی
شرکت های حقوقی معمولا به دو صورت «با مسئولیت محدود» یا «تعاونی مشارکتی» ثبت می شوند. فرآیند تغییر نام برای این شرکت ها دارای راهکار متفاوتی در مقایسه با آنچه پیش از این بیان شد، است. در مورد شرکت های دارای مسئولیت محدود ضرورت حذف نام فعلی و انتخاب نام تازه وجود دارد، با این حال در مورد شرکت های تعاونی امکان حفظ نام موجود یا افزودن پسوند به آن وجود خواهد داشت. در ادامه به بررسی شیوه تغییر نام کسب و کار در هر دو مورد خواهیم پرداخت.
تغییر نام شرکت های دارای مسئولیت محدود
شرکت های دارای مسئولیت محدود رایج ترین نوع بنگاه های تجاری در دنیا هستند. دلیل مسئولیت محدود این شرکت ها مربوط به حوزه محدود فعالیت شان است بنابراین آنها امکان فعالیت در بسیاری از زمینه های تخصصی یا مربوط به بخش دولتی را ندارند. از آنجایی که این نوع شرکت ها بسیار رایج هستند، فرآیند تغییر نام شان نیز معمولا راحت تر و روشن تر از دیگران شکل می گیرد. تنها کاری که باید در اینجا انجام داد اقدام برای تهیه و تکمیل فرم تقاضای تغییر نام است. این امر به معنای دست کشیدن از استفاده نام فعلی و اعلام فهرستی از نام های تازه به ترتیب اولویت برای انتخاب است.
مطلب مرتبط: چگونگی ثبت نام تجاری
نکته مهم در این میان ضرورت تکمیل چنین فرمی در صورت فعالیت شرکت مان در چند استان مختلف است. به علاوه بر شرکت های بینالمللی علاوه بر اقدام به تغییر نام در کشور اصلی ضرورت های دیگری نیز وجود دارد. به این ترتیب معمولا در سایر کشورهایی که شرکت مان فعالیت دارد، باید اقدام به اخذ مجوز تازه برای فعالیت تجاری به عنوان بنگاه اقتصادی خارجی کنیم. به این ترتیب امکان ادامه فعالیت شرکت ما در کشورهای خارجی نیز فراهم خواهد شد. در برخی از کشورها برای تغییر نام شرکت مالیات خاصی وجود دارد. همچنین در صورت تمایل امکان مسدودسازی امکان استفاده از نام قبلی شرکت مان برای دیگر بنگاه ها نیز وجود خواهد داشت. به این ترتیب دیگر شرکت ها امکان استفاده از نام قبلی ما را نخواهند داشت. این امر به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده از نام قبلی برندمان اهمیت ویژه ای دارد. البته به طور معمول استفاده از نام های قبلی شرکت ها با محدودیت زمانی مواجه است. به عنوان مثال در آلمان فقط پس از گذشت 20 سال امکان استفاده از نام قبلی دیگر شرکت ها برای یک شرکت تازه وجود دارد.
اگرچه تعامل با سازمان های دولتی برای تغییر نام بخش اصلی فعالیت شرکت ها را تشکیل می دهد، با این حال باید نسبت به اقدامات جانبی دیگر نیز توجه کافی را داشت. یکی از این اقدامات تماس با بانک همکار شرکت مان است. در بسیاری از مواقع همراه با تغییر نام شرکت باید نام حساب رسمی آن نیز تغییر یابد. در غیر این صورت فرآیند گردش حساب مان با مشکل مواجه خواهد شد. این امر از طریق درخواست کتبی به بانک مورد نظر به سادگی انجام می شود.
اقدام برای اخذ پروانه کسب و کار در مقیاس های مختلف محلی، ملی و بینالمللی برای شرکت مان با نام تازه ضروری خواهد بود. در غیر این صورت نهادهای دولتی از فعالیت شرکت مان جلوگیری خواهند کرد.
در بسیاری از مواقع اخذ نام تازه برای شرکت مان به معنای دریافت سریال شناسایی تازه کسب و کار نیز هست. این شناسه در اغلب کشورهای جهان به عنوان منبعی برای شناسایی کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب شرکت های مختلف به سادگی از سوی سازمان های مسئول بررسی وضعیت کسب و کارها مورد شناسایی قرار می گیرد. نکته مهم در این زمینه اقدام سریع برای تغییر سریال شناسایی است. در غیر این صورت شرکت مان در ادامه فعالیت تجاری خود دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
به عنوان نکته پایانی در مورد شرکت های دارای مسئولیت محدود باید به تغییر زمینه کاری آنها نیز اشاره کرد. گاهی اوقات تغییر نام یک شرکت با هدف تغییر حوزه فعالیت آن صورت می گیرد. در این صورت اقدامات جانبی برای اخذ مجوز نام تازه کافی نخواهد بود. در چنین شرایطی شرکت ما باید تمام مراحل ثبت و راهاندازی شرکت را از ابتدا تا انتهاب طی کند. در غیر این صورت به دلیل مغایرت زمینه فعالیت ثبت شده و شرایط کاری فعلی شرکت با مشکلات مختلف قانونی مواجه خواهیم شد. همچنین اطلاعرسانی درست در این زمینه اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. اگر مشتریان ما به خوبی از حوزه فعالیت تازه ما مطلع نشوند، دچار سردرگمی خواهند شد.
حفظ نام برای شرکت های تعاونی مشارکتی
در بسیاری از مواقع شرکت ها اقدام به حفظ نام رسمی خود و تاسیس شرکتی به عنوان زیرمجموعه شان می کنند. این اقدام از نظر فنی منطقی تر محسوب می شود. به این ترتیب ما هم نام اصلی شرکت مان را حفظ می کنیم، هم کسب و کاری جانبی با نام تازه راهاندازی خواهیم کرد. به طور معمول این استراتژی از سوی تعاونی های مشارکتی در حوزه کسب و کار دنبال می شود. این امر به آنها اجازه پیگیری فعالیت در بسترهای مختلف به صورت همزمان را می دهد. منظور من از شرکت های تعاونی در اینجا شرکت هایی با هیات مدیره و فعال در زمینه سرمایهگذاری و تولید در بخش های مختلف است. به این ترتیب در عمل این شرکت ها تمایل به ثبت شرکت های زیرمجموعه متعدد دارند. وضعیت کاری چنین بنگاه هایی به صورت وجود یک شرکت مرکزی و چند شرکت زیرمجموعه است. فرآیند ثبت شرکت های زیرمجموعه بسیار راحت است. فقط باید به سازمان دولتی مسئول مراجعه و فرم ثبت شرکت زیرمجموعه را پر کنیم. پس از مدت مشخصی (معمولا دو هفته) امکان فعالیت شرکت تازه فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: تغییر نام تجاری
تغییر نام شرکت یک بازی سرگرمکننده نیست
تغییر نام شرکت مان فقط در مواقع ضروری توصیه می شود. اقدام مداوم برای تغییر نام شرکت خطر بیاعتباری و فراموشی نام مان از سوی مشتریان را در پی دارد. به هر حال مشتریان در طول زمان به نام شرکت ها عادت می کنند. اینکه پس از چند سال مشتریان با نام تازه ای مواجه شوند، هرگز تغییر ساده ای برای آنها نخواهد بود. درک این مطلب در بسیاری از موارد همراه با تردیدهایی پیرامون دلیل تغییر نام همراه است. به این ترتیب شرکت مورد نظر باید تمام توضیحات لازم در این زمینه را ارائه کند. در غیر این صورت اعتماد مشتریانش از بین خواهد رفت. توصیه پایانی من اطلاعرسانی در مورد تغییر نام شرکت مان از چند ماه قبل است. به این ترتیب مشتریان با نام تازه آشنایی کافی را پیدا خواهند کرد.