با توجه به اینکه پتانسیل سایت
Facebook.com در امر بازاریابی و تبلیغات مورد آزمایش قرار گرفته و اثبات شده است، اکنون همه این موضوع را بهعنوان یک امر مسلم پذیرفتهایم که رسانههای اجتماعی نقش مهمی در بخش اعظمی از امور مربوط به بازاریابی و تبلیغات در کسبوکارهای گوناگون ایفا میکنند. امروز قصد دارم نکاتی را در زمینه بازاریابی با استفاده از فیسبوک بیان کنم.
در نهایت موفقیت شما در فیسبوک مربوط به فرمولهای اعجازانگیز یا فهرست همسنجی نیست، بلکه با به کارگیری همان اصولی که شما در جمع غیررسمی مشتریان خود در یک مهمانی استفاده میکنید، موفقیت کسب میشود. شما هرگز وقت خود را صرف نمیکنید تا سراغ تکتک میهمانان بروید و از آنها تقاضا کنید که از شما کالایی خریداری کنند.
به همین ترتیب در شبکههای اجتماعی اینترنت نیز نباید این کار را انجام دهید. برای ارتباط با مردم در سایتهای اجتماعی از روش های خلاقانهای استفاده کنید تا همه امور دیگر به خوبی پیش رود.
فیسبوک بهعنوان مشهورترین شبکه اجتماعی آنلاین، بیش از هر وب سایت دیگری مورد بازدید قرار میگیرد. این بدان معنی است که بدون یک استراتژی مداوم و پایدار برای برقراری ارتباط متقابل با بازدیدکنندگانی که صفحه شما در فیسبوک به طور اجتناب ناپذیری خواهد داشت، نمیتوان حضور موثر و کارآمدی در این سایت داشت. هرگز نباید تصور کنید که صفحه فیسبوک چیزی است که آن را بسازید و به سادگی به حال خود رها کنید.
سایت فیسبوک یک صفحه رسمی رایگان برای هر نوع کسبوکار، سازمان، محصول، اهالی موسیقی وغیره ارائه میکند. برای مشاهده چندین نمونه از صفحات رسمی به لینک زیر مراجعه کنید:
www.facebook.com/pages/browser. php
هرچه رتبه و درجه اهمیت شما در فیسبوک بالاتر رود، طرفداران بیشتری بهدست خواهید آورد که در صفحه شما روی دکمه «Like» کلیک خواهند کرد. اگر تعداد کافی از افراد، شما یا صفحه شما را «Like» کنند، هر جا که برند یا نام شما ظاهر میشود، برای جلب توجه طرفدارانی که شما حتی پیش از این هرگز در معرض دید آنها قرار نگرفتهاید، یک افکت گلوله برفی ظاهر میشود.
بهعنوان مثال، فروشگاه زنجیرهای اینستین بروس به مشتریان خود پیشنهاد داد که اگر آنها به صفحه طرفداری فروشگاه در فیسبوک مراجعه و خود را بهعنوان طرفدار اعلام کنند، محصولات رایگانی را دریافت خواهند کرد. این کمپین تبلیغاتی موجب شد تا اینستین بروس صدها هزار طرفدار جدید در فیسبوک جذب کند.
شاید برخی از متخصصان امور بازاریابی و تبلیغات با من موافق نباشند (البته اکثر آنها با نظر من موافقند)، اما من معتقدم که بهترین کاربرد اکانت فیسبوک، هدایت مشتریان به خارج از فضای آن و به سمت قیف خود برای دریافت lead است. این بدان معنی است که مشتریان را ترغیب کنیم تا به فهرست ایمیل ملحق شوند، گزارش رایگان ما را دانلود کنند و... دلیل تاکید من بر این استراتژی این است که اگر تمام اطلاعات تماس lead مربوط به خود را در این سایت ذخیره کنید، فیسبوک قدرت و استیلای بیحد و حصری بر شما خواهد داشت.
فیسبوک این حق را دارد تا هر زمان هر صفحهای را که بخواهد، ببندد. این اتفاق تابهحال برای بسیاری از مالکان کسبوکارها روی داده و ممکن است برای شما هم رخ دهد. پس از تنظیم و راهاندازی یک صفحه فعال در فیسبوک نباید کار را پایان یافته فرض کنید و تصور کنید که ایمن خواهید بود.
به قوانین مربوط به تبلیغات در صفحه خود نیز باید توجه فراوان داشته باشید. نمیخواهم وارد جزییات شوم، چرا که قوانین مدام در حال تغییر و تحول هستند، اما فیسبوک قوانین را وضع میکند و شما باید آگاه باشید و این قوانین را درک کنید و همچنین عواقب تخطی غیرعمدی از یک قانون را که موجب تعلیق اکانت شما میشود، بپذیرید.
از آنجایی که تبلیغات در فیسبوک رایگان نیست، نمیخواهم به شرح جزییات این موضوع بپردازم. با این وجود، این نکته را فراموش نکنید که اختصاص بودجه روزانه و آزمایش مداوم آگهیها و نظارت بر صفحات محل قرارگیری آنها برای دستیابی به موفقیت در امر تبلیغات در فیسبوک بسیار حائز اهمیت است. این موضوع در مورد دیگر انواع تبلیغات در فضای مجازی نیز صادق است.
برخی از ابزارهای قدرتمند برای فیسبوک
www.Hyperalerts.no با استفاده از این ابزار هر زمان یک پست جدید به صفحه شما در فیسبوک افزوده شود، یک ایمیل برای شما ارسال میشود.
www.Fangager.com این ابزار یک برنامه اهدای پاداش به طرفداران و افرادی است که با شما ارتباط متقابل دارند.