امروزه دلایل بسیار زیادی برای بازاریابی و تبلیغات در فضای آنلاین وجود دارد. دسترسی دامنه وسیعی از کاربران به دستگاه های دیجیتال مانند گوشی هوشمند یا رایانه های شخصی سرمایه گذاری در این بخش را منطقی ساخته است. شیوع ویروس کرونا در طول ماه های اخیر نیز توجه به شبکه های اجتماعی را به شدت افزایش داده است. متاسفانه در حوزه بازاریابی دیجیتال نیز مانند هر صنعت دیگری میزان کلاهبرداری به شدت بالاست. این امر شامل دریافت هزینه بازاریابی از سوی برخی سودجویان و سپس عدم ارائه خدمات یا ارائه خدمات جعلی است. با این حساب وظیفه اصلی هر برندی در شرایط کنونی تلاش برای محافظت از بودجه بازاریابی اش خواهد بود. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی برندها ایفا می کند.
شاید در نگاه نخست مواجهه با کلاهبرداری از سوی سودجویان فقط برای برندهای تازه کار روی دهد. همین امر موجب بی توجهی بسیاری از برندهای بزرگ به چنین مسئله مهمی می شود. امروزه تمام برندها در خطر از دست دادن بودجه بازاریابی شان هستند بنابراین شما در هر موقعیتی باید به دنبال پرهیز از حادثه های مشابه باشید. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه کلاهبرداری بازاریابی از برندها مورد بررسی قرار میگیرد.
1. شناسایی نشانه های کلاهبرداری در صنعت بازاریابی
براساس گزارش موسسه Traffic Guard سالانه به طور میانگین 44 میلیون دلار کلاهبرداری در صنعت بازاریابی صورت می گیرد. متاسفانه کلاهبرداری در زمینه بازاریابی امر تازه ای نیست. این اتفاق در آینده نیز برای برخی از برندها صورت خواهد گرفت. نکته مهم در این میان شناسایی نشانه های احتمالی فرآیند کلاهبرداری و تلاش برای پرهیز از آنهاست.
مطلب مرتبط: چگونه در صنعت بازاریابی دوام بیاوریم؟
متاسفانه فرآیندهای کلاهبرداری از برندها دارای نشانه های کاملا مشخصی نیست. درست به همین خاطر احتمال بروز مشکلات برای برندها افزایش پیدا می کند. مهمترین نکته برای ارزیابی وضعیت آژانس های بازاریابی مربوط به مشاهده آمارهای معتبر است. اگر شما با یک آژانس بازاریابی برای توسعه کسب و کارتان در حوزه بازاریابی قرارداد دارید، باید نسبت به وضعیت توسعه کمپینهای برندتان از آمارهای معتبر گوگل استفاده نمایید. مزیت این امر امکان مشاهده فعالیت درست آژانس طرف قرارداد یا کلاهبرداری احتمالی است.
گاهی اوقات برندها به دلیل عدم بیان دقیق اهداف بازاریابیشان مورد سوء استفاده آژانس های بازاریابی قرار می گیرند. این امر نیازمند توجه به دو نکته مهم است. نخست، باید به بیان دقیق اهداف بازاریابی برای تجربه تعامل مناسب با آژانس های بازاریابی توجه کنیم. بخش دوم نیز مربوط به طراحی قراردادهای مناسب بدون احتمال تخطی از سوی طرف مقابل است. عدم آشنایی برندها با شیوه های طراحی قرارداد کاری در بسیاری از موارد موجب بروز مشکلات عمده ای می شود.
2. توجه به آمارها
تعیین معیارهای دقیق برای ارزیابی کمپین بازاریابی اهمیت بالایی دارد. شما همیشه امکان مشاهده وضعیت کمپین تان از طریق سامانه های هوشمندی نظیر گوگل را دارید. نکته مهم در این میان طراحی معیارهای منحصر به فرد برای برندتان است. چنین معیارهایی از دل اهداف بازاریابی بیرون خواهد آمد بنابراین شما باید نسبت به کاربست شیوه های ارزیابی همکاری بازاریابی به صورت نوآورانه اقدام نمایید. وقتی برندها تمایلی برای ارزیابی وضعیت بازاریابی شان نشان نمی دهند، انگیزه کلاهبردارها بیشتر خواهد شد. اگر شما همیشه نسبت به ارزیابی وضعیت کمپین بازاریابی برندتان توجه نشان دهید، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در عرصه بازاریابی خواهید داشت.
3. دریافت کلیک های فراوان با تعامل اندک
یکی از کلاهبرداری های رایج در عرصه بازاریابی مربوط به تبلیغات PPP (پرداخت در ازای هر کلیک) است. این امر شامل دریافت کلیک های فراوان برای تبلیغ کمپین بازاریابی بدون تعامل بالاست. اگر کمپین شما با چنین مشکلی مواجه است، باید نسبت به ارزیابی دقیق آن اقدام نمایید. در غیر این صورت شانس چندانی برای بازاریابی تاثیرگذار نخواهید داشت. برخی از آژانس های بازاریابی با دریافت مبالغ کلان در عمل فقط از روبات های مشخص برای افزایش بازدید و کلیک بر روی تبلیغات برندها استفاده می کنند. این امر نتیجه به شدت ناگواری برای برندها در پی دارد.
خوشبختانه امروزه امکان پیگیری حقوقی تخلف و کلاهبرداری آژانس های بازاریابی وجود دارد بنابراین مسئولیت اصلی شما شناسایی تخلف ها و سپس گزارش به مراجع حقوقی است. نکته مهم در این میان پرهیز از همکاری با سازمان ها و افراد بدون مشخصات شرکتی و بازاریابی مشخص است. پیگیری وضعیت چنین افرادی در اغلب اوقات دشوار خواهد بود.
4. ترافیک سایت نامشخص
افزایش ترافیک سایت هدف هر برندی برای توسعه فرآیند بازاریابی محسوب می شود. وقتی کاربران بیشتری به سایت رسمی شما مراجعه کنند، بازاریابی و انتقال پیام های مهم راحت تر خواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به منبع ترافیک سایت است. اگر افزایش ترافیک شما همراه با منابع نامشخص است، باید نسبت به واقعی بودن فرآیند موردنظر تردید نمایید. امروزه بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل اصلی این امر ترفیک جعلی سایت های شان است. وقتی کاربران واقعی به سایت شما مراجعه نکنند، تاثیرگذاری بر روی آنها به دشت دشوار خواهد شد.
شیوع ویروس کرونا تمایل بسیاری از برندها برای بازاریابی در فضای آنلاین را افزایش داده است. نکته مهم در این میان توجه به وضعیت بازاریابی برندها و پرهیز از تهدیدهای کلاهبرداری است. ارزیابی مداوم وضعیت ترافیک سایت یکی از بهترین امکانات برای بازاریابی بهتر را در اختیار برندها قرار می دهد.
5. رفتارهای عجیب مخاطب هدف
بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف از یکدیگر جدایی ناپذیر است. بسیاری از برندها در عمل توانایی تعامل مناسب با مخاطب هدف را ندارند. شاید این امر در نگاه نخست ناشی از کیفیت پایین محتوای بازاریابی چنین برندهایی باشد. نکته مهم از نقطه نظر کلاهبرداری از برندها در صنعت بازاریابی مربوط به فالوورهای فیک است. اگر شما در زمینه افزایش تعداد فالوورها و مخاطب اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی با آژانس های بازاریابی همکاری دارید، ارزیابی نحوه رفتار مخاطب هدف اهمیت بالایی خواهد داشت.
متاسفانه امروزه بسیاری از آژانس های بازاریابی برای افزایش تعداد فالوورهای برندها اقدام به خرید فالوور تقلبی برای آنها می کنند. این امر فقط تعداد فالوورهای برندها را افزایش می دهد. به این ترتیب دیگر خبری از تعامل مناسب با مخاطب هدف نخواهد بود. شما به عنوان یک برند باید توجه زیادی به نحوه رفتار مخاطب هدف داشته باشید. اگر اکانت های مربوط به مخاطب هدف رفتارهای عجیب یا غیر قابل باوری انجام می دهد، به احتمال فراوان شما با اکانتهای فیک مواجه هستید.
مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید
مقابله با فرآیندهای کلاهبرداری از برندها چندان دشوار نیست. نکته مهم در این میان برخورد شدید با آژانسهای متخلف است. فقط در این صورت دیگر چنین تخلف هایی از سوی افراد سودجو تکرار نخواهد شد. با این حساب در صورت مواجهه با تخلف آژانس بازاریابی طرف قراردادتان باید به شدت با این مسئله برخود نمایید. در غیر این صورت بودجه بازاریابیتان هدر خواهد رفت.