بازاریابی در دوران کنونی همراه با دشواری های خاصی است. بسیاری از برندها هنوز از فضای مالی ویروس کرونا رهایی پیدا نکرده اند. همچنین فعالیت بازاریابی به دلیل شرایط نامساعد کنونی در سطح جهان در اولویت نخست برندها نیست. براساس گزارش خبرگزاری CNBC اغلب برند های بزرگ از جمله گوگل در تلاش برای کاهش بودجه بازاریابی شان هستند. این امر به معنای پیچیدگی بیشتر در زمینه فعالیت بازاریابی در سراسر دنیا خواهد بود. بدون تردید هدف اصلی برندهای بزرگ توقف کامل فعالیت بازاریابی نیست. این امر به دلیل وابستگی بالای فروش برند ها به تبلیغات و بازاریابی امکان اجرایی ندارد. چالش اصلی پیش روی اغلب برندها در شرایط کنونی چگونگی پیشبرد فرآیند بازاریابی با بودجه های محدود است . بازاریاب هایی که موفق به یافتن راهکاری مناسب برای این چالش نشوند، در عمل از عرصه بازاریابی حدف خواهند شد.
ما در این مقاله قصد بررسی چند ایده مهم در زمینه بازاریابی با وجود شرایط دشوار کنونی را داریم. به این ترتیب بازاریاب ها و برندهای طرف قراردادشان امکان ادامه فعالیت را پیدا خواهند کرد. مهارت های مورد بحث در این مقاله برای موفقیت بازاریابی در دهه پیش رو ضروری خواهد بود.
داستان سرایی
برایان ایسنبرگ یکی از کارشناس های موفق در زمینه بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. وی در زمینه بازاریابی بر روی تجربه موفقیت آمیز برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق بیان داستان های جذاب تاکید دارد . امروزه تمام مردم مشتاق شنیدن داستان های تازه و هیجان انگیز هستند، با این حساب برند ما باید داستان مناسب در اختیار مخاطب هدفش قرار دهد. این امر نقش مهمی در کسب موفقیت بازاریابی خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید
براساس گزارش موسسه فوربس، کمپین های بازاریابی دارای داستان اصلی 22 برابر بیشتر از سایر محتوای بازاریابی مورد توجه مخاطب هدف قرار می گیرد، با این حساب تمام بازاریاب ها در سال های پیش رو باید توانایی داستان سرایی شان را تقویت کنند. در غیر این صورت امکان تداوم فعالیت آنها در حوزه بازاریابی و تولید محتوا با شکست و تردیدهای اساسی مواجه خواهد شد.
داستان سرایی در حوزه تجاری همیشه دشواری های خاص خود را داشته است. این امر نیازمند یافتن ایده های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف است. در غیر این صورت داستان ما در کنار خیل عظیمی از دیگر محتوای بازاریابی کلیشه ای مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت. ترکیب مزیت های برند و سلیقه مخاطب هدف همیشه بهترین راه برای خلق داستان های جذاب محسوب می شود بنابراین شما در این مرحله باید چنین الگویی را مدنظر قرار دهید.
تحلیل داده های کاربردی
ما اکنون در دوره دیجیتال زندگی می کنیم. استفاده از داده های معتبر برای بهبود فرآیند بازاریابی دیجیتال اهمیت فراوانی دارد. بدون تردید در نگاه نخست استفاده از داده های مختلف برای ساماندهی کمپین های بازاریابی امری دشوار به نظر می رسد، با این حال ابزارهای بهره مند از هوش مصنوعی کار برندها را بسیار ساده کرده است . شرکت در کلاس های تحلیل محتوا به صورت آنلاین یا حضوری امکان آشنایی با ابزارهای مختلف در این زمینه را فراهم می سازد. شما به این ترتیب دیگر نیازی به همکاری با آژانس های بازاریابی جداگانه نیز نخواهید داشت.
طراحی منحصر به فرد محتوا
کریستا نهر، کارشناس بازاریابی در شبکه های اجتماعی، فرمت بصری را تاثیر گذارترین نوع محتوا در شبکه های اجتماعی می داند. دلیل این امر گرایش هرچه شدیدتر کاربران برای مشاهده تصاویر به جای مطالعه محتوای متنی است. بدون تردید طراحی جلوه های بصری منحصر به فرد در اغلب موارد از سطح تخصص بازاریاب ها خارج است. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از مهارت های سایر اعضای شرکت در این زمینه است. امروزه در هر شرکتی افراد دارای مهارت کار با فوتوشاپ پیدا می شود بنابراین همکاری با این افراد باید در اولویت های اصلی تیم های بازاریابی قرار گیرد.
نکته جالب اینکه اغلب نرم افزارهای حرفه ای طراحی عکس، مانند فوتوشاپ، دارای دوره های آموزشی گسترده هستند. برخی از ویدئوهای مربوط به آموزش کار با فوتوشاپ به طور رایگان در سطح اینترنت در دسترس قرار دارد بنابراین با جست و جویی ساده در سطح اینترنت امکان دسترسی به چنین محتوایی فراهم خواهد شد.
کاربست هرچه بیشتر فناوری
فناوری های بازاریابی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه اغلب برندها در مسیر بازاریابی بهتر از فناوری های جدید استفاده می کنند. این امر باید در دستور کار هر تیم بازاریابی قرار داشته باشد. در غیر این صورت آنها شانس چندانی برای موفقیت در عرصه بازاریابی نخواهند داشت.
مزیت اصلی استفاده از فناوری های تازه برای بازاریابی امکان کاهش هزینه های جاری برند است . به این ترتیب شما امکان مواجهه با چالش مالی کرونا به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. بازاریاب های حرفه ای باید قبل از تبدیل فناوری های تازه به ترند در حوزه بازاریابی نسبت به استفاده از آنها اقدام کنند. دلیل این امر امکان تبدیل فناوری موردنظر به مزیت رقابتی برندمان است.
افزایش آگاهی مان از حوزه کسب و کار
برخی از بازاریاب ها با وجود فعالیت طولانی در یک حوزه نسبت به کسب اطلاعات تازه در صنعت موردنظر اقدامی نمی کنند. نتیجه این امر اطلاعات همیشه قدیمی بازاریاب ها در ارتباط با حوزه تخصصی شان است بنابراین ناتوانی بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف شان در قالب کمپین های بازاریابی امری طبیعی خواهد بود . وظیفه اصلی ما به عنوان بازاریاب به روز رسانی مداوم اطلاعات ما در زمینه بازاریابی و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از اطلاعات موردنظر است.
مطلب مرتبط: موفقیت با استفاده از تکنیک های بازاریابی قدیمی
برنامه ریزی مناسب برای صرف بودجه برند
طراحی برنامه های پیش روی برند در حوزه بازاریابی کار ساده ای نیست. یکی از نکات مهم در این زمینه ایجاد هماهنگی میان بودجه در دسترس و اهداف بخش بازاریابی است. اگر برنامه های ما نیازمند بودجه بسیار بالایی باشد، به احتمال زیادی در میانه راه با مشکلات مالی شدید مواجه خواهیم شد. همچنین باید نسبت به فقدان انگیزه در مدیران ارشد برندها برای سرمایه گذاری بر روی طرح های بازاریابی پرهزینه نیز توجه داشته باشیم.