وقتی هالووین از راه می رسد، معمولا تا چند هفته کمپین های بازاریابی بر مدار آن جریان دارد. فرقی هم ندارد ماه اکتبر تمام شده باشد، در هر صورت بازاریاب ها منتظر بهانه ای هستند تا چند وقتی را با آن سر کنند. ماجرا در میان کاربران هم تقریبا به همین ترتیب است. بنابراین شما می توانید با اعتماد به نفس کافی سراغ ایده هایی برای بازاریابی در هالووین رفته و مطمئن باشید حتی تا فوریه سال آینده هم همچنان طرفدارهای خاص خودش را خواهد داشت.
هدف ما در این مقاله مثل روز روشن است: ما قصد داریم برخی از ایده های جذاب برای بازاریابی با حس و حال هالووین را بررسی کنیم. البته در این میان تمرکز ما بر روی ایمیل مارکتینگ خواهد بود. همانطور که هالووین با گذشت صدها سال هنوز هم جذابیت خاص خودش را دارد، ایمیل مارکتینگ هم بعد از دهه ها همچنان در دنیای بازاریابی یکه تازی می کند. فکر می کنم ترکیب این دو ایده جذاب با هم حسابی گرد و خاک کند، مگر نه؟
شما در این مقاله با برخی از ایده های جذاب و تاثیرگذار برای ایمیل مارکتینگ هالووینی آشنا خواهید شد. پس آب دست تان است زمین گذاشته و با ما همراه شوید. تا اینجای کار هم خیلی دیر شده، نه؟
مطلب مرتبط: هالووین، فرصتی برای ترکیب بازاریابی و هیجان
استفاده از قالب متفاوت
شما نمی توانید حس و حال هالووین را با قالب ایمیل معمولی به مخاطب انتقال دهید. درست به همین خاطر اولین اقدام استراتژیک شما باید طراحی یا دست کم استفاده از یک قالب هماهنگ با هالووین باشد. این روزها کلی قالب ایمیل پیش فرض در اینترنت هست که اتفاقا اغلب رایگان هم هستند. با این حال اگر شما وسواس زیادی در این رابطه دارید، می توانید قالب دلخواه تان را سفارش داده یا خودتان دست به کار شوید.
یادتان باشد، یک قالب خوب باید المان هایی مثل رنگ نارنجی، کدو تنبل و از همه مهمتر کمی حس ترسناکی را به همراه داشته باشد. اینطوری مخاطب در همان نگاه اول متوجه ماهیت کمپین تان خواهد شد. خب اگر مخاطب نیاز به کلی وقت برای درک محور اصلی کمپین تان داشته باشد که کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
استفاده از المان هایی که در بالا نام بردیم، به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی عالی و بی دردسر جلو ببرید. فقط حواس تان باشد درگیر کلیشه ها نشوید؛ چراکه این روزها کاربران اصلا میانه خوبی با کلیشه ها ندارند.
کمی تفاوت همیشه جواب می دهد!
برخی از کسب و کارها هر ساله برنامه ای مشخص برای هالووین دارند. به طوری که اگر چند سال پشت سرهم برنامه آنها را دنبال کنید، به ماهیت تکراری آن پی خواهید برد. اینکه شما از کلیشه های رایج در بازار پرهیز می کنید، اصلا دلیل خوبی برای تکرار یک ایده خوب نیست. هر ایده ای در این دنیا بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه تکراری خواهد شد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال ایده های تازه برای کسب و کارتان باشید. اینطوری فرصت خیلی بهتری برای اثرگذاری بر روی مشتریان تان خواهید یافت. در این میان می توانید از کمپین های بقیه نهایت استفاده را ببرید. خب شما تنها کسی نیستید که فکر جذاب بازاریابی ایمیلی در هالووین به سرتان زده است.
بعضی از بازاریاب ها دائما استرس این را دارند که نکند فرصت طلایی بازاریابی در هالووین را از دست بدهند. خیال تان راحت، جذابیت این مناسب تازه بعد از پایان ماه اکتبر شروع می شود؛ چراکه نتیجه کار همه برندها رو شده و تازه دور دوم بازاریابی آغاز می گردد. بنابراین هیچ وقت برای نوآوری در این میان دیر نیست. تنها کاری که شما باید به خوبی انجام دهید، شناخت سلیقه مخاطب تان است.
اگر فکر کرده اید سلیقه مشتریان همیشه یکسان خواهد ماند، سخت در اشتباهید. درست به همین خاطر باید برنامه تان در بازار را کمی هم که شده عوض کنید. این روزها مشتریان به سرعت نور سلیقه شان را عوض می کنند. خب هرچه باشد ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت تغییرات بی نهایت زیاد است. بنابراین طبیعی است مشتریان هم در این میان سلیقه شان را خیلی سریع عوض کنند.
توصیه ما در این بخش برای پیگیری درست وضعیت سلیقه مشتریان توجه به ترندهای داغ است. البته شما لازم نیست کل سال شش دانگ حواس تان به ترندها باشد، در عوض ماه های منتهی به هالووین این نکته را بیشتر مورد توجه قرار دهید. خب هرچه باشد مردم به ترندهایی که واکنش نشان می دهند، کم کم علاقه مند هم خواهند شد. بنابراین شما با استفاده از چنین ترندهایی در کارتان خیلی زود بدل به بازاریابی همه فن حریف می شوید.
نکته کلیدی ما در این بخش مثل روز روشن است؛ شما قرار نیست هر سال با یک کمپین مشخص مهمان مشتریان شده و انتظار واکنش های طلایی از سوی آنها را داشته باشید. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع تان حسابی به هم بریزد، فکری به حال تغییر سال به سال کمپین های تان کنید. منظور ما از تغییر فقط آپدیت کمپین های سال قبل نیست. در عوض باید دست به کار شده و یک کمپین ایمیل مارکتینگ کاملا نو و تازه برای سال جدید آماده کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در هالووین؛ ایده هایی برای طراحی کمپین
استفاده از دعوت به عمل (CTA)
شما در هر موقعیتی که باشید، تا اسم بازاریابی می آید، باید نیم نگاهی به دعوت به عمل داشته باشید. خب حتی با بهترین المان های بصری هم یک کمپین به موفقیت نمی رسد. در عوض این دعوت به عمل است که مرز میان موفقیت و شکست را تعیین خواهد کرد. به همین خاطر شما باید همیشه خودتان را برای تعامل با مشتریان آماده نگه دارید.
وقتی درباره دعوت به عمل حرف می زنیم، امری عجیب یا بی نهایت پیچیده را مدنظر نداریم. این روزها خیلی ها فکر می کنند دعوت به عمل باید چند بخشی و همراه با المان های غافلگیرکننده باشد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه مخاطب اصلا انتظار چنین نکاتی را ندارد.
اجازه دهید یک مثال خوب درباره دعوت به عمل با حس و حال هالووین را مرور کنیم. شرکت کیت کت همیشه محبوب کودکان و آدم بزرگ هایی است که عاشق شکلات هستند. در این میان محصولات این برند در طرح ها و بسته بندی های متنوعی عرضه می شود. وقتی هالووین از راه می رسد، کیت کت معمولا کمپین ایمیل مارکتینگ جذابی برای جلب نظر مشتریان طراحی می کند. این کمپین براساس جلب نظر کاربران به بسته بندی های ویژه هالووین اجرا می شود. خب اگر کسی را سراغ دارید که خیلی راحت از کنار شکلات های هالووینی کیت کت عبور می کند، ما را هم بی خبر نگذارید.
کمپین ایمیل مارکتینگ کیت کت معمولا ساختار بی نهایت ساده ای دارند. این کمپین ها به شما کمک می کنند تا بدون هیچ فشار یا زوری پیشنهاد خرید کیت کت های ویژه هالووین را بررسی کنید. در نهایت هم انتخاب با خودتان خواهد بود.
یادتان باشد، شما در هالووین قرار نیست مشتریان را در وضعیت بی نهایت دشواری قرار دهید. خب اگر آنها دوست ندارند از شما خرید کنند، کار زیادی از دست تان برنمی آید. برخی از کارآفرینان فکر می کنند به هر قیمتی باید مشتریان را وادار به خرید کنند. این در حالی است که چنین انتظاری خیلی غیرواقعی و نادرست به نظر می رسد. به همین خاطر شما باید همیشه کارتان را براساس آزادی عمل مخاطب جلو ببرید. خب هیچ کاری در این دنیا که زوری نمی شود.
شخصی سازی کمپین ها
هر کسی در این دنیا دوست دارد برندها با تم شخصی سازی شده سراغش بروند. اینطور وقت ها انگیزه آدم برای باز کردن ایمیل ها نیز بی نهایت بیشتر می شود. پس اگر شما دوست دارید کارتان را کمی بهتر در دنیای بازاریابی دنبال کنید، بد نیست از همین امروز به فکر شخصی سازی کمپین تان باشید. این استراتژی به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی به دامنه وسیعی از مخاطب ها دسترسی داشته باشید.
بی شک صحبت درباره شخصی سازی کمپین ها خیلی راحت تر از اجرای آن در عمل است. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یک راهنمای جمع و جور برای آن آماده کرده ایم.
اول از همه حواس تان باشد مخاطب تان به هالووین علاقه داشته باشد. خب بعضی ها اصلا حوصله چنین رویدادهایی را ندارند. بنابراین شخصی سازی شما در این میان هیچ تاثیری روی تصمیم گیری نهایی آنها نخواهد داشت. نکته مهم دیگری که باید بدان توجه کرد، مسئله استفاده از اطلاعات شخصی کاربران است. این امر به شما کمک می کند تا تاثیرگذاری بهتری روی آنها داشته باشید.
قبل از اینکه فکرتان هزار جا برود، اجازه دهید کمی درباره ماهیت اطلاعات شخصی صحبت کنیم. شما قرار نیست در این بخش اطلاعات عجیب یا سری را رو کنید. در عوض همان اطلاعاتی که معمولا مشتریان در برخورد با برندها اعلام می کنند، کافی خواهد بود. مثلا از اسم کوچک آنها استفاده کنید. به علاوه، توجه به نکاتی مثل رفتارهای خرید آنها کلیدی خواهد بود. مثلا اگر آنها در خرید از برند شما به طیف رنگ قرمز توجه ویژه ای نشان می دهند، کمپین تان را طوری برای آنها شخصی سازی کنید که تم رنگ قرمز در آن برجسته باشد.
شما برای موفقیت در شخصی سازی کمپین باید اول از همه سراغ دسته بندی مشتریان بروید. این کار به مرور زمان امکان پذیر خواهد بود. به علاوه، شما می توانید بدون هیچ مشکلی از خدمات موسسات مختلف هم استفاده کنید. اگر حوصله اش را دارید، کافی است بعد از هر تعامل با مشتریان اطلاعات مهم را یکجا ذخیره کنید. بعدا با مرور و تحلیل همین اطلاعات به نکات بی نهایت مهمی دست پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: 7 ایده برای استفاده تجاری از مراسم هالووین
اعطای یک هدیه کوچک
مردم دوست دارند در مناسبت های مهم هدیه بگیرند. فرقی هم ندارد این هدیه از سوی دوستان، اعضای خانواده یا برندهای مورد علاقه شان باشد. در هر صورت دریافت هدیه تجربه بی نهایت خوبی محسوب می شود. با این حساب چرا شما همچنان دست روی دست گذاشته اید؟
انتخاب هدیه برای مشتریان کار بی نهایت سختی محسوب می شود. معمولا کسب و کارها در ازای هر خرید به مشتریان هدیه می دهند. این ایده ای بی نهایت جذاب برای هالووین محسوب می شود. البته نکته مهم در این میان ارتباط میان هدیه شما و مناسبتی است که درباره اش حرف می زنیم. پس سعی کنید کمی حس و حال ترسناک را با هدیه تان تقویت کنید. اینطوری فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا می کنید.
شما در ایمیل مارکتینگ نمی توانید در قالب فرمت متن مانور زیادی دهید. به همین خاطر باید تصویری خلاقانه از هدیه تان را به ماجرا اضافه کرده و دل مشتریان را ببرید. این روزها فرصت های بصری طرفدارهای بی نهایت بیشتری در حوزه بازاریابی دارد. پس سعی کنید به مرور زمان خودتان را با این نظر مشتریان هماهنگ سازید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
همیشه امکان استفاده از نظرات دوستان درباره نتیجه نهایی کار وجود دارد. با این حال اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست هدیه تان را کمی هم که شده با سایر رقبا مقایسه کنید. اینطوری اطلاعات بی نهایت بهتری درباره ماهیت کارتان به دست می آورید. یادتان باشد، اگر هدیه شما در مقایسه با رقبا بی نهایت بی ارزش باشد، دیگر کارتان اهمیتش را از دست می دهد. پس سعی کنید دست کم در ظاهر وجهه برندتان را حفظ کنید.
استفاده از تیترهای ترسناک
هالووین زمانی است که همه نهایت خلاقیت شان برای ترساندن دیگران را به کار می برند. این بازه زمانی به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی اقدام به ترساندن دیگران کنید، بدون اینکه صدای اعتراض کسی بلند شود. خب این دقیقا همان کاری است که شما در قالب یک برند باید به خوبی دنبال کنید. وگرنه هیچ کس نگاه تان هم نخواهد کرد.
اولین برخورد کاربران با یک کمپین ایمیل مارکتینگ، تیتر آن است. بنابراین شما باید یک تیتر تقریبا ترسناک برای خودتان آماده کنید. اینطوری کارتان از همان ابتدا حرفه ای به نظر می رسد. این روزها اموجی ها پیشرفت بسیار زیادی پیدا کرده اند. بنابراین بد نیست از یکی دو تا اموجی مرتبط با هالووین هم استفاده کنید. معمولا اموجی های کدو تنبل و روح محبوب ترین گزینه ها در این میان خواهند بود. بنابراین سعی کنید در حد همین دو مورد کار را جمع کنید.
بی شک هر بازاریابی برای طراحی یک تیتر ترسناک استراتژی خاص خودش را دارد. با این حال شما نباید اولین تلاش تان را به مثابه حرکت نهایی در نظر بگیرید. در عوض بد نیست کمی دست نگه داشته و روی تاثیر کارتان بر روی مخاطب هم فکر کنید. اینطوری خیلی راحت تر می توانید تصمیم گیری نهایی را انجام دهید.
منظور ما در بخش بالا استفاده از برخی مشتریان وفادار به عنوان ناظران بر کارتان است. مثلا از آنها بخواهید کمی درباره نتیجه کارتان نظر دهند. بی شک استفاده از بازخورد آنها نقش مهمی در اصلاح یا آپدیت اثرتان خواهد داشت. اینطوری بدون اینکه به خودتان زحمت زیادی دهید، یک تیتر بی عیب و نقص خواهید داشت.
خیلی وقت ها تیتری که به نظر شما عالی است، از نظر کاربران فاجعه ای بیش نخواهد بود. بنابراین نباید خیلی روی قضاوت های خودتان حساب باز کنید؛ چراکه خیلی زود کار دست تان می دهد. در عوض بد نیست کمی هم که شده جدی تر موضوع را دنبال کنید. بهترین روش در این میان استفاده از نظرات مستقیم کاربران است. کافی است یک نظرسنجی در شبکه های اجتماعی انجام داده یا خیلی راحت سراغ گزینه کلاسیک آزمون آ/ ب بروید. در این روش شما دو یا چند تیتر مشابه را جلوی روی مخاطب آزمایشی تان قرار می دهید. دست آخر هم هر کدام از آنها تاثیرگذاری بهتری داشتند، به عنوان گزینه نهایی انتخاب خواهید کرد. اینطوری بدون اینکه کارتان خیلی سخت پیش برود، بهترین گزینه را پیدا کرده اید.
مطلب مرتبط: چالش بازاریابی هاینز برای هالووین
آپدیت در لحظه کمپین
شما قرار نیست یک کمپین بازاریابی طراحی کرده و بعد هم کاملا از عرصه ناپدید شوید. خیلی وقت ها ایمیل مارکتینگ نیاز به آپدیت دارد. اینطوری شما همیشه در کانون توجه مشتریان قرار می گیرید. شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات دوست دارم یک کمپین را با جلوه های متفاوت مشاهده کنم. این دقیقا همان وقتی است که اهمیت آپدیت کمپین خودش را نشان می دهد.
مسئولیت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید اول از همه بازبینی اساسی در کارتان ایجاد کنید. اینطوری فرآیند بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. خب هر کمپینی در این دنیا یکسری نقاط ضعف دارد که در طول زمان خودش را نشان می دهد. بنابراین شما باید قبل از اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، نتیجه نهایی را مشخص کنید.
آپدیت کمپین های بازاریابی لازم نیست خیلی سخت در نظر گرفته شود. شما برای این کار باید همیشه کمپین تان را با ترندهای تازه به روز کنید. مثلا اگر در طول چند روز بعد از ماه اکتبر اتفاقات تازه ای در بازار افتاد، آنها را وارد کمپین تان کنید تا مشتریان حسابی غافلگیر شوند.
اینطوری هم کارتان را بهتر انجام داده اید، هم دیگر لازم نیست نگران فراموش شدن برندتان از سوی مشتریان باشید.
سخن پایانی
هالووین یکی از مناسبت هایی است که تقریبا در تمام دنیا مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از مردمی که حتی به فرهنگ های کاملا متفاوت تعلق دارند، در این بازه زمانی سراغ انتخاب لباس های ترسناک می روند. این نکته کلیدی فرصت خوبی به بازاریاب ها در سراسر دنیا می دهد تا کمی هم که شده روی تاثیرگذاری بر روی مشتریان حساب باز کنند. اگر شما هم دوست دارید در این میان سهمی از بازار گسترده هالووین داشته باشید، ایمیل مارکتینگ یکی از گزینه های جذاب روی میز خواهد بود.
این روزها ایمیل مارکتینگ بعد از نزدیک به سه دهه هنوز محبوبیتش را حفظ کرده است. با این حال برخی از بازاریاب ها خیلی راحت از کنار این گزینه عبور می کنند. اگر شما دوست دارید کمی هم که شده کارتان در این حوزه را تقویت کنید، می توانید از این مقاله به مثابه شروعی برای کارتان استفاده کنید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی درباره ایمیل مارکتینگ برای هالووین را به زبانی ساده و خودمانی به شما یاد دهیم. از اینجا به بعد تلاش و صدالبته خلاقیت خود شما عامل تعیین کننده خواهد بود.
مطلب مرتبط: کمپین بازاریابی برگرکینگ برای هالووین
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با ایمیل مارکتینگ با حس و حال هالووین کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: